F3x etukaiutin särisee

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
Avatar
GTA1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport

Oikean puolen etukaiutin alkanut särisemään. Muista ämyreistä ei mielestäni tule särinää kun Faderilla ja Balancella tuota testailin.
Olisikohan itse kaiuttimessa vikaa vai jopa vahvistimen päässä?
Jos vika olis vain kaiuttimessa niin sittenhän voisi samalla päivittää ne elementit kokonaan. Mikäs se plug/play upgrade sarjan valmistaja olikaan?
Joka menis orkkis paikoille?
BMW HIFI,t kyseessä ja auto siis F34.
bmwautoilija
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 23 Loka 2019, 11:43

Mulla F11ssa sama juttu, oikea etukanava särisee. Mutta omassa vika vaikuttaisi olevan soittimessa, koska volumenupin asennolla on merkitystä kuuluuko särinää vai ei.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Itselläni F15 ovikaiuttimen särinän syyksi paljastui johdon liitos vahvistimen päässä. Joku liitoksen pinneistä oli tai työntynyt sisäänpäin tehden huonon kontaktin.
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

GTA1 kirjoitti: 18 Touko 2020, 16:41 Oikean puolen etukaiutin alkanut särisemään. Muista ämyreistä ei mielestäni tule särinää kun Faderilla ja Balancella tuota testailin.
Olisikohan itse kaiuttimessa vikaa vai jopa vahvistimen päässä?
Näissähän on on ollut nimenomaan kovaäänisongelmia. en kyllä muista, että koskaan aikaisemmin olisi ollut yhdessäkään BMW:ssä ongelmia kovaäänisten kanssa. :wassat:
PS oli kyllä kerran yhdellä asiakkaalla onnea matkassa. pajalle tuli F31, jossa siis särisi molemmat etuääniset.
Olin juuri tehnyt Alpine päivityksen omaani ja olin juuri heittämässä vanhoja etuäänisiäni roskiin. Oli asiakas aika onnessaan kohtuuhintaisesta korjauksesta :)
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
GTA1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport

Itseasiassa nyt huomasin että kuskin ovessa oleva kaiutin on kokonaan mykkä?.
Se ei vaan ole pitänyt nissään vaiheessa mitään häiritsevää/särisevää ääntä samalla tapaa kuin tuo oikean puoleinen.
Se on tosin saattanut olla pimeänä pidempäänkin. Diskantista tulee kyllä ääntä ja lattian bassosta.
Täytyy nyt vain toivoa että vikaa ei olisi vahvistimessa. Se lienee sijaitsee jossain takakontissa? Osaako joku sanoa sijainnin tarkemmin?
HIFI mallin orkkis ämyrit ei merkkarilla maksa kuin n70€. Kaiuttimien upgrade on vahvimpana mielessä johonkin plug&play versioon.
Vähän piti käydä tonkimassa. Tuossa alemmassa lienee amp? Mutta mikä toi ekan kuvan vekotin on?
Liitteet
44241685-6A5A-4A94-AACF-03B41D6C0AAC.jpeg
44241685-6A5A-4A94-AACF-03B41D6C0AAC.jpeg (122.95 KiB) Katsottu 10764 kertaa
607B4130-D8D9-42E4-BE13-5BA8FBA70563.jpeg
607B4130-D8D9-42E4-BE13-5BA8FBA70563.jpeg (307.24 KiB) Katsottu 10764 kertaa
Avatar
GTA1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport

jaki kirjoitti: 24 Touko 2020, 20:13
GTA1 kirjoitti: 18 Touko 2020, 16:41 Oikean puolen etukaiutin alkanut särisemään. Muista ämyreistä ei mielestäni tule särinää kun Faderilla ja Balancella tuota testailin.
Olisikohan itse kaiuttimessa vikaa vai jopa vahvistimen päässä?
Näissähän on on ollut nimenomaan kovaäänisongelmia. en kyllä muista, että koskaan aikaisemmin olisi ollut yhdessäkään BMW:ssä ongelmia kovaäänisten kanssa. :wassat:
PS oli kyllä kerran yhdellä asiakkaalla onnea matkassa. pajalle tuli F31, jossa siis särisi molemmat etuääniset.
Olin juuri tehnyt Alpine päivityksen omaani ja olin juuri heittämässä vanhoja etuäänisiäni roskiin. Oli asiakas aika onnessaan kohtuuhintaisesta korjauksesta :)
Mitäs jaki toi Alpine sarja pitää sisällään. Ja puhutaanko samasta sarjasta jonka esim Leebmann tarjoaa tuohon omaani sopivaksi kun laittaa sen WIN koodin 7 viimeistä digittiä?
Avatar
GTA1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport

Varattu nyt aika kaiuttimien upgradeen tuonne Hyvinkäällä sijaisevaan firmaan.
Gladenin sarjat tarkoitus vaihtaa eteen (diskantti, midi ja bassot penkin alle).
jaki
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1246
Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
Auto: F31 320d
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

GTA1 kirjoitti: 25 Touko 2020, 23:09
Mitäs jaki toi Alpine sarja pitää sisällään. Ja puhutaanko samasta sarjasta jonka esim Leebmann tarjoaa tuohon omaani sopivaksi kun laittaa sen WIN koodin 7 viimeistä digittiä?
Kitissä tulee etudiskantit ja keskiääniset sekä todella laadukas (mutta ihan käsittämättömän pieni) päätevahvistin.
En tiedä maksaako vaivaa laittaa autoon jossa on jo hifi. Kun tekee tuon päivityksen autoon jossa on vain perustereot, ero aivan käsittämätön.
Yhden toisen äänentoistoa harrastavan kanssa ihmetelty miten tuo pääte voi olla noin laadukas ja miten siitä voi tulla niin järjettömän paljon ääntä. Pääsyyhän on se, että subbareille on siinä D- luokan pääte.
Tuo BMW:n hifipääte on minusta kummallinen tapaus. aikaisemassa F11:ssä se oli todella surkea. Kuulosti, kun sen virransyöttö olisi alimitoitettu. Taasen nykyisessä F25:ssa ei ole mitään vikaa. Soi hyvin ja kovaa. Voisiko olla, että noita tehdään eri tehtaissa hieman eri spekseillä (F25:han tehdään jenkeissä).
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Avatar
GTA1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport

Ok.
Nyt mulle laitetaan vain uusia ämyreitä ja toivotaan toivotaan että orkkis vahvistin olisi ehjä eikä sitä jouduta vaihtamaan tai tilailemaan vielä jälkikäteen jotain noihin uusiin ämyreihin sopivaa.

Kaiuttimiksi on nyt Gladen ONE 201 BMW Extreme;t tilauksessa.
Eiköhän silläkin äänimaailma muutu aikalailla.
Avatar
GTA1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport

No eihän tuo ihme että särisee.
Tai itseasiassa lopetti särinänkin muuttuen kokonaan mykäksi :conf:
Jotain on vähän irronnut.

Mutta nyt pitäisi olla taas kaikki kunnossa.
:thuup:
Liitteet
175262B6-F208-423C-AC1A-44E38FA5ADC2.jpeg
175262B6-F208-423C-AC1A-44E38FA5ADC2.jpeg (291.02 KiB) Katsottu 9842 kertaa
Avatar
GTA1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 22 Syys 2013, 12:01
Auto: F34 320iA xDrive ///M Sport

Kohta on viikko kuunneltu päivitettyä HIFIä ja olen kyllä tyytyväinen Gladen ONE 201 BMW Extremen tuottamaan ääneen.
Hinta/laatu on kohdallaan ja asennuspalvelu ensiluokkaista Hyvinkäällä.
Samalla etuoviin sujahti jonkinverran äänieristystä. :thuup:
xywter
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Maalis 2021, 20:54

Hei, päädyin tänne samantyylisen vian kanssa. Olisko mitään vinkkiä kuinka edetä seuraavan keissin kanssa:

F20, jossa etukaiutin särisee, rätisee ja paukkuu, välillä myöskin toimii normaalisti. Olen vaihtanut etukaiuttimet päittäin, ja vika pysyi edelleen kuskin oven puolella. Eli kaiuttimet ovat ehjät, todnäk. Äänien tason säädöllä ei ole merkitystä. Rätinää esiintyy aina kun on virrat, riippumatta onko audiota päällä vai ei.

Tarkistin takana olevan audioboksin, ilmeisesti vahvarin, tilanteen. No tuossahan on vain yksi suuri monijohtoinen liitin, joten ei oikein näe onko hapettumia tai huonoja kontakteja tms. Pitäisi rikkoa tuo liitin, jotta näkisi. Black box, johon en tiedä kuinka kajota.

Itse radioyksikkö, purkaminen ei houkuta, mutta onko tuo edes järkevää?

Kolmas epäilyn kohde on itse johdot. Mutta en usko näidenkään olevan vikana, sillä rätinä vaihtelee vaikka auto ei olisi liikkeessä. Kesällä huomasin, että rätinä tuli nopeammin esiin, mitä lämpimämpi oli. Ehkä. Nyttemmin rätinä on lähes aina läsnä. Voisi viitata että joku komponentti/muu osa on mennyt huonompaan kuntoon, mitä aiemmin.

En tiedä mistä vikaa etsiä tai mistä kysyä vinkkejä. Forumit eivät sisällä samanlaista viankuvasta, edes englanniksi. Eihän tuota halua viedä korjaamolle purettavaksi pulittaen satasia ilman taetta tuloksesta. Eli mitkä olisivat konstit, kohdentaa vika tai muita vastaavia? Kiitoksia
Lehtisenraikka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Huhti 2023, 09:53

xywter kirjoitti: 03 Maalis 2021, 21:09 Hei, päädyin tänne samantyylisen vian kanssa. Olisko mitään vinkkiä kuinka edetä seuraavan keissin kanssa:

F20, jossa etukaiutin särisee, rätisee ja paukkuu, välillä myöskin toimii normaalisti. Olen vaihtanut etukaiuttimet päittäin, ja vika pysyi edelleen kuskin oven puolella. Eli kaiuttimet ovat ehjät, todnäk. Äänien tason säädöllä ei ole merkitystä. Rätinää esiintyy aina kun on virrat, riippumatta onko audiota päällä vai ei.

Tarkistin takana olevan audioboksin, ilmeisesti vahvarin, tilanteen. No tuossahan on vain yksi suuri monijohtoinen liitin, joten ei oikein näe onko hapettumia tai huonoja kontakteja tms. Pitäisi rikkoa tuo liitin, jotta näkisi. Black box, johon en tiedä kuinka kajota.

Itse radioyksikkö, purkaminen ei houkuta, mutta onko tuo edes järkevää?

Kolmas epäilyn kohde on itse johdot. Mutta en usko näidenkään olevan vikana, sillä rätinä vaihtelee vaikka auto ei olisi liikkeessä. Kesällä huomasin, että rätinä tuli nopeammin esiin, mitä lämpimämpi oli. Ehkä. Nyttemmin rätinä on lähes aina läsnä. Voisi viitata että joku komponentti/muu osa on mennyt huonompaan kuntoon, mitä aiemmin.

En tiedä mistä vikaa etsiä tai mistä kysyä vinkkejä. Forumit eivät sisällä samanlaista viankuvasta, edes englanniksi. Eihän tuota halua viedä korjaamolle purettavaksi pulittaen satasia ilman taetta tuloksesta. Eli mitkä olisivat konstit, kohdentaa vika tai muita vastaavia? Kiitoksia
Hetki tästäkin vierähtänyt mut selvisikö ikinä syytä? Nimimerkillä F11 täysin samat oireet 🤣
Vastaa Viestiin