BMW 116i N43B20A, Jakoketjuongelma

Yleistä keskustelua vioista ja ongelmista
risunaama
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Helmi 2021, 19:00

Hei,

Ostin tuossa 116i 2.0 automaatti bemarin PK-seutulaisesta autoliikkeestä. Autolla oli ajettu 100 000km, ikää 10 vuotta ja 1 kuukausi.

6 päivää oston jälkeen syttyi keltainen moottorin vikavalo. Soitin autoliikkeeseen ja luetutin vikakoodit ja sen jälkeen hinautin sen heidän valitsemaan huoltopaikkaan.

Vikakoodit olivat:
2AF4 Typpimonoksiditunnistin, oikosulku
2AF2 Typpimonoksiditunnistin, oikosulku
2AF6 Typpimonoksiditunnistin, oikosulku
2AF9 Sign. liian laiha syötönkatk. jälk.
2AEC Typpimonoksiditunnistin Raja-arvo 1 ylitetty
2AA1 Nokka-akselin asentoanturi pakopuolen nokka-akseli, Signaali viallinen
29F2, Polttonesteen korkeapainepiirin säätö, katkos/ei signaalia.
2A99, Pakopuolen nokka-akselin (lohko 1) kampiakselin synkron.,arvo ylittää sallitun alueen.

Itse en näistä vikakoodeista ymmärrä yhtään mitään. Kysyin asiaa parilta autoasentajalta ja he epäilivät jakopääongelmaa. Ilmeisesti autossa on myös nox anturi rikki, mutta siitä ei ole autoliike kommentoinut mitään.

Auto meni liikkeen valitsemaan huoltoon ja sieltä ilmoitettiin, että jakoketju on vaihdettava ja samalla VVT-pyörät. Hintaa operaatiolle on ilmoitettu 2200€.

Tarkempia tietoja remontista ei ole koska en ole niitä saanut. Ilmeisesti öljyt tähän pitäisi vielä vaihtaa samalla, että varaosien takuu säilyy?

Voin kertoa autoliikeen nimen yksityisviestillä, mutta julkisesti en vielä toistaiseksi (lue loppuun).

Tietysti otin yhteyttä kuluttajaneuvojaan ja lakimieheen. Lakimies ilmoitti, että jos käräjille menet niin voitat 100-0 saat kaupat purettua tai ilmaisen huollon. Johtuen siitä, että kuluttajan ei pidä olettaa jakoketjun olevan huoltotarpeessa (toisin sanottuna huoltovapaa osa.)

Kuluttajaneuvoja oli samaa mieltä, että lakimieheni on oikeassa ja käräjillä kuluttajansuojalaki on vahva, mutta sanoi samaan hengenvetoon, että suomessa on tapana, että ostaja osallistuu kuluihin yleensä vähintään 50% kun auto korjataan. Siis mitä!? Kuluttajansuojalaki ja käytäntö on selkeässä ristiriidassa.

Autoliike saa päättää missä korjataan, mitä korjataan ja mihin hintaan. Ostajan on pakko maksaa tästä n. puolet vaikka auto hajoaisi kaupan pihalle.

Oma oikeustajuni heitti tässä vaiheessa häränpyllyä. Ilman taistelua joudun maksamaan siis tuhansia euroja.

Nyt tarvitaan raudankovia vinkkejä bemaristeilta.

Tuleeko vielä mieleen mitä tässä vaiheessa kannattaisi tarkistaa tai huomioida?

Saa laittaa viestiä myös yksityisviestillä jos on liian tulenarka aihe :thuup:
Edit: selvensin asiaa
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

Kannattaa selvittää myös goodwillin mahdollisuus. Kun kilometrejä ei ole tuon enempää, saattaa olla, että BMW kustantaa enemmänkin kuin tuon 50 %.
risunaama
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Helmi 2021, 19:00

Brooks kirjoitti: 21 Helmi 2021, 21:34 Kannattaa selvittää myös goodwillin mahdollisuus. Kun kilometrejä ei ole tuon enempää, saattaa olla, että BMW kustantaa enemmänkin kuin tuon 50 %.
Good will ei onnistu kuulemma kuin bemarin omissa huoltamoissa ja valitettavasti autoliikkeen huoltamo ei ole bemarin hyväksymä.

Tilanne jatkuu nyt sen verran, että selvyyttä huollon sisällöstä ei ole saatu enkä oikein keksi mitä tässä kannattaisi lähtä tekemään varsinkin kun on mahdollista, että ketjuongelmien takia on moottorissa enemmänkin vikaa.

Taidan lähteä suorittamaan kaupan purkua (pitkä ja raskas tie), mutta ei tässä oikein muutakaan fiksua keksi.

Moottori jos on vielä menossa niin se on sellainen 8000€ pommi jota ei todellakaan tee mieli lähteä korjaamaan. Nykyiseltä huoltamolta kun ei saa selvyyttä tai takuuta mistään.

Varmaan pitää autokaupoille lähteä ja alkaa tästä sitten taistelemaan vapaa-ajalla.

Voin luvata, että seuraava auto ei tule olemaan bemarin 1 sarjalainen :thuup:. Voin toki päivitellä tänne miten tilanne kehittyy jos jotakin asia kiinnostaa.
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Brooks kirjoitti: 21 Helmi 2021, 21:34 Kannattaa selvittää myös goodwillin mahdollisuus. Kun kilometrejä ei ole tuon enempää, saattaa olla, että BMW kustantaa enemmänkin kuin tuon 50 %.
10 vuotta vanhaan goodwilliä?
Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: Tesla MYLR23
Paikkakunta: Vantaa

Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
jleinonen
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 147
Liittynyt: 30 Kesä 2011, 08:18
Auto: F20 116i Sportline -11 + G31 520d M-Sport -18

Joo ei taida 10 v ikäiseen goodwilliä tulla edes bemarin omissa huolloissa. Anyway, näitä yksilöitä sattuu automerkistä riippumatta. Paljonko tuosta nyt sinulle jää itse maksettavaa? Puolet 2200 eurosta? Eli 1100?

Ja pistä vaan se autoliikkeen tiedot tähän ihan julkisesti. Eihän siinä ole mitään salattavaa.
risunaama
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Helmi 2021, 19:00

Tuolla aika reiluja korvauksia saatu, mutta yhdessäkään esimerkissä auto ei ole hajonnut alle viikossa. Kun kaupoista on alle kuukausi niin voidaan katsoa, että vika on ollut autossa jo valmiiksi.

Tuolla ei ole yhdessäkään esimerkissä mainittu, että kaupoista on alle kuukausi.
jleinonen kirjoitti: 23 Helmi 2021, 19:49 Joo ei taida 10 v ikäiseen goodwilliä tulla edes bemarin omissa huolloissa. Anyway, näitä yksilöitä sattuu automerkistä riippumatta. Paljonko tuosta nyt sinulle jää itse maksettavaa? Puolet 2200 eurosta? Eli 1100?

Ja pistä vaan se autoliikkeen tiedot tähän ihan julkisesti. Eihän siinä ole mitään salattavaa.
Tietääkseni auton iällä ei tässä tapauksessa ole merkitystä kun autolla on ajettu niin vähän.

Näin tuumasi lakimies asiaan: "Kuluttajansuojalain 5 luvun 12 §:n 2 mom:n 5)-kohdan mukaan tavaran/auton (moottorin, vaihdelaatikon, maalipinnan ym. osien) tulee kestävyydeltään ja muutenkin vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa.

Em. pykälää tulkitessaan on kuluttajariitalautakunta katsonut vakiintuneissa ratkaisukäytännöissään, että esim. auton tulee vähintään kestää 200.000 km tai 8 vuotta ja jos ei kestä niin siinä on em. pykälässä tarkoitettu kestävyysvika."

Malttia en halua alkaa julkisesti mustamaalaamaan kun odotellaan, että tilanne kääntyy johonkin suuntaan.

Joka tapauksessa kyllähän tämä tilanne ketuttaa kun joudun nyt maksamaan toisesta autosta :thdw:
Brooks
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 131
Liittynyt: 15 Marras 2012, 23:14
Auto: BMW 318dA LCI 2009

jleinonen kirjoitti: 23 Helmi 2021, 19:49 Joo ei taida 10 v ikäiseen goodwilliä tulla edes bemarin omissa huolloissa. Anyway, näitä yksilöitä sattuu automerkistä riippumatta. Paljonko tuosta nyt sinulle jää itse maksettavaa? Puolet 2200 eurosta? Eli 1100?

Ja pistä vaan se autoliikkeen tiedot tähän ihan julkisesti. Eihän siinä ole mitään salattavaa.
Omasta E90:stä alkoi keväällä 2019 kuulua vaimeaa helinää konepellin alta. Autokeskuksessa arvelivat sen kuuluvan jakoketjusta. Sanoivat kyllä, että ketju saattaa kestää vielä pitkänkin aikaa, mutta ajattelin, että eihän sellaista autoa voi antaa vaihdossa tai myydä eteenpäin. Auto on enrirekisteröity kesällä 2009 eli oli melkein kymmenvuotias. Sain silti goodwilliä kolmanneksen, joten tartuin tarjoukseen.

Autolla oli ajettu noin 210 000 km.
risunaama
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 21 Helmi 2021, 19:00

Hei,

Noniin. Tietysti sitten lopulta taivuin autoliikkeen tahtoon ja maksoin 1100€. Huoltokirjaan sain merkinnän, että öljyt, jakoketju ja vvt-pyörät on vaihdettu.

Ajelin tyytyväisenä kotiin. Seuraavana päivänä käynnistin auton ja auto sammui. Tämän jälkeen moottorin vikavalo syttyi jälleen.

Auto lähtee käyntiin, mutta moottorin vikavalo palaa edelleen.

Maanantaina soitellaan taas autoliikkeelle ja kysytään mitä haluavat, että tehdään.

Diagnoosi ei tiedossa vielä.
Auton kierrokset eivät nousseet normaalisti kun vikavalo syttyi vaan yskien yritti pysyä käynnissä.
Vastaa Viestiin