X3 E83 ravistaa kiihdytyksessä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 25 Elo 2014, 21:54
Ääni/tuntuma kuin ajaisi nimismiehenkiharaa. Punainen rengasvalo syttyi. Eli jokin on vialla, vaikkei BMW-testeri mitään vikaa havainnut viime keskiviikkona. Onko jollakulla ollut samoja kokemuksia? Autossani on menossa toinen vaihdelaatikko. Olen ajanut uudella vaihteistolla 200.000 km ja vaihdattanut lootan öljyt jo kaksi kertaa, viimeksi kuukausi sitten.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 21
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 21:39
- Auto: 2022 G21 330e LCI
- Paikkakunta: oulu
Kuulostaa jakolaatikon kytkimen nypytykseltä. Omassa oli samanlaista "ominaisuutta" joka poistui jakolaatikon öljynvaihdolla. Autolle pitää kertoa huolto-ohjelmistolla jakolaatikon öljyn vaihdosta, se tekee jonkinlaisen kalibroinnin sähkömoottorisäätöiselle kytkimelle.
Itse olen tehnyt jakolaatikon öljynvaihdon noin 50 000 - 60 000 km välein tai silloin kun nypytys palaa.
Itse olen tehnyt jakolaatikon öljynvaihdon noin 50 000 - 60 000 km välein tai silloin kun nypytys palaa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 25 Elo 2014, 21:54
Jakolaatikon öljyt vaihdettiin tasan vuosi sitten. Auton "ravistelu" on alkanut tuntumaan tuon jälkeen. Olisikohan huollolta jäänyt mainitsemasi ohjelma päivittämättä?
Toinen harmi minulla on erilaisten varoitusvalojen syttyminen. Joskus pelkästään punainen huutomerkki, minkä voi nollata itse. Joskus syttyy keltainen ratasvalo, ja silloin käynnistys ei aina ensiyrittämällä onnistu. Jos useampi varoitusvalo palaa yhtä aikaa, niin starttaa muttei käynnisty. Annan auton seistä 5-15 minuuttia, valot ovat sammuneet ja auto pelaa taas normaalisti. Oletko itse törmännyt näihin oireisiin?
Toinen harmi minulla on erilaisten varoitusvalojen syttyminen. Joskus pelkästään punainen huutomerkki, minkä voi nollata itse. Joskus syttyy keltainen ratasvalo, ja silloin käynnistys ei aina ensiyrittämällä onnistu. Jos useampi varoitusvalo palaa yhtä aikaa, niin starttaa muttei käynnisty. Annan auton seistä 5-15 minuuttia, valot ovat sammuneet ja auto pelaa taas normaalisti. Oletko itse törmännyt näihin oireisiin?
Väärät öljyt laitettu sisään? Jakolaatikon öljy olisi syytä vaihtaa sitten ainakin pariin kertaan,että kaikki paska tulee laatikosta ulos. Eli uusien öljyjen jälkeen pientä ajoa ja sitten uusi vaihto. Tämän jälkeen vasta mahdollinen "nollaus".
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 25 Elo 2014, 21:54
Kiitos vinkistä. Vaihdetaan uudet ja oikeat öljyt. Ellei se auta, niin mikä muu voisi olla syynä ravisteluun? Pelillä ajettu jo 470.000 km, joten mekaanista kulumistakin voi hyvinkin olla nivelissä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Kertokaas joku asiaan perehtynyt mulle, että miten se jakolaatikko onnistuu nypyttämään suoraan ajaessa (vai nypyttääkö se vaan kaarteissa?)? Siis ihan fysiikkaa, kun äkkiseltään maalaisjärki meinaisi, että renkaiden pitäisi suoraan ajaessa pyöriä samaa vauhtia eikä siinä kytkimellä siksi pitäisi oikein olla luistoa tuossa tilanteessa, joten kytkinluiston tökkimisen pitäisi olla teoriassa mahdotonta.
En siis kiistä ilmiötä, vaan haluaisin ymmärtää fysiikan sen takana.
En siis kiistä ilmiötä, vaan haluaisin ymmärtää fysiikan sen takana.
Jos auto sytyttelee varoitusvaloja, se tietää itse että sillä on jotain vikaa ja vikamuistista pitäisi kyllä löytyä tieto tästä. Onko näitä vielä diagnosoitu yhtään uudelleenkäynnistystä enempää vai olisiko aika vihdoin aloittaa vian diagnosointi ihan työkalujen avulla?inkilainen kirjoitti: ↑11 Heinä 2021, 20:29 Toinen harmi minulla on erilaisten varoitusvalojen syttyminen. Joskus pelkästään punainen huutomerkki, minkä voi nollata itse. Joskus syttyy keltainen ratasvalo, ja silloin käynnistys ei aina ensiyrittämällä onnistu. Jos useampi varoitusvalo palaa yhtä aikaa, niin starttaa muttei käynnisty. Annan auton seistä 5-15 minuuttia, valot ovat sammuneet ja auto pelaa taas normaalisti. Oletko itse törmännyt näihin oireisiin?
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 25 Elo 2014, 21:54
On testejä ajettu keväällä/kesällä 2021 jo kolme kertaa. Yksi Boschin testerillä yleiskorjaamossa ja toinen BMW-merkkihuollossa. Molemmat antoivat yhtäläisen raportin: hehkutulpat 1 ja 3 hieman alatehoiset, ei muuta. Teetin vielä uuden testin merkkihuollossa kun toinen työnjohtaja siellä oli niin itsevarma, että testi kyllä viat paljastaa. Tuli sama tulos. Olisiko vielä parempia työkaluja ongelmien kohdentamiseen? Arvostan kovin saamiani ohjeita tämän helmeni kunnostamiseksi!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 21
- Liittynyt: 08 Tammi 2011, 21:39
- Auto: 2022 G21 330e LCI
- Paikkakunta: oulu
Koska autolla on ajettu jo kohtuu määrä, niin voisiko kytkimen säätömoottorin muovinen ratas olla jo kulunut. Tässä tapauksessa auton alta kuuluu napsetta kun hammastus hyppii yli (ja tästä aiheutunee nypytys). En nyt muista kuuluiko tämä virrat päälle laittaessa vai milloin. Videolla moottorista ja rattaasta lisää: https://www.youtube.com/watch?v=CXsP0c1 ... el=FCPEuro
Kuten edellä mainittiin niin vikavaloista pitäisi jäädä vikamuistiin syy miksi valo syttyi. Ja tuosta moottorin rattaan kulumisesta mielestäni jää vikakoodi muistiin. Merkkihuollossa nämä vikakoodit kyllä saadaan luettua ja tuo säätömoottorinkin pystytään testaamaan. Ettei kyseessä olisi kuitenkin joku mekaaninen vika vetoakseleissa tai niiden tuki kumeissa tms.
Kannattaa kysäistä myös "naapurifoorumin" harrastajilta jos joku voisi kohtuu korvausta vastaan tutkia asiaa pikaisesti. Tässä linkki aluellisiin keskusteluihin, joista varmaankin löytyy sopivat henkilöt jotka voi/osaa tutkia asiaa:
https://www.btcf.fi/forum/forumdisplay.php?f=34
Kuten edellä mainittiin niin vikavaloista pitäisi jäädä vikamuistiin syy miksi valo syttyi. Ja tuosta moottorin rattaan kulumisesta mielestäni jää vikakoodi muistiin. Merkkihuollossa nämä vikakoodit kyllä saadaan luettua ja tuo säätömoottorinkin pystytään testaamaan. Ettei kyseessä olisi kuitenkin joku mekaaninen vika vetoakseleissa tai niiden tuki kumeissa tms.
Kannattaa kysäistä myös "naapurifoorumin" harrastajilta jos joku voisi kohtuu korvausta vastaan tutkia asiaa pikaisesti. Tässä linkki aluellisiin keskusteluihin, joista varmaankin löytyy sopivat henkilöt jotka voi/osaa tutkia asiaa:
https://www.btcf.fi/forum/forumdisplay.php?f=34
rengaspaineen valosta ei tule e83ssa vikakoodia. Se syttyy siksi koska järjestelmä luulee jonkin renkaan pyörivän muita nopeammin (tyhjentyneellä pienempi vierintäkehä). Jos rengaspaineet ovat ok, ja kalibrointi tehty kojelaudan napista, on sinulla takaa abs pulssikehät ruosteiset. Sama voi olla osasyynä jakolaatikon käytökseen. Abs anturien irroitus ja putsaus, sekä pulssikehien putsaus tai uusiminen korjauksena. Joskus myös anturin kinnitysruuvin alle (anturin ja navan väliin) voidaan lisätä ohut aluslevy jolla homma saadaan toimimaan, tätä voi kokeilla ellei halua lähteä kehiä uusimaan. Testerillä jos haluaa asiaa varmistaa niin se onnistuu vain ajaessa graafisella livedatalla nopeuslukemia vertaamalla, helpoiten launch x431 testerillä. Pulssikehiä saa erillisenä ja myös vetoniveliäkin, tarvikkeina siis, mm. autodoc. metkkitiski myisi luultavimmin vain koko vetaria kovaan hintaan.
ratasvalon syttyminen ja käynnistymättömyys viittaavat dde releen vikaan, virtalukon pohjan vikaan tai akun kaapelin huonoon kontaktiin. jollekin moduuleille pitäisi näistä vikakoodeja jäädä. toki bosch testeri ei ole luotettava lukemaan näitä, joko bmw oma ista tai sitten yleistestereistä joko autologic, abrites, launch x431, tai autell maxidas.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 25 Elo 2014, 21:54
Kiitos hyvistä vinkeistä! Akku testattu ja liittimet tarkastettu. Mainitsen nämä potentiaaliset vian aiheuttajat kun vien auton merkkihuoltoon testaukseen jo kolmannen kerran. Antavat varmaan jo alennusta!
Kun auto ei käynnistynyt tänään, niin seuraavat varoitusvalot paloivat: keltainen ratasvalo, käsijarruvalo keltaisena, 4x4 -kolmiosymboli keltaisena. Lisäksi akkusymboli ja öljykannu punaisina. Nuo kaksi viimeksi mainittua taitavat palaa aina kun starttaa ja sammuvat käynnistyessä. Punainen huutomerkki ei enää syty. Tuo vika taisi poistua kun kuukausi sitten anturin ruuvin alle lisättiin ohut aluslevy. Auton seisottaminen puoli tuntia sammutti kaikki varoitusvalot, auto käynnistyi hienosti ja matka jatkui kevyellä jalalla ajellen.
Kun auto ei käynnistynyt tänään, niin seuraavat varoitusvalot paloivat: keltainen ratasvalo, käsijarruvalo keltaisena, 4x4 -kolmiosymboli keltaisena. Lisäksi akkusymboli ja öljykannu punaisina. Nuo kaksi viimeksi mainittua taitavat palaa aina kun starttaa ja sammuvat käynnistyessä. Punainen huutomerkki ei enää syty. Tuo vika taisi poistua kun kuukausi sitten anturin ruuvin alle lisättiin ohut aluslevy. Auton seisottaminen puoli tuntia sammutti kaikki varoitusvalot, auto käynnistyi hienosti ja matka jatkui kevyellä jalalla ajellen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 25 Elo 2014, 21:54
Nyt on jakolaatikon öljyt vaihdettu suosituksen mukaisesti. Ensiajon aikana nypytys oli kadonnut. Mekaanisia nivelten kulumavikoja ei huollossa havaittu.
Huollossa oli pohdittu vikailmoitusvalojen syttymistä, kun vikakoodeja ei löydy. Ehdottivat, että ehkä 17 vuotta vanhan avaimen akku on heikentynyt ja heittää käynnistyksen eston päälle. Kuten edellä olen todennut, auton seisottaminen vaikka avain virtalukossa 0-asennossa poistaa mittaristosta vikavalot ja auto käynnistyy. Onko kokemuksia tai mielipiteitä?
Huollossa oli pohdittu vikailmoitusvalojen syttymistä, kun vikakoodeja ei löydy. Ehdottivat, että ehkä 17 vuotta vanhan avaimen akku on heikentynyt ja heittää käynnistyksen eston päälle. Kuten edellä olen todennut, auton seisottaminen vaikka avain virtalukossa 0-asennossa poistaa mittaristosta vikavalot ja auto käynnistyy. Onko kokemuksia tai mielipiteitä?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 25 Elo 2014, 21:54
Pidemmän ajon aikana takapään nypytys ja ääni tuntuivat tosi vahvoilta. Kiihdytys 60 km/h 1500 ja 2000 kierr/min välillä ravistus oli voimakkainta.
Youtubesta katselin jakolaatikon muovisen rattaan vaihtamisen. Siinä myös neuvottiin rattaan testaus kuuntelemalla, kun moottorin sammuttaa. En sitä mainittua krak-krak-krak -ääntä saanut kuulumaan, millä rattaan rikkoutumisen tunnistaa. Pitäisikö heittää vielä lenkki ja testata uudelleen?
Youtubesta katselin jakolaatikon muovisen rattaan vaihtamisen. Siinä myös neuvottiin rattaan testaus kuuntelemalla, kun moottorin sammuttaa. En sitä mainittua krak-krak-krak -ääntä saanut kuulumaan, millä rattaan rikkoutumisen tunnistaa. Pitäisikö heittää vielä lenkki ja testata uudelleen?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 161
- Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
- Auto: Tesla MYLR23
- Paikkakunta: Vantaa
https://www.btcf.fi/forum/showthread.ph ... vikavaloja
Tuollaista teki minulla aikoinaan, kun ratas oli kulunut.
Tuollaista teki minulla aikoinaan, kun ratas oli kulunut.
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 25 Elo 2014, 21:54
Apu ei löytynyt merkkihuollossa eikä yleiskorjaamolla, joilla X3:ni oli kaksi kertaa testattavana molemmissa. Sattumalta löysin oikean huoltopaikan Kellokoskelta. Siellä BC Motors Oy:n hyllyssä oli muoviratas, mikä vaihdettiin 471.000 km pyörineen rattaan tilalle. Ratas ei ollut pahasti kulunut, mutta vaihdettiin kuitenkin. Ravistuksen juurisyy on kulunut takakardaani. Välystä ristinivelessä ja keskilaakeri väljä. Nyt etsitään kardaania. Uusi piraatti maksaa hieman yli tonnin. En ole rohjennut kysyä alkuperäisosan hintaa. Purkuosia ei tahdo löytyä. Sopii vain alkuvuoden 2004 valmistetut vehkeet 3,0 l moottorilla ja automaattivaihteella eli 150 kW myllyllä kulkevat. Tietääkö joku forumilaisista, mistä kardaaneja saisi hieman edullisemmin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 25 Elo 2014, 21:54
Onko jollakulla kokemusta kardaanin ristikon vaihdosta? Missä tehtiin, miten onnistui ja mitä maksoi?
Tuossa ainakin nyt googlella pari esimerkkiä korjaajista. (Itse en ole käyttänyt):
http://www.ko-met.fi/fi/Kardaani.html
https://tammerdiesel.fi/tasapainotus/kardaanin-korjaus/
Googlesta pajoja ja hintojakin lisää ja ehkä asuinpaikkasi läheltä(kin).
http://www.ko-met.fi/fi/Kardaani.html
https://tammerdiesel.fi/tasapainotus/kardaanin-korjaus/
Googlesta pajoja ja hintojakin lisää ja ehkä asuinpaikkasi läheltä(kin).
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 22
- Liittynyt: 25 Elo 2014, 21:54
Kiitos Heguli31 vinkeistä. Tuo Espoon Ko-Met Juvanmalmilla on lähellä. Lähetin hetki sitten sinne tiedustelun. Onko joku käyttänyt tätä pajaa kardaanikorjaukseen?
Mersumiehet ainakin käyttäneetinkilainen kirjoitti: ↑28 Elo 2021, 22:03 Kiitos Heguli31 vinkeistä. Tuo Espoon Ko-Met Juvanmalmilla on lähellä. Lähetin hetki sitten sinne tiedustelun. Onko joku käyttänyt tätä pajaa kardaanikorjaukseen?
https://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=123909