Onko tietoa miten jäähdyttimen säleiden (radiator active flaps) pitäisi toimia?
Minulla 520d F11 moottorin ollessa sammutettuna säleet on kiinni, mutta kun käynnistät auton, avautuvat säleet.
Näin tapahtuu myös käynnistettäessä kylmästä (-8 astetta).
Kävin kyselemässä asiasta Oulun Wetteriltä, mutta sanoivat säleiden toimivan oikein.
Olin ajatellut että ne olisivat kiinni normaalisti (ja varsinkin kylmänä) ja avautuvat kun tarvitaan raitista ilmaa tai lämpötila nousee.
Englantisilla sivuilla mainitaan säleiden menevän kiinni suurella nopeudella aerodynaamisista syistä.
Onko kokemusta säleiden toiminnan muutoksista ohjelmallisesti?
BMW F11 vm. 2016 jäähdyttimen säleiden toiminta
Omassa e60 530d:ssä säleikkö oli kiinni kylmällä ilmalla ja aukesivat kuumalla ilmalla. Taisivat Oulun pojat olleet tietämättömiä kyseisestä asiasta. Säleikön ei pitäisi avautua ennen kuin lämpötila nousee moottorissa korkealle. En tiedä millaisen kytköksen herra Gynther on on luonut. Itsellä nyt f10 535i ja ostin Puuilosta munuaisten peiton keulaan ja tässä bimmerissä ei ole säleikköjä ollenkaan. Mutta jotakin vikaa mielestäni autossasi on. Kysäiseppä btcf forumilta niin sieltä voisi löytyä viisaampia kuin wetterin neuvot...!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1
- Liittynyt: 21 Joulu 2021, 23:19
Täällä F10 -16 sama ongelma. Kaikkialta kun lukee, pitäisi olla juuri niin että etenkin kylmänä pysyy kiinni. En vielä paikallisella Wetterillä käyttänyt, saas nyt nähdä... Helpottavaa kun en ole yksin, en ehkä sitten osannut tarpeeksi hyvin hakea mutta mistään en aiemmin löytänyt kohtalotoveria, tuntuu että ihmiset vain ihmetteli miksi ovat aina kiinni...
Tämä pitäisi olla jo itsestään selvyys (siis huoltoa tekevälle merkkihuollolle). Mikähän tuon kaihtimen hyöty on,jos ne on kylmänä auki? Vähän sama jos termari olisi kylmässä moottorissa valmiiksi auki.
Käytin bemaria Oulun Wetterillä tutkimuksissa. Säleikön ohjausmoottorissa vika (ei tottele ohjausta). Tilattu aika SAH-huoltoon aktiivisäleikön vaihtoon (pitää vaihtaa koko säleikkö koska moottori on kiinni säleikössä).Vaihtotyön hinta noin 600€ josta myyjäliike Rintajouppi tuli vastaan 50%.
Kuulemma Wetterillä ja SAH-huollossa vaihdettu muutamia säleiköitä vuosien varrella.
Kuulemma Wetterillä ja SAH-huollossa vaihdettu muutamia säleiköitä vuosien varrella.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
No kyllä se jäähdytys esim kesällä tapahtuu niin, että säleikkö auki jäähdytetään. Talvella on säleikkö kiinni, paitsi joskus kun tulee nokipoltto, joka jatkuu pysäköidessä, niin säleikkö aukeaa. Merkkihuolto Raisio vahvisti asian.
Been there, seen that
Tuliko kuntoon? Itsellä f11 518 vm. 2016 ja sama homma. Tutkimuksissa ei havaittu mitään vikaa, vastaa testiajossa kaikkeen niinkuin kuuluukin eikä vikakoodeja. Kysyin myös autokeskuksesta niin niissä ei kuulemma ole aina mitään järkevää logiikkaa mikä pätisi kaikkiin, mutta vikakoodia kuulemma antaa jos ei toimi oikein, eli ei vikakoodia niin toimii oikein
Käytin Oulun SAH-autohuollossa ja vaihtoivat uuden säleikön. Testerillä testasivat ja sanoivat olevan kunnossa. Samanlailla on auki -20asteen pakkasessa. Kyselin että miten pitäisi toimia.....ööö...oli vastaus. Aikoivat selvittää maahantuojalta säleiden toiminta. Pitää kysellä ensi viikolla onko asia selvinnyt.
Tässä säleiden toiminnan kuvaus;
https://www.youtube.com/watch?v=Pse3KgLc7fM&t=22s
Leikkelin motonetin yleismallisesta viimasuojasta munuaisten kokoiset viimasuojat ja laitoin nippusiteellä kiinni.
Nyt lämmöt nouseen kohtuu nopeasti. Mutta kuntoonhan se pitäisi saada.
Tässä säleiden toiminnan kuvaus;
https://www.youtube.com/watch?v=Pse3KgLc7fM&t=22s
Leikkelin motonetin yleismallisesta viimasuojasta munuaisten kokoiset viimasuojat ja laitoin nippusiteellä kiinni.
Nyt lämmöt nouseen kohtuu nopeasti. Mutta kuntoonhan se pitäisi saada.
Niitä on kuulemma niin montaa eri versioo et niistä ei tiedä kukaan. Toikin video on 12 vuotta vanha. Itse taidan uskoa sitä kun sanottiin että niissä ei aina tunnu olevan logiikkaa ja että vikakoodin jättää jos ei toimi oikein ja testerissä kaikki ok.
Yksi asia enää tulee mieleen ja se on se että auto ohjelmoitu, mutta en tiedä kenen softa siinä on. Että olisko siinä jotenkin laitettu parametreillä tahi muuten pois käytöstä, mene ja tiedä.
Yksi asia enää tulee mieleen ja se on se että auto ohjelmoitu, mutta en tiedä kenen softa siinä on. Että olisko siinä jotenkin laitettu parametreillä tahi muuten pois käytöstä, mene ja tiedä.
Merkkiliikkeiden tietämys asioissa on taas vahvasti paljastunut kuplaksi. Jos ei itse olla tiskin takana kartalla,niin asiakkaalle vastaillaan jotain "viisaalle kuullostavaa".
Itse kyllä veisin autoni Bmw:hen erikoistuneeseen korjaamoon,jos jotain erikoisempaa ilmenee. Mm.sähköviat. Veloitus ei ole sen kalliimpaa kuin merkkarillakaan,mutta asiantuntemusta löytyy yleensä moninkertaisesti. Ja silloin kun tietoa on,niin osiakaan ei vaihdella turhaa asiakkaan maksettavaksi. Takuuasiat on toki erikseen.
Näitä "pajoja" löytyy kuitenkin aika mukavasti,ainakin eteläisessä Suomessa. Useat näiden (erikoistuneiden) korjaamoiden tyypit pyörii myös näillä eri Bmw foorumeilla. Täälläkin. Tosin nykyään näköjään hieman vähemmin aktiivisina,koska yrittäjän arki on varmaan kiireistä.
Itse kyllä veisin autoni Bmw:hen erikoistuneeseen korjaamoon,jos jotain erikoisempaa ilmenee. Mm.sähköviat. Veloitus ei ole sen kalliimpaa kuin merkkarillakaan,mutta asiantuntemusta löytyy yleensä moninkertaisesti. Ja silloin kun tietoa on,niin osiakaan ei vaihdella turhaa asiakkaan maksettavaksi. Takuuasiat on toki erikseen.
Näitä "pajoja" löytyy kuitenkin aika mukavasti,ainakin eteläisessä Suomessa. Useat näiden (erikoistuneiden) korjaamoiden tyypit pyörii myös näillä eri Bmw foorumeilla. Täälläkin. Tosin nykyään näköjään hieman vähemmin aktiivisina,koska yrittäjän arki on varmaan kiireistä.
Viimeksi muokannut Heguli31, 11 Tammi 2022, 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaan eipä sellasta pajaa ole löytynyt. Tähän asti muissakin vähänkään epäselvissä asioissa Hämeenlinnan autokeskus on ollut aino missä yhdellä asentajalla on ollut aina jokin haju ja se on osoittautunut oikeaksi ja nekin yksinkertaiset asiat (esim jokin resonointi sekä linjavikakoodit pari mainitakseni) on hoitunut kuntoon. Kalliiksi tuli käyttää ensin kahdella pajalla jotka muka tietää. Joista toinen tekee vain bmw:tä.
Tietoa BMW:ltä säleikön toiminnasta: Käännetty BMW:n englanninkielisestä huolto-ohjeesta:
"Moottorin ohjausjärjestelmä laskee jatkuvasti tarvittavan jäähdytyksen. Moottorin ohjausjärjestelmä avaa jäähdyttimen sulkimen vain silloin, kun tarvitaan korkeampaa jäähdytysilmaa.
Ajon aikana suljettu jäähdyttimen suljin vähentää moottorin lämpenemisvaihetta, sillä käyttölämpötila saavutetaan nopeammin, jos ympäristö on paremmin kapseloitu.
Ilmavirta jäähdyttimen läpi luo suuren aerodynaamisen vastuksen ajonopeuden kasvaessa. Muilla tienopeusalueilla suljettu jäähdyttimen suljin parantaa aerodynamiikkaa. Tämä vähentää polttoaineen kulutusta ja siten päästötasoa polttomoottorilla ajettaessa".
Seuraavat aiheuttaa säleikön avautumisen:
- jäähdytysnesteen lämpötila
- vaihteistoöljyn lämpötila
- moottorin lämpötila
- lataus signal (load signal)
- moottorin kierrosluku
- auton nopeus
- jäähdyttimen tuulettimen toiminta
- peräkärryn kytkentä
Ei saatu Oulun SAHilla kuntoon... pitäisi tilata erikseen aika vian etsimiseen (kerta Wetterillä ja vaihtotyö SAHilla riittää).
Oli tullut myös B7F655 virhekoodi ulkolämpötila-anturista... onkohan mitään merkitystä säleikön toimintaan.
Öljynvaihto lähestyy... pitää samalla vaihtaa ulkoanturi.
Nyt saatiin selville miten pitäisi toimia....
"Moottorin ohjausjärjestelmä laskee jatkuvasti tarvittavan jäähdytyksen. Moottorin ohjausjärjestelmä avaa jäähdyttimen sulkimen vain silloin, kun tarvitaan korkeampaa jäähdytysilmaa.
Ajon aikana suljettu jäähdyttimen suljin vähentää moottorin lämpenemisvaihetta, sillä käyttölämpötila saavutetaan nopeammin, jos ympäristö on paremmin kapseloitu.
Ilmavirta jäähdyttimen läpi luo suuren aerodynaamisen vastuksen ajonopeuden kasvaessa. Muilla tienopeusalueilla suljettu jäähdyttimen suljin parantaa aerodynamiikkaa. Tämä vähentää polttoaineen kulutusta ja siten päästötasoa polttomoottorilla ajettaessa".
Seuraavat aiheuttaa säleikön avautumisen:
- jäähdytysnesteen lämpötila
- vaihteistoöljyn lämpötila
- moottorin lämpötila
- lataus signal (load signal)
- moottorin kierrosluku
- auton nopeus
- jäähdyttimen tuulettimen toiminta
- peräkärryn kytkentä
Ei saatu Oulun SAHilla kuntoon... pitäisi tilata erikseen aika vian etsimiseen (kerta Wetterillä ja vaihtotyö SAHilla riittää).
Oli tullut myös B7F655 virhekoodi ulkolämpötila-anturista... onkohan mitään merkitystä säleikön toimintaan.
Öljynvaihto lähestyy... pitää samalla vaihtaa ulkoanturi.
Nyt saatiin selville miten pitäisi toimia....
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1247
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Joku virisofta voi kyllä sekoittaa tuon toiminnan.
Ja, ulkolämpötila-anturi nyt ihan varmasti voi aiheuttaa sen, että ovat koko ajan auki = ei todellista tietoa ulkolämpötilasta = varmuuden vuoksi auki koko ajan.
Ja, ulkolämpötila-anturi nyt ihan varmasti voi aiheuttaa sen, että ovat koko ajan auki = ei todellista tietoa ulkolämpötilasta = varmuuden vuoksi auki koko ajan.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset