Hei,
Itsellä vm. 2017 520d xdrive F11, kilometrejä koneessa vajaa 170 tkm. Akku on alkuperäinen, käsittääkseni. Nyt alkaa vedellä ilmeisesti viimeisiään, viikon pakkasjakson jälkeen tänään alkoi enemmän temppuilemaan, pidemmänkin ajon jälkeen (1h moottoritietä) tulee ilmoitus "Akku tyhjä, käynnistä auto" tms. ja nyt ei valotkaan menneet päälle kun kävin ovet avaamassa (yleensä menevät), ilmeisesti jotain virransäästöä.
Täytynee siis tilata akun vaihto jatkoon. Vielä on auto käynnistynyt moitteetta. Vein jo varmuudeksi kaapelit takakonttiin...
Kotoa löytyy Telwin Touring II 6-12V Tronic -teksteillä varustettu akkulaturi, jota olen käyttänyt muiden autojen akkujen lataukseen. Tästä saa siis valita 12V latauksen. Tuossa laturin kyljessä mainitaan myös, että käy myös AGM akkujen lataukseen. Käsittääkseni omassa bemarissani on juurikin AGM akku.
Uskallanko nyt laittaa vaan auton tuohon laturiin kiinni, konepellin altahan löytyy ne käynnistyspisteet mitä käytetään jos kaapeleilla käynnistää, eikös akkulaturi niihin samoihin laiteta vain kiinni?
Sen vuoksi kyselen, kun nykyautot on niin täynnä kaikenlaista "hienoa" tekniikkaa, olen aiemmin vanhempia autoja lataillut. Eikä laturi ole BMW:n oma merkki.
F11 vm. 2017 akun lataus
Terve
Kyseinen laturi (Telwin Touring 11)soveltuu (manuaalin mukaan) 25-55Ah:n akuille.
Minulla on bemarissani 105Ah:n akku koska on webasto (normaali koko on 95Ah).
Joten kyseisen laturin virrantuotto on puutteellinen noin suurelle akulle.
Kannattaa ensin sulatella akku ja auto niin että akku alkaa ottamaan virtaa.
Akun käyttöönottopäivä on merkitty akun napaan (vko/vuosi).
Alkuperäisenä akkuna bemareissa on Vartan AGM akku jonka hinta akkuliikkeessa on noin 250€ asennettuna
ja marmorilla (BMW:n tarroilla varustettuna) noin 550€.
Autohan lataa akun noin 80% varausasteeseen (talvella hieman enemmän) ja loppu 20% jää varakapasiteetiksi
jarruenergian varastointiin.
Itselläni on Defan 1205 ylläpitolaturi ja se on riittänyt.
Kyseinen laturi (Telwin Touring 11)soveltuu (manuaalin mukaan) 25-55Ah:n akuille.
Minulla on bemarissani 105Ah:n akku koska on webasto (normaali koko on 95Ah).
Joten kyseisen laturin virrantuotto on puutteellinen noin suurelle akulle.
Kannattaa ensin sulatella akku ja auto niin että akku alkaa ottamaan virtaa.
Akun käyttöönottopäivä on merkitty akun napaan (vko/vuosi).
Alkuperäisenä akkuna bemareissa on Vartan AGM akku jonka hinta akkuliikkeessa on noin 250€ asennettuna
ja marmorilla (BMW:n tarroilla varustettuna) noin 550€.
Autohan lataa akun noin 80% varausasteeseen (talvella hieman enemmän) ja loppu 20% jää varakapasiteetiksi
jarruenergian varastointiin.
Itselläni on Defan 1205 ylläpitolaturi ja se on riittänyt.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1250
- Liittynyt: 22 Joulu 2010, 10:52
- Auto: F31 320d
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Tokihan tuollainenkin käy, lataa vaan leppoisammin.HanSep57 kirjoitti: ↑08 Tammi 2024, 09:06 Terve
Kyseinen laturi (Telwin Touring 11)soveltuu (manuaalin mukaan) 25-55Ah:n akuille.
Minulla on bemarissani 105Ah:n akku koska on web
Alkuperäisenä akkuna bemareissa on Vartan AGM akku jonka hinta akkuliikkeessa on noin 250€ asennettuna
ja marmorilla (BMW:n tarroilla varustettuna) noin 550€.
Nus nus, BMW käyttää nykyään Banneria, vai onko jo sekin vaihtunut (Exide oli myös jossakin vaiheessa).
Oletko VARMA, että on tismalleen sama akku?
Ok, kapasiteetti on eri, esim 90 vrs 95, mutta minun kokemuksen mukaan BMW:n akut ovat myös järjettömän hyvälaatuisia, mutta toki hinnakkaita.
http://www.jakiltech.fi BMW diagnostiikkaa & ohjelmointeja. FRM3 korjaukset, DME DDE kloonaukset
Terve
Vaihdoin BMW 520d F11 (vm.2016) toissa vuonna uuden akun (VARTA AGM 105Ah). Vanhassa alkuperäisessä akussa luki BMW ja kun rapsutti tarran pois, paljastui VARTA. Siitä Vartan tarrasta osasin kysellä vastaavaa akkua akkuliikkeestä. Myöskin auton kokoonpano luettelossa on SA105 (mikä tarkoittaa 105Ah AGM akkua). Oulun Akussa väittivät joskus olleen alkuperäisenä mallina Exide?
En tiedä riippuuko suurempi kapasiteettinen akku mahdollisesti tehdasasenteisesta webastosta vai start-stop toiminnasta.
Voihan se olla että ilman webastoa olisi pienempi akku.
Joo.. ei siitä mitään vaaraa ole jos pienemmällä laturilla latailee aikaa menee vain pitempään.
Vaihdoin BMW 520d F11 (vm.2016) toissa vuonna uuden akun (VARTA AGM 105Ah). Vanhassa alkuperäisessä akussa luki BMW ja kun rapsutti tarran pois, paljastui VARTA. Siitä Vartan tarrasta osasin kysellä vastaavaa akkua akkuliikkeestä. Myöskin auton kokoonpano luettelossa on SA105 (mikä tarkoittaa 105Ah AGM akkua). Oulun Akussa väittivät joskus olleen alkuperäisenä mallina Exide?
En tiedä riippuuko suurempi kapasiteettinen akku mahdollisesti tehdasasenteisesta webastosta vai start-stop toiminnasta.
Voihan se olla että ilman webastoa olisi pienempi akku.
Joo.. ei siitä mitään vaaraa ole jos pienemmällä laturilla latailee aikaa menee vain pitempään.