Ihme ulina konehuoneesta
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 4
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 14:24
- Auto: X1 xDrive28i, X5 xDrive35d, K1600 GTL
- Paikkakunta: Naperville, Illinois
Konehuoneesta kuuluu auton sisälle kylmällä kelillä sellainen ihme todella matalataajuuksinen ulina joka poistuu kun nostaa vähän kierroksia tai laskee kierrokset tyhjäkäynnillä. Ulkopuolelta yritin kuunnella mutta sinne ei kuulu mitään. Biili on x5 E70 35d. Meinää lähtee järki kun auto muuten on täysin hiljainen hälyäänistä. Tuo pirun ujelluksen kun saisi pois. Vinkkejä odottaen.
- Hiace
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 782
- Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
- Auto: BMW M340i
- Paikkakunta: Joensuu
Kuuntele konehuoneesta mistä päin ulina kuuluu, helpottaisi diagnoosia. Hihnapyörät, laturi, turbon suunta?
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 4
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 14:24
- Auto: X1 xDrive28i, X5 xDrive35d, K1600 GTL
- Paikkakunta: Naperville, Illinois
se on sellainen tosi matala taajuuksinen ja hiljanen ärsyttävä uuuu uuuu ääni joka kuuluu jostain kuskin puolen jalkatilan ja etuikkunan väliltä. välillä se poistuu ja väliin tulee takaisin. Pois on suljettu hihnapyörät ym muut perus äänet. vähän kuin joku pumppu pumppais tai jotain sellaista.
- TKR
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
- Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
- Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA
Minun E70:ssa alkoi jäähdytysnesteen kierrätyksen pumppu 64119197085 ujeltamaan, ja jouduin sen vaihtamaan. Oli muuten melkoisen hankala paikallistaa äänen lähde. Ääni kantautuu jotenkin letkuja pitkin lämmittimen kennoon kojelaudan takana, mutta ei auton ulkopuolelle eikä konehuoneessa kuulu mitään.
Voit varmistaa onko samasta asiasta kyse kokeilemalla laittaa kylmällä säällä lämpötilan säädin niin pienelle kuin voi (16C). Tällöin ääni lakkaa kun pumpun ei tarvitse käydä. Itselläni tuo ääni kyllä kuului moottorin kierroksista riippumatta alle 5C lämpötiloissa.
Schmiedmannilta uusi tilalle 116eur ja nyt on taas hiljaista.
Voit varmistaa onko samasta asiasta kyse kokeilemalla laittaa kylmällä säällä lämpötilan säädin niin pienelle kuin voi (16C). Tällöin ääni lakkaa kun pumpun ei tarvitse käydä. Itselläni tuo ääni kyllä kuului moottorin kierroksista riippumatta alle 5C lämpötiloissa.
Schmiedmannilta uusi tilalle 116eur ja nyt on taas hiljaista.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 52
- Liittynyt: 10 Joulu 2013, 15:42
- Auto: X3 20dA f25
- Paikkakunta: Helsinki
Jep tuo kiertovesipumppu tuli mullakin ekaksi mieleen. Helpoiten voi todentaa äänen varmasti kuuluvan siitä, kun moottorin ollessa lämmin sammuttaa moottorin ja laittaa parkissa tuulettimen säätöpyörästä taukolämmityksen päälle. Ainakin omassa E61 koppaisessa silloin vain tuuletin puhaltaa hiljaa ja tuo kiertovesipumpun uuu-uuu-uuu tyyppinen ääni on kuultavissa konehuoneen suunnalta.
Samantyyppinen ääni kuului edellisestä ja kuuluu nykyisestä E70. Selvimmin kevyt ujellus kuuluu , kun laittaa taukolämmittimen päälle. Ääni on ajoittain voimakkudeltaan sellainen , että kiinittää huomiota ja ajoittain taas ei. Olisikohan vaan luonteen omainen ääni kiertovesipumpulle , eikä varsinainen vika ?Petteri70 kirjoitti:Vesipumppu vaihdettu. Hiljeni mutta edelleen välillä kuluu kun on kylmä sellainen ulinan kaltainen ääni (hetkittäinen) pkrle
- TKR
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 14:10
- Auto: X5 E70 50i MSport & X3 F25 35i MSport
- Paikkakunta: Sveitsi / Helsinki / USA
Kyllä minulla hiljeni aivan täysin. Uuden pumpum mukana tuli myös uusi kumikehikko, joka estää resonoinnit runkoon ja johon itse pumppu asennetaan. Tiedä sitten onko tuota parannettu vuosien myötä.
Ettei vain asentaja jättänyt vanhaa gummia sinne?
Tai voihan siellä joku muukin paikka ääntä pitää...
Ettei vain asentaja jättänyt vanhaa gummia sinne?
Tai voihan siellä joku muukin paikka ääntä pitää...
Tuo on kyllä varsin looginen selitys äänelle. Äänen ajoittaisuus ja voimakkuuden vaihtelu esim lämpötilan mukaan sopisi hyvin siihen , että pumpusta välittyy vaihtelevasti resonanssia , joka johtuu äänenä kabiiniin. Tuntuikin erikoiselta , että kahdessa perättäisessä autossa olisi pienillä kilometereillä rikkoutunut kiertovesipumppu.TKR kirjoitti:Kyllä minulla hiljeni aivan täysin. Uuden pumpum mukana tuli myös uusi kumikehikko, joka estää resonoinnit runkoon ja johon itse pumppu asennetaan. Tiedä sitten onko tuota parannettu vuosien myötä.
Ettei vain asentaja jättänyt vanhaa gummia sinne?
Tai voihan siellä joku muukin paikka ääntä pitää...
Minulla f10 530d jossa ihan yllättäen alkoi konehuonesta kuulua ohjaamoon aivan kuin: "viskokytkimen ajoittaista vonguntaa" tai "turbiinipyörän" mukaista vonguntaa. Kun auto on paikallaan niin mitään ei kuulu. Ääni oikeastaan kuuluu vain 1000-2000 r/min välissä. Tämä ääni tuli täysin yllättäen webaston laittamisen jälkeen. Mitään vikakoodeja auto ei infotauluun itsestään anna ja toiminta on muutenkin ihan normaalia. Ainoa on vaan tuo ihmeellinen ääni. Voiko asennettu webasto jotenkin johtaa ääntä tai sen putket tjtn ?
Ai niin autolla ajettu vasta 55 000 km ja vm 2011.Kari68 kirjoitti:Minulla f10 530d jossa ihan yllättäen alkoi konehuonesta kuulua ohjaamoon aivan kuin: "viskokytkimen ajoittaista vonguntaa" tai "turbiinipyörän" mukaista vonguntaa. Kun auto on paikallaan niin mitään ei kuulu. Ääni oikeastaan kuuluu vain 1000-2000 r/min välissä. Tämä ääni tuli täysin yllättäen webaston laittamisen jälkeen. Mitään vikakoodeja auto ei infotauluun itsestään anna ja toiminta on muutenkin ihan normaalia. Ainoa on vaan tuo ihmeellinen ääni. Voiko asennettu webasto jotenkin johtaa ääntä tai sen putket tjtn ?
Miten mahdollinen "jakolaatikko" ongelma ilmenee tämän äänimaailmanosalta ? Eli jos jotain ongelmaa niin tuleeko se esille ihan toiminnassa (paukkaa, nytkyy, losahtelee, neliveto ei toimi jne) vai saako siitä mitään viitteitä esim kuuntelemalla ? Minulla edelleen tuo ihmevinkuna kierroksilla 1500-2500 r/min. Sen alle ja päälle ei niin mitään ujellusta. Kaikilla vaihteilla tämä ja rullatessa, kiihdyttäessä ja ne moottorijarrutuksessa.