Normi mottorilämpötila M57 30d?

E90, E91, E92, E93
kek
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 09 Loka 2011, 22:45
Auto: G30 530e M-sport

Tietääkö joku mikä on normaali toimintalämpötila M57 (3.0l) dieselissä? Näpyttelin piilovalikosta esille lämpötiedot ja ajoin viikonloppuna 40 km matkan ja lämpötila ei noussut yli 79 asteen kun ulkolämpö oli nollan tuntumassa.

Onko muilla kokemuksia? Lähinnä mietityttää käykö kone liian kylmänä ja pitääkö siirtyä jo termarin vaihtoon vaikka kone on ajettu vain 93t vajaassa 5 vuodessa.
laituri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Marras 2010, 19:22
Auto: BMW M140i xDrive vm.2018

Tämä tuntuu olevan ikuisuus kysymys. Olin itse vaihtamassa termareita koneeseen huollon yhteydessä (itsellä nousee lämmöt noin 82 ateeseen). Huollossa sanottiin ettei välttämättä saada termaria vaihtamalla yhtään korkeampia lämpöjä. Toisaalta DPF poltto alkaa 75:ssä asteessa eli sen puolesta tuo 79 riittää.

Tuollahan voi siis olla koneen termarit, lämmönvaihtimet tai EGR -termari vaihdon tarpeessa eli ei välttämättä tiedä suoraan mitkä pitäisi vaihtaa.
Avatar
Rocky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive

kek kirjoitti:Tietääkö joku mikä on normaali toimintalämpötila M57 (3.0l) dieselissä? Näpyttelin piilovalikosta esille lämpötiedot ja ajoin viikonloppuna 40 km matkan ja lämpötila ei noussut yli 79 asteen kun ulkolämpö oli nollan tuntumassa.

Onko muilla kokemuksia? Lähinnä mietityttää käykö kone liian kylmänä ja pitääkö siirtyä jo termarin vaihtoon vaikka kone on ajettu vain 93t vajaassa 5 vuodessa.
Minulla oli täsmälleen sama vika. 0-asteessa korkeintaan 79 astetta (sekin vaati yli 30 km moottoritieajoa 110 km/h) ja yli 15 asteen pakkasessa ei noussut yli 75:n asteen talvinopeusrajoituksilla. Laitoin pahvit munuaisten taakse ja tilanne hieman parani muttei korjaantunut. Lopullisesti tuli kuntoon eilen huollossa kun vaihdettiin termarit (2 kpl). Nyt nousi aamulla jo 10 km:n työmatkalla (7 km moottoritietä) 82:een. Aloin talvella epäilemään kun pakkasilla kulutus nousi merkittävästi. Mistään muusta en huomannut. Kabiinissa lämpöä riitti ja muutenkin kone toimi normaalin tuntuisesti. Hiukkassuodatin olisi varmasti tukkeutunut talven aikana jos olisin ajanut enemmän kaupunkiajoa (puhdistuspoltto ei olisi käynnistynyt lainkaan koko talvena). Pirullinen vika. Hiukkassuodatin dieseleissä kannattaa seurata moottorin lämpöjä koska puhdistuspoltto käynnistyy vasta 75:ssä. Päätermarin pitäisi kuulemma aueta 88 asteessa.
jukka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 132
Liittynyt: 04 Syys 2010, 22:05
Auto: 2008 E91 330d M-sport

Pari viikkoa sitten kokeilin omalla (E91 330d) laittaa salavalikosta sen jäähdytysnesteen lämmön (KTMP-MOM) päälle. 20 kilsan matkalla, josta lähtö kymmenen asteen pakkasesta, ekat muutama kilsa taajamaa ja loput motaria, niin lämmöt nous muistaakseni 84-asteeseen. Ilmeisesti on termarit kunnossa.
Avatar
Haifisch
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Maalis 2013, 20:38
Auto: E24

Kyllä minulla ainakin M57N:ssä normaali käyntilämpötila oli pakkanen kuinka kova tahansa niin on 90 -92°. Kahden vuoden aikana on vaihdettu kahteen kertaan moottorin ja EGR:n termostaatit ja kerran automaattivaihteiston lämmönvaihdin.

Ensimmäisellä vaihtokerralla kaikki termostaatit olivat tehtaan jäljiltä. Nyt toisella kertaa ei vaihdettu, kuin moottorin ja EGR:n termostaatit ja lämmöt olivat päälle ~80° ennen vaihtoa.
Avatar
Hiace
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 782
Liittynyt: 25 Syys 2011, 15:41
Auto: BMW M340i
Paikkakunta: Joensuu

Omassa ex 330d:ssä pahimmillaan nousi lämmöt vain vaivoin 60-65 kieppeille. Egr ja päätermarin vaihdolla taisi olla lähellä 85-90 jos oikein muistan, hieman keleistä riippuen. Automaateissa vielä laatikon lämmönvaihdin vaihtoon niin johan lämpee. Suosittelen!
Nyt: F20 M135i 2016 | Ex: E92 335xi, E93 335i, E82 135i coupe, E91 335i, E46 M3, E91 330d
Jarpba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 07 Tammi 2013, 19:58
Auto: BMW e90 318da LCI vm. 2009

Oma n47 lämpiää tällä hetkellä max 85 astetta. Aiemmin keväällä kävin vaihdattamassa öljyt ja suodattimen niin mainitsin tuosta, mutta olivat sitä mieltä, että ihan normaali.
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Kyllä siellä joku termareista falskaa, jos lämmöt ei nouse 90 C nurkille. Merkkitiskiltä kysyttäessä todennäköisesti väittävät kyllä jotain aivan muuta.
Avatar
Rocky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive

Hiace kirjoitti:........ Automaateissa vielä laatikon lämmönvaihdin vaihtoon niin johan lämpee. Suosittelen!
Mihin (miten) laatikon lämmön vaihdin vaikuttaa moottorin käyntilämpötilaan ? :conf:
Avatar
Haifisch
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Maalis 2013, 20:38
Auto: E24

Rocky kirjoitti:
Hiace kirjoitti:........ Automaateissa vielä laatikon lämmönvaihdin vaihtoon niin johan lämpee. Suosittelen!
Mihin (miten) laatikon lämmön vaihdin vaikuttaa moottorin käyntilämpötilaan ? :conf:
Kyllä se nyt vähän vaikuttaa, kun siinä laatikon lämmönvaihtimessa kiertää sama jäähdytinneste mikä on moottorissakin. Lämmönvaihtimessa on termostaatti nestekierrolle niin jos se vuotaa -> lämmöt ei nouse.
phuksi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 17:52
Auto: F07 530d GT5 xDrive
F12 640i Cabrio
E87 120d

Meidän 330xd:ssä pyörii lämmöt 86-89 asteen hujakoilla melkeinpä keleistä riippumatta kun ei nyt mikään ihan extremepakkanen ole.

-p
Menneet...
2012 - 2015 330dA xDrive
2005 - 2014 BMW X3 3.0iA
2006 - 2012 VW Passat 2.0 TFSI
2002 - 2005 BMW 318i Touring
1999 - 2002 Ford Focus 1.8 Trend
Jaleo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 19 Kesä 2011, 19:52

Ilmeisesti termarit kunnossa, pääsiäisenä lämmöt nousivat tuonne 91-93 asteen tiennoille? Asiaan tosi saattoi ehkä vaikuttaa se, että auto ilmoitti että jäähdytysneste on vähissä.
ftc280mc
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 17 Huhti 2013, 08:23

Tervehdys. Itsellä e61 530da pre-lci lämpiää sinne 90 hujakoilla, mutta todella hitaasti. Reilummalla kaasulla ja moottorie nopeuksissa lämpeää nopeammin. Jos maantietä ajelee rauhakseen niin voi olla ettei 40km matkalla nouse kuin hikiseen 80 asteeseen, saattaa jäädä allekkin. Termari vaihdettu, mutta onko muilla ollut vastaavia oireita jo onko tullu egr termarin tai sillä laatikon lämmönvaihtimella kuntoon?

Hop, väärä alue :D Mut sama ongelma..
Avatar
Haifisch
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 8
Liittynyt: 30 Maalis 2013, 20:38
Auto: E24

ftc280mc kirjoitti:Tervehdys. Itsellä e61 530da pre-lci lämpiää sinne 90 hujakoilla, mutta todella hitaasti. Reilummalla kaasulla ja moottorie nopeuksissa lämpeää nopeammin. Jos maantietä ajelee rauhakseen niin voi olla ettei 40km matkalla nouse kuin hikiseen 80 asteeseen, saattaa jäädä allekkin. Termari vaihdettu, mutta onko muilla ollut vastaavia oireita jo onko tullu egr termarin tai sillä laatikon lämmönvaihtimella kuntoon?

Hop, väärä alue :D Mut sama ongelma..
Kyllä se alkaa lämpeämään, kun kaikki kolme termaria on kunnossa. EGR-termari on nätti vaihtaa, kun se on siinä tyrkyllä ja ei ole edes kallis.

Lämmönvaihtimen termostaatin kunto on helppo testata, puristat ne kaksi letkua littiin vaikka lukkopihdillä ja käyt ajamassa. Jos lämmöt nousee niin sielähän se vika on ja ei tule kuntoon kuin koko lämmönvaihdin vaihtamalla.
Avatar
Rocky
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 11:33
Auto: 330D E90, 530D F10XDrive. Nyk. 320i F30XDrive

kek kirjoitti:Tietääkö joku mikä on normaali toimintalämpötila M57 (3.0l) dieselissä? ....
Eilen tuli testattua kunnolla. Kyllä normaali lämpötila on 90 - 93 astetta kun termarit on kunnossa. (2 termaria vaihdettiin viime viikolla)
o335
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 11 Joulu 2011, 16:45

530D lci termareiden vaihdon jälkeen lämpötilan noin 74-84 (ennen 52-64). Ei se kone koko aikaa käy siellä 90 asteen tietämillä, matka ajossa voi käydä alemmillakin lämmöillä. Itseasiasa koneelle "sallitut" lämpötilat on aika laajat kuormituksesta riippuen. (Väärä auto tähän otsikkoon, mutta kutakuinkin sama kone 235hp versio)
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

o335 kirjoitti:530D lci termareiden vaihdon jälkeen lämpötilan noin 74-84 (ennen 52-64). Ei se kone koko aikaa käy siellä 90 asteen tietämillä, matka ajossa voi käydä alemmillakin lämmöillä. Itseasiasa koneelle "sallitut" lämpötilat on aika laajat kuormituksesta riippuen. (Väärä auto tähän otsikkoon, mutta kutakuinkin sama kone 235hp versio)
Kaikki ei ole autossasi kunnossa, koneen pitäisi käydä lämpimämpänä. Kannattaa tutkia vaihteiston lämmönvaihdin.

On totta, että marmorin mukaan lämmöt saattavat kuulua toleranssin piiriin. Minulle vakuutettiin Laakkosella, että 72-75 lämmöt on ihan normaalit, eivätkä he tehneet määräaikaishuollossa mitään vaikka pyysin lämmöt tarkistamaan. Seurasin lämpöjä piilovalikon kautta pari viikkoa ja pyysin heitä vielä selvittämään, pitäisikö laatikon lämmönvaihdin vaihtaa. Ensin he sanoivat, ettei niitä ole vaihdettu eikä niissä ole vikaa, mutta parin päivän päästä ottivat yhteyttä ja sanoivat, että lämmönvaihtimen voisi kuitenkin tutkia. Se sitten tutkittiin ja vaihdettiin, ja sen jälkeen lämmöt on vähintään 88 astetta kaupungissa ja maantiellä.

Jos marmorilla asioit, pyydä tarkistamaan PUMA ohje 14229821-01 ("the engine barely reaches normal operating temperature or only after a long distance"), jossa tarkemmat ohjeet.
Jeesus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 02 Joulu 2022, 01:28

Pääseekö vaihdelaatikon termariin käsiksi yläkautta? Bmw e61 m57
Clavurion
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 552
Liittynyt: 06 Syys 2010, 22:21
Paikkakunta: Oulu

Laita sinne laatikkoöljyjen lämmönvaihtimelta paluulinjaan nousevaan letkuun letkutermari (Behr TH5 80). Testatusti toimiva systeemi, eikä tarvi koko lämmönvaihdinta uusia termariongelman takia.
Vastaa Viestiin