Ikkunat jäähän sisältä
En näe tähän hätään puhaltimen hintaa mut muistaakseni orkkis noin 200e. Piti juuri tänne kirjoittaa että tarkista lämppärin moottori Kaverilla kävi vastaava, kesti hetken huomata että puhallin ei toimi. Tuossa mallissa suodatin on moottorin jälkeen että sekään ei moottorin pahemmin vaikuta. Helppo homma vaihtaa, suosittelen myös nopeuden säätimen vaihtamista samalla niin ei tule siitä sitten ongelmaa. Kulunut moottori kun alkaa viemään virtaa enemmän niin käy säätimen päälle.Masai79 kirjoitti: ↑31 Joulu 2018, 11:38 Noniin, nyt on auto seissyt vkon lentokentän parkissa, eikä vika ole korjaantunut itsestään, ilmastointi ei puhalla enää yhtään, soitin ja kävin tänään liikkeessä missä raitisilmasuodatin vaihdettiin, mut ei kuulema johdu siitä, ei tosin tsekattu sitä, et onko oikea tai oikein päin tai mitään, mitään vika koodia ei tullut näkyviin, mut korjaaja epäili et sulakkeissa tai lämpövastuksessa vika tai sit puhallinmoottori, no ei löydetty sulakkeiden kaaviota, niin ei tiedetty mikä numero on puhaltimen sulake, yritin googletella, mut en löytänyt varmaa tietoa, joten mistä löytyisi sulakekaavio tai mikä puhaltimen sulakkeen numero on? Paljonkohan puhaltimen moottori maksaa? Auto tosiaan F11 vm 2011... Tietääkö kukaan luotettavaa auton polttajaa?
BMW:llä työskentelyä jo vuodesta -99
Tulipa laitettua ensimmäinen BMW 530D F10.
Ihmettelen kun ei lämppärin puhallin säädä kierroksia automaatilla eikä käsisyötöllä, pieni lehmänhenkäys käy mutta lämmintä tulee. Näinollen menee ikkunat kohta huurteeseen sisältä.
Tuulilasi/huurteenpoisto toiminnolla sitten nostaa ja pystyy säätämään käsin nopeutta, mutta jalkatila jähtyy pakkasilla.
Onko jossakin vikaa vai onko näin tyhmä ominaisuus?
"Battery" herjaa heittelee ajotietokone vai mikä tietojärjestelmä tässä nyt on, ajoonlähtiessä ja lopetettaessa.
Ihmettelen kun ei lämppärin puhallin säädä kierroksia automaatilla eikä käsisyötöllä, pieni lehmänhenkäys käy mutta lämmintä tulee. Näinollen menee ikkunat kohta huurteeseen sisältä.
Tuulilasi/huurteenpoisto toiminnolla sitten nostaa ja pystyy säätämään käsin nopeutta, mutta jalkatila jähtyy pakkasilla.
Onko jossakin vikaa vai onko näin tyhmä ominaisuus?
"Battery" herjaa heittelee ajotietokone vai mikä tietojärjestelmä tässä nyt on, ajoonlähtiessä ja lopetettaessa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
Akku liian tyhjä, auto säätää sähköä kuluttavat laitteet pois päältä, puhallin ei toimi, penkit ei lämpiä, mutta auto käynnistyy ja kulkee. Lataa akku tai vaihda akku jos jo vanha.
Akun vaihdolla siis pitäisi tuo loppua?
Ihmettelen ettei edes monen sadan kilometrin ajo muuttanut eilen tilannetta ja autoon kytketty ylläpitolaturi (defa) ei jaksaisi ladata akkua?
Pystyykö akun vaihtamaan itse periaatteella vanha pois ja uusi tilalle? Tällöinhän järjestelmät nollautuvat? Vai voiko jättää akkulaturi siksiaikaa latamaan joka pitäisi kaapeleissa 12v jännitteen?
Ihmettelen ettei edes monen sadan kilometrin ajo muuttanut eilen tilannetta ja autoon kytketty ylläpitolaturi (defa) ei jaksaisi ladata akkua?
Pystyykö akun vaihtamaan itse periaatteella vanha pois ja uusi tilalle? Tällöinhän järjestelmät nollautuvat? Vai voiko jättää akkulaturi siksiaikaa latamaan joka pitäisi kaapeleissa 12v jännitteen?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
Viisaammat vastatkoon akunvaihtoon.
Kylmä akku ei lataannu pakkasessa, koska on perätilassa. Ohjeeksi annetaan kääntää penkit ja avata tavaratilan pohjakantta, jotta sisätilalämmitin lämmittää myös perätilaa, jotta akku on lämpimämpi kun lataa ylläpitolaturilla.
Näillä ohjeilla itsellä pysynyt herjat pois.
tässä iltalukemista aiheesta:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... &start=440
Kylmä akku ei lataannu pakkasessa, koska on perätilassa. Ohjeeksi annetaan kääntää penkit ja avata tavaratilan pohjakantta, jotta sisätilalämmitin lämmittää myös perätilaa, jotta akku on lämpimämpi kun lataa ylläpitolaturilla.
Näillä ohjeilla itsellä pysynyt herjat pois.
tässä iltalukemista aiheesta:
http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... &start=440
Akunlämmitin on helppo ratkaisu kylmän akun ongelmiin. Tuo 12V:lla toimiva lämmittää sekä ajon aikana että 230V latauksen ollessa kytkettynä. Alle puoli metriä johtoja kytkettävänä, asentaessa eniten aikaa meni akun esille saamiseen ja kansien sulkemiseen.
Autolle pitää testerillä myös kertoa että akku on vaihdettu, lataa uutta ja vanhaa eri tavalla. Kyllä tuolla vain 12v jännitteellä akku näyttää olevan sökö. Kyllä akkulaturikin toimii kylmään akkuun jos vaan saa pitkään olla sähkössä.
BMW:llä työskentelyä jo vuodesta -99
Eilen illalla kun ajelin 60km matkan edestakaisin ja välillä oli parkissa niin puhallin pelasi ja ikkunat pysyivät sulina. Eikä keskikonsolin tiedostosta enää löytynyt akku herjaa. Mittaristossa herjaa kaukosäätimen patterista ja kun auton sammuttaa niin siinä herjaa lataa akku.
Sisävalot eivä syty kun ovet avaa lukosta ja menee sisälle.
Nyt aamulla mittasin akun jännitteen niin oli pudonnut vähän alle 12v?
Sisävalot eivä syty kun ovet avaa lukosta ja menee sisälle.
Nyt aamulla mittasin akun jännitteen niin oli pudonnut vähän alle 12v?
Omassa autossa f10 535i vm-11 ylläpito laturi ei ladannut akkua täyteen: puhallin ei toiminut ja syttyi airbakin merkkivalo ja herjasi akkua. No akku uusittu n.vuosi sitten ja kaveri kävi koodamassa jarruenergian taltteenoton pois. Nyt pelittää ja akunvaihdon jälkeen on uusi koodattava.Entisessä e60 bimmerissä akun vaihdon jälkeen koodausta ei tehty ja autosta rikkoutui akun tunnistin ja hintaa oli Oulussa n.400 e. Laitoin nyt suuremman (DEFA) laturin ja ei ongelmia...eli akku koodattava...
Huollossa vaihtoivat uuden akun ja koodasivat sen käyttöön ja uuden pariston kaukoavaimeen jota ajotietokone herjasi. Oli jäänyt vikakoodi muistiin tuosta heikosta akusta, joka oli ilmeisesti alkuperäinen.
Nyt kaikki toimii "toistaiseksi" hyvin.
Alkoi nyt pelaamaan myös saattovalot ja sisävalot syttyy kun oven aukaisee.
Nyt kaikki toimii "toistaiseksi" hyvin.
Alkoi nyt pelaamaan myös saattovalot ja sisävalot syttyy kun oven aukaisee.
Tänään vein bemun koukunasennukseen, pihalle sammutin niin mittaristossa herja "lataa akku"
Nyt kun hain bemun takas, laitoin käyntiin niin herjas keskikonsolinäytössä akkua ja sytytti sen pienen varotuskolmion.
Kotona mittasin akun latausjännitteen moottorin ollessa tyhjäkäynnillä niin oli OK 14V ja risat.
Akun vaihto ei ilmeisesti hyödyttänyt mitään, vanha akkukin näytti latauksen jälkeen 12.6V
Huomenna vien tutkittavaksi bmw-huoltoon mikä mättää.
Akku lämmitin on vielä kokeilematta, toimisiko virrat sen kans paremmin.
Nyt kun hain bemun takas, laitoin käyntiin niin herjas keskikonsolinäytössä akkua ja sytytti sen pienen varotuskolmion.
Kotona mittasin akun latausjännitteen moottorin ollessa tyhjäkäynnillä niin oli OK 14V ja risat.
Akun vaihto ei ilmeisesti hyödyttänyt mitään, vanha akkukin näytti latauksen jälkeen 12.6V
Huomenna vien tutkittavaksi bmw-huoltoon mikä mättää.
Akku lämmitin on vielä kokeilematta, toimisiko virrat sen kans paremmin.
Kannattaa selvittää jääkö siellä joku kuluttamaan virtaa kun auto lukittuna, silloin tulee ongelmia.Mara84 kirjoitti: ↑06 Helmi 2019, 17:51 Tänään vein bemun koukunasennukseen, pihalle sammutin niin mittaristossa herja "lataa akku"
Nyt kun hain bemun takas, laitoin käyntiin niin herjas keskikonsolinäytössä akkua ja sytytti sen pienen varotuskolmion.
Kotona mittasin akun latausjännitteen moottorin ollessa tyhjäkäynnillä niin oli OK 14V ja risat.
Akun vaihto ei ilmeisesti hyödyttänyt mitään, vanha akkukin näytti latauksen jälkeen 12.6V
Huomenna vien tutkittavaksi bmw-huoltoon mikä mättää.
Akku lämmitin on vielä kokeilematta, toimisiko virrat sen kans paremmin.
BMW:llä työskentelyä jo vuodesta -99
Selvisikö tästä tapauksesta mikä oli loppujen lopuksi vikana? Mara84 oireet sopivat aikalailla meikäläisen auton oireisiin. Tässä on nyt viime päivinä ollut näitä melko kovia pakkasia ja autossa on vanha akku joka on antanut nyt herjaa aina kun auton on sammuttanut. Akun vaihto on siis jokatapauksessa minulla edessä.Mara84 kirjoitti: ↑06 Helmi 2019, 17:51 Tänään vein bemun koukunasennukseen, pihalle sammutin niin mittaristossa herja "lataa akku"
Nyt kun hain bemun takas, laitoin käyntiin niin herjas keskikonsolinäytössä akkua ja sytytti sen pienen varotuskolmion.
Kotona mittasin akun latausjännitteen moottorin ollessa tyhjäkäynnillä niin oli OK 14V ja risat.
Akun vaihto ei ilmeisesti hyödyttänyt mitään, vanha akkukin näytti latauksen jälkeen 12.6V
Huomenna vien tutkittavaksi bmw-huoltoon mikä mättää.
Akku lämmitin on vielä kokeilematta, toimisiko virrat sen kans paremmin.
Eilen illalla kävin tankkaamassa autoa sillä tänään oli tiedossa useamman sadan kilometrin ajo. Tankkausreissulla huomasin että kaasupoljin oli hieman jäässä ja ei oikein palauttanut. Ajattelin että laitan puhaltimen hetkeksi puhaltamaan jalkatilaan niin poljin sulaa. En kuitenkaan saanut puhallinta puhaltamaan "kunnolla" jalkatilaan. Kun manuaalisesti valitsin jalkatilanpuhalluksen ja säädin puhalluksen täysille, niin en kädellä huomannut että jalkatilaan olisi tullut ollenkaan ilmaa. Tuulettimen äänessä en myöskään huomannut että tehot olisivat mitenkään erityisesti nousseet.
Ainoa tila jossa sain kunnon puhalluksen päälle oli se tuulilasin sulatusnappi. Sitä kun painoi niin ilmaa alkoi tulla kunnon tohinalla tuulilasiin, muissa asennoissa tuli vain sellaista lämmintä "lehmän hönkää". Ensin ajattelin että puhaltimen moottori on sökö, mutta sitten tuo tuulilasin puhallus kuitenkin vaikutti toimivan kunnolla. Joka tapauksessa oma päätelmä oli että puhaltimen moottori pitää vaihtaa.
Nyt kun pääsin kotiin ja aloin googlailla asiaa, niin heräsi varteenotettava epäily siitä että moottori ehkä olisikin ok ja ongelma saattaisi korjaantua akunvaihdolla. Varmaankin järkevintä olisi kokeilla ensin akunvaihtoa ja vasta sitten miettiä puhaltimenmoottorin vaihtamista?
Autoni on BMW F10 LCI, vuosimalli 2013.