520d F11 Xdriven pyöränlaakereiden vaihto
Minulla on 520d F11 xdrive (2016) ja kilometrejä on tullut 233 000. Katselin viestiketjuja havaitakseni että pyörän laakereita on vaihdettu 170t - 200t km:n välillä. Olisiko jo aika uusia laakerit ennakoivasti vaikka mitään oireita vielä ei olisikaan? Kuinka paljon kilometrejä laakerit yleensä kestävät? Toinen kysymys liitty etupään ohjausniveliin yms. Autoon on vaihdettu reaktiotangot noin 40t km sitten. Mitenkäs näiden ohjausnivelten yms. kestoikä on? On tarkoitus pitää autoa vielä 100tkm, koska moottorilla ei ole ajettu kuin 103tkm. (vaihdettiin 121tkm kohdalla autoliikkeen piikkiin).
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 236
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Itse vaihdoin pyöränlaakerit etupäähän tuohon 530xd kun rupesivat ääntämään. Kuskinpuoli oli jotain 270tkm, ja vänkärin puoli 285tkm. Jos tilaa esim. autodoc, niin älä ota halvimpia vaan jotkut FEBI Bilstein tms. Vänkärin puolelle tilatessani noi FEBIt oli loppu ja lähettivät VAICO'n, joita sitten takuuseen vaihdeltiin pariin kertaan (ensimmäinen n. 3000km ja rupesi ääntämään, toinen 50km kun just ennen katsastusta vaihdoin ja hylky tuli kun välystä löytyi). Olisiko ollut joku huono erä. Kolmannella kerralla otin rahat taksisin ja tilasin FEBIn. Yleistä kestoikää laakereille ei taida olla olemassa. Voivat kestää ikuisesti hyvillä teillä kevyellä kuormalla - yksi routakuoppaan osuminen voi tehdä vekin laakeripintaan jolloin se alkaa ääntämään. Ohjausnivelissä ei ainakaan omalla kohdalla ole ollut ongelmaa 310tkm aikana. En lähtisi niitäkään vaihtamaan ennakoidusti jos ei selkeää välystä itse huomaa. Kyllä se katsastussetä kertoo milloin pitää vaihtaa.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020