Ilmajouset 520 vm 14 farmari

F10, F11, F07
MatNy82
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Marras 2020, 20:12

:)Moro
Kysyisin näin tuoreena Bmw omistajana (520 vm 14) että kuinka usein se taka ilmajousien kompura pitäisi käydä?
Esim yön yli seissyt niin laskeeko perä silloin ja nousee sitten kun käynnistää?
sportpug
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 19:07
Auto: BMW M

MatNy82 kirjoitti: 08 Marras 2020, 20:20 :)Moro
Kysyisin näin tuoreena Bmw omistajana (520 vm 14) että kuinka usein se taka ilmajousien kompura pitäisi käydä?
Esim yön yli seissyt niin laskeeko perä silloin ja nousee sitten kun käynnistää?
Ei sen pitäisi yön aikana juurikaan laskea, eli jos on merkittävästi laskenut, niin silloin pusseissa vikaa. Itse käytän autoa yleensä joka päivä, mutta ne muutamat kerrat kun on seisonut vaikka viikonlopun yli, niin ei ole silloinkaan asento yhtään muuttunut. Vastaava F11 itsellä.
Huuska
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 129
Liittynyt: 30 Joulu 2012, 11:51
Auto: F11 520d sport busines -13
Paikkakunta: Rusko

100tkm välein joutuu uusimaan nuo ilmajouset.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Kilometreihin en ota kantaa, mutta 4-5v nuo F-sarjalaisissa normaalisti kestää. Itsellä kesti hiukan vajaat 5v ja 175tkm (530d xdrive), työkaverilta 5v ja 120tkm (530d takapotku) molemmilla vedetty trailereita melko ahkerasti. Kumi haprastuu ajan myötä. Arnotit saa n. 400€ 2kpl, ja vaihto ei 20min kauempaa per puoli ota pihallakaan.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Kampele1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 21 Kesä 2017, 01:14

Osaako kukaan veikata mikä komponentti pitäisi vaihtaa?
Muutama päivä sitten kesken ajon tyhjeni molemmat pussit. Pussit vaihdettu 15tkm sitten eli niiden pitäisi olla OK.

Noh kotona rupesin katsomaan asiaa tarkemmin ja hetken päästä perä nousi ylös.
Tämän jälkeen aina kun auton käynnisti, niin perä laski ja jonkun ajan päästä se nousi ylös.

Eilen sitten käynnistyksen jälkeen ei perä noussut enää kirveelläkään ylös.
Vaihdoin tänään jakoventtiilin ja uunitin kompuran silica rakeet.

Auto oli myös n. 16h lämpöisessä hallissa varmuuden vuoksi, jos joku paikka jäässä => ei vaikutusta.

Veikkaisin itse että kompura ei tuota enää tarpeeksi ilmaa, mutta miksi ihmeessä se laski perän aina kun auto käynnistyi? Jos korkeuden anturi on rikki, niin vaikuttaako se molempien pussien täyttymiseen/tyhjenemiseen? Ja toisaalta jos korkeuden anturi on rikki, niin miksi sitten kompura käynnistyy, mutta perä ei nouse?
Vastaa Viestiin