Eiköhän ne kapeammatkin niille istu. Ohessa taulukkoa mistä voi katsella osviittaa
https://www.vannehaku.fi/vannesopivuus/
Eiköhän ne kapeammatkin niille istu. Ohessa taulukkoa mistä voi katsella osviittaa
Eikös 275 olisi profiililtaan 40, kun taas 245 on sitten 45. Kysymys lienee siitä, kuinka paljon matalammaksi takarengas asettuu, jos sinne laittaa etuvannetta leveämmälle vanteelle samanlaisen renkaan kuin eteen. Jos ero on mitätön, ei ole ongelmaa jakolaatikollekaan.
Tosiaan 19" oli renkaiden koko.mikse kirjoitti: ↑14 Huhti 2020, 22:19 Eikös 275 olisi profiililtaan 40, kun taas 245 on sitten 45. Kysymys lienee siitä, kuinka paljon matalammaksi takarengas asettuu, jos sinne laittaa etuvannetta leveämmälle vanteelle samanlaisen renkaan kuin eteen. Jos ero on mitätön, ei ole ongelmaa jakolaatikollekaan.
Joo, jostain syystä oletin kooksi 18". Eikös vakiona 19-tuuman kiekoissa ole 8,5" vanne 245/40 renkailla edessä ja 9" vanne 275/35 renkailla takana? Tässä varmaan mietitään tehtaalla myös etupään painumista takapäätä enemmän eli siksi takana on hieman vähemmän eikä enemmän profiilia (eli se 285/35). 285/35 on myös liian leveä (taulukon mukaan) 9" vanteelle mutta 275/35 vielä menee.Kampele1 kirjoitti: ↑15 Huhti 2020, 00:17Tosiaan 19" oli renkaiden koko.mikse kirjoitti: ↑14 Huhti 2020, 22:19 Eikös 275 olisi profiililtaan 40, kun taas 245 on sitten 45. Kysymys lienee siitä, kuinka paljon matalammaksi takarengas asettuu, jos sinne laittaa etuvannetta leveämmälle vanteelle samanlaisen renkaan kuin eteen. Jos ero on mitätön, ei ole ongelmaa jakolaatikollekaan.
0.5" on takavanne leveämpi, kuin etuvanne ja tilasin nuo 245/40/19 renkaat joka kulmaan.
Toisaalta 275/35 on -1% pienempi, kuin 245/40 ja 285/35 on 1% suurempi, kuin 245/40.
Ja vastaavasti tuleeko näissä taas se tilanne, että näin leveät kumit ovat "ylisuuret" 9" leveälle vanteella versus 245 kumi 8.5" vanteella jne.
Eli jotenkin kuvittelisin, että 245/40/19 joka nurkassa toimisi tässä kombossa. Katsotaan mitä jakolaatikko on mieltä.
Ne on teräsvyörenkaat eli vyö pakottaa renkaan kehän määrämittaiseksi. Ei siis pitäis pahemmin renkaan kehän muuttua vanneleveyden takia, vaan renkaan kyljet menee hieman eri asentoon.
Kyllähän se kyljen asennonmuutos kehään teoreettisesti vaikuttaa mikäli kylki ei veny. Taidetaan tosin puhua niin lillukan varsista ettei sillä ole mitään merkitystä mihinkään.
Toki, mutta kysymys onkin siitä, että jos oletetaan, että renkaan kylki on kiinni vanteen reunassa ja vanteen reuna on sen leveydestä riippuen eri kohdassa niin mikäli se kylki ei veny niin silloin kehän pitää pienentyä.
Tarkennetaan: renkaan kyljet vaihtaa pikemminkin muotoa kuin asentoa, käytännössä lähinnä oikenee kun vanteen reuna karkaa kauemmas renkaan reunasta. Normaalistihan renkaan kylki on vähän pullollaan ulospäin (helppo havainnoida irrallaan ollessa) ja vanteeseen koskettava pinta taas sisempänä ja tuo muodonmuutos otetaan näiden alueiden joustavuudesta.
Mulla on F10 245/40R19 tollasilla vanteilla, toki on takavetoinen