Nelivetoiset M-sarjalaiset?

Keskustelua ///M-malleista
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

Viime päivinä on eri lähteistä tihkunut tietoa, että bemarilta olisi tulossa lisää nelivetoisia M-sarjalaisia. M-divisioonan tuotekehityspäällikköä Albert Biermannia suoraan lainatakseni: "There will be some all-wheel drive surprises on M cars in the future". Bemarillahan on jo olemassa M-nelivetoversiot X5:stä ja X6:sta, mutta sen kokoluokan autoissa neliveto onkin aikalailla itsestäänselvyys. Mutta entäs jos tulossa onkin F10 M5 xDrive tai vaikkapa F32 M3 xDrive?

Mitä mieltä ollaan, onko tämä oikeansuuntaista kehitystä vai pitäisikö M-sarjalaisten jatkossakin olla pelkästään takavetoisia? Omasta mielestä nelivetoiset M-mallit vahvistaisivat entisestään xDriven imagoa ja antaisivat asiakkaille lisää vaihtoehtoja, kun saatavilla olisi neli- ja takavetoiset mallit. En myöskään näe, että nelivedosta olisi haittaa M-imagolle.

Sitä en ihan purematta nielisi jos siirryttäisiin käyttämään pelkästään nelivetoa, mutta en näe siinä mitään pahaa, että molemmat vetotavat olisivat saatavilla myös tehokkaimpiin malleihin.
johansa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 636
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 14:16
Auto: Porsche Macan 2017
Paikkakunta: Vantaa

Mun mielestä olis hyvä kun olisi kumpikin vaihtoehto tarjolla, uskon että kummallekin vaihtoehdolle olisi omat kannattajansa.
Ex-bemarit: 520dA -11, 330xdA -09, 520dA -08, 120d -07.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Molempia vain mutta siis ehdottomasti molempia, siis takaveto pidettävä myös saatavilla. X:t on oma lukunsa ja niiden suotakoon aina olevan nelareita, onhan ne "maastureita" jo ideologialtaan.

Itse kuulun siihen kastiin, joka ostaisi (jos siis olisi varaa) ämmän ehdottomasti takavetoisena, vaikka nelivetokin olisi tarjolla ja vaikka neliveto olisi halvempikin.
Avatar
MasterH
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 158
Liittynyt: 21 Touko 2010, 22:47
Auto: F10 528iSA
Paikkakunta: Helsinki

Jotenkin kävi toi nelivetoisuus uuden M5:n kohdalla mielessä kun toi mainos/teaseri filkka oli lumella ajamista, jos nyt joku pätkän muistaa.
Edell. E92 335iA
Avatar
Ironic32
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1497
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 00:11
Auto: E90 320dA, E39 530iA Individual
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Makkis kirjoitti:Molempia vain mutta siis ehdottomasti molempia, siis takaveto pidettävä myös saatavilla. X:t on oma lukunsa ja niiden suotakoon aina olevan nelareita, onhan ne "maastureita" jo ideologialtaan.

Itse kuulun siihen kastiin, joka ostaisi (jos siis olisi varaa) ämmän ehdottomasti takavetoisena, vaikka nelivetokin olisi tarjolla ja vaikka neliveto olisi halvempikin.
+1 ehdottomasti "ämmä" takapotkuna, mutta ei myöskään minkäänlaista vastalausetta sille, että neliveto olisi tarjolla :thuup:
Jos et tee mitään, et voi tehdä virheitäkään...
Avatar
Pitkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1060
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 21:42
Auto: X5 30e -18
i8 -14
720S -18
GT3RS -16
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Kyllä tämä on ihan samanlainen kehityssuunta mikä oli odotettavissa turbokoneiden esittelyn jälkeen. Se on vaan tosiasia, että tietyt reuna-ehdot täyttävä auto ei vapari-takavetona tahdo täyttää millään niitä suoritusarvoja, mitä suuri yleisö odottaa. Aina voidaan ottaa joku Ferrari 599 GTO ja sanoa, että sehän puskee nopeimmin ja on takavetoinen. Mutta jos autossa pitää olla paikat neljälle, tietyt tilat ja tietyt varusteet, sen saaminen kulkemaan onkin jo toinen juttu. Kaikki, jotka ovat ajaneet Nissanin GTR:n tajuavat, mistä hommassa on kyse. Auto on niin ylivoimainen radalla, ettei kukaan uskoisi, kuinka lujaa se kulkee. Jos vähänkään osaa rattia kääntää, sillä luukuttaa kuka tahansa Alastarolla 1:28 -tason aikoja, joihin pääsemiseksi tavallisella urheiluautolla pitää osata ajaa aika lailla tosissaan. Puhumattakaan jos osaa käskeä kärryä, silloin 1:25 menee tauluun varmasti. Ja kyseessä on nelipaikkainen, painava GT-auto! Esim. BMW M3E92 on ihan vastaantulija, täysin eri kategoriassa.

Turbo-neliveto on eräänlainen oikotie tavoitteisiin, käsiteltävyys paljon helpompaa ja samoin tehojen pumppaaminen ulos koneesta. Huipputason urheiluauto kuten Pagani ei enää hyödy niinkään siitä nelivetoisuudesta samalla tavalla, kun kärry pystytään rakentamaan täydellisesti aivan eri lähtökohdista kuin "sport-saloon" luokan vehkeet. Vaikka M3:ssa on lähes joka osa erilainen kuin 335i:ssä, perusplatformi on silti sama. Ja siitähän se perussuorituskyky määräytyy. Absolutisesti takaveto varmasti pelaa loistavasti ja on kevein/nopein, mutta katuautojen maailma ei ole niin yksinkertainen.

Sen sijaan, että BMW oli lähtenyt inttämään Nissanin kanssa GTR:n suorituskyvystä kuten Porsche, äijät ovat pohtineet todellista vastaiskua todettuaan suvereenin nopeuseron ja nyt on pyssyt ladattu. En ihmettelisi, vaikka seuraava M3 saattaisi olla jopa nelivetoinen! Kierrosaika ratkaisee, muu on bullshittiä. Sitten esim. M3 CSL riisuttuna, kevyenä ja takavetoisena jäisi kovimmille kavereille. Otan vastaan pullakahvit, jos ennusteeni pitää paikkaansa...

Itse tervehdin ilolla nelivetoisia M-autoja, kunhan vain toimivat hyvin. Sillä ei ole väliä, mikä vetotapa, kunhan speksit on paikallaan. Ei ne Lambotkaan niin huonoja ole, vaikka niitä ei saa takavetoisena.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Se on se paino. Siviiliautossa kun pitää kuljettaa väkisin hirmu määrä painoa mukana.

Itseäni on bemarin ämmissä aina närästänyt tuo tolkuton paino ja kaiken maailman sähköikkunat, ilmastoinnit yms. joutavuudet.

Pitkis kirjoittaa aivan faktaa, jos nuo paskat pitää saada liikkumaan nopeasti myös radalla, tarvitaan nelivetoa koska voimaa tarvitaan niin helevetisti, ettei vaan pito riitä.

Kilpa-auto on aivan eri asia. Ei kukaan odota sähkäikkuinoita tai muuta joutavaa.
Avatar
Makkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 379
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 10:45
Auto: E39, E36, E90
Paikkakunta: Leppävirta

Piti lisäämäni että tuo GTR Nissani on kieltämättä melkoinen taideteos nopeuden, voiman ja noita kontrolloivan elektroniikan suhteen. Tosin japsit on tässä vahvoja, omaa kokemusta mm. Mitsun Evoista, joilla kaltaiseni "ei rattimies" kellottelee varsin kovia aikoja radalla. Tuo Mitsun neliveto on aivan eri planeetalta näihin äksiin tai quattroihin verrattuna. Valovuoden edellä. Siis lukot. Joita siis muissa ei edes ole.
Vastaa Viestiin