Tänään oli pari asiakastapaamista asiakkaan konttorilta, josta on muutama hassu kilometri harrastetallille. Tämän hoksattuani päätin hyödyntää synergiaa ja kävin ruokiksella Motonetissa ja jälkimmäiseltä asiakastapaamiselta suuntasin suoraan tallille.
Juha toisessa ketjussa kirjoitti: ↑16 Loka 2018, 17:46
Castrolia olen käyttänyt vuosikaudet kaikissa pemareissani. Kuten salmol totesi, se pysyy -ainakin bensakoneessa- hiukan paremmin sisällä kuin vaikkapa Mobil. Kokemusta on siis bensakutosista.
Mobilin maistuvuus on havaittu myös täällä. Henkilökohtaisesti en jaksa etenkään pitkillä vaihtoväleillä kauheasti ressata aiheesta, kun siinä öljy kuitenkin uusiutuu. Mobililla kuitenkin tuntuu olevan myös toinen erikoispiirre - se maku paranee paitsi vanhetessa, myös lämmetessä. Sen jälkeen, kun mittari näyttää ekan kerran 120°C, alkaa möljy maistua entistä paremmin. Valuttelin siis 12tkm ajetut Mobilit (XE3000) pois ja kaadoin Magnatecit tilalle, katsotaan miten tilanne muuttuu. Valutin Mobilista viimeisen puolisen litraa erilliseen astiaan (oikeasti siksi, että ekasta kannusta loppui tila kesken) ja vielä 3h myöhemmin, takakontissa kotiin n. 90km matkanneena, arviolta 10-15°C lämpöisenä se oli vielä selvästi löysempää kuin käytetty vastaavan viskositeetin moottoriöljy yleensä on. Oli varmaan ihan hyvä idea pysyä pois radalta Kemoran -reissulla...
No, kippasin tosiaan Castrollit sisään ja kolistelin oikean etupyörän ensin läpi ja ruuvasin sen sitten irti. Nyppäsin myös sisälokarin irti ja avasin umpion takaseinän, jota viimeksi kiinnittäessä onnistuin törkkäämään XBB-valopurkin HALL-anturin sillai vinoon että otti häirää toisesta piuhasta ja lisäpitkä toimi miten sattui - ratkaisin silloin ajanpuutteessa ottamalla sulakkeen irti, mutta nyt pimenevät iltapäivät toivat motivaatiota saada lisää valoa tielle. Järjestelin johdotuksen niin, että anturi ei enää vääriä häiriöitä saa, pulttasin paikat kiinni ja nostin pinosta talvipyörän paikoilleen. Mainittakoon, että vaikkei tuo Hellankaan ledipalkki mikään erityisen kaunis ole, niin hyvä se kyllä on. Ei turhaan valaista puidenlatvoja, vaan valokuvio on pitkä ja sopivasti leveä sekä kohtalaisen tarkka. Tykkään.
Puolen vaihto, vasemmasta eturenkaasta kiinni ja... klak, klak - vaakatasossa lonksuu, pystysuunnassa ei juurikaan. Syyttävä sormi ensin kohti raidetankoa, mutta kuitenkin rengas irti ja kuikuilemaan tarkemmin. Hieman kuulostaisi loksahtavan raidetangon sisäpäänkin tienoosta, mutta alapallossa näkyy ja tuntuu selvä välys! Johan sillä oli 60169km ajettukin, alkaa olla aikakin vaihtaa. Eiku...
No, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, pitää huomenna soitella Metroautoon aiheesta. Talvipyörä siis paikalleen ja auto alas. Tarttee se raidepääkin tarkistaa kun ensin saa tuon tukarin hoidettua - raidetanko on vaihdettu marmorilla vajaa vuosi ja n. 43tkm, joten jos siellä on väljää, ei siinä pitäisi olla ongelmia takuukeskustelussa.
Takana ei yllätyksiä tullutkaan, jarruhuoltoa on syytä alkaa vähitellen harkitsemaan. Ei ne vielä ihan loppu ole eli ei tartte hätäillä eikä ressata, mutta ei todellakaan uudetkaan.
Blizzakeissa oli kesävarastoinnin jäljiltä tallilämmössä (arviolta ~17°C) tasaisesti 2,6bar joka nurkassa. Pidetään positiivisena noteerauksena laadusta, nostin huimaan 2,7bar arvoon. Kesäkumeissa on pintaa takana 6,5 ja 6,8mm ja edessä 5,8 ja 5,9mm - perinteisesti mitattuna kahdesta pääurasta kolmelta kohtaa ja otettu heikoin näistä kuudesta arvosta.
248567km Blizzakit alle, Magnatecit (C3, 5W40) koneeseen, lisäpitkän ohjaus fiksattu ja vasen etualapallo todettu väljäksi