Bensavalinnalla tehoa

F20, F21, F22, F23
Niksu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 13:33
Auto: 118iA - 5/18
(ed. 118iA 1/16)
Paikkakunta: Helsinki

Moi

Kuinka moni käyttää ykkössarjasessa bensamoottorissa 98ia ja oletko huomannut eron?
Itse nimittäin kuulin, että ainakin tässä uudemmassa moottorissa (mulla 2018 malli) sillä on isokin ero ja vaihdoin bensaa. Huomasin eron auton pirteydessä ja tehoissa mutta ajattelin että saattaa olla myös ns. "placebo" efektiä ja toiveajattelua. No nyt kävi niin että oma auto on pajalla ja sain sijaisautoksi samanikäisen ykkösen, jota tankattu 95lla. Tää auto on todella tahmea verrattuna omaan. Olen myös polkassut pari kertaa kunnolla että saisin vaihteet hereille mutta siis ei ole siitäkään kiinni. Totesin ystävälle, että laina-auto on kuin nuhassa ja omalla autolla homma toimii. Ero on merkittävä.
Lisänä toki että laina-autossa on varmaan runflatit ja mulla normirenkaat, joten sen uskon vaikuttavan tohon että laina-autossa on nihkeä ohjauskin verrattuna omaani. Motarilla vetely alkoi jo 80km/h ja omilla kumeilla tätäkään ei juuri ilmene.
Mulla on ollut -16 mallin ykkönen ja nyt tää lainaykkönen sekä tää nykyinen oma. Periaatteessa kaikki samoja autoja. Mutta tää mun normikumeilla ja 98lla tankattu auto on todella erilainen ajaa. Mutta se bensa kyllä itselläni vaikutti myös.

Muilla samoja huomioita?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos laina-auto ei mene suoraan ja kulkee muutenkin tahmeammin, se on todennäköisesti ajettu kanttikiveen ja aurauskulmat on pielessä. Bensalaatujen ero tekee arkiajoon korkeintaan niin pienen muutoksen, että tuskin tuntuu persdynolla.
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 194
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Omalla kohdalla ajetaan aina 98E:llä, mutta joskus korvessa on pakko kohdata kipuraja (reilusti yli 1.6€/L), niin sitten tulee 95E:tä. Omalla kohdalla en ole huomannut oikeastaan mitään eroa tarkkuus-/persdynossa, mutta 98E:llä kulutus on nytkin 5.6L/100km, mikä on yli 1600kg bensaturbolle ihan kohtuullinen lukema. Teoreettinen teholisäys / -kulutuksenalenema (?) olisi ehkä n. 5% luokkaa.

Muinaisessa Saab 900 T16 Aero -90:ssä (Lucas-ruiskulla, ei katalysaattoria, #8 ensiövälitys, Saab-lisämittarit, nahkasisustus, AC jne..huokaus) sai ruuvaamattoman H-koneen ottamaan ahtopaineita punaiselle, mutta se edellytti 98E:n lisäksi pirteää kuivaa pakkaskeliä, jotta ei sutisi ja moottorin APC-järjestelmä ei havaitse nakutusta. Kerran-kaksi taisi päästä "punaiselle", sen ehkä tunsi jo. Uskon asioita?
drago
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 08 Maalis 2016, 16:58
Auto: BMW 118iA Sport Line LCI2 2018
ex. 118iA LCI 2015
Paikkakunta: Loviisa

Persdynolla suorituskyvystä en voi sanoa mutta kahden 118iAn kokemuksella kulutuksessa ei mitään eroa (alle 5% erot menee mittaus ja olosuhde epätarkkuuksiin. Ensimmäisellä ajoin 30000 km 98 bensalla ja tällä toisella ajettu 56000 km 95 bensalla. Toisen tankkauksista laskettu kulutus koko ajalta 6,23 l/100 km.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Jos eroa on, se korostuu kesällä, kun ilma ja ympäristö on kuumempaa ja nakuraja on helpommin saavutettavissa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Bensavalinnalla ei kyllä tehoa varsinaisesti lisää saa, mutta kuten Aero mainitsi, korkeaoktaanisella on mahdollista pitää luvattu teho kun olosuhteet muuttuvat kuumemmiski. A6 BiT "normaalilla" Ruotsissa tankatulla 98 bensalla alkoi olla Saksan moottoriteillä ongelmissa. 4. vaihteella ei päässyt edes rajoittajalle, kun sytytys alkoi mennä myöhäiselle ja kulku puutui täysin. Sitten kun tankkasin Aralin 102 oktaanista, niin johan alkoi kulkea.

Sen huomion olen tehnyt että kyllä Suomessakin on bensoissaa eroja. ST1/ABC 98 oktaanista biturbo vie noin litran per 100km enemmän kuin Shellin V-Poweria. Mutta tällä seikalla ei sinällään ole juuri merkitystä, kun V-Power on järjestään kalliimpaa kuin muiden asemien 98.
msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

Olen tankkaillut 98 aina ihan vaan sen takia, kun moottorinohjauksen ohjelma on sille optimoitu. Jos ei ole korkeatehoinen kone ja oikeat olosuhteet, niin ei tosiaan taida olla ns. mitään eroa 95/98.
Vastaa Viestiin