Moottorin sivuääni

F20, F21, F22, F23
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Profiilissa lukee Uusikaupunki.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

eeroolli kirjoitti: 05 Syys 2019, 14:45 Kiitos! Juuri näin ajattelin itsekin toimia. Otin myyjäliikkeeseen nyt yhteyttä, josta ohjeena viedä diagnosoitavaksi johonkin "korjaamoon", mitään erityistä paikkaa osoittamatta.
Harmi sinänsä kun täällä lähiseudulla ei ole tuota merkkihuoltoa tai bmw autoihin erikoistunutta korjaamoa/huoltoa. :/
Tarvitsee miettiä jatkotoimenpiteitä alustavasti ja kysellä lähimmistä sopivista paikoista. Tai sitten pyytää myyjäliikettä osoittamaan suoraan heille sopivaa paikka ja pyytää sijaisautoa diagnosoinnin ja mahdollisen korjauksen ajaksi, kun valitettavasti tuota autoa tarvitsee kulkemiseen työssään joka päivä vaikka ei niitä kilometrejä tulisikaan paljoa.
Ehkäpä Raision Autokeskus/ BMW merkkihuolto olisi pätevä paikka.
Avatar
eeroolli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
Auto: BMW 630i E63 Aut. (2005) Silber Grey A08
Paikkakunta: Uusikaupunki

Tosiaan Uusikaupunki.
Raision Autokeskus ja varmaan tuo Vaunulakin on BMW-merkkihuolto (alle 100 km säteellä) ja sitten hieman kauempana Porin Rinta-Jouppi.
Täytyy tosiaan miettiä minne tuon veisi jotta varmasti tulisi oikeaa diagnoosia ja kustannusarvioita yms.
PS. "Hauska juttu" sinänsä kun paikka missä muun merkkisiäkin sakemanneja" kootaan,
ei löydy edes merkkikohtaisia huoltoja. :)
**********
BMW
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

eeroolli kirjoitti: 06 Syys 2019, 09:31 Tosiaan Uusikaupunki.
Raision Autokeskus ja varmaan tuo Vaunulakin on BMW-merkkihuolto (alle 100 km säteellä) ja sitten hieman kauempana Porin Rinta-Jouppi.
Täytyy tosiaan miettiä minne tuon veisi jotta varmasti tulisi oikeaa diagnoosia ja kustannusarvioita yms.
PS. "Hauska juttu" sinänsä kun paikka missä muun merkkisiäkin sakemanneja" kootaan,
ei löydy edes merkkikohtaisia huoltoja. :)
Vaunula Raisio on historiaa.
Avatar
eeroolli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
Auto: BMW 630i E63 Aut. (2005) Silber Grey A08
Paikkakunta: Uusikaupunki

Kiitos infosta :)
Ja tosiaan Vaunula olikin lopettanut tuolla Raisiossa toimintansa.
Otin muutaman videonkin käyntiäänistä kylmästä startista todella kuumaan moottorilämpötilaan.
Laitoin videot GooglenDriveen:
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing

LISÄHUOMIO!
Erikoista kun näytti tuon huoltovalikon kautta jäähdytysnesteen lämpötilaksi jopa 107 astetta ja öljyn lämpötilaksi 104 astetta, mutta tuo jäähdyttimen puhallinkaan ei lähtenyt vielä käyntiin (kuten aiemmissa erimerkkisissä autoissa olisi jo lähtenyt). Auto taisi puksuttaa sen 20 minuuttia, mutta enempiä en raaskinut vaikkei lämmöt tuosta em. noussut enempää.
**********
BMW
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Mites toi ääntää kun paikallaam kaasuttelee ja päästää kaasun pois?
Avatar
eeroolli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
Auto: BMW 630i E63 Aut. (2005) Silber Grey A08
Paikkakunta: Uusikaupunki

Paikallaan kun kaasuttelee niin kierroluvun noustessa hukkuu nuo sivuäänet pakoääniin, eli kalkatus/napsutus ei näyttäisi tihenevän.
(tarvii varmaan kokeilla vielä kaverin kera niin pääsee itse kuuntelemaan silloin lähempää moottorin seutuvilta).
PS. Missäs lämpötilassa (jäähdytysnesteen) pitäisi tuon puhaltimenkin aloittaa toimintansa/lisäjäähdytyksensä.
**********
BMW
msalojaa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 11 Marras 2012, 15:27

eeroolli kirjoitti: 06 Syys 2019, 22:19 Erikoista kun näytti tuon huoltovalikon kautta jäähdytysnesteen lämpötilaksi jopa 107 astetta ja öljyn lämpötilaksi 104 astetta, mutta tuo jäähdyttimen puhallinkaan ei lähtenyt vielä käyntiin (kuten aiemmissa erimerkkisissä autoissa olisi jo lähtenyt). Auto taisi puksuttaa sen 20 minuuttia, mutta enempiä en raaskinut vaikkei lämmöt tuosta em. noussut enempää.
Moro! Mulla ei ole sama kone (M135i, kutoskone), mutta normiajossa öljyn lämmöt huitelee n. 115C ja jäähdytysneste jossain n. 105C tienoilla. Puhallin lähtee mulla kunnolla käyntiin vain todella kuumissa oloissa, kuten 25-30 ulkolämmöissä kierros Nürburgringiä ja varmasti puhaltelee.
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Dieselissä puhallin lähtee käyntiin jos hiukkassuodatinpoltto päällä tyhjäkäynnillä / sammuttaa auton pihaan dfp-polton pääläl ollessa. Enpä oo muuten huomannu olevan päällä tässä 3 vuoden aikana :D
Avatar
eeroolli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
Auto: BMW 630i E63 Aut. (2005) Silber Grey A08
Paikkakunta: Uusikaupunki

Moro! ja Kiitos "msalojaa" ja "masaf1" huojentavasta tiedosta :) Eli lienee aivan normaalia tuo puhaltimen toiminta kun nyt ei niin kovin helteistä/lämmintä ilmaakaan ole ollut.
Tosiaan tarvitsee huomenissa alkaa soitella aikaa merkkihuollosta (Raisio tai Turku) jossa tuo voitaisiin diagnosoida tuo moottorin kalkatus lämpimänä yms. (ja kenties lienee kuitenkin normaalia nuo terävät epäsäännölliset napsahdukset kuumana).
Samallahan voisi teettää moottoriöljyn vaihtotyön ja jarrunesteiden vaihdon sekä tuon yleistarkastuksen.
**********
BMW
Avatar
eeroolli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
Auto: BMW 630i E63 Aut. (2005) Silber Grey A08
Paikkakunta: Uusikaupunki

No niin. Auto kävi perushuollossa (Öljyt, suodatin, jarrunesteet, korin tarkistus jne.)
Ja tehtiin hieman syvempää tutkimustatuosta äänestä, kaikki ok (ei vikakoodeja yms. hälyttävää moottorissa),
Mutta mutta: moniurahihnan (vesipumppu - laturi) kiristin oli kuulemma viallinen (ihan oli kuulemma mekaanikon mukaan "palanen lohjennut" ja kuulemma on pitänyt jotain joutunut hihnan ja kiristimen väliin joka olisi moisen voinut aiheuttanut). Ko. osaa tietenkään ei tähän hätään suoraan löytynyt, vaan hoidetaan samalla kuin tuo BMW:n kamppanja, jossa vaihdetaan nuo ohjausvaihteen pultit yleensä, mutta tässä tapauksesssa koko ohjausvaihde kun miltei kaikki pultit sieltäkin poikki. :/
Tuli mieleen kun aiemmin ennen kuin auton myyjäliikkeestä tuo auto minulle tuli, oli siihen laitettu uusi laturi. Olisikohan voinut laturin asentaneelle korjaamolle käynyt "kämmi", eli olisivat jollain tapaa onnistuneet sen kiristimen vaurioittamaan. Uskoisin näin käyneen. Liike tarjosi minulle puolta vastaantuloa tuon korjauksessa (300/150). Mutta taidan vaatia koko summaa tuon osalta, myyjäliikehän voinee reklamoida heidän tuota aiemmin laturihommassa käyttämäänsä korjaamoa.
PS. Olipahan oikein perjantai ja 13 päivä...
Viimeksi muokannut eeroolli, 02 Marras 2019, 00:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
**********
BMW
Avatar
eeroolli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
Auto: BMW 630i E63 Aut. (2005) Silber Grey A08
Paikkakunta: Uusikaupunki

Pikku-bemmi käväisi merkkihuollossa jossa vaihdettiin ohjausvaihde/pultit BMW-kampanjana
ja samalla myös omaan piikkiin tuo moniurahihnan kiristin (Friction Wheel electric) ja moniurahihna.
Muuten hyvä, mutta ei kyllä taida olla kunnossa tämä pikku-premiumi vieläkään. Kaukana on tosiaan ajamisen ilo :/
Alkaa tosiaan usko loppua tähän kyseiseen ajoneuvoon, vaikka aina ennen ollut omista bemmeistä hyvät ajokokemukset.

Tosiaan moottori pitää ihme hienoista kolkotuksen tapaista ja kiihdyttäessä myös sisälle kuuluu melko kovaa jotain imuäänen tapaista (kylmänä ei sitä kuulu).
Tämä siis kun ajaa moottorin lämpimäksi noin 20-30 km reipasta matkavauhtia, tai vastaavasti käyttää autoa paikallaan tyhjäkäyntiä noin 30 minuuttia. Samalla kun oireita ilmenee, niin hieman nykiikin/nykäisee kun hiljaisesta vauhdista rauhallisesti kiihdyttää tai ihan paikaltaankin liikkeelle lähtiessä. Samalla myös että vaihdekeppi tärisee samalla tavalla tyhjäkäynnillä kuin vedättäessäkin.
Kun avaa konepellin niin huomaa että moottorikin värisee normaalia enemmän. Oireet ilmenevät useimmiten kun moottori on lämmennyt riittävästi. Huomiona vielä, että pakoputkesta tulee runsaasti mustaa nokea kondenssiveden kera niin kylmänä kuin kuumanakin.

Jostain netin ulkomaisesta Bmw-foorumilta luin että näistä on joitakin ohjainyksikköjä mennyt, liittyen juurikin sytytykseen tms.
Lieneekö tässäkin jotakin sellaista ongelmaa? Vikakoodejakaan ei ilmene, niin melko turhauttavaa on tällainen.
Viitanneko sitten kenties sähköongelmiin, esim. johonkin ohjausyksikköön tai tunnistimeen (imuilma, turbo pressure, MAF tms.)
tai ihan mekaaniseen vikaan?

Em. mainittuun kävi mielessä, että huollon jälkeen (huollon tiskiltä hankittu) laitettu purkillisen sitä BMW:n omaa bensiinin lisäainetta (BMW Petrol Additive) ja sen jälkeen tankki täyteen tankattu, olisiko sitten sillä ollut edes jotain pientä positiivista vaikutusta, jää nähtäväksi.
Viimeksi muokannut eeroolli, 02 Marras 2019, 00:59. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
**********
BMW
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ite pistäisin vahvan veikkauksen MAFfille eli ilmamassa-anturille (koska nykäisyt ja tyhjäkäyntihytkytys). Sammuta auto lämpimänä, irrota MAF piuha ja koita miten pelaa ilman? Tai sit ostat suoraan Motonetista CRC MAF Sensor Clean ja uitat anturin siinä. Jos muuttui yhtään niin uus MAFfi ebaysta tiluuseen. Paska MAFfi ei aiheuta vikakoodeja välttis, antaa vaan vähän väärää infoa ja yleensä ekana kuumalla moottorilla tyyliin liikennevaloihin jarrutaessa jolloin hypätään massavirrassa paljon pienempään.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Huono MAF pilaa seoksia, joten sellaisen voi paljastaa myös seoksen adaptaatioarvoja seuraamalla.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Avatar
eeroolli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
Auto: BMW 630i E63 Aut. (2005) Silber Grey A08
Paikkakunta: Uusikaupunki

Kiitoksia erittäin hyvästä neuvosta masaf1 ja Aero!
Kävin hakemassa CRC MAF Sensor Cleaneria ja ruiskuttelin MAF-anturin ohjeiden mukaan ja annoin kuivua puolisen tuntia ennen kuin laitoin takaisin. Pieni parannus tuli heti kun kävin testaamassa, mutta päivän kun tuossa oli auto sen jälkeen ajossa niin taas alkoi pieni nypytys.
PS. Huomasin muuten että venttiilikopasta lähtevä (mikä menee siihen imuputkeen ennen turboa) oli se haitariletku miltei poikki (moottorin suojakannen alta paljastui), mahtaisikohan tuokin vaikuttaa?
Paikkasin putken väliaikaisesti vulkanoivalla teipillä, mutta pitääpä se tilata välittömästi, kun paikallisesta varaosaliikkeestä ei löytynyt edes tarvikkeena (tuskinpa olisi suoraan merkkarin hyllyssäkään). :)
Viimeksi muokannut eeroolli, 02 Marras 2019, 01:03. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
**********
BMW
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ei se CRC sitä huonoa vastusta pitkäksi aikaa paranna omienkaan kokemusten mukaan. Jos muutosta havaitsee, niin sillon MAFfin anturilanka tai anturi on häiriintynyt. Putsin jälkeen menny ilman nytkytyksiä tai vikakoodeja (Mersuissa) 0-2 kk. Pistähän MAF tiluuseen?Saksassa erikseen vihkiytyneitä kauppoja esim. Maf-shop.de mutta toki saakai noita Suomestakin.

Voisko sieltä katkenneen letkun sisältä lyödä kovempaa ääntä konehuoneeseen jos se vaikka välillä vuotais enempi ja välillä ei sit vuodakaan?
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

eeroolli kirjoitti: 28 Syys 2019, 22:25 PS. Huomasin muuten että venttiilikopasta lähtevä (mikä menee siihen imuputkeen ennen turboa) oli se haitariletku miltei poikki (moottorin suojakannen alta paljastui), mahtaisikohan tuokin vaikuttaa?
MAF ja lambda -ohjatussa autossa kaikki vuodot MAF:n ja lambdan välillä vaikuttavat negatiivisesti ja on ensi tilassa paikattava. Osan niistä auto pystyy "piilottamaan" kuljettajalta säätämällä parametrejaan, mutta aina ne on silti miinussuuntaan.

Sama koskee anturivikoja (kuten tuo mainittu MAF), osan niistäkin auto pystyy "peittämään" jopa sytyttämättä vikavaloa, mutta haittansa niistä silti aina tulee.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Ja on kyllä kädetön merkkiosanvaihtimo siellä päin jos asiaa olivat tutkineet?
Avatar
eeroolli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 28
Liittynyt: 20 Heinä 2017, 12:58
Auto: BMW 630i E63 Aut. (2005) Silber Grey A08
Paikkakunta: Uusikaupunki

Samaa mieltä tuosta, kun vikakoodeja ei ilmene ei viitsitä "tutkia tarkemmin" :/
Pistin nyt tilaukseen ainakin tuon huohotinletkun Saksasta hubauer.de paikasta kun sieltä löytyi heti
ja pikaisellakin toimituksella (Vent hose 11157608144).
Sitten tarvitsee alkaa metsästämään tuota ilmamassa MAF:fia
(Hot-film air mass meter BMW OE 13627602038 BOSCH 0 280 218 266)
Tarviketta ei kannattane varmaankaan ostaa vaan aito Bosch, luullakseni....
**********
BMW
masaf1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 901
Liittynyt: 06 Heinä 2011, 09:11
Auto: Kia Proceed GT

Hyi minkä hintainen. Ebay:sta siis ebay.de tai co.uk... Latviasta saa halpoja :D
Vastaa Viestiin