F20/21/22 matka-ajossa

F20, F21, F22, F23
hsss
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Syys 2015, 08:15

Hei!

Millaiset on näiden F20/21/22 omistajien kokemukset maantie- ja motariajosta? Itsellä tulee sellainen 40-50tkm/vuosi ja mietiskelin että sopisiko tuohon hommaan tälläinen pienempikin bmw?

Tällä hetkellä f30 320dA käytössä ja tuosta olen kyllä pitänyt, harmittaa vain kun ei sporttipenkkejä ja aktiivivakkaria ole.
F30 320da
valkee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 14:19
Auto: F33 420d M Sport A -14 ja MB Sprinter -16

Olen ajanut F22:lla (220i) nyt 35000km 10/kk aikana, eikä ole valitamista. Sopivan kokoinen kun on yksin liikkeellä. Aikaisemmin oli F10 (520d), joka tuntui turhan isolta yksin ajaessa.
hsss
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Syys 2015, 08:15

valkee kirjoitti:Olen ajanut F22:lla (220i) nyt 35000km 10/kk aikana, eikä ole valitamista. Sopivan kokoinen kun on yksin liikkeellä. Aikaisemmin oli F10 (520d), joka tuntui turhan isolta yksin ajaessa.
Tuo F22 kyllä kiinnostas. Onko minkälainen kulutus maantieajossa tuolla moottorilla? Katoin varustelistaa läpi niin ilmeisesti tuohon F22 ei oo aktiivivakkaria saatavilla?
F30 320da
Avatar
TurboKoo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 329
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 09:59
Auto: Porsche Boxster
ex F31 320d Connected 2018
Paikkakunta: Helsinki

Aktiivivakkaria ei tosiaan ole saatavilla, ehkä sitten myöhemmin LCI:n yhteydessä. Omallani on tullut 22tkm ja olen kyllä tykännyt.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer"
Walter Röhrl
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

valkee kirjoitti:Olen ajanut F22:lla (220i) nyt 35000km 10/kk aikana, eikä ole valitamista. Sopivan kokoinen kun on yksin liikkeellä. Aikaisemmin oli F10 (520d), joka tuntui turhan isolta yksin ajaessa.
:wassat:
Viitsitkö tehdä tarkempaa vertailua 520d tai onhan sulla mahdolista vs 320dx:kin? Sulla on F22:ssa m sport alusta? Adaptiivinen vaimennus? Vannekoko? Kaikki huomiot kiinnostas kuulla...
valkee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 14:19
Auto: F33 420d M Sport A -14 ja MB Sprinter -16

Keskikulutus on jotain päälle 7 tällä bensakoneella. Riippuu paljon siitä tuleeko paljon kaupunkiajoa. Matkakulutus on ollut 5-6 välillä, omalla ajotavalla iso merkitys.

Kulutus bensakoneisella 220i vs 520d on suurempi, joten vaihto pienempään bensakoneella varustettuun, ei ollut taloudellinen ratkaisu :mus: Varmaan 220d olisi ollut taloudellisempi.

520d ja 320xd kulutukset on ollut kutakuinkin samoja.

Saatavilla olevista varusteista en osaa sanoa. Itsellä vakkari jarrutoiminnolla, joka rittää minun tarpeisiin.

F22 on m-sport alustalla ja kesällä Michelinin RFT renkaat edessä 225/40 R18 ja takana 245/35 R18. Talvella oli Nokian RFT kitkat 225 / 45 R17.

Jostain syystä tällä F22:lla on ollut mukavampi ajella kuin F31:llä ja en ole hirveästi yksin ajellessa kaivannut F10 kokoa.
Juha
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1336
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:40
Auto: BMW 740 Le x-drive G12
Ford Ranger Wildtrak
Paikkakunta: Kaarina

Näissä jutuissa kannattaa luottaa vain omiin fiiliksiin ja koeajotuntemuksiin. Jos jotkut on sitä mieltä, että F10 on liian iso, niin minsta F01:n jälkeen F10 tuntuu oikein tyköistuvalta, jopa pieneltä.

Jos noin paljon tulee kilsoja vuoteen, niin harkisisin samalla rahalla käytettyä F10:ä comfort-jakkaroilla...
Ex:
F11 530dA XD M-Sport, E46 325i cabrio, F11 525 dA XD, F10 530dA XD M-Sport, E91 320xdA, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA, e61 530dA LCI M-Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dAT, e39 523iAT, e30 320i
valkee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 14:19
Auto: F33 420d M Sport A -14 ja MB Sprinter -16

Se on juuri näin, kuten sanoit, kaikki on makuasioita.

Onneksi aina voi vaihtaa mallia, jos ei nykyinen itseä miellytä :)
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

valkee kirjoitti:Olen ajanut F22:lla (220i) nyt 35000km 10/kk aikana, eikä ole valitamista. Sopivan kokoinen kun on yksin liikkeellä. Aikaisemmin oli F10 (520d), joka tuntui turhan isolta yksin ajaessa.
Jos tulee 42 tkm vuodessa, niin tohtiiko kysyä miksi bensa eikä löpö? Kulutusero on varmaan 3 l / 100 km eli noin 1200 litraa vuodessa, eli 1800€. Jos dieselvero on 450€ niin kyllä siitä vielä jäisi eroa.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
valkee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 14:19
Auto: F33 420d M Sport A -14 ja MB Sprinter -16

Vaihteeksi useamman dieselin jälkeen oli kiva ottaa bensa versio.

Polttoainekulutuksen perusteella ei olisi kannattanut. Muutenkin tuntuu ettei tankillisella pääse juuri mihinkään.
Kuten aikaisemmin laitoin F10 vei vähemmän. Ehkä seuraava on diisseli tai sitten ei...
Toisaalta M235 voisi kans olla kiva, mutta tietysti makuasioita...
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

Sori ettei tullut mainittua, että alustan käytös lähinnä kiinnostas ja melukin, nuo kulutus erot on tuttua juttua. Itse ajattelin 220d msporttina 18" vanteilla. Luottaisinkin omiin havantoihin, mutta noita f22 msporttina ei ollut koeajossa ainakaan kesällä missäänpäin suomea. Ajoin 220i sportin, mutta siinä oli tavallinen alusta ja 17" pyörät, ja oli ihan passelli kompromissi mukavuutta ja jämäkkyyttä. Mutta haluan sen 18" pyörillä ja vaikka adaptiivisellä iskareilla, jos se vaan kyytin pehmentään, tuolle jo mainitsemalleni kombon tasolle. Yks vaihtoehtohan olis pudottaa msport alusta pois kokonaan, lieko siinäkään järkea? Tää alustan toiminta tässä autossa vaan pitäis täsmätä omiin mieltymyksiin just eikä melkein, kun muuten tässä ei ole järkeä. Uus A4 140kw tomaatilla ja nelivedolla lähtee samaan hintaan...Makuasioita...
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Matka ajossa F10 on paras. Iso, hiljainen, rauhallinen ajettava. Mielellään xDrive.

Ei nämä Bemarin pikku kinnerit matka ajoon sovi ollenkaan, sellaiset 100 km menee kyllä.

Onneksi ei juuri tarvitse enää ajaa pitkiä matkoja. Stadiin tämä F21 on todella loistava.
Tuli taas tänään todistettua kun auto mahtui sellaiseen p-paikkaan mihin F10 ei olisi mahtunut.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Minulla on Bemmissä alla edessä 225/40/18 ja takana 245/35/18 run flatit ja ainut haitta noissa on huonolla asfaltti pinnalla korkea melu. Muuten menee vakaasti. Jos nuo ois normikumit(ei RF), niin meno voisi olla aivan mukavaakin.
Nyt vaihdoin alle 205/50/17 normi-kitkat, ja auto on lähes äänetön ja rullaakin tosi hyvin. Kerrankin talvesta voi nauttia..
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
rusticolus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 21 Tammi 2013, 08:58
Auto: X5 45e

En epäile sanojasi gestapo vähääkään...täälläpäin ei vaan muuta olekaan ku nastojen raiskaamia uria...tuliskin sentti lunta tasottaan pintaa niin ois lähes nautinto ajella kitkoilla...vaan sekin pitää suolalla sulattaa pois :de: :de:
Kk päästä on taas graniitin harmaa yleisin auton väri suomessa,kun nastapellet pääsee tunkin varteen :tong:
Avatar
Ricracing
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2954
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 20:02
Auto: Jotain ihan muuta
Paikkakunta: Helsinki

Talvella tammikuussa 2014 tulin yöllä kitkoilla Lohjasta Helsinkiin tällä pikkuautolla, tie 1.
Keli oli pahin mahdollinen, eli jäinen pohja ja lunta satoi päälle reilusti.
Uusilla kitkoilla tunne oli että auto luistaa koko ajan. Silloin toivoin nastoja. Sattuu pari kertaa talvessa.
Harvemmin nykyään noin pitkällä matkalla.

Myyjän matka auto Suomessa talvella on 5-sarjalainen xDrive nastarenkailla, esim 518dA xDrive.
Ex. '68 1800 NK, '78 E12 518, '81 E12 520, '87 E30 316, '88 E30 LCI 320iA, '90 K1, '95 E36 316i Compact, '97 E36 LCI 320i, '99 E46 320Ci, '01 E46 325Ci, '01 E39 LCI 525iA, '04 E60 525iA, '05 E60 525iA, '08 E60 LCI 520dA, '10 F10 520dA ja '14 F21 116iA.
Merikotka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 209
Liittynyt: 16 Maalis 2014, 19:33
Auto: V60 T8

Ricracing kirjoitti:Myyjän matka auto Suomessa talvella on 5-sarjalainen xDrive nastarenkailla, esim 518dA xDrive.
Yhdistelmää 18d kone, automaatti ja xdrive ei taida saada tällä hetkellä mihinkään Bemun korimalliin. Varsinkin isommissa korimalleissa automaatti mielestäni ainoa vaihtoehto, jolloin joutuu joko tyytymään yhden akselin vetoon tai pistämään lisää euroja tiskiin, että saa 20d mallin. F20/21/20 sarjassa tämä on mielestäni jopa hieman erikoista, nelivetoinen 18d automaatti olisi varmaan aika hitti.

Jos pärjää takavedolla, lienee 518d hinta/laatusuhteelta about paras auto mitä Suomessa voi ostaa. Nelivedossa on sellainen vika, että kun sen kerran hankkiin, tulee siitä melko lailla pakollinen varuste seuraaviin autoihin :blush:.
Ex: F34 320i M-sport, F34 320d Sportline, E84 20d, E92 320i
hsss
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Syys 2015, 08:15

Kävin viime talvena koeajamassa 320d xdrive kitkarenkailla ja heti perään 518d nastarenkailla. Kelit olivat tuolloin melko surkeat ja motarillakin oli paikoin kaistojen välissä lumivalleja. Oma 320d takavedolla heiluu ja huojuu melkoisesti kun talvella ajaa tuollaisten lumivallien läpi ja muutenkin jos on epätasainen tie. Suureksi yllätykseksi 320d xdrive ei mielestäni parantanut ajokokemusta takavetoiseen kolmoseen verrattuna juuri lainkaan. 518d takavetoisena ja nastoilla meni taas täysin eleettömästi valleista läpi, aivan eriluokan autolta tuntui.

Omalla 320d:llä ajoin kitkoilla kaksi ensimmäistä talvea ja tuo oli kyllä paikoin erittäin vaarallisen tuntuista. Lisäksi jäin kahdesti jumiin täysin tasaiselle parkkipaikalle.. Viime talven nyt sitten nastoilla ajoin ja meno muuttui erittäin paljon paremmaksi. Nastat melkeen pakolliset tänne Oulun korkeudelle.
F30 320da
samulis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 222
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 11:16
Auto: Q7 etron TDI -17
CLA 250e -21
E81 116i -09
Paikkakunta: Tuusula

Meidän F20:nen on lähinnä kaupunkiautona, mutta tullut pari 500+km:n pätkää heitettyä sillä ja kylllä ainakin servotornic:lla ja 20d padalla mukavasti matka taittuu. 1/2-sarjaan ei tosiaan ihan kaikkia varusteita taida saada, joka hieman latistaa matka-ajo ominaisuuksia, mutta järkevä rengastus ja servottronic/sport-ohjaus vakauttaa menoa hyvin vaikkei lyhyellä akselivälillä ja kevyellä autolla ihmeisiin pystytä. Painoon suhteutttuna järkevä pata antaa kyytiä sitten ohituksiin jolloin ajamisesta tulee aika vaivatonta.

Off-topicia sen verran, että varsinaisesen matka-ajoon vaihdoin keväällä nyt tuon E70:nen, joka istuukin siihen hommaan varsin hyvin pl suurehko kulutus, tosin itselle ei tule kilsoja kuin vain n45tkm vuoteen. Omat kokemuksien mukaan vertailussa takaveto vs xdrive valinta kallistuisi matka-ajossa nimenomaan takavetoon, jotenkin paljon loogisempi ja mielyttävämpi ajettava liukkaalla. Isompi merkityst on tosiaan renkailla, kitkoilla pärjää, yleensä, mutta pitää myös ymmärtää olla joskus lähtemättä kokonaan liikkeelle, eihän (nyky) nastatkaan kaikkea pelasta, mutta voi yleensä ajaa aina. Kahden talven kokemusten jälkeen en ihan äkkiä kitkoja enää vaihda. Kaikki dsc:t, esp:t, abs:t, xdrivet yms sähköiset systeemit tarttee renkaista pitoa toimiakseen kunnolla. xdriven edut tulee eteen lähinnä liikkeellelähdöissä ja itsellä tähän menneessä n150tkm:n aikana n3-4 krt peilijäisellä maantiellä kiihdyttäessä jonkin hidasteen poistuessa edestä sekä erityisesti huonokuntoisilla ja/tai auraamattomilla mökki/metsäteillä etenemiskyvyssä. Tuota etenemiskykyä tulee tarvittua jonkin verran harrastusten parissa ja siksi oma valinta on viime kerroilla ollut xdrive ja nyt nimenomaan e70. Normi katujen ja maanteiden sohjossa yms nelikon hyöty on kuitenkin suht marginaalinen ongelman ollessa enemmän renkaan kykyvastustaa liirtoa ja tulee vain herkästi yliarvioitua etenemiskykyä, kokemusta on vaikka tiellä ollaan pysynyt eikä muihin osuttu.
ex BMW:E60 520da -09, F11 520da -12, E61 530xd -09, F20 120da -13, E70 X5 40d -12, F15 X5 30d -14, F60 Mini Countryman S E ALL4 -17
valkee
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 36
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 14:19
Auto: F33 420d M Sport A -14 ja MB Sprinter -16

rusticolus kirjoitti:Sori ettei tullut mainittua, että alustan käytös lähinnä kiinnostas ja melukin, nuo kulutus erot on tuttua juttua. Itse ajattelin 220d msporttina 18" vanteilla. Luottaisinkin omiin havantoihin, mutta noita f22 msporttina ei ollut koeajossa ainakaan kesällä missäänpäin suomea. Ajoin 220i sportin, mutta siinä oli tavallinen alusta ja 17" pyörät, ja oli ihan passelli kompromissi mukavuutta ja jämäkkyyttä. Mutta haluan sen 18" pyörillä ja vaikka adaptiivisellä iskareilla, jos se vaan kyytin pehmentään, tuolle jo mainitsemalleni kombon tasolle. Yks vaihtoehtohan olis pudottaa msport alusta pois kokonaan, lieko siinäkään järkea? Tää alustan toiminta tässä autossa vaan pitäis täsmätä omiin mieltymyksiin just eikä melkein, kun muuten tässä ei ole järkeä. Uus A4 140kw tomaatilla ja nelivedolla lähtee samaan hintaan...Makuasioita...
Tähän liittyen kokemukseni perusteella F22 m-sport alustalla on kovempi varsinkin edellä mainitsemillani renkailla, kuin F31 m-sport alustalla vastaavilla renkailla. Kun taas F10 m-sport alustalla ja 20" RFT renkailla oli näistä "mukavin" ajettava. Tietysti jälleen täysin makuasioita...
hsss
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Syys 2015, 08:15

Haluaisin kuulla vielä kokemuksia näiden 1-sarjalaisten ajomukavuudesta. Useampia arvosteluita kun luin niin noissa puhuttiin että auto on mutkateillä erinomainen mutta sitten muuten ajomukavuus on melko kehnoa eli ilmeisesti auto on kovin uraherkkä ja jatkuvasti saa tehdä pienoista hienosäätöä ratilla suoraankin ajaessa. Noiden arvioiden perusteella tulee kyllä sellainen kuva että aika huonosti tosiaan matka-ajoon tämä auto sopisi, noissa vertailuissa mainittiin että esim audi a3 olisi sitten mielyttävämpi vaihtoehto jos lähinnä ajomukavuutta haluaa.
F30 320da
Vastaa Viestiin