330e

F30, F31, F32, F33, F34, F36
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jasp kirjoitti: 05 Elo 2021, 20:53
brobot kirjoitti: 05 Elo 2021, 15:11 Yksi kohtuu hölmö juttu on minkä havainnut, eli tuo tuntuu lopettavan latauksen jos avaa auton lukituksen. Saakohan tuota ominaisuutta pois vai onko tuo edes normaalia?
Voisko mennä niin että jatkaa latausta jos lukitaan uudelleen? Muusta ei tietoa, mutta tavallaan loogista? Lähdetään ajoon kun lukitus avataan....
Kyllä se jatkaa lataamista pienen hetken jälkeen vaikka ovia ei lukitsisikaan. Keskuslukituksen avaaminen on ainoa tapa avata latausjohdon lukitus latausporttiin, eli ominaisuus on erittäin tarpeellinen.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Lopettaa latauksen kun avaat auton lukosta. Taitaa jatkaa hetken kuluttua jos et mene sisälle. Loogisuus on se, että latausplugi on lukossa aina kun ladataan, tai auto on lukossa. Lopettaa latauksen kun luulee, että lähet kruisailee ja haluat johdon pois. Toinen tapa on irroittaa plugi ja laittaa takas kiinni, lataus jatkuu…
Hemavol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Elo 2021, 19:54

Moro 330e omistajat!

Kävin tänään koeajamassa BMW 330e (2016) ja ei kaukana ole, että nimi olisi paperissa. Ajan itse urheiluautoa ja jarrut ovat tästä syystä tehokkaat ja tämäkös se jäi häiritsemään. Tuntuu, että auto ei pysähdy tai jarrua joutuu oikeesti painamaan pohjaan asti, joka tuntui todella ärsyttävältä. Yritän itselleni sanoa, että tottumiskysymys, mutta onko se? Lähinnä siis esim. jos menet vaikka liikenneympyrään ja etenet hitaasti autojen takana tai pysähdyt suojatien eteen, niin todella nihkeesti jarruttaa...

Meillä on myös taloyhtiössä tällä hetkellä perinteiset sähkötolpat, mutta tilalle on tulossa latauspistokkeet. Pystyyköhän noista perinteisistä tolpista järkevästi lataamaan autoa? Niissä kun on tuo mittari joka antaa vain 2h latausta kerralla.

-Hema
Puimuri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Maalis 2011, 22:38
Auto: Tesla MYLR23
Paikkakunta: Vantaa

Jos edes saat ladata perinteisistä tolpista ( = taloyhtiö kustantaa sähkösi ). Onko taloyhtiössäsi sallittua vai ei?
Nyt: Tesla MYLR23
Ex: 2x Opel Kadett, Toyota Camry, Renault 21, Renault Laguna, Volvo V70, Volvo V70 awd, BMW X3 3.0sd, X1 xDrive 2.0d, 320iA GT xDrive
Hemavol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 16 Elo 2021, 19:54

Puimuri kirjoitti: 17 Elo 2021, 11:19 Jos edes saat ladata perinteisistä tolpista ( = taloyhtiö kustantaa sähkösi ). Onko taloyhtiössäsi sallittua vai ei?
Tolpathan on tarkoitettu toki talvisin siihen, että kytkentä tehdään auton lohkolämmittimeen. Mutta toki tämäkin on hyvä asia tarkistaa. Joka tapauksessa varsinaiset latauspisteet tulevat todennäköisesti vielä tämän vuoden aikana.

Eniten tällä hetkellä minua kiinnostaisi tämä jarruihin liittyvä asia. Tuntui tosiaan siltä, että jarrupoljinta piti painaa todella todella syvälle ennen kuin mitään tapahtui. Otin esimerkkinä oman autoni jossa on isot jarrut, mutta en ole kyllä kieltämättä koskaan missään normaalissa henkilöautossa kokenut vastaavaa. Ajattelin, että kävisin koeajamassa jonkun toisen yksilön, niin saisin tähän vastausta myös sitä kautta. Mutta saa kommentoida! Kiitos.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Kahdessa tunnissa saa melkein akun täyteen sukosta. Tuo jarruhomma kuulostaa oudolta, itselläni en ole vastaavaa huomannut. Tosin ryömimisvauhdissa, jarrussa on sellainen ns. ärsyttävä piirre, että ottaa kiinni vaikka haluaisit mennä ihan hissukseen, tai jotain, se on ominaisuus, liittyy jotenkin siihen regenerointiin jne.

Niin ja 330e lämmitetään samalla johdolla kun ladataan, eli kiinni vaan. Ei se enempää sähköä vie kahdessa tunnissa, kuin lohkolämmitin ja sisäpistoke. ;)

Nimim. Kateus vie kalatkin vedestä :mus:
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

315i kirjoitti: 17 Elo 2021, 18:39 Kahdessa tunnissa saa melkein akun täyteen sukosta.
No ei nyt sentään. Kahdessa tunnissa sukosta latautuu 3,7kW, eikä sillä akku täyty.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Huivei kirjoitti: 17 Elo 2021, 22:08
315i kirjoitti: 17 Elo 2021, 18:39 Kahdessa tunnissa saa melkein akun täyteen sukosta.
No ei nyt sentään. Kahdessa tunnissa sukosta latautuu 3,7kW, eikä sillä akku täyty.
Jep. Reisussa hotellin 5€ parkkimaksun katsoin oikeuttavan sähkötolpan käyttöön ja jouduin 2 kertaa siirtämään sitä kelloa, että sain akun täyteen. En käyttäisi siihen kyllä päivittäin aikaa.
Edellisen mallin pienempi akku saattaa latautua toki nopeammin. Shukolaturit ottaa sen 8-10 A, eikä täyttä 16A tehoa.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Niin riippuu sukolaturista, ja onko akku ihan tyhjä. Itellä auton mukana 10 A laturi, sillä taitaa saada reilu 2 kW tunnissa. Tosin kotona semi kiinteä 16A sukolaturi.
Aero
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1277
Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4
Paikkakunta: Janakkala

Otetaan tähän väliin vähän sähkötekniikan perusteita, kun nuo yksiköt ja niiden suhteet toisiinsa tuntuvat olevan hyvin usein (yleisesti, ei painottuen saatika rajoittuen tälle foorumille) enemmän tai vähemmän hämärän peitossa ja tämä vähän ärsyttää minua - ei siksi, että aihe olisi jotain yleistietoa mikä kaikkien tulisi tietää, vaan siksi, että virheitä näkyy lehdissä, hinnastoissa ja vastaavissa paikoissa, missä soisi olevan oikeata tietoa. Skippaa vapaasti, jos ei jargoni kiinnosta :)

-Jännite ilmoitetaan voltteina (V) ja se kertoo potentiaalieron pistokkeen napojen välissä, Suomen sähköverkon nimellisjännite on 230V ja sähkötyyppi on vaihtosähkö eli AC. Näistä tulee puhekielessä usein yhdessä VAC.

-Virta ilmoitetaan ampeereina (A) ja se kertoo, kuinka paljon sähköä oikeasti juoksee siitä pistokkeen navasta toiseen. Ns. sukolatureissa tämä on yleensä rajattu 8 ampeeriin.

-Kun jännite ja virta kerrotaan keskenään, saadaan näennäisteho, jonka yksikkö on ovelasti volttiampeeri (VA). Käytännössä siis esim. 8 ampeerin laturin suurin mahdollinen sisäänottonäennäisteho on 230V*8A = 1840VA

-Vaihtosähkössä (jota tuo AC siis on) sekoitetaan pakkaan vielä tehokerroin eli vaihekulman kosini, joka kertoo millaisella aikaerolla toisiinsa nähden jännite ja virta pistokkeessa näkyvät. Kosini on meille tuttu trigonometriasta ja on käytännössä mahdotonta, että se olisi yli 1. Kun tällä tehokertoimella kerrotaan näennäisteho, saadaan tulokseksi pätöteho, jonka yksikkö on watti (W) ja joka on oikeasti käyttökelpoinen teho. Jos siis laturi on ns. täydellisesti suunniteltu, on teoreettinen suurin sisäänottopätöteho 1*1840VA=1840W. Käytännössä se jää kuitenkin hivenen pienemmäksi - voisin lonkalta veikata jotain 1600-1700W tienoota, mutta en sano varmaksi. 1700W lukemalla tehokerroin on n. 0,92.

Mutta mutta, sinne akkuunhan ladataan energiaa eikä mitään tehoa tai muuta nörttisanastoa. Nämä kuitenkin ovat toisiinsa hyvin läheisessä suhteessa ja jos joskus on vaikkapa maksanut sähkölaskun tai kilpailuttanut sähkösopparia, on ehkä huomannut että sähkölaitos myy hyvin mielellään kuukausimaksuja, mutta lisäksi sitä energiaa, käyttäen yksikkönä kilowattituntia (kWh). Kun pilkotaan kilowattitunti osiin, huomataan että siinä on kilo, watti sekä tunti. Kilo nyt on kilo, Si -järjestelmän etuliite tuhannen kertoimelle, joten puhutaan selvästi tuhansista wattitunneista. Watti puolestaan käytiin äsken läpi ja on siis sähkön pätötehon yksikkö ja tunti puolestaan on yleinen aikayksikkö. Jos siis laturin pätöteho on vaikkapa arvelemani 1700W, niin tunnissa se ottaa sähköverkosta sisäänsä 1700W*1h = 1700 wattituntia (Wh) eli 1,7kWh; kahdessa tunnissa laturiin ehtii siis juoksemaan sisään 1700W*2h = 3400Wh eli 3,4kWh.

No, saadaanko sitten kahdessa tunnissa akkuun ladattua se 3,4kWh energiaa? Ei ihan saada. Tuo nimittäin on vasta laturin sähköverkosta ottama energiamäärä ja koska lataustoiminnassa tapahtuu aina häviöitä - esim. johdot ja akku lämpenevät - niin nehän hukkuu pois tuosta lukemasta. Jos lataustoiminnan kokonaishyötysuhteeksi laturin sisäänmenosta akkuun oletetaan vaikkapa 90%, niin tuosta 3,4 kilowattitunnista 10% eli 340Wh häviää muualle kuin akun varaukseen ja akkuun päätyy 3060Wh eli 3,06kWh, vaikka laturi otti sähköverkosta 230V*8A*2h=3680VAh (joka on yleensä se lukema, mitä nopeasti lasketaan).

Tehokerroin ja hyötysuhde ovat tapauskohtaisia; tehokertoimeen vaikuttaa ainakin laturi ja hyötysuhteeseen laturin lisäksi kaapelit sekä itse auto. Käytännössä kuitenkin, kun kertoo voltit*watit*tunnit ja silpasee päältä pois vähän tehokerrointa ja toisen vähän latauksen hyötysuhdetta, pääsee aika hyvin tontille siitä, paljonko autoon ehtii ladata minkäkinlaisella laturilla.

Tuosta vähän kahden tunnin nyrkkisääntöä olettamalla, että tehokerroin on 0,9 (äskeisessä tekstissä vähän isompi, koska siinä oletin laturin pätötehoa jotta saisin helppoja lukuja kerrottavaksi) ja latauksen hyötysuhde 90%, kaava siis jännite*virta*tehokerroin*hyötysuhde*aika:
8A: 230V*8A*0,9*0,9*2h = 2,98kWh
10A: 230*10*0,9*0,9*2 = 3,73kWh
16A: 230*16*0,9*0,9*2 = 5,96kWh
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kiitoksia jäsen Aerolle erinomaisesta luennosta.

Käyttäjää hämmentää lisäksi vielä se, että Bemari ja sen appi näyttää jostain syystä hieman suurempia ladatun energian määriä kuin latausasemat (ainakin kaupalliset). Sitä en tiedä mistä ero syntyy.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Sukosta kahessa tunnissa työpaikalla akku täyteen, tosin ei ollut ihan tyhjä ;)
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Itsellä ei ole juurikaan kokemuksia kaupallisista latausasemista tuon plugarin kanssa, mutta appsihan käsittääkseni ilmoittaa sen verkosta otetun energian määrän. Tämän huomaa esimerkiksi kun talvella on ajastanut lähtövalmistelut niin tuossa G20 330e saattaa appsi näyttää ladatun energian määräksi yli 11kWh ("tyhjästä täyteen" esilämmityksen kanssa) ja kesäisillä keleillä tuo energian määrä jää johonkin 8-9kWh välille. Sama mittariston "sähkönäkymässä", eli se kulutus kWh/100km sisältää myös esilämmitykseen/lähtövalmisteluihin käytetyn energian, joka toki tulee akuston läpi, mutta ladattu energiamäärä on toki isompi kun lähtövalmistelut vievät oman osansa ja näinollen "tyhjentävät" akustoa.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
tpa78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Loka 2021, 09:10

Saako 330e f30 2018 carplay/android auto ohjelmia pyörimään?. Ko. mallissa käytössä ilmeisesti idrive 5.0/6.0 softis ja en nyt oikein selkeää vastausta löydä mistään.
Toinen kyssäri liittyy navi ohjelmaan. Mitä eroa on prof.navilla ja tavallisella?

Näihin jos saisi vastausta niin olisi kiva.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Eikös proffassa ole isompi kosketusnäyttö kuin normissa?
Toimintakettu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Marras 2021, 21:56

Hei 330e omistajat!

Mulla on nyt vakavassa harkinnassa hankkia - 16vm 330e +100Tkm

Millaisia kokemuksia teillä on yli 100Tkm ajetuista 330e?

Millaisia vikoja ollut?
Kuinka paljon sähköllä keskimäärin pääsee. Yms
Yleisiä kokemuksia autosta ja vinkkejä mitä ottaa huomioon ostovaiheessa.

Kiitos!
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Itellä 133t ajettu yksilö, sähköllä pääsee pakkasella n. 20 kesällä n. 30 kilsaa. Riippuu tietenkin muistakin tekijöistä. Vakkarin rulla säädin tai mikä onkaan on vaihdettu ja yksi etulaakeri. Nuo meni takuuseen, kuten latausliittimessä ollut lukitusvika, ei mennyt lukkoon aina kun latasi.
Auto ollut itsellä uudesta lähtien ja kilsoja tulee n. 35t vuodessa, kulutus ABC mobiilin mukaan tasan 4.0 litraa sadalla. Pienemmillä kilsoilla tuo on mahdollista saada paljon pienemmäksikin, siis kunhan lataa.
Peukkis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Tammi 2022, 10:00

Parisen viikkoa sitten vaihtui auto vuoden 2016 330e:hen ja muutama kysymys herännyt.

Eikö auto muista viimeksi käytettyä ajomoodia? EcoPro lähes aina käytössä, mutta harmittaa painella se aina päälle ajamaan lähtiessä.
Toinen ihmetyksen aihe. Tullessani parkkiin ja kerran painettuani virrat pois jää radio soimaan, eikä se sammu kun vasta toisen kerran virtanappia painamalla, tai lukitsemalla ovet. Onko mulla vaan joku asetus poskellaan, vai kuuluuko sen toimia noin?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Peukkis kirjoitti: 11 Tammi 2022, 20:13 Parisen viikkoa sitten vaihtui auto vuoden 2016 330e:hen ja muutama kysymys herännyt.

Eikö auto muista viimeksi käytettyä ajomoodia? EcoPro lähes aina käytössä, mutta harmittaa painella se aina päälle ajamaan lähtiessä.
Toinen ihmetyksen aihe. Tullessani parkkiin ja kerran painettuani virrat pois jää radio soimaan, eikä se sammu kun vasta toisen kerran virtanappia painamalla, tai lukitsemalla ovet. Onko mulla vaan joku asetus poskellaan, vai kuuluuko sen toimia noin?
Näin toimii useimmat jos ei kaikki saman aikakauden Bemarit. Ainakin jälkimmäinen on muutettavissa koodaamalla, makuasia onko se hyvä vai huono. Monen mielestä kiva kuunnella musiikkia vielä autosta poistuessakin. Poppi lakkaa kyllä soimasta aikakatkaisullakin jos ei virtanapista tai lukitusnapista paina, ei syö akkua tyhjäksi.
VvG
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Tammi 2022, 13:34

Ostin kuukausi sitten 330e ja nyt ekaa kertaa "auto drive" asetus jotenkin tökkii. Se siis ei katkaise moottorin käyntiä edes valoissa seistessä, vaan pitää itse valita max edrive, niin moottori sammuu. Aikaisemmin on katkonut jokaisessa kohdassa ja jopa mielestäni liian kylmällä koneellakin starttailee ja sammuttelee autoa, nyt kuitenkin moottori on ihan lämmin. Kyseessä on 2018 vuoden auto.
Onko tähän joku softa syy ja miten homma korjaantuu? Voisiko 12v akku olla huonona, että sen takia pitää autoa käynnissä?
Vastaa Viestiin