Lataaminen sähkötolpasta

F30, F31, F32, F33, F34, F36
mam77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Heinä 2022, 10:53

Nyt tulee pari kysymystä joihin tarttis ”oikeita” vastauksia arvailujen sijaan ;)
Työpaikalla sähkötolpat, joissa yhdessä tolpassa kaksi pistoketta. Ei ole ajastimia. Mitäpä sanoo tietäjät, kärsiikö ladata 330e mallia tuollaisesta tolpasta? Ja jos kärsii niin pitäskö mennä alhaisimmalla latausteholla?
Miten sijoittaa latauspistoke? Ei viitsisi antaa roikkua pistokkeen varassa… pitäskö jollain sitoa laturi kiinni tolppaan, jotta se ei roiku… Miten olette tehneet vastaavissa ”ongelmissa? :blush:
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Itse olen vastaavaa tehnyt. Shukolaturihan on mallia 8/10/12A riippuen kai vuosimallista. Itsellä on 12A. Hyvin on toiminut, tosin tolpassa on varmaan 16A sulake, ei pitäis ylikuumentua noilla sukolaturin tehoilla. Riippuu tietenkin onko tolppa 70-luvulta vai 2000 luvulta. Joskus jos tolpassa on joku kyltti, olen siihen kietonut ylimääräistä johtoa, ettei makais laturi kuravedessä.
Lataustehon olen auton puolelta pitänyt aina maksimilla, ei haittaa jos laturi ei anna kun esim. 10A.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Monilla isommilla työpaikoilla (varsinkin jos on paljon autopaikkoja) niin nuo tolpat on ryhmäkohtaisien kellojen/kytkimien takana, eli eivät sisälllä itsessään kelloa. Näin kiinteistön ylläpitäjä voi kytkeä tolpat päälle ryhmittäin vaikka siten että ne on jaettu 2 ryhmään, joita molempia pidetään 15 min. päällä kerrallaan vuorotellen (voi sisältää myös lämpötilariippuvaisen ohjauksen, eli myös ulkolämpötila säätää tolpan päälläoloaikaa). Tämä vaan siis huomautuksena, että ne tolpat eivät välttämättä ole päällä koko ajan.
Jos on tuollainen järjestely sähkönsyötössä, niin ongelmaksi tulee että todennäköisesti auto ei tuosta "sähköjen pätkinnästä" pidä, vaan jossain välissä lataus menee vikatilaan (näin ainakin oma kokemus F- ja G-sarjan 330e).

Työpaikallani on myös latauskäyttöön varattuja tolppia, joissa virta on koko ajan päällä, mutta lisääntyneestä plugari/sähköautomäärästä johtuen, niitä ei ole tarpeeksi - tai siis jos haluaa sellaiseen päästä niin pitää olla jo ennen sian pieremää paikalla. Tällaisista tolpista kestää kyllä autonpään laittaa "max" latausasetukseen, kun eihän siitä bemarin omasta schukolatauslaitteesta tule 8A enempää läpi (siis tuon G sarjan 330e mukana tulleen). Aikaisemmassa F sarjan 330e oli samannäköinen schukolatauslaite, mutta päästi läpi 12A.

Itse olen kyllä antanut roikkua sen latauslaitteen tolpasta sitomatta sitä kiinni
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
mam77
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Heinä 2022, 10:53

F sarjalainen on auto (vm 2017) Latauslaite on sellainen kohtuu iso harmaa möhkäle 😂 Auton säädöt kotona rajoitetulla. Latauslaittesta ei voi säätää lataustehoa. Liekkö siis antaa tuon 12A maximissaan? Tekisi mieli ostaa toinen latauslaite, joka voisi kulkea autossa aina mukana, eikä tartteis joka aamu kotoa laturia seinästä irroitella. Saako BMWn ”omia” jostain hommattua vai onko joku muu ihan käypä laite.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Se max virta lukee siinä "ison harmaan möhkäleen" tyyppikilvessä. Bemarin omaa saa merkkarilta, ja toki merkkeihin erikoistuneet varaosaliikkeet saa tilattua OEM kaapelin (tuo taitaa olla se OEM# tuotteelle: 61446818627 - hintaa about 500€), mutta mikä tahansa Type2 schuko kaapeli käy - en suosittele kuitenkaan ostamaan halvinta kiinalaista vaikka saattaa antaakin kokonaiset 16A läpi. Motonet taitaa myydä deltacoa, Puuilo Carmaxia jnejne. Siellä 250€ hujakoilla näyttää hinnat pyörivän.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Oletan että latausjohdon möhkäle on suunniteltu kestämään kaikissa keleissä maassa makuun. Metron taitaa olla ainoa latausjohtomerkki jossa möhkälettä ei ole vaan äly on töpselin sisällä. Se on mulla ainakin toiminut hyvin.
Vastaa Viestiin