F30 vetokoukku

F30, F31, F32, F33, F34, F36
MustaPekka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Maalis 2013, 14:54
Auto: Tulossa BMW F30 320dA xdrive

No niin, 320d Xdrive on tulossa kesän lopulla ja otin siihen tuon tehdasvalmisteisen vetokoukun (monesta muusta joutuu luopumaan tuon pakollisuuden takia, hinta 1453€). Vaikutti kuitenkin näppärältä laitteelta ja ylellisyydeltähän tuo tuntuu tuo napista esiintuleminen ja ajonvakauden hallinnan luvatut muutokset kun koukkuun kytketään tavaraa.
Onko kenelläkään kokemuksia koukusta, toiminnasta tai kuorman vaikutuksesta ajonhallinnanvakautukseen ?
Hemu80
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Touko 2010, 23:37
Auto: F31 320da + power kit

Itseltäni koukku löytyy f31 mallista. Ensimmäisen kerran kun sitä olisin tarvinnut niin koukku tuli esiin, mutta meni suoraan takaisin auton alle. Huollossa sanottiin, että suunnilleen koko systeemi pitää vaihtaa. Nyt odotan että osat saapuu ja sitten auto menee pajalle.. eli ei ainakaan vielä kovin hyviä kokemuksia
MustaPekka
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 11 Maalis 2013, 14:54
Auto: Tulossa BMW F30 320dA xdrive

Tänks Hemu, tarvii siis tsekata heti liikkeessä luovutushetkellä kuinka se oikeesti pelaa :/ Esittelyautossa (F31) se toimi ihan kelvollisesti ainkain sisällä liikkeessä.
Kid Ney
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 15 Joulu 2012, 09:58

Onhan tuo toiminut, hankala sanoa että miten DSC:hen vaikuttaa kun ei vaunun kanssa tule yleensä sladissa ajettua. :mus:

Tehdaskoukkuun kuuluu yleensä myös tehokkaampi puhallin sekä erilaiset takajouset.
daCosa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 26
Liittynyt: 27 Kesä 2012, 18:34
Auto: F31 320iA XDrive Sport Line

Otin omaan F31:seen Comfort Accessin (takaluukun voi avata jalkaa heilauttamalla). Koukun ajattelin asennuttaa jälkikäteen. Se ei sitten onnistunut, koska jalan tunnistin on juuri takapuskurin alla siinä kohdassa, mihin koukun asennukset tulevat. Nyt liike selvittää, miten saisin autoon tehtaan oman muutossarjan tunnistimelle, joka tulee ainoastaan tehtaan koukun yhteydessä.
Ex. E61 530dA LCI '08
Ex. E85 Z4 3.0i Roadster '03
Avatar
Laxa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 08:02

Itellä on ollut alla pari kk 320dA xDrive ja 6500 km takana. Kärryä on tullut vedettyä perässä ainoastaa kesäkelillä kun sain vasta lumien lähdettyä. En ole ainakaan huomannut mitään ajonvakautukseen liittyviä muutoksia, tosin en ole vetänyt kärryn kanssa ovi edellä. Hienosti on pelannut vetokoukku tähän asti. On se kiva kun ei tarvi liata käsiä koukkua laittaessa. Vaihdoin omaan peräkärryyn 13-napaisen liittimet, jotta ei tarvise käyttää 13-7 muutospalikkaa. Syy oli se, että silloin kun tuo muutospalikka on kiinni koukun sähköpistokkeessa niin koukku ei vedä alle, kyllästyin nykimään muutospalikkaa irti, koska sekin aina aivan kurassa. No onneks pistokkeen vaihto oli 10 minuutin homma kärryyn ja hintakin vain parikymppiä IHK:sta. Menee 10 kertaa helpommin paikalleenkin tuo 13-napainen liitin eikä ole enää herjannut mittaristossa kärrynvaloista kertaakaan. Oma keskikulutus on ollut 5,2 L/100km siitä päivästä kun auto tehtaalta minulle tuli. Kärryn kanssa (max 85 km/h ajoa) 6,7 L/100 km (kärry 250 kg+150 kg tavaraa kärryssä).
Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

G30 Sedan 520d A xDrive -17
E30 325i Cabrio M-Tech II -91
Polaris RZR 1000 Turbo -17
LeHabi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 16 Maalis 2013, 18:02
Auto: BMW 320iA xDrive

Auto on uunituore F30 automaatti ja neliveto ilman ihmeellisempiä paketteja. Koukkupajassa asennettiin pari päivää sitten GWD?-irroitettava koukku. Tänään kytkin kevyen kärryn perään ja heti tuli joku koukun kytkentä-failure. Koukun valot eivät toimineet. No siivosin pistoketta ja vilkut ja jarruvalot rupesivat toimimaan. Varsinaiset valot eivät suostuneet toimimaan edes ajovaloasennossa. Kokeilin jotain muuta kärryä ja siinä toimivat juurikin ajovaloasennossa. Pari viikkoa sitten edellisellä autolla kärrytellessäni valot toimivat. Herkkää on ja pitää valoille tehdä jotain.

No, tämä oli pitkähkö johdatus varsinaiseen ongelmaan: peruutustutkaa ei saa kytkettyä kärryn kanssa tai ilmankaan pois päältä!

Ja sitten kysymys: Onko mahdollista ohjelmoida vetokoukun sähkösarja niin, että parkkitutka putoaa pois päältä vetokoukun pistokkeen kytkennän yhteydessä?
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Voisin kuvitella että voi, ainakin tehdaskoukun yhteydessä. Täällä oli juttua F11-koukusta.

http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?f= ... 5&start=20" onclick="window.open(this.href);return false;
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
LeHabi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 16 Maalis 2013, 18:02
Auto: BMW 320iA xDrive

No niinpäs olikin juttua. Ajonvakautusta en kaipaa, mutta parkkitutkan pitää kyllä hiljetä. Saahan sen toki hiljaisemmalle, mutta on sekin liikaa. Minun tapauksessa asennus oli parin tunnin juttu koukkupajalla ja sähköt vedettiin ihan eteen saakka. Ja puhetta oli, että johtosarja olisi jotenkin valmiiksi ohjelmoitu.
LeHabi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 16 Maalis 2013, 18:02
Auto: BMW 320iA xDrive

Itse kun kysyy ja vastaa, niin ei tule kommunikointiongelmia :) . Tiedoksi kuitenkin muillekin. Sähkösarja minun tapauksessani on Jaeger (luulisin, koska Koukkupajaan ei maksun jälkeen enää saa yhteyttä asian tarkistamiseksi).

Jaegerin sivuilla todetaan tähän autoon sopivan merkkikohtaisen sarjan sisältävän PDC:n deaktivoinnin kärrypistoketta kytkettäessä. Jostain syystä Koukkupajan asennuksen jälkeen deaktivointi ei toimi.

Mahdollisesti Jaegerin sähkösarjaan sisältyy myös ajonvakautus?
vesil
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 81
Liittynyt: 14 Touko 2011, 22:03

Jaegerin setti on minulle tuntematon, mutta nyt vilkasin nopeasti sen asennusohjetta. Näytti olevan CAN-väylään kytkeytyvä ja lupasivat tosiaan, että PDC kytkeytyy pois, mutta asennusohjeen lopussa olevat kuvat PDC:n toiminnasta eivät olleet ihan yksiselitteisiä, ainakaan minulle. Tuotekuvauksessa (http://en.erich-jaeger.de/products?CatId=79409 )muuten ominaisuus 15 kertoi, että auto pitää koodata asennuksen jälkeen, mutta se voi viitata hyvin muuhunkin kuin PDC aktivointiin. Tuolla F11 ketjussahan me on keskusteltu, pitäisikö moottorinohjausta ja vaihteistoa koodata koukun asennuksen jälkeen.

Koska sinulla oli ongelmia kärryn valojenkin kanssa, niin suosittelisin käyntiä Koukkupajalla ja varmistamaan testerillä, että johdot ovat oikein. Jostain noista valojen vastuksesta se älyboxi ymmärtää, että nyt on kärry perässä, joten nämä PDC ja valo-ongelma voivat liittyä toisiinsa. Toivottavasti Koukkupaja hoitaa homman kuntoon mallikkaasti!
ML1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Maalis 2013, 11:50

Meillä uudessa F31 sähköinen tehdaskoukku ja ei voi olla muuta kuin tyytyväinen tähän mennessä. Autolla ajettu vain 2500 km mutta koukussa ollut jotain kiinni yli puolet tosta matkasta. Kaikki toimii ja parkkitutka kytkeytyy hienosti pois takaa mutta toimii edessä kun kärry perässä. Entisessä kulkineessa (Passat B7) oli myös sähköinen tehdaskoukku, mutta täytyy myöntää että tämä se vasta sähköinen koukku on :) tulee ulos ja menee takas napista ei tarvitse koskea itse koukkuun. :mus:
LeHabi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 16 Maalis 2013, 18:02
Auto: BMW 320iA xDrive

No, sain Koukkupajaan yhteyden ja varattiinkin aika ns. homman hoitamiseksi. Niiltä osin näyttäisi olevan kunnossa.

Jaegerin tueteluettelon mukaan F30-sähkösarjaan pitäisi liittyä PDC-poiskytkentä. Tiedusteltuani asiaa Jaegerilta vastaus oli kuitenkin sellainen, että koodaus tarvitaan. Se ilmeisesti onnistuu vain BMW-huollossa heidän laitteillaan. Mahdollisesti PDC-poiskytkentä onnistuisi siten. Ensisijainen vaihtoehto olisi kuitenkin erillinen vaihteenvalitsimen vieressä oleva poiskytkentänappi. Minulla sitä ei ole, kun en semmoista älynnyt tilata :mad: .

Muuten: kyllä minulla peräkärryn valot toimivat sumuvaloa lukuunottamatta. Sumuvalon toiminnasta ennen auton vaihtoa ei ole käsitystä, koska en sumussa ole kärryä koskaan vetänytkään. Aluksi eivät toimineet, mutta muutaman käytön ja useiden puhdistuskertojen jälkeen rupesivat toimimaan. Ihan kuin nämä uudet sähköt olisivat entisen auton sähköjä tarkemmat.
LeHabi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 16 Maalis 2013, 18:02
Auto: BMW 320iA xDrive

Kokenut kaiken tietää. Ei näytä onnistuvan millään peruutustutkan poiskytkentä. Elikkä varoituksen sana muille: jos haluat PDC:N poiskytkennän, ota alkuperäinen koukku ja ihan valmiiksi asennettuna. Ei riitä kiinnostusta millään taholla ko poiskytkentään ja tuleekin ehkä hankittavaksi kuulosuojaimet peräkärryn peruuttelua varten :thdw: .
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

^Eikö pdc:n saa napista hiljaiseksi kuten passatissa?
Avatar
Antinontoxic
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3734
Liittynyt: 27 Maalis 2010, 17:41
Auto: R53 Cooper S '03
Paikkakunta: Vantaa

///Marko kirjoitti:^Eikö pdc:n saa napista hiljaiseksi kuten passatissa?
Jos pelkkä takatutka niin ei ole nappia mistä painaa.
Avatar
///Marko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1723
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 11:43
Auto: X3 35d M-sport
530iA E39 M-sport

Antinontoxic kirjoitti:
///Marko kirjoitti:^Eikö pdc:n saa napista hiljaiseksi kuten passatissa?
Jos pelkkä takatutka niin ei ole nappia mistä painaa.
No näinhän se oli E90:ssäkin. Viimes oli tehdaskoukku mut ei etututkaa, nyt on etututka muttei koukkua :)
vesil
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 81
Liittynyt: 14 Touko 2011, 22:03

LeHabi kirjoitti:Kokenut kaiken tietää. Ei näytä onnistuvan millään peruutustutkan poiskytkentä. Elikkä varoituksen sana muille: jos haluat PDC:N poiskytkennän, ota alkuperäinen koukku ja ihan valmiiksi asennettuna. Ei riitä kiinnostusta millään taholla ko poiskytkentään ja tuleekin ehkä hankittavaksi kuulosuojaimet peräkärryn peruuttelua varten :thdw: .
Siis BMW merkkiliike ei ollut halukas koodaamaan autoon koukkua? Kuten tuossa ylempänä sanoit, niin Jaegerin ohjeen mukaan koodaus pitää tehdä.

Itse etsisin menisin toiseen merkkiliikkeeseen, jossa on enemmän palveluhalua. Kysyisin myös Jaegerin tuesta tarkemmat ohjeet koodausta varten. Ohjeitten kanssa on helpompi saada merkkiliike palvelemaan, kun on tiedossa mitä pitää tehdä.

Viimeinen strategiani olisi johtosarjan vaihto. Westfalian sarja toimii todistetusti ilman kooodausta, joten sillähän tämä ongelma ratkeaisi. Pari-kolme tuntia työtä ja n.150€ sarjaan.
LeHabi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 54
Liittynyt: 16 Maalis 2013, 18:02
Auto: BMW 320iA xDrive

Semmoisen vaikutelman sain marmoritiskillä. Eivät välttämättä pitäneet mahdollisenakaan, olisi pitänyt hankkia "alkuperäisosat". Jotenkin ymmärsin, että "alkuperäisenä" asennettaisiin juurikin Westfalian sähkösarja. Toisessa täkäläisessä BMW-huollossa ei myöskään oltu varmoja onnistumisesta, mutta ilmoitettiin koodausyrityksen maksavan noin 200.

Vesil'ltä kysyisin, että onko Westfalian sarjan toimiminen ilman koodausta ja ilman tässäkin ketjussa mainittua nappia varma ja minkälaatuiseen kokemukseen toimiminen perustuu. Sarjan varmaan saa jostain ja Koukkupajan koko vetokoukkuzydeemin asennus kesti alle 2 h. Luulisin heidän myös asentavan sen samaan konkurssiin, kun toimivan koukun olen ostanut.
vesil
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 81
Liittynyt: 14 Touko 2011, 22:03

LeHabi kirjoitti:Semmoisen vaikutelman sain marmoritiskillä. Eivät välttämättä pitäneet mahdollisenakaan, olisi pitänyt hankkia "alkuperäisosat". Jotenkin ymmärsin, että "alkuperäisenä" asennettaisiin juurikin Westfalian sähkösarja. Toisessa täkäläisessä BMW-huollossa ei myöskään oltu varmoja onnistumisesta, mutta ilmoitettiin koodausyrityksen maksavan noin 200.

Vesil'ltä kysyisin, että onko Westfalian sarjan toimiminen ilman koodausta ja ilman tässäkin ketjussa mainittua nappia varma ja minkälaatuiseen kokemukseen toimiminen perustuu. Sarjan varmaan saa jostain ja Koukkupajan koko vetokoukkuzydeemin asennus kesti alle 2 h. Luulisin heidän myös asentavan sen samaan konkurssiin, kun toimivan koukun olen ostanut.
Omakohtainen kokemus toimivuudesta perustuu valitettavasti vain napilliseen autoon (F11), mutta ei siinäkään sitä nappia tarvitse painaa. Kun kärryn sähköt kytketään niin takatutka menee pois päältä, mutta etututka ja peruutuskamera ovat edelleen käytössä. F30/F31 tai F20 kokemuksia pelkällä takatutkalla luulisi löytyvän googlaamalla?

F30:ssä uskon homma toimivan samalla tavalla Westfalian tuotekuvaston perusteella. Katsopa dokumenttiä:
http://www.westfalia-automotive.de/file ... e_2013.pdf
Sivulla 24 on selostettu tuotelistassa käytetyt merkinnät (legend electrical kits) ja F30 sopivat tuoteet löytyy sivulta 58 (pdf:n sivut)

Tuotenumerot F30:een ovat: 303 460 300 107 ja 303 460 300 113
7-napaisen osalta tulkitsen ominaisuuksia näin:
S = car specific electrical-kit
CAN = flash control CAN
-- = coding not necessary
E = PDC cut off
-- = no permanent plus
-- = no charging line
H = electrical connection in back
60 = installation time
B = both (left/right hand drive)

Mutta kuten sanottu, niin ensin kuitenkin yrittäisin koodata tuota nykyistä sarjaa. Jos sitä ei saisi toimimaan niin, tuskin bertelshofer.com kauppaisi Westfalian koukkua F30:een Jaegrin sähkösarjalla.
Vastaa Viestiin