Kaupankäyntihaluttomuus

Keskustelua jälleenmyyjien ja maahantuojan palveluista
Samppa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 235
Liittynyt: 29 Tammi 2011, 22:01
Auto: BMW F30 320i A xDrive 2016

Ovatkohan muut huomanneet samalaista, eli myyjät tuntuvat olevan jotenkin ihmeen flegmaattisia ja suorastaan haluttomia kaupantekoon. Olen jo pitemmän aikaa harkinnut auton vaihtoa uuteen, ja seuraavaa olen kokenut eräässä BMW-jälleenmyyjän toimipisteessä.

Keväällä laitoin sähköpostia eräälle myyjälle ja tiedustelin toimitusajoista yms. Sain ylimalkaisen vastauksen ja tulin pyytäneeksi tarjouksenkin. Ensin myyjä tarjosi minulle perusvalkoista varastoautoa, joka ei väriltään eikä edes vetotavaltaan vastannut antamiani speksejä. No teki sitten tarjouksen tehdastilausautostakin, mutta siitä kiitin ja sanoin, että turhan kova tuo väliraha vielä tässä kohtaa. Palataan asiaan myöhemmin. Tämän jälkeen täysi hiljaisuus. Ei myyjältä yritystäkään tehdä parempaa tarjousta.

Syksyllä sitten vierailin kyseisessä marmoritalossa huollon merkeissä ja siinä odotellessani katselin uussia autoja. Myyjäkin (eri mies kuin keväällä) poikkesi jutulle ja sanoin senkin, että voisi piakkoin autokalustoa uudistaakin ja kiikarissa olisi vähän perustasoa tyyriimpikin malli. Ei tämäkään herra ollut kuitenkaan sen vertaa kiinnostunut, että olisi ehdottanutkaan koeajoa tai tarjouksen tekemistä tai tehnyt mitään muutakaan kauppaneuvotteluihin johdattelevaa.

Yleisestikin merkkiorganisaation toiminta on jotenkin ihmeen laiskan oloista. Ei mitään houkuttelevia kampanjoita ole ollut aikoihin. Liikkeillä on varastoautoja vaikka millä mitalla ja nekin suurelta osin lataushybridejä, joka ei ainakaan minulla tule käytännön syistä kyseeseen ja taitaa olla sama tilanne enemmistöllä muillakin, että hakevat vielä perinteisempää käyttövoimaa.

Ei nyt autokauppa erityisen vilkkaanakaan taida käydä. Luulisi, että jälleenmyyjät tekisivät kaikkensa kauppoja saadakseen, mutta tilanne on kuitenkin se, että potentiaalinen asiakas ei saa palvelua kuin kerjäämällä ja heikkoa vielä sittenkin.
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Jaa, mä sain kyllä hyvää palvelua tehdessäni kauppaa alkusyksystä. Koeajoin TM:n kesäkuun testin hybridit ja sain hyvää palvelua kaikissa liikkeissä. Autot sain helposti koeajoon aina silloin kuin halusin.

Merkeistä putosi alkuvaiheessa pois 2 ja jatkoin keskustelua BMW:n ja Volvon jälleenmyyjien kanssa. BMW:n myyjälle totesin että pyydän tarjousta Volvosta ja taas Volvon myyjälle sanoin että pyydän tarjousta BMW:stä. Volvo ei kuitenkaan ollut mikään todellinen vaihtoehto; sen verran paljon inhoan koko merkkiä. Sanoin BMW:n myyjälle että jos en saa hyvää tarjousta niin kyselen "maakunnista" myös tarjousta. Harmittavasti pääkaupunkiseudulla Laakkosella on monopoli joten aikomuksena oli sitten kysellä Raisiosta ja Hämeenlinnasta tarjousta. Sain sitten Laakkoselta niin hyvän tarjouksen että totesin myyjälle etten viitsi lähteä pyytämään tarjousta muista BMW-liikkeistä. Volvolla sain täsmälleen saman vaihtohinnan nykyisestä autosta joten todennäköisesti autoliikkeet käyttää samoja työkaluja hinnoitellessaan vaihdokkeja. Laakkosen myyjä antoi BMW:stä vielä alennusta elikä tinki omasta katteestaan. Kaiken kaikkiaan todella hyvää palvelua. Tuli sitten "koeajettua" 330e kaikkiaan 4 kertaa.

Laakkosen liikkeen mielenkiinto ei kuitenkaan lopahtanu siihen kun olin allekirjoittanu ostosopparin. Mulla on vielä tapaaminen BMW Geniuksen kanssa just ennen auton luovutusta ja tarkoitus on keskustella teknisemmistä yksityiskohdista.
prätkä: Kawasaki H2 SX
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Hyvin vaihtelevaa on automyyjien into tehdä kauppaa. Vaikea ymmärtää kun kuitenkin provikkapalkattuja ovat. Kannattaa muistaa että vanhan voi myydä eri liikkeeseen kuin mistä uuden ostaa, eri maahankin.

Mulla on tapana suora toiminta, "haluaisin ostaa tämän, vaihdossa antaisin tuon, mitä maksaa?" Sitten joko hyväksyn tai en hyväksy tarjousta, myyjä tekee paremman tarjouksen sitten jos sopivaksi näkee. Jos myyjä haluaa hinnasta keskustella, voin viisi minuuttia niin tehdä.

Ihan turha autoja koeajaa jos tietää jo mitä haluaa, säästetään kaikkien aikaa ja vaivaa. Käytettyäkään tarvitse välttämättä koeajaa jos se on luotettavasta lähteestä ja tuore takuuauto.

Viimeksi tein kaiken keskustelun myyjän kanssa sähköpostitse, jää kätevästi jälki talteen mitä on sanottu ja sanomatta jätetty.
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Wonderi kirjoitti: 01 Joulu 2020, 15:05 Ihan turha autoja koeajaa jos tietää jo mitä haluaa, säästetään kaikkien aikaa ja vaivaa. Käytettyäkään tarvitse välttämättä koeajaa jos se on luotettavasta lähteestä ja tuore takuuauto.
Halusin kokeilla 330e:tä eri alustoilla ja rengastuksella sekä verrata V60:seen joka ei nyt ollut läheskään niin hyvä kuin TM:n testissä annettiin ymmärtää. Vika kerta oli sitten lähinnä huviajelua viikonloppuna sopparin allekirjoittamisen jälkeen.
prätkä: Kawasaki H2 SX
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

jlik kirjoitti: 01 Joulu 2020, 15:24
Wonderi kirjoitti: 01 Joulu 2020, 15:05 Ihan turha autoja koeajaa jos tietää jo mitä haluaa, säästetään kaikkien aikaa ja vaivaa. Käytettyäkään tarvitse välttämättä koeajaa jos se on luotettavasta lähteestä ja tuore takuuauto.
Halusin kokeilla 330e:tä eri alustoilla ja rengastuksella sekä verrata V60:seen joka ei nyt ollut läheskään niin hyvä kuin TM:n testissä annettiin ymmärtää. Vika kerta oli sitten lähinnä huviajelua viikonloppuna sopparin allekirjoittamisen jälkeen.
Juu, rengastus vaikuttaa yllättävän paljon ajomukavuuteen ja tietysti myös ajo-ominaisuuksiin.
Vastaa Viestiin