530e renkaat kuluvat hullun lailla - kokemuksia?

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 2,0 G01

Kannataisiko nuo pyörien suuntaukset tsekata uudestaan jossain muussa paikassa? Järjellä ei oikein keksi muuta selitystä kuin että renkaat ei ole oikeassa asennossa tiehen nähden. Onko autolla kolarihistoriaa?
Ex: BMW K1300S, K1200S, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 975
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Jos alusta kulmien säädöt tehdään merkkiliikkeessä,niin siellä riittää,että arvot on vihreällä. Ja molemmat puolet suht lähellä toisiaan. Leveillä renkailla olisi kuitenkin negatiivinen camper saatava arvojen minimiin. Eli rengas mahdollisimman pystyyn,ettei se kulje sisäkantillaan. Samoin auraus olisi oltava lähellä nollaa ohjearvojen puitteissa. Tällaistä säätämistä ei merkkarilla tehdä,jos kone näyttää vihreää. Se riittää heille. Samoin varmaan useissa muissakin säätöpaikoissa. Etenkin jos puikoissa on joku kesähessu,joka ei ole täysin kartalla.

Oman vanhemman nelivetoisen 5-sarjalaisen säädätin paikallisella Euromasterilla. Ja arvot säädettiin juuri niihin lukemiin,mitä esitin toiveen. Oli hyvä ajettavuus leveilläkin renkailla,eikä ollut nopeaa tai epätasaista kulumaa.

Edit. Olisi mukava nähdä kysyjän suuntauslappu. Minkähän kokoiset ne renkaat autossa on ja minkälaisilla paineilla sitä ajellaan.
Rusa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 14 Loka 2021, 16:07
Auto: BMW 225xe vm -17
Paikkakunta: Helsinki

En ole alan asiantuntija, ekaa viikkoa ajelen F45 hybridillä. Tälliasta olen kuitenkin maallikon päässäni pohtinut:
Se, mikä noissa sähkölähdöissä on niin kivaa, on se vääntö. Kun moottorilla mennään niin alkuun luistatellaan ja se väännön "sweet spot" tulee jossain parin kolmentuhannen kohdalla (?) ja jossa renkaat tietty eniten kuluu. Sähköllä kun lähdetään niin vääntöä on heti nollasta ylöspäin. Rauhallinen liikennevaloista lähteminen on tavallista kivampaa kun 1700 kiloinen matkalehmä pomppaa liikkelle kuin gaselli. Tätä ei bensa-auto tee, vaikka vauhtiin päästyään kiihtyisikin hyvin. Siksi ajattelin että juuri tuo nollasta liikkeelle-osuus on ehkä yksi syys miksi renkaat kuluu.

Nyt kun on uudet pehmeät kitkat alla ja kuitenkin normi talvisäätä lämpimämpää niin olen yrittänyt lähteä tavallistakin rauhallisemmin.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 116
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2020 G20 330e
2014 F11 530xd
2004 E46 316ti
Paikkakunta: Oulu

Jotain täytyy olla takapyörien suuntauksessa persiillään tai sitten on myyty väärän kantavuusluokan kumit. Oman kokemuksen mukaan nelikoissa renkaat kuluvat kyllä erittäin tasaisesti jos pyöräsuuntaukset kohdillaan. Ei varsinaisesti kokemusta G30 5-sarjalaisesta, mutta ainakin F11 normirengastuksella on hankaluuksia "kierrättää" renkaita edestä taakse tai takaisin renkaan kuluman perusteella. Contit pyörii yleensä vähintään 50-60tkm ennen vaihtoa. Toki saa ne takaset kulumaan jollain xdelete sovelluksella.
Paineista sen verran, että mielummin hieman ylipainetta (kuten moni on täällä jo todennutkin). Tuossa rouvan takapotku G20 ei talvirenkaissa/tarvikevanteissa ole kuin paine/lämpötilatunnistimet, joten joutuu ajotietokoneesta valitsemaan oikein rengaskoon/tyypin ja sen jälkeen valitsemaan suosituspaineet esiohjelmien (comfort/eco/täyteen kuormattu) perusteella - itse olen suosinut "eco" paineita (3.1bar joka nurkassa). Orggisvanteissa on normi paine/lämpötunnistimien lisäksi joku lähetin, joka ilmoittaa ajotietokoneelle automaattisesti renkaan koon/tyypin, eli itselle jää käytännössä painevalvonnan asetuksen valinta tuon "kuormausluokan" mukaan.
ex bemarit: E30 318i 1985, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, E39 528i 1996
Joelnoel100
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 15 Loka 2021, 16:57

Jep, ei tullut tähän sitten enempää vissiin kommentteja. Eli tyytyväisiä ootte ja mulla on joku maanantaikappale :D :D
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1169
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: 530e 2017
118i 2020
i4 M50 (tilattu)
Paikkakunta: Helsinki

Jos ne takakumit kuluu suhteellisen tasaisesti koko leveydeltä niin ei siinä mitään pielessä ole.

Joku 30tkm omista kumeista saanut irti kun kierrättää edestä taakse, koska takana ei ole omassa autossa leveämpiä. Muutenhan takakumit kuluu takatuupparissa melkein tuplavauhtia.

En mä nyt silleen pidä omituisena, rengaskulut kuitenkin aikalailla sen auton painon ja oman kaasujalan tuotos.
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 70
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Vaihdoin eilen neliveto hybridiin talvirenkaat. 9750 km ajetut Pirellin P7 kesäkumit lähes uuden veroisessa kunnossa vielä myös takana. Vähintään 30 tuhatta tullee kestämään..
MKV
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 287
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 10:47
Auto: MB C300d 4Matic AMG -20
Paikkakunta: Kainuu

Joelnoel100 kirjoitti: 03 Marras 2021, 14:17 Jep, ei tullut tähän sitten enempää vissiin kommentteja. Eli tyytyväisiä ootte ja mulla on joku maanantaikappale :D :D
Tuskin sulla mikään maanantaikappale on... Todennäköisempää on, että sulla on siinä vaan pyöränkulmat päin p**settä. Ja tiedän, olet käynyt sen säädättämässä ja pitäis olla kohdallaan ja ovat vakuuttaneet että on kunnossa. Vaan kun ei silti välttämättä ole. Itsellä ei näistä G-sarjalaisista ole kokemusta, mutta aiemmista F- ja E- sarjalaisista sen verran että tiedän että on olemassa paikkoja ja asentajia, jotka osaavat säätää kulmat kohdalleen ja sitten niitä, jotka eivät osaa säätää. Toki ennen säätöä kannattaa varmistaa ettei siellä ole mitään väljää alustassa, muuten on ihan turha säätää mitään, mutta tämä lienee jo itsestään selvää muutenkin.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1589
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Ja se että säätäjänä on valtuutettu merkkiliike ei ole mikään takuu oikein tehdystä suuntauksesta. Tai siitä että asentajaa kiinnostaisi tarpeeksi.
Jasp
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 02 Helmi 2021, 18:13
Auto: X3 2,0 G01

Joelnoel100 kirjoitti: 03 Marras 2021, 14:17 Jep, ei tullut tähän sitten enempää vissiin kommentteja. Eli tyytyväisiä ootte ja mulla on joku maanantaikappale :D :D
Aika lapsellista pahoittaa mieli netissä jos mekaaninen ongelma ei ratkea sitä kautta.
Ex: BMW K1300S, K1200S, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Paikkakunta: LU

15tkm tehokkaassa ja painavassa autossa on vetäville renkaille aika normi lukema, ellei kuski aja koko ajan kun litrasella fiiatilla. Takarenkaiden kuluminen osoittaa että tehot on käytössä oikealla tavalla, aina auton voi vaihtaa kevyempään ja tehottomampaan jos takarenkaiden kuluminen alkaa ärsyttämään. Mitä sporttisempi rengas, sitä nopeammin ne kuluu koska kumiseoksessa on panostettu pitoon ja tämä luonnollisesti tehdään kulumiskeston kustannuksella.

Jos on varaa ostaa tuon hintaluokan auto niin kerran kesässä takarenkaiden osto tuskin on merkittävä kuluerä.
Joelnoel100
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 15 Loka 2021, 16:57

Mitäs pojat sanotte jos vaihtaisin koko kyrpidin tissukkaan? Eikö olis pornahtavaa? :D
Joelnoel100
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 15 Loka 2021, 16:57

*Ari* kirjoitti: 10 Marras 2021, 16:42 15tkm tehokkaassa ja painavassa autossa on vetäville renkaille aika normi lukema, ellei kuski aja koko ajan kun litrasella fiiatilla. Takarenkaiden kuluminen osoittaa että tehot on käytössä oikealla tavalla, aina auton voi vaihtaa kevyempään ja tehottomampaan jos takarenkaiden kuluminen alkaa ärsyttämään. Mitä sporttisempi rengas, sitä nopeammin ne kuluu koska kumiseoksessa on panostettu pitoon ja tämä luonnollisesti tehdään kulumiskeston kustannuksella.

Jos on varaa ostaa tuon hintaluokan auto niin kerran kesässä takarenkaiden osto tuskin on merkittävä kuluerä.
No ei se nyt noinkaan ole. En mä osta 60+ autoa siksi että saan laittaa joka kesä siihen renkaat naurettavalla 12k ajolla. Ei ole kiinni rahasta vaan vitutuksesta.
Joelnoel100
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 15 Loka 2021, 16:57

Jasp kirjoitti: 06 Marras 2021, 21:15
Joelnoel100 kirjoitti: 03 Marras 2021, 14:17 Jep, ei tullut tähän sitten enempää vissiin kommentteja. Eli tyytyväisiä ootte ja mulla on joku maanantaikappale :D :D
Aika lapsellista pahoittaa mieli netissä jos mekaaninen ongelma ei ratkea sitä kautta.
Et sitten huomannut niitä D-kirjaimia siellä viestin lopussa? En tarkoittanut dieseliä, vaan jotain ihan muuta.
Joelnoel100
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 15
Liittynyt: 15 Loka 2021, 16:57

MKV kirjoitti: 06 Marras 2021, 15:55
Joelnoel100 kirjoitti: 03 Marras 2021, 14:17 Jep, ei tullut tähän sitten enempää vissiin kommentteja. Eli tyytyväisiä ootte ja mulla on joku maanantaikappale :D :D
Tuskin sulla mikään maanantaikappale on... Todennäköisempää on, että sulla on siinä vaan pyöränkulmat päin p**settä. Ja tiedän, olet käynyt sen säädättämässä ja pitäis olla kohdallaan ja ovat vakuuttaneet että on kunnossa. Vaan kun ei silti välttämättä ole. Itsellä ei näistä G-sarjalaisista ole kokemusta, mutta aiemmista F- ja E- sarjalaisista sen verran että tiedän että on olemassa paikkoja ja asentajia, jotka osaavat säätää kulmat kohdalleen ja sitten niitä, jotka eivät osaa säätää. Toki ennen säätöä kannattaa varmistaa ettei siellä ole mitään väljää alustassa, muuten on ihan turha säätää mitään, mutta tämä lienee jo itsestään selvää muutenkin.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Pitänee ryhtyä tutkimaan tätä. Alustassa ei pitäisi olla väljääm eikä autoa ole kolaroitu eikä mitään. Ihan uutena ostettu tasan 2 vuotta täyttänyt prinsessaperkele. :D
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Paikkakunta: LU

Jos aurausta on liikaa ja suhteessa camber sattunut "sopivaksi" liian aurauksen kanssa niin rengas kuluu tasaisesti mutta nopeasti. Kuitenkin arvot voivat olla raja arvojen sisällä ja silloin alustageometriasta ymmärtämätön asentaja sanoo että kaikki on kunnossa kun arvot on rajoissa. Kokenut säätäjä näkee heti mitä pitää tehdä ja miksi.

Ongelma yleensä on löytää osaava tekijä joka ymmärtää mitä on tekemässä eikä tuijota pelkästään ohjearvoja.

Vitutuksesta pääsee viimeistään eroon auton vaihdolla
ddt
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 19:48
Auto: F11 LCI Touring 520dxA Exclusive

[Zei-M-Zei] kirjoitti: 28 Loka 2021, 14:12 Jotain täytyy olla takapyörien suuntauksessa persiillään tai sitten on myyty väärän kantavuusluokan kumit. Oman kokemuksen mukaan nelikoissa renkaat kuluvat kyllä erittäin tasaisesti jos pyöräsuuntaukset kohdillaan. Ei varsinaisesti kokemusta G30 5-sarjalaisesta, mutta ainakin F11 normirengastuksella on hankaluuksia "kierrättää" renkaita edestä taakse tai takaisin renkaan kuluman perusteella. Contit pyörii yleensä vähintään 50-60tkm ennen vaihtoa.
Sama täällä, F11 520d xDrive, helposti aina >2000kg painoa liikkeillä. Vajaassa viidessä vuodessa ja 70tkm jälkeen molemmissa rengassarjoissa pintaa vaikka muille jakaa. Kesärenkaina jotkut Made in Russia Nokialaiset ja talvirenkaina Contin kitkat. Kantavuusluokat ja rengaspaineet tietty molemmissa oikeat.
Boiga
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Loka 2014, 13:52

Jos paljon kaupunki ajoa ja regen jarrutuksia niin voisiko regenerointi syödä takaa renkaita noin kovasti. Näin oletettavasti yhden g30 takaveto 530e kanssa epäiltiin kun kaikki oli kunnossa ja n. 23tkm ja takarenkaat aivan 0mm mutta tasaisesti kuluneet.
Heguli31
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 975
Liittynyt: 29 Maalis 2010, 13:05

Hieman hölmöä vertailla (taka)renkaiden kulumia nelikon ja takapotkun välillä.
VolvostaBemariin
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1394
Liittynyt: 09 Huhti 2011, 15:05
Auto: G05 45e 2020
F45 225xe 2020

Sellainen itsestäänselvä kommentti, että renkaan nopeusluokalla tuntuu olevan iso merkitys. Meillä kun vielä oli Nissan Juke Nismo RS niin siihen ei ollut kesäkumien 18" koossa saatavilla mitään muita oikein kuin nopeimpien luokkien renkaita. Kuluivat AINA 1,5 kesässä loppuun vaikka maileja tuli vain kohtuullisesti. Talvirenkaat kestivät 4 vuotta.....
Vastaa Viestiin