Kone/voimahylsy suosituksia

Yleistä keskustelua renkaista ja vanteista
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Olipa aikamoinen urakka vaihtaa viikonloppuna talvirenkaat alle. Yritin aluksi momenttiavaimella avata pultteja mutta avain nuljahti aina vääntäessa (tiedän ettei momenttiavaimella saisi avata) joten Mötönettiin ostamaan rengasavainta ja mukaan tarttui Dunlopin telekooppijuttu. Tämän kanssa sama juttu elikä hylsy nuljahtaa joten huomasin että muovikuorisessa hylsyssä halkeama ja että momenttiavain kunnossa. 20 vuotta on tullut käytettyä tuota hylsyä impulssivääntimen kanssa joten hylsy tullut tiensä päähän. Kävin taas Mötönetissä ostamassa uuden hylsyn ja niistä mitään tietämättömänä tuli ostettua Bahcon musta hylsy. Kotona sitten selvisi, että kyseessä on ns. voimahylsy. Tuolla sitten sain pultit auki mutta huomasin, että varsin monesta pultista oli nurkat pyöristyneet osittain. Itse asiassa kesällä vaihdoin alle toiset kesäkumit ja jo silloin huomasin, että momenttiavain/hylsy nuljahtaa elikä todennäköisesti hylsy oli jo silloin halkeamassa tai haljennut. Nyt täytyy sitten hommata uusia pultteja. Lukkopultit vaihdoin tavallisiin.

Ilmeisesti Bahcot tehdään nykyisin Kiinassa (ainakin Mötönestistä ostettu Bahcon hallitunkki on tehty Kiinassa) joten en oikein luottaisi tohon Mötönetin voimahylsyyn. Mulla on käytössä Ryobin impulssiväännin joten mitä muovikuorisia konehylsyjä porukka suosittelee?
prätkä: Kawasaki H2 SX
sepeteus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 79
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 09:19

Mustia konehylsyjä (Bahco) käytetään jatkuvasti teräsasennuksissa ja yhden lohjenneen hylsyn (36 mm) olen nähnyt parinkymmenen vuoden aikana. Lujia ovat ja en ole nähnyt noita muovipäällysteisiä hylsyjä. Kaipa se tuo kiinan valmistekin kestää nuo rengastyöt.Nuo mustat hylsyt, mitä käytämme kuluvat sisältä ajan myötä niin, että tarttuilevat muttereihin kiinni, mutta eivät halkeile....
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jostain tuntemattomasta syystä Bemarin(kin) pyöränpulttien kannat on hieman alamittaisia hylsyihin. Jos ei pyöristy pultinkannat niin hyvin helposti saa kolhun vanteeseen.
sepeteus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 79
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 09:19

Tuota voimahylsyä voi vähän "entrata" hiomalla hylsyn päästä muutaman millin pois (lievä pyöristys hylsyn sisältä pois) jolloin hylsy puree mutteriin paremmin. Kaikkea on tullut kokeiltua .
sepeteus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 79
Liittynyt: 11 Heinä 2016, 09:19

Kone sekoilee: Siis hylsyn päästä n. 5 mm pois hiomalla niin hylsyn ote paranee mutterista.
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

Tarkoitatko hylsyn katkaisemista 5 millillä? Katsoin bahcon hylsyä ja siinä oli jäljet n. 5 millin syvyyteen saakka joten uskoisin että hylsy on mennyt pultin kannan pohjaan saakka. Muistaakseni pulttien kannat oli pyöristynyt n. 2-3 millin matkalta joten ei koko kanta ollut pyöristynyt.

Katselin vähän netistä noita konehylsyjä ja jotkut suositteli esim. Stahlwillen hylsyjä. Noiden hinta onkin sitten noin 3-kertainen kiinan bahcoon verrattuna. Toisaalta ei noi pultit ihan halpoja ole jos hajottaa niitä halpishylsyllä.

Renkaita on tullu vaihdettua yli 30v eikä aikaisemmin ole ollut tällaisia ongelmia. Hommasin myös adapterin tunkkia varten kun kuvittelin että ne muoviosat tunkkauskohdissa on umpinaisia mutta näin ei olekaan tilanne. Jouduin sitten ostamaan uuden tunkin kun vanhassa se metallilätkä on liian pieni tolle adapterille.
prätkä: Kawasaki H2 SX
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Bahcon voimahylsyjä olen käyttänyt ilman ongelmia. Rengashommissa on käytössä jotkut rengashylsyt, niitä joita myydään kolmen paketeissa ja varmaankin 90% niistä on kiinassa valmistettuja. Ei ole ollut niidenkään kanssa ongelmia, viimeisin setti taitaa olla Milwaukee joka tarttui IKH:sta mukaan.

Pulttipyssynä rengashommissa Bosch GDX 18V-180 joka on siinä rajoilla saako sillä pyöränpultit auki, tähän asti on auennut kaikki pultit jotka olen ite kiristänyt momenttiin. Nyt siitä on tullut 200N versio ja tehokkaampiakin löytyy. Milwaukeella on myös hyviä eri tehoisia pulttipyssyjä, voimakkaimmat on sellaisia että sillä paukkuu pyörän pultit samantien poikki jos pyörimissuunta on väärä.

Pulteissa ja muttereissa hyvin kevyt sipaisu kuparipastaa antamassa voitelua, samaan laitan vanteen keskiöön puhdistuksen jälkeen ettei jämähdä kiinni. Kiristys aina momenttiavaimella 110-130N kireyteen riippuen autosta, ei ole tarvinnut jälkikiristellä kertaakaan eikä tuskastella pulttien avaamisen kanssa.

Momenttiavainta ei tosiaan koskaan käytetä vääntövartena, sillä saa momentin rikottua hyvin nopeasti. Toinen yleinen virhe on että jätetään momenttiin lukemat päälle eikä ruuvata sitä nollille käytön jälkeen.

Nimimerkillä: Jokunen tuhat vaihdettua pyörää takana siviiliautoissa ja kisapuolella.

PS: kiinan tuotteita on turha väheksyä, niitä meillä on päivittäisessä käytössä vaikka emme sitä tiedosta. Kiinasta saa juuri sitä laatua mistä tilaaja on valmis maksamaan.
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

No joo, täytyy todeta, että 30v kokemus ei takaa ollenkaan, että hommat on tehty oikein. Tämän ketjun perusteella täytyy nyt terästäytyä ja oikeasti vetää pultit momenttiin. Mulla on 2 momenttiavainta, joista toisen oon uhrannut vääntövarreksi. Mulla on ollut 2 iskevää mutterinväännintä, nyt Ryobin R18IW3-0, jonka vääntömomentti on 400nm. Ekasta en muista mitkä siinä oli arvot ja sitä tuli käytettyä 15v. Varmaankin se iski pultit niin kireälle että seuraavalla kerralla sai sitten käyttää tuota momenttiavainta vääntövartena. Ryobin osalta oon käyttäny suurinta nopeutta kiristettäsessä mikä on varmaankin virhe. Täytyy seuraavalla kerralla käyttää pienintä nopeutta ja sitten tehdä loppukiristys momenttiavaimella. Täytyykin hommata kuparitahnaa, se varmastikin auttaa.

Tämä onkin ollut varsin hyvä keskustelu. Vika ei varmaankaan ole mun bemarin pultit vaan hylsy tuli yksinkertaisesti tiensä päähän enkä osannut kuvitella, että vika on hylsyssä eikä momenttiavaimessa.

Olen samaa mieltä siitä että Kiinassa osataan tehdä laadukkaita tuotteita; materiaalitekniikka sielä on erittäin korkealla tasolla. Eri asia on tietenkin se, mitä tilaaja ostaa. Ehkä voin tämän perusteella luottaa noihin Kiinan Bahcoihin.
prätkä: Kawasaki H2 SX
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

Momenttisauva on myös ihan ok pulttipyssyn kanssa, niissä alkaa varsi joustamaan kun ilmoitettu momentti on saavutettu eikä saa ylikiristettyä. Noiden momentit ovat kuitenkin suuntaa antavia eikä voi täysin luottaa menikö pultti 90n vai 110n kireyteen koska lopputulos riippuu myös millaisella pulttipyssyllä, ja millaisella voimalla pultit hakataan kiinni.

Momenttisauva on hyvä tottumattomalle pulttipyssyn käyttäjälle, ottaa vaikka 90-100n sauvan ja vetää sillä niin kiinni kun menee. Sen jälkeen momenttiavaimella kiristys oikeaan kireyteen.

Tuo oma 180n on siitä kiva että sillä pultteja ei saa ylikireälle, ellei jää liipasin pohjassa hakkaamaan niin kauan kun hylsy vähänkään pyörii. Löytyy myös 600n kone mutta se otetaan esille vasta kun on tarvetta, pienemmällä hoituu suurin osa hommista. Jos pulttipyssyssä on säädettävä teho niin täysillä auki ja pienemmällä teholla kiinni, varskinkin jos kädessä on +300n pulttipyssy. Sellaisella saa helposti pultit, mutterit, kierteet rikki. Jos ei ole tehonsäätöä niin hakee kaupasta momenttisauvan kiristämistä varten, momenttisauvalla on sitten turha yrittää avata pultteja.

https://www.motonet.fi/fi/haku?q=momenttisauva
jlik
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 95
Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
Auto: 330e xDrive 2021
Paikkakunta: Espoo

No joo, mulle kyllä riittää Bilteman momenttiavain. Saihan se hyvät arvostelut teknarin testissä 13v sitten. Turha mun on ostaa Stahlwilleä tai Hazettia kun vaihdan renkaita vain 2 kertaa vuodessa. Tärkeintä on seuraavalla kerralla käyttää pulttipyssyä niin kuin kerroit ja sipaista sitä kuparirasvaa ennen pultin kiinnittämistä. Eipä ole tätäkään asiaa tullut mietittyä aikaisemmin.

Monta muutakin asiaa on parantunut nyt kun hommasin ton bemarin hybridin, mm. autohoitotuotteet on vaihtunu markettilitkuista selvästi parempiin. Nämäkin vinkit löytyi tältä palstalta.
prätkä: Kawasaki H2 SX
Vastaa Viestiin