Nyt pakkasella taas kolahtelee munkin autossa etupää kevyesti. Kelin lämmetessä ongelma poistuu taas.
i3 kokemuksia
Onko uudemmista softaversioista jo poistettu nämä bugit jotka mun 12/2016 käyttöönotetussa on?
Secure vehicle against rolling away, vaikka käkkäri on päällä ja vaihde P:llä.
Toisessa tilanteessa se sanoo että auto on yhtä aikaa offilla ja ready to operate.
Molemmat tilanteet toistettavissa, kun avaa oven ja turvavyön.
Secure vehicle against rolling away, vaikka käkkäri on päällä ja vaihde P:llä.
Toisessa tilanteessa se sanoo että auto on yhtä aikaa offilla ja ready to operate.
Molemmat tilanteet toistettavissa, kun avaa oven ja turvavyön.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 18
- Liittynyt: 04 Elo 2020, 22:21
- Auto: Volvo V60 cc 2020, BMW i3 94Ah 2019
Ilmeisesti on päästy eroon bugista, sillä en ole tuollaista ilmoitusta koskaan nähnyt. Omaamme tehty softapäivitys V.2020.Wonderi kirjoitti: ↑23 Joulu 2021, 16:02 Onko uudemmista softaversioista jo poistettu nämä bugit jotka mun 12/2016 käyttöönotetussa on?
Secure vehicle against rolling away, vaikka käkkäri on päällä ja vaihde P:llä.
Toisessa tilanteessa se sanoo että auto on yhtä aikaa offilla ja ready to operate.
Molemmat tilanteet toistettavissa, kun avaa oven ja turvavyön.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
- Auto: BMW 530e M-sport -19
Mites i3 120ah talviominaisuudet?
Mieleen tulevia kysymyksiä:
- ilmalämpöpumppu löytyy kaikista?
- akun lämmitys, löytyykö ja tarpeen laturille?
- pikalataus, antaako 50kw tehoja?
- bmw äppi kai ihan kuin normaalisti, lämmittää ja jäähdyttää sisätiloja?
Mieleen tulevia kysymyksiä:
- ilmalämpöpumppu löytyy kaikista?
- akun lämmitys, löytyykö ja tarpeen laturille?
- pikalataus, antaako 50kw tehoja?
- bmw äppi kai ihan kuin normaalisti, lämmittää ja jäähdyttää sisätiloja?
120Ah versiossa lämpöpumppu on kaikissa, pienempien akkujen kanssa kaikissa yksilöissä ei ole. Rexin kanssa ei ole saanutkaan.
Akun lämmitys toimii kun auto on latausjohdossa kiinni JA ajastettuna lähtöaika ja kabiinilämmityksen täppä päällä. Akku EI lämpene täppäämällä kabiinilämmitystä päälle "nyt". Pikalatauksen aikana akku toki myös lämpiää.
Latauskäyrä näissä on oikein kiva, ja ainakin 94Ah versiossa vastaa omia kokemuksiani. 120Ah=42kWh.
Talvella tosin huomaa että esim. +11-asteinen akku ottaa virtaa vain n. 26kW teholla, +20°C tai yli pitää akun lämpötilan olla että saa täyden vähän vajaa 50kW lataustehon. Se kolmisensataa kiloa akkua ei lämpene lämmittämälläkään ihan hetkessä. Eikä ajossa talvisessa maantieajossa lämpene itsekseen yhtään. Kunnolla pakkasjäinen akku latautuu hyvin hitaasti. Kotona hidaslatauksessa ei mitään merkitystä, mutta reissuun lähtiessä pikalaturille mennessä siitä tulee huomioitava asia.
Äppikäyttö on i3:ssa vakiona, sillä mm. ajastaa lämmityksen ja latauksen tai käskee lämmittämään "heti". Tosin se äppi on vähintään yhtä takkuisa kuin muissakin Bemareissa.
Akun lämmitys toimii kun auto on latausjohdossa kiinni JA ajastettuna lähtöaika ja kabiinilämmityksen täppä päällä. Akku EI lämpene täppäämällä kabiinilämmitystä päälle "nyt". Pikalatauksen aikana akku toki myös lämpiää.
Latauskäyrä näissä on oikein kiva, ja ainakin 94Ah versiossa vastaa omia kokemuksiani. 120Ah=42kWh.
Talvella tosin huomaa että esim. +11-asteinen akku ottaa virtaa vain n. 26kW teholla, +20°C tai yli pitää akun lämpötilan olla että saa täyden vähän vajaa 50kW lataustehon. Se kolmisensataa kiloa akkua ei lämpene lämmittämälläkään ihan hetkessä. Eikä ajossa talvisessa maantieajossa lämpene itsekseen yhtään. Kunnolla pakkasjäinen akku latautuu hyvin hitaasti. Kotona hidaslatauksessa ei mitään merkitystä, mutta reissuun lähtiessä pikalaturille mennessä siitä tulee huomioitava asia.
Äppikäyttö on i3:ssa vakiona, sillä mm. ajastaa lämmityksen ja latauksen tai käskee lämmittämään "heti". Tosin se äppi on vähintään yhtä takkuisa kuin muissakin Bemareissa.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
- Auto: BMW 530e M-sport -19
Kiitos vastailusta. i3s 42kWh akulla pitäisi vaihtua ensiviikolla käyttöön, niin katsotaan miten lataustehoa löytyy.
Onko olemassa jokin hyvä järjestelmä, jolla saa puhelimeen tiedot tuon akun lämpötilasta ym.? E: Norjan sähköautobloggari Björn Nyland näyttää käyttävän Car Scanner ELM OBD2 - ohjelmistoa ja OBDLinkin OBD-lukijaa. https://evasema.fi/tuote/obdlink-vikakoodinlukija/
Onko olemassa jokin hyvä järjestelmä, jolla saa puhelimeen tiedot tuon akun lämpötilasta ym.? E: Norjan sähköautobloggari Björn Nyland näyttää käyttävän Car Scanner ELM OBD2 - ohjelmistoa ja OBDLinkin OBD-lukijaa. https://evasema.fi/tuote/obdlink-vikakoodinlukija/
Bemari ei ilmeisesti anna yleismallin appeille tietoa, mulla on käytössä i3:lle tarkoitettu appi joka näyttää enemmänkin dataa kuin tuossa kuvakaappauksessa. https://play.google.com/store/apps/deta ... l=en&gl=US
Laitteena mulla on https://www.amazon.com/Vgate-Bluetooth- ... B4873?th=1 Ostoperiaatteena oli halpa hinta, ja joku jossain vinkkasi että toimisi tuon appin ja i3:n kanssa yhteen. On toiminut. Ainoa huono puoli että palikan ollessa OBD-portissa kiinni, ovia lukitessa hälytin laukeaa huutamaan.
Laitteena mulla on https://www.amazon.com/Vgate-Bluetooth- ... B4873?th=1 Ostoperiaatteena oli halpa hinta, ja joku jossain vinkkasi että toimisi tuon appin ja i3:n kanssa yhteen. On toiminut. Ainoa huono puoli että palikan ollessa OBD-portissa kiinni, ovia lukitessa hälytin laukeaa huutamaan.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 109
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
- Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi
Tuohan ei sitten käytönnössä toimi kuin lukitun portin takana ok-talon pihalla?Wonderi kirjoitti: ↑06 Tammi 2022, 18:17 Bemari ei ilmeisesti anna yleismallin appeille tietoa, mulla on käytössä i3:lle tarkoitettu appi joka näyttää enemmänkin dataa kuin tuossa kuvakaappauksessa. https://play.google.com/store/apps/deta ... l=en&gl=US
Laitteena mulla on https://www.amazon.com/Vgate-Bluetooth- ... B4873?th=1 Ostoperiaatteena oli halpa hinta, ja joku jossain vinkkasi että toimisi tuon appin ja i3:n kanssa yhteen. On toiminut. Ainoa huono puoli että palikan ollessa OBD-portissa kiinni, ovia lukitessa hälytin laukeaa huutamaan.
Pikalatauksen edistymistä seuratessahan siinä mielenkiintoista nähtävää on oikeastaan vaan muutenkaan. Hidaslataus sujuu akunlämmöstä riippumatta, ja Bemarin oma appi osaa kertoa varaustilan riittävällä tarkkuudella. Ja OBD-porttihan sammuu joka tapauksessa auton mennessä unille, paitsi jos OBD-lukupalikka estää nukkumisen, joka sekään ei ole hyvä asia. Noloja tilanteita on tullut kyllä kun kesken pikalatauksen käy viereisestä kahvilasta hakemassa syötävää, ja autoa lukitessa se alkaa huutamaan OBD-palikan takia.
Jos latausjohto on kiinni JA esilämmitys on ajastettu (ei lämmitä "nyt"), akku lämpenee. Joululoman vietosta pikkupakkasella lähtiessä esilämmitys nosti akun lämpötilan +11 asteeseen. Kunnon kovilla pakkasilla en ole päässyt kokeilemaan, kotona auto yöpyy lämpimässä tallissa. Juuri tuota 11 astetta lämpimämmäksi se ei akkua lämmitä missään tilanteessa, se on insinöörin mielestä normaalilämpötilan alarajalla. Vaikka kunnon pikalatausteho toteutuukin vasta 20-asteiseen akkuun. Ajaessa moottoritienopeuksia akku lämpiää hyvin hitaasti, 80km/h nopeudessa virrankulutus on niin pientä että ei lämpene yhtään. Täyskiihdytys nollasta sataan nostaa yhden asteen verran per kiihdytys. Pikalatauksessa akku lämpenee kyllä, tietenkin aina odottavan aika on pitkä, mutta ei se mahdottoman kauaa kestä. Jonain päivänä muistan kellottaakin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
- Auto: BMW 530e M-sport -19
Noni, nyt on kokemuksia jo kertynyt i3s:tä. Hienolta autolta tuntuu. Pieni, mutta avara. Nopea ja kuluttaa vähän. Suhteellisen tukeva ja laadukkaan oloinen pieneksi autoksi. Iskunvaimennus enemmän 1-sarjaa kuin 5-sarjaa (ei yllätys). Rengasmelu hämmästyttävän alhainen, F20 eli ykkönen oli melkoinen melutoosa tähän verrattuna, tämä ei paljoa vitosesta (G30) poikkea. Ratissa laajat säädöt. S-versio tuo leveemmällä akselivälillä ja madalluksella kaivattua tukevuutta, tosin ero ehkä vain hienoinen. Ulkonäkö yhä mielestäni moderni, uskaltaisin jopa mielipideasioissa väittää, että 2013 oli hämmästyttävästi aikaansa edellä. 120ah 42kwh akku riittää kohtuullisesti. Esim. tampere-helsinki 175kwh/100km rajoituksien mukaisesti ajellen, sää -1 ja kuivaa. Tuulesta ei hajua.
Ja kattoon ovat s-versiossa hienosti jättäneet kuidut näkyviin.
Ja kattoon ovat s-versiossa hienosti jättäneet kuidut näkyviin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 44
- Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
- Auto: BMW 530e M-sport -19
Pienellä tuntuu i3s menevän. 700km ajoa pohjoiseen takana ja laturien laskuista laskin kulutukseksi kokonaisuudessan latureilla lämmittelyt sisältäen 18,1kwh/100km. Ajotietokone näytti matkalla 18-20kwh kulutuksia. Kulutukset comfortilla ja 20 pyynti sisällä. Pakkasta oli kuitenkin -10 paikkeilla keskimäärin.
Lataustehot heti eka stopilla 100km ajon jälkeen -10 kelissä ka. yli 40kw tunnissa. Muillakin hienosti aina 90% saakka 45-50kw tunnissa. Keskinopeudet jäävät kohtuullisiksi nykymittapuulla, kun 15-90% akku täyttyy 35 minuutissa, vaikka huippupiikki maltilline 50kw.
Lataustehot heti eka stopilla 100km ajon jälkeen -10 kelissä ka. yli 40kw tunnissa. Muillakin hienosti aina 90% saakka 45-50kw tunnissa. Keskinopeudet jäävät kohtuullisiksi nykymittapuulla, kun 15-90% akku täyttyy 35 minuutissa, vaikka huippupiikki maltilline 50kw.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 63
- Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
- Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Onko tähän tullut joku vuosimallimuutos? Omassani on vai pituussäätö eikä korkeussäätöä, joten kun rattia vetää ulospäin, se tietyst nousee samalla ylöspäin. Lopputuloksena on pitkäjalkaisella se, että penkki on kaukana ja ratti ylhäällä, mikä on varsin huono ergonomian kannalta.
Ainakin 2016 mallisessa on, tosin korkeussäätövara on "ylhäältä ylemmäksi".jaka71 kirjoitti: ↑18 Helmi 2022, 08:15Onko tähän tullut joku vuosimallimuutos? Omassani on vai pituussäätö eikä korkeussäätöä, joten kun rattia vetää ulospäin, se tietyst nousee samalla ylöspäin. Lopputuloksena on pitkäjalkaisella se, että penkki on kaukana ja ratti ylhäällä, mikä on varsin huono ergonomian kannalta.
Itsellä on ollut pidempään tarkoituksena hankkia i3 rexin perheen kakkosautoksi. Täälä on ilmeisein paljon ko auton omistajia, osaako joku sanoa millainen on auton korkeajänniteakun takuu?
Juttelin asiasta joskus autokaupassa (autokeskus) ja sanoi että i3 rexin takuu korkeajänniteakulle on 6 vuotta tai 100tkm
Nyt toinen autokauppias (Saka) sanoo että i3 Rexin korkeajänniteakun takuu on 8 vuotta tai 100tkm
Autokeskuksen setä vetosi tähän:
"8 vuotta tai 100 000 km täyssähköautoilla, 6 vuotta
tai 100 000 km plug-in-hybrideillä"
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/tie ... /#107e48fa
Eli autokeskuksen tulkinnan mukaan i3 Rex on plugari ja takuu 6 vuotta. Sakan mukaan i3 rex on täyssähköauto jossa vain apugeneraattori ja tästä syystä 8 vuotta. Onko kenelläkään hajua kumpi on oikein?
Juttelin asiasta joskus autokaupassa (autokeskus) ja sanoi että i3 rexin takuu korkeajänniteakulle on 6 vuotta tai 100tkm
Nyt toinen autokauppias (Saka) sanoo että i3 Rexin korkeajänniteakun takuu on 8 vuotta tai 100tkm
Autokeskuksen setä vetosi tähän:
"8 vuotta tai 100 000 km täyssähköautoilla, 6 vuotta
tai 100 000 km plug-in-hybrideillä"
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/tie ... /#107e48fa
Eli autokeskuksen tulkinnan mukaan i3 Rex on plugari ja takuu 6 vuotta. Sakan mukaan i3 rex on täyssähköauto jossa vain apugeneraattori ja tästä syystä 8 vuotta. Onko kenelläkään hajua kumpi on oikein?
Takuun mitta on saattaa riippua vuosimallistakin. Kysy merkkihuollosta kyseisen auton rekisteritunnuksella, olennaista on mikä takuu juuri siinä yksilössä on jota olet ostamassa.
Toisaalta sillä akkutakuulla ei kuitenkaan suuremmin ole merkitystä, kun akun pitää hiipua alle 70%:iin ennen kuin se korvaa mitään. Mun i3 on nyt reilu 5-vuotias ja 60tkm ajettu, tällä tahdilla ei läheskään päästä 70%:iin takuuaikana.
Toisaalta sillä akkutakuulla ei kuitenkaan suuremmin ole merkitystä, kun akun pitää hiipua alle 70%:iin ennen kuin se korvaa mitään. Mun i3 on nyt reilu 5-vuotias ja 60tkm ajettu, tällä tahdilla ei läheskään päästä 70%:iin takuuaikana.
Kiitoksia neuvosta, pitänee siis kysyä ennen kauppoja merkkihuollosta tilanne.Wonderi kirjoitti: ↑24 Helmi 2022, 16:09 Takuun mitta on saattaa riippua vuosimallistakin. Kysy merkkihuollosta kyseisen auton rekisteritunnuksella, olennaista on mikä takuu juuri siinä yksilössä on jota olet ostamassa.
Toisaalta sillä akkutakuulla ei kuitenkaan suuremmin ole merkitystä, kun akun pitää hiipua alle 70%:iin ennen kuin se korvaa mitään. Mun i3 on nyt reilu 5-vuotias ja 60tkm ajettu, tällä tahdilla ei läheskään päästä 70%:iin takuuaikana.
lähinnä varaudun takuulla siihen että jos akku kilahtaa totaalisesti. Jos vaikka maanantaikappale.
Wonderi kirjoitti: ↑24 Helmi 2022, 16:09 Takuun mitta on saattaa riippua vuosimallistakin. Kysy merkkihuollosta kyseisen auton rekisteritunnuksella, olennaista on mikä takuu juuri siinä yksilössä on jota olet ostamassa.
Toisaalta sillä akkutakuulla ei kuitenkaan suuremmin ole merkitystä, kun akun pitää hiipua alle 70%:iin ennen kuin se korvaa mitään. Mun i3 on nyt reilu 5-vuotias ja 60tkm ajettu, tällä tahdilla ei läheskään päästä 70%:iin takuuaikana.
Rullaako tuo I3 ecoprossa , vai onko regeneraatio aina päällä ?