i3 kokemuksia

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jopemies kirjoitti: 23 Joulu 2021, 11:41
Sod-3 kirjoitti: 15 Syys 2021, 20:57 Ainoa harmitus on tuo etupään kolina, joka vaivasi aikaisempaakin yksilöä ja sitä ei saatu pois. Tämä menee tutkimuksiin perjantaina, saa nähdä.
Saitko tähän mitään selvyyttä. Itse huomannut nyt kolmen viikon omistajuuden jälkeen saman, röykyissä välillä kolahtelee, 45tkm ajettu.
Nyt pakkasella taas kolahtelee munkin autossa etupää kevyesti. Kelin lämmetessä ongelma poistuu taas.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Onko uudemmista softaversioista jo poistettu nämä bugit jotka mun 12/2016 käyttöönotetussa on?

Secure vehicle against rolling away, vaikka käkkäri on päällä ja vaihde P:llä.
Kuva

Toisessa tilanteessa se sanoo että auto on yhtä aikaa offilla ja ready to operate.
Kuva

Molemmat tilanteet toistettavissa, kun avaa oven ja turvavyön.
jparvio
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Elo 2020, 22:21
Auto: Volvo V60 cc 2020, BMW i3 94Ah 2019

Wonderi kirjoitti: 23 Joulu 2021, 16:02 Onko uudemmista softaversioista jo poistettu nämä bugit jotka mun 12/2016 käyttöönotetussa on?

Secure vehicle against rolling away, vaikka käkkäri on päällä ja vaihde P:llä.
Kuva

Toisessa tilanteessa se sanoo että auto on yhtä aikaa offilla ja ready to operate.
Kuva

Molemmat tilanteet toistettavissa, kun avaa oven ja turvavyön.
Ilmeisesti on päästy eroon bugista, sillä en ole tuollaista ilmoitusta koskaan nähnyt. Omaamme tehty softapäivitys V.2020.
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

Mites i3 120ah talviominaisuudet?

Mieleen tulevia kysymyksiä:
- ilmalämpöpumppu löytyy kaikista?
- akun lämmitys, löytyykö ja tarpeen laturille?
- pikalataus, antaako 50kw tehoja?
- bmw äppi kai ihan kuin normaalisti, lämmittää ja jäähdyttää sisätiloja?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

120Ah versiossa lämpöpumppu on kaikissa, pienempien akkujen kanssa kaikissa yksilöissä ei ole. Rexin kanssa ei ole saanutkaan.

Akun lämmitys toimii kun auto on latausjohdossa kiinni JA ajastettuna lähtöaika ja kabiinilämmityksen täppä päällä. Akku EI lämpene täppäämällä kabiinilämmitystä päälle "nyt". Pikalatauksen aikana akku toki myös lämpiää.

Latauskäyrä näissä on oikein kiva, ja ainakin 94Ah versiossa vastaa omia kokemuksiani. 120Ah=42kWh.
Kuva
Talvella tosin huomaa että esim. +11-asteinen akku ottaa virtaa vain n. 26kW teholla, +20°C tai yli pitää akun lämpötilan olla että saa täyden vähän vajaa 50kW lataustehon. Se kolmisensataa kiloa akkua ei lämpene lämmittämälläkään ihan hetkessä. Eikä ajossa talvisessa maantieajossa lämpene itsekseen yhtään. Kunnolla pakkasjäinen akku latautuu hyvin hitaasti. Kotona hidaslatauksessa ei mitään merkitystä, mutta reissuun lähtiessä pikalaturille mennessä siitä tulee huomioitava asia.

Äppikäyttö on i3:ssa vakiona, sillä mm. ajastaa lämmityksen ja latauksen tai käskee lämmittämään "heti". Tosin se äppi on vähintään yhtä takkuisa kuin muissakin Bemareissa.
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

Kiitos vastailusta. i3s 42kWh akulla pitäisi vaihtua ensiviikolla käyttöön, niin katsotaan miten lataustehoa löytyy.

Onko olemassa jokin hyvä järjestelmä, jolla saa puhelimeen tiedot tuon akun lämpötilasta ym.? E: Norjan sähköautobloggari Björn Nyland näyttää käyttävän Car Scanner ELM OBD2 - ohjelmistoa ja OBDLinkin OBD-lukijaa. https://evasema.fi/tuote/obdlink-vikakoodinlukija/
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Bemari ei ilmeisesti anna yleismallin appeille tietoa, mulla on käytössä i3:lle tarkoitettu appi joka näyttää enemmänkin dataa kuin tuossa kuvakaappauksessa. https://play.google.com/store/apps/deta ... l=en&gl=US

Laitteena mulla on https://www.amazon.com/Vgate-Bluetooth- ... B4873?th=1 Ostoperiaatteena oli halpa hinta, ja joku jossain vinkkasi että toimisi tuon appin ja i3:n kanssa yhteen. On toiminut. Ainoa huono puoli että palikan ollessa OBD-portissa kiinni, ovia lukitessa hälytin laukeaa huutamaan.
Laku
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi

Wonderi kirjoitti: 06 Tammi 2022, 18:17 Bemari ei ilmeisesti anna yleismallin appeille tietoa, mulla on käytössä i3:lle tarkoitettu appi joka näyttää enemmänkin dataa kuin tuossa kuvakaappauksessa. https://play.google.com/store/apps/deta ... l=en&gl=US

Laitteena mulla on https://www.amazon.com/Vgate-Bluetooth- ... B4873?th=1 Ostoperiaatteena oli halpa hinta, ja joku jossain vinkkasi että toimisi tuon appin ja i3:n kanssa yhteen. On toiminut. Ainoa huono puoli että palikan ollessa OBD-portissa kiinni, ovia lukitessa hälytin laukeaa huutamaan.
Tuohan ei sitten käytönnössä toimi kuin lukitun portin takana ok-talon pihalla?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Laku kirjoitti: 07 Tammi 2022, 09:00
Wonderi kirjoitti: 06 Tammi 2022, 18:17 Ainoa huono puoli että palikan ollessa OBD-portissa kiinni, ovia lukitessa hälytin laukeaa huutamaan.
Tuohan ei sitten käytönnössä toimi kuin lukitun portin takana ok-talon pihalla?
Pikalatauksen edistymistä seuratessahan siinä mielenkiintoista nähtävää on oikeastaan vaan muutenkaan. Hidaslataus sujuu akunlämmöstä riippumatta, ja Bemarin oma appi osaa kertoa varaustilan riittävällä tarkkuudella. Ja OBD-porttihan sammuu joka tapauksessa auton mennessä unille, paitsi jos OBD-lukupalikka estää nukkumisen, joka sekään ei ole hyvä asia. Noloja tilanteita on tullut kyllä kun kesken pikalatauksen käy viereisestä kahvilasta hakemassa syötävää, ja autoa lukitessa se alkaa huutamaan OBD-palikan takia.
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

Oletko katsonut nostaako ohjaamon esilämmitys akun lämpötilaa? Tai miten pikalaturilla ja ajossa akun lämpötila nousee pakkasella ladatessa tai ajaessa?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Jos latausjohto on kiinni JA esilämmitys on ajastettu (ei lämmitä "nyt"), akku lämpenee. Joululoman vietosta pikkupakkasella lähtiessä esilämmitys nosti akun lämpötilan +11 asteeseen. Kunnon kovilla pakkasilla en ole päässyt kokeilemaan, kotona auto yöpyy lämpimässä tallissa. Juuri tuota 11 astetta lämpimämmäksi se ei akkua lämmitä missään tilanteessa, se on insinöörin mielestä normaalilämpötilan alarajalla. Vaikka kunnon pikalatausteho toteutuukin vasta 20-asteiseen akkuun. Ajaessa moottoritienopeuksia akku lämpiää hyvin hitaasti, 80km/h nopeudessa virrankulutus on niin pientä että ei lämpene yhtään. Täyskiihdytys nollasta sataan nostaa yhden asteen verran per kiihdytys. Pikalatauksessa akku lämpenee kyllä, tietenkin aina odottavan aika on pitkä, mutta ei se mahdottoman kauaa kestä. Jonain päivänä muistan kellottaakin.
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

Noni, nyt on kokemuksia jo kertynyt i3s:tä. Hienolta autolta tuntuu. Pieni, mutta avara. Nopea ja kuluttaa vähän. Suhteellisen tukeva ja laadukkaan oloinen pieneksi autoksi. Iskunvaimennus enemmän 1-sarjaa kuin 5-sarjaa (ei yllätys). Rengasmelu hämmästyttävän alhainen, F20 eli ykkönen oli melkoinen melutoosa tähän verrattuna, tämä ei paljoa vitosesta (G30) poikkea. Ratissa laajat säädöt. S-versio tuo leveemmällä akselivälillä ja madalluksella kaivattua tukevuutta, tosin ero ehkä vain hienoinen. Ulkonäkö yhä mielestäni moderni, uskaltaisin jopa mielipideasioissa väittää, että 2013 oli hämmästyttävästi aikaansa edellä. 120ah 42kwh akku riittää kohtuullisesti. Esim. tampere-helsinki 175kwh/100km rajoituksien mukaisesti ajellen, sää -1 ja kuivaa. Tuulesta ei hajua.

Ja kattoon ovat s-versiossa hienosti jättäneet kuidut näkyviin.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kuitu näkyy katosaa kaikissa, paitsi lasikattoisissa.
Jone111
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 44
Liittynyt: 22 Marras 2020, 11:13
Auto: BMW 530e M-sport -19

Pienellä tuntuu i3s menevän. 700km ajoa pohjoiseen takana ja laturien laskuista laskin kulutukseksi kokonaisuudessan latureilla lämmittelyt sisältäen 18,1kwh/100km. Ajotietokone näytti matkalla 18-20kwh kulutuksia. Kulutukset comfortilla ja 20 pyynti sisällä. Pakkasta oli kuitenkin -10 paikkeilla keskimäärin.

Lataustehot heti eka stopilla 100km ajon jälkeen -10 kelissä ka. yli 40kw tunnissa. Muillakin hienosti aina 90% saakka 45-50kw tunnissa. Keskinopeudet jäävät kohtuullisiksi nykymittapuulla, kun 15-90% akku täyttyy 35 minuutissa, vaikka huippupiikki maltilline 50kw.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Jone111 kirjoitti: 18 Tammi 2022, 07:43 Ratissa laajat säädöt.
Onko tähän tullut joku vuosimallimuutos? Omassani on vai pituussäätö eikä korkeussäätöä, joten kun rattia vetää ulospäin, se tietyst nousee samalla ylöspäin. Lopputuloksena on pitkäjalkaisella se, että penkki on kaukana ja ratti ylhäällä, mikä on varsin huono ergonomian kannalta.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

jaka71 kirjoitti: 18 Helmi 2022, 08:15
Jone111 kirjoitti: 18 Tammi 2022, 07:43 Ratissa laajat säädöt.
Onko tähän tullut joku vuosimallimuutos? Omassani on vai pituussäätö eikä korkeussäätöä, joten kun rattia vetää ulospäin, se tietyst nousee samalla ylöspäin. Lopputuloksena on pitkäjalkaisella se, että penkki on kaukana ja ratti ylhäällä, mikä on varsin huono ergonomian kannalta.
Ainakin 2016 mallisessa on, tosin korkeussäätövara on "ylhäältä ylemmäksi".
Randomi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Helmi 2022, 12:18

Itsellä on ollut pidempään tarkoituksena hankkia i3 rexin perheen kakkosautoksi. Täälä on ilmeisein paljon ko auton omistajia, osaako joku sanoa millainen on auton korkeajänniteakun takuu?

Juttelin asiasta joskus autokaupassa (autokeskus) ja sanoi että i3 rexin takuu korkeajänniteakulle on 6 vuotta tai 100tkm

Nyt toinen autokauppias (Saka) sanoo että i3 Rexin korkeajänniteakun takuu on 8 vuotta tai 100tkm

Autokeskuksen setä vetosi tähän:

"8 vuotta tai 100 000 km täyssähköautoilla, 6 vuotta
tai 100 000 km plug-in-hybrideillä"

https://www.taloustaito.fi/vapaalla/tie ... /#107e48fa

Eli autokeskuksen tulkinnan mukaan i3 Rex on plugari ja takuu 6 vuotta. Sakan mukaan i3 rex on täyssähköauto jossa vain apugeneraattori ja tästä syystä 8 vuotta. Onko kenelläkään hajua kumpi on oikein?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1851
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Takuun mitta on saattaa riippua vuosimallistakin. Kysy merkkihuollosta kyseisen auton rekisteritunnuksella, olennaista on mikä takuu juuri siinä yksilössä on jota olet ostamassa.

Toisaalta sillä akkutakuulla ei kuitenkaan suuremmin ole merkitystä, kun akun pitää hiipua alle 70%:iin ennen kuin se korvaa mitään. Mun i3 on nyt reilu 5-vuotias ja 60tkm ajettu, tällä tahdilla ei läheskään päästä 70%:iin takuuaikana.
Randomi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Helmi 2022, 12:18

Wonderi kirjoitti: 24 Helmi 2022, 16:09 Takuun mitta on saattaa riippua vuosimallistakin. Kysy merkkihuollosta kyseisen auton rekisteritunnuksella, olennaista on mikä takuu juuri siinä yksilössä on jota olet ostamassa.

Toisaalta sillä akkutakuulla ei kuitenkaan suuremmin ole merkitystä, kun akun pitää hiipua alle 70%:iin ennen kuin se korvaa mitään. Mun i3 on nyt reilu 5-vuotias ja 60tkm ajettu, tällä tahdilla ei läheskään päästä 70%:iin takuuaikana.
Kiitoksia neuvosta, pitänee siis kysyä ennen kauppoja merkkihuollosta tilanne.

lähinnä varaudun takuulla siihen että jos akku kilahtaa totaalisesti. Jos vaikka maanantaikappale.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 588
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Wonderi kirjoitti: 24 Helmi 2022, 16:09 Takuun mitta on saattaa riippua vuosimallistakin. Kysy merkkihuollosta kyseisen auton rekisteritunnuksella, olennaista on mikä takuu juuri siinä yksilössä on jota olet ostamassa.

Toisaalta sillä akkutakuulla ei kuitenkaan suuremmin ole merkitystä, kun akun pitää hiipua alle 70%:iin ennen kuin se korvaa mitään. Mun i3 on nyt reilu 5-vuotias ja 60tkm ajettu, tällä tahdilla ei läheskään päästä 70%:iin takuuaikana.

Rullaako tuo I3 ecoprossa , vai onko regeneraatio aina päällä ?
Vastaa Viestiin