BMW i8 Concept julkistettu (info, kuvat, videot)
Lähetetty: 29 Heinä 2011, 22:16
BMW i8 Concept julkistettu
INFO, KUVAT, VIDEOT
BMW i8
- 3-sylinterinen bensiinimoottori (164 kW) takana
- i3:n sähkömoottori (96 kW) edessä
- kokonaisvääntö: 550 Nm (300Nm polttomoottori + 250 Nm sähkömoottori)
- 3 ajotilaa - sähkömoottori, polttomoottori tai molemmat moottorit yhdessä
- 1,480 kg
- 0-100km/h: 4.6 s
- huippunopeus: 250km/h (rajoitettu)
- kulutus: 2,7 l/100km
- 35km toimintasäde pelkällä sähköllä
- 4 paikkainen
- 50:50 painojakauma
- saatavilla vuonna 2014
Sähköauto ja pistokehybridi ovat BMW:n uudet mallit, jotka aloittavat täysin uuden i-malliston.
Pitkään MegaCity-konseptina tunnettu malli on BMW i3, joka on tehty erittäin kevyelle perusrakenteelle. Kori on yhdistelmä alumiinia ja hiilikuidulla vahvistettua muovia. Drive-moduuli on asennettu auton alle, minkä ansiosta ei tarvita kardaanitunnelia ja taakse on saatu penkki kahdelle matkustajalle sekä 200 litran tavaratila.
Autossa on nesteellä jäähdytettävä litiumionipaketti, josta saadaan virtaa taka-akselin päälle asennetulle 125 kW:n tehoiselle sähkömoottorille. Huippunopeus on rajoitettu 150 km/h, mutta nollasta sataan pystyy kiihdyttämään urheilullisesti alle kahdeksassa sekunnissa. Lisävarusteena saa toimintamatkaa lisäävän polttomoottorin, josta ei vielä kerrota mitään tarkempaa.
Mikäli pieni i3 ei tunnu riittävän urheilulliselta, niin Pariisissa viime syksynä esiteltyyn konseptiautoon perustuva i8 vastaa varmasti BMW:n henkeä. Kyseessä on pistokehybridi, jossa on edessä ahdettu kolmesylinterinen 1,5-litrainen, joka kehittää 162 kW ja 300 Nm. Kun sen apuna on vielä sähkömoottori, auto kiihtyy 0-100 km/h alle viidessä sekunnissa ja silti taloudellisesti ajaen kulutus on kolme litraa sadalla.
Kolmesylinterisen bensiinimoottorin jatkeena on sama litiumioniakuista virtansa saava sähkömoottori kuin i3:ssa. Yhdellä latauksella voi ajaa noin 30 kilometrin matkan. Bensiinimoottorin voima menee takapyörille ja sähkömoottorin puolestaan etupyörille. Taloudellisimmillaan auto on etuvetoinen, ajamisen iloa löytyy takavedolla ja paras pito nelivedolla. Lisäksi autossa on optimaalinen 50/50 painonjakauma.
Tekstin lähde: http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/bmw- ... i3n-ja-i8n" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW i8 Concept ja BMW i3 Concept
BMW i8 Concept
INFO, KUVAT, VIDEOT
BMW i8
- 3-sylinterinen bensiinimoottori (164 kW) takana
- i3:n sähkömoottori (96 kW) edessä
- kokonaisvääntö: 550 Nm (300Nm polttomoottori + 250 Nm sähkömoottori)
- 3 ajotilaa - sähkömoottori, polttomoottori tai molemmat moottorit yhdessä
- 1,480 kg
- 0-100km/h: 4.6 s
- huippunopeus: 250km/h (rajoitettu)
- kulutus: 2,7 l/100km
- 35km toimintasäde pelkällä sähköllä
- 4 paikkainen
- 50:50 painojakauma
- saatavilla vuonna 2014
Sähköauto ja pistokehybridi ovat BMW:n uudet mallit, jotka aloittavat täysin uuden i-malliston.
Pitkään MegaCity-konseptina tunnettu malli on BMW i3, joka on tehty erittäin kevyelle perusrakenteelle. Kori on yhdistelmä alumiinia ja hiilikuidulla vahvistettua muovia. Drive-moduuli on asennettu auton alle, minkä ansiosta ei tarvita kardaanitunnelia ja taakse on saatu penkki kahdelle matkustajalle sekä 200 litran tavaratila.
Autossa on nesteellä jäähdytettävä litiumionipaketti, josta saadaan virtaa taka-akselin päälle asennetulle 125 kW:n tehoiselle sähkömoottorille. Huippunopeus on rajoitettu 150 km/h, mutta nollasta sataan pystyy kiihdyttämään urheilullisesti alle kahdeksassa sekunnissa. Lisävarusteena saa toimintamatkaa lisäävän polttomoottorin, josta ei vielä kerrota mitään tarkempaa.
Mikäli pieni i3 ei tunnu riittävän urheilulliselta, niin Pariisissa viime syksynä esiteltyyn konseptiautoon perustuva i8 vastaa varmasti BMW:n henkeä. Kyseessä on pistokehybridi, jossa on edessä ahdettu kolmesylinterinen 1,5-litrainen, joka kehittää 162 kW ja 300 Nm. Kun sen apuna on vielä sähkömoottori, auto kiihtyy 0-100 km/h alle viidessä sekunnissa ja silti taloudellisesti ajaen kulutus on kolme litraa sadalla.
Kolmesylinterisen bensiinimoottorin jatkeena on sama litiumioniakuista virtansa saava sähkömoottori kuin i3:ssa. Yhdellä latauksella voi ajaa noin 30 kilometrin matkan. Bensiinimoottorin voima menee takapyörille ja sähkömoottorin puolestaan etupyörille. Taloudellisimmillaan auto on etuvetoinen, ajamisen iloa löytyy takavedolla ja paras pito nelivedolla. Lisäksi autossa on optimaalinen 50/50 painonjakauma.
Tekstin lähde: http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/bmw- ... i3n-ja-i8n" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW i8 Concept ja BMW i3 Concept
BMW i8 Concept