i3 kokemuksia

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

i3bev60ah kirjoitti: 08 Tammi 2024, 15:02
i3i kirjoitti: 12 Joulu 2023, 16:39
i3bev60ah kirjoitti: 09 Joulu 2022, 20:06 Mulla tässä tänää tuli aamulla auton käynnistyksen jälkeen ilmoitus: voimansiirto, ajon jatkaminen mahdollista, tarkistuta autosi huoltopisteessä. Eilen oli aikamoinen lumikaaos ja yöllä.sit reilummin pakkasta. Auto ei ollut yöllä latauksessa

Sitten latasin autoa muutaman tunnin ja sama herja jatkui näytöllä. Ajelin lämpimään parkkihalliin, ja sieltä puolituntia myöhemmin lähdettäessä oli virhe kadonnut. Sama kävi minulle kuukausi sitten sateisella kelillä, mutta hävisi itsestään jälleen muutaman tunnin jälkeen (enkä käynyt parkkihallissa kuivattamassa autoa)
Nämä on nyt ekat kerrat vajaan vuoden omistuksen aikana, 12v akusta ei ole hajua, mutta epäilen tuon liittyvän nyt kosteuteen jossain anturissa tjms. Varmaan se 12v pitää varuiksi vaihdattaa, ja voiko tehdä muualla kuin merkkihuollossa, jossa pyytävät 250 siitä ilosta.
Tämä video tuli mieleen, että 8minuutin kohdilla olevasta hommasta voisi olla kyse. Katsotaan nyt miten tiheään tuo seuraavaksi uusii, niin varmaan koodin voisi käydä lukemassa. Auto on 2014 60ah, ja nurkkapyöritystä! Tykkään kyllä kovasti autosta, mutta toyotan jälkeen nämä ilmoitukset tuntuvat kerrassaan oudolta, kun niillä sai ajella yli 10 vuotta ilman ensimmäistäkään.

https://youtu.be/mnD9j5gRWEU
Auttoiko akun vaihtaminen vai mikä oli syy? Oma tekee nyt samaa herjaa.

Auton 12v pikkuakun vaihto ei auttanut, joskin tänä talvena on tullut vasta yhden kerran kyseinen vikatilmoitus, ja havisi siten seuraavan smmutuksen ja käynnistyksen yhtydessä. Ilmeisesti kyseessä on ylimenovastus, joka antaa herjan herkästikin, kun sopivasti liitoksiin tulee kuuraa, joka sitten sulaa. Facebookissa tästä näytti olevan keskustelua, ja on liitin, mihin kerää kosteutta, kun kylmät ja kosteat tulevat.
Ei tarvitse olla huolissaan. tosiaan vuoteen ei herjaa tullut, mutta nyt sitten pitkät pakkasjaksot, ja paljon ajoa, niin kyseinen herja tuli. Kansainvälisissä BMW ryhmissäon ollutkin aina syksyn myötä kylmän ja kosteuden monta aloitusta tästä samasta aiheesta.
ei hätää, kovaa ajoa vain.

Kyllä se siitä kelien lämpenemisen myötä viimein haihtuu. 2014 auto, ja edelleen käy ja kukkuu. Eilen tosin piti vähän lämpötilasta tinkiä. että sai ajettua 32km ja parin tunnin tauko ja uudestaan 32km 26asteen pakkaskelissä, mutta akkua jäi vielä 20% kotipihassa. Tuo on pisin matka, mille olen auton kaavaillut lataamatta (jäähallille jääkiekkotreeneihin ja takaisin), ja hyvin toimittaa. Harvoin on tässä muutaman vuoden bemari omistuksen aikana vastaavia pakkasia edes ollut. Kesällä antaa edelleen pikkuakkuinen rangea sellaiset 130-140km. Tosin ajelen lyhyttäajoa pääsääntöiosesti, ja harvoin edes 80kmh nopeutta.

On kyllä loistava auto. Vähän suuremman tarvisi jossain kohtaa lasten kasvaesssa, mutta näin ilmiasia kilometrejä ei kyllä haluaisi vaihtaa vielä pois. Tämän kun saisi nelikkona ja vähän suurempana, niin olisi täysin myyty. Toinen auto meillä toki suurempi nelikko, joten sinänsä sillekään ei mitään varsin aitoa tarvetta ole.
En tiedä olisiko volvon uusi ex30 mistään kotoisin i3 jälkeen. Pieni sähkönelikko kiinnostelisi kyllä, mutta hintalapun pitäisi olla kohtuullinen. Ja toisaalta i3 säästää sen paritonnia käyttökuluja vuodessa, mikä on aika kivasti alle 15k€ hintaluokan autolle, johan se on kohta maksanut itsensä säästyneinä käyttökuluina takaisin. Kääntöpuolena se, että ajoprofiili on pelkkää lähipyöritystä, ja joskus pitemmälle lähtiessä on CSS pikalataus toiminut moitteetta
Kiitos. Lopetti herjailun, kun pakkaset loppu.
Kovimman pakkasjakson aikana, kun tarvittiin vaan yhtä autoa niin vaimo ajoi työajonsa bemarilla ja talouden diesel huilasi. Hyvin pärjäsi noissa tammikuun pakkasissa. Esilämmitystä käytti monta kertaa päivän aikana, dieselin akku olisi jo hyytynyt esilämmityksiin webastolla, kun ajomatkat oli niin lyhyitä. Eli oikea auto pätkäajoon pakkasella.
Timmus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Huhti 2024, 12:53

Pitäisi perheen kakkosauto päivittää ja nyt on alkanut kiinnostelemaan i3. Sähköautoilu ei ole itselle uusi juttu sillä Teslan MYLR on ollut pihassa vuoden päivät.

Muutama asia kuitenkin mietityttää johon kaipaisin vastauksia/kokemuksia.

Pärjääkö takavedolla etelän jäisestä talvesta? Viimeiset 5 autoa olleet nelivetoja kun kotipihaan on 500m hiekkatie, joka on talvisin välillä aika roisissa kunnossa. Onko maavaran kanssa tullut ongelmia kuoppaisilla teillä? Entä miten nuo kapeat renkaat käyttäytyy loskassa/hangessa?

Onko noissa uudemmissa (2019->) kaikissa sisäinen kolmivaihe 11kW AC laturi? DC puoli ei niin paljoa merkitse kun lataukset lähes poikkeuksetta kotona.

Mitäs vakuutukset näissä kustantaa suurin piirtein? Onko suuria eroja polttomoottoreihin verrattuna?

Teslalla tottunut yhdenpolkimen ajoon mikä on mielestäni aivan loistava ominaisuus niin miten i3 käyttäytyy kun "kaasupolkimen" nostaa ylös?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Vuosi sitten vaihdoin i3:n MYLR:ään, sopiva vertailupohja.

i3:n takavedolla pärjää ihan hyvin, mutta onhan neliveto kiva kun ei tarvitse miettiä sutiiko vai meneekö. i3:n sutimisenesto on parempi kuin Teslassa, voi painaa liukkaalla kaasun pohjaan ja antaa auton hoitaa loput. Ei osunut pohja koskaan, lyhyt akseliväli ja lyhyet ylitykset helpottaa asiaa. Kapeat renkaat on ylivoimaisesti parhaat loskassa ja lumessa mitä olen henkilöautoilla koskaan ajanut. Loskaisella moottoritiellä ajoin usein nelivetojen kanssa vasenta kaistaa muut ohittaen. Talvirenkaat on kuitenkin syytä olla tuoreet, ja nastarenkaitahan ei saa oikeita kokoja ollenkaan, jollain on joku eksoottisempi koko nastallisia käytössä. Tuulella i3 vikuroi aika ikävästi kesälläkin, i3s on vähän parempi.

Kaikissa paitsi vanhimmissa vuosimalleissa on 11kW kolmivaiheinen AC vakiona, ja noin uusissa DC:kin (50kW vakion). DC:n latauskäyrä on Teslamiehille erilainen tuttavuus, se lataa yli 80%:n ihan täysiä.

Vakuutus mulle oli vähän halvempi kuin MYLR, ero yllättävän pieni kuitenkin.

Yhdenpolkimenajo on varsin teslamainen, erona että alamäessä liikennevaloissa seistessä se ei ihan pysy paikallaan (tasaisella ja ylämäessä pysyy), ja regen katkaisee itsensä heti jos takapyörä vähänkin liukkaalla lipsahtaa, sitten pitää huomata käyttää jarrupoljinta. Ihan vanhimmissa vuosimalleissa kuulemma regenillä auto lipsahteli poikittain ennen kuin päivitettiin, mä en saanut edes yrittämällä poikittaen sähköllä jarruttaessa.

i3 on aivan järjettömän hauska auto ajaa, ja sopivasti kummallinen. Kori on yllättävän tilava ja käytännöllinen, paitsi kaapparimallin takaovet tekee takapenkin käytöstä tuskaa. Jos saisi i3:n vähän isompana ja nelivetona niin vaihtaisin MYLR: pois heti.
Timmus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Huhti 2024, 12:53

Wonderi kirjoitti: 04 Huhti 2024, 18:34 Vuosi sitten vaihdoin i3:n MYLR:ään, sopiva vertailupohja.

i3:n takavedolla pärjää ihan hyvin, mutta onhan neliveto kiva kun ei tarvitse miettiä sutiiko vai meneekö. i3:n sutimisenesto on parempi kuin Teslassa, voi painaa liukkaalla kaasun pohjaan ja antaa auton hoitaa loput. Ei osunut pohja koskaan, lyhyt akseliväli ja lyhyet ylitykset helpottaa asiaa. Kapeat renkaat on ylivoimaisesti parhaat loskassa ja lumessa mitä olen henkilöautoilla koskaan ajanut. Loskaisella moottoritiellä ajoin usein nelivetojen kanssa vasenta kaistaa muut ohittaen. Talvirenkaat on kuitenkin syytä olla tuoreet, ja nastarenkaitahan ei saa oikeita kokoja ollenkaan, jollain on joku eksoottisempi koko nastallisia käytössä. Tuulella i3 vikuroi aika ikävästi kesälläkin, i3s on vähän parempi.

Kaikissa paitsi vanhimmissa vuosimalleissa on 11kW kolmivaiheinen AC vakiona, ja noin uusissa DC:kin (50kW vakion). DC:n latauskäyrä on Teslamiehille erilainen tuttavuus, se lataa yli 80%:n ihan täysiä.

Vakuutus mulle oli vähän halvempi kuin MYLR, ero yllättävän pieni kuitenkin.

Yhdenpolkimenajo on varsin teslamainen, erona että alamäessä liikennevaloissa seistessä se ei ihan pysy paikallaan (tasaisella ja ylämäessä pysyy), ja regen katkaisee itsensä heti jos takapyörä vähänkin liukkaalla lipsahtaa, sitten pitää huomata käyttää jarrupoljinta. Ihan vanhimmissa vuosimalleissa kuulemma regenillä auto lipsahteli poikittain ennen kuin päivitettiin, mä en saanut edes yrittämällä poikittaen sähköllä jarruttaessa.

i3 on aivan järjettömän hauska auto ajaa, ja sopivasti kummallinen. Kori on yllättävän tilava ja käytännöllinen, paitsi kaapparimallin takaovet tekee takapenkin käytöstä tuskaa. Jos saisi i3:n vähän isompana ja nelivetona niin vaihtaisin MYLR: pois heti.
Hyviä kommentteja, kiitos, täytyy alkaa koeajoa sumplimaan.
Timmus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Huhti 2024, 12:53

Koeajo suoritettu i3s:llä ja positiiviset fiilikset jäi. Jämäkkä ja erittäin ketterä auto, ei mikään tykki, mutta tarpeeksi ripeä. Penkit aika kovat, mutta lienee tottumiskysymys. Valikot toimi nopeasti mitä kerkesin selailla. Sisätilat yllättävän avarat.

Pari kysymystä heräsi. Mitä akkuteknologiaa näissä käytetään eli voiko huoletta latailla 100% (onko puskuria)? Teslaa tottunut latailemaan 80% päivittäisissä ajossa ohjeiden mukaisesti akun säästämiseksi.

Ihan en ole vielä kartalla varusteista (esim mitä tarkoittaa Charged?), joten mitä kannattaa huomioida autoja vertaillessa?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

i3:ssa ei voi latauskattoa säätääkään, aina täyteen. N. 10% bufferi siellä on suojana.

Charged ei ole erillinen varuste vaan varustepaketti, siihen kuuluvat asiat näkyy varusteluettelossa.
Timmus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Huhti 2024, 12:53

Wonderi kirjoitti: 15 Huhti 2024, 11:49 i3:ssa ei voi latauskattoa säätääkään, aina täyteen. N. 10% bufferi siellä on suojana.

Charged ei ole erillinen varuste vaan varustepaketti, siihen kuuluvat asiat näkyy varusteluettelossa.
Ok, kuulostaa hyvältä.

Nyt kun on kotimaan tarjonta tsekattu niin alkoi kiinnostamaan auton tuonti Saksasta. Hinnat halvemmat ja etenkin noiden Premium Selection autojen 24kk takuu kiinnostaa. Onko porukoilla kokemusta näistä?

Ja vielä sellainen kysymys, että mikä käytännön ero on i3 ja i3s malleilla (muuta kuin teho)? Haussa isoakkuinen 21/22 malli.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Katso myös Ruotsin tarjonta, nyt kun valuuttakurssit on edullisia.
Oman i3:n hain Hollannista, auto johon olisi saanut Premium Selection takuun, mutta otin alennetulla hinnalla ilman takuuta (ja tässä tapauksessa kannatti ottaa riski).

i3s:ssä on inasen tiukempi jousitus, leveämmät renkaat ja leveämpi raideväli. Ja lokarinkaarissa sen verran levikkeitä. Ero ei ole suuri, mutta menee tuulella paremmin oikeaan suuntaan. Talvirenkaat i3s:äänkin on yhtä kapeat kuin perusmallissa.
Timmus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Huhti 2024, 12:53

Wonderi kirjoitti: 16 Huhti 2024, 22:58 Katso myös Ruotsin tarjonta, nyt kun valuuttakurssit on edullisia.
Oman i3:n hain Hollannista, auto johon olisi saanut Premium Selection takuun, mutta otin alennetulla hinnalla ilman takuuta (ja tässä tapauksessa kannatti ottaa riski).

i3s:ssä on inasen tiukempi jousitus, leveämmät renkaat ja leveämpi raideväli. Ja lokarinkaarissa sen verran levikkeitä. Ero ei ole suuri, mutta menee tuulella paremmin oikeaan suuntaan. Talvirenkaat i3s:äänkin on yhtä kapeat kuin perusmallissa.
Katsoin Ruotsin valikoimaa myös, mutta ne mallit mitkä löysin oli ihan Suomen hinnoissa ja niitä ei montaa ollut. Saksassa noita on myynnissä yli sata pelkästään Hampurin bemarilla. Saksan valikoimassa ihmetystä on herättänyt adaptiivisen vakkarin harvinaisuus, mikä on itselle aika tärkeä varuste, onneksi niitäkin kuitenkin muutamia löytyy kun jaksaa selata.

Itseä kiinnostaa joku vähän erikoisempi väritys ja mielellään myös sisusta saisi olla normaalista poikkeava. Onko jollakulla yhdistelmää kultaisella värillä ja Lodge-sisustuksella? Jos löytyy niin kuvat ja kokemukset kiinnostaa.
Timmus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Huhti 2024, 12:53

Meni hermo yrittäessä myydä vanhaa niin tuli haettua liikkeestä i3s perus pandavärityksellä ja sai vanhan kiertoon.

Ekana homma tarkastelin rengaspaineita (ja ne oli ihan metässä) ja huomasin samalla, että olivat liikkeessä tötöilleet renkaiden vaihdossa ja 195 leveät renkaat oli laitettu kuskin puolelle ja 175 leveät apukuskin puolelle. En onneksi kerennyt ajelemaan kun parikytä kilometriä, mutta vaikea sanoa kuinka kauan noilla on ajettu. Voiko tuosta koitua harmia?

Renkaita vaihtaessa kiinnitin huomiota takarenkaan iskarin suojakumiin kun jostain luin, että ne ovat heikko kohta niin kysymys kuuluukin, että näyttääkö tuo normaalilta? Pitäisikö tuon mustan kumin mennä oranssin mötikän päälle vai onko tuo ok? Edessä ei tuota mötikkää ollut näkyvissä.

https://aijaa.com/5O4ChO
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Ei tule vahinkoa eri levyisistä renkaista jos mahtui edessä pyörimään osumatta mihinkään. Ajonvakautus ja sutimisenesto on saattanut käyttäytyä hassusti härörengastuksella.

Iskarinsuojus on oikein.
Timmus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Huhti 2024, 12:53

Wonderi kirjoitti: 19 Huhti 2024, 00:49 Ei tule vahinkoa eri levyisistä renkaista jos mahtui edessä pyörimään osumatta mihinkään. Ajonvakautus ja sutimisenesto on saattanut käyttäytyä hassusti härörengastuksella.

Iskarinsuojus on oikein.
Ok, en kuullut mitään hinkkaavaa ääntä eli varmaankin mahtui pyörimään.

Huomiota autosta parin päivän omistuksen jälkeen:
- Ohjaus on todella raskaan tuntuinen, johtunee kapeista kumeista? Onko tuolle jotain säätömahdollisuutta?
- Yksi ihmetyksen aihe on ratin alapuolen muotoilu, sillä aina autosta lähdettäessä oikea polvi kolahtaa muovisuojukseen kun siinä on selvä pokkaus, tottunut siis pitämään rattia aika alhaalla.
- Talviautoilua pääsi testaamaan ihan toden teolla, kun illalla joutui ajamaan harrastuksesta kotiin kesärenkailla kelin muuttuessa parissa tunnissa totaalisesti. Perä lähti aika herkästi liikkeelle kiihdytyksissä ja regenin kanssa myös piti olla tarkkana. Tähän tietty tottunut Teslan kanssa eli ei sinällään tullut yllätyksenä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tahmea ohjaus on i3:n ehkä vähiten onnistunut ominaisuus.
Timmus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Huhti 2024, 12:53

Ensimmäinen kokemus talvisäässä kitkarenkailla yllätti positiivisesti. Eteni auraamattomallakin tiellä erinomaisesti. Risteyksissä luistonesto tietty vilkkuu ja lähdöt on takkusia, mutta kun tämän tiedostaa niin ei mitään ongelmia. Lämpeni myös nopeasti.

Sitten niitä moitteita vajaan viikon omistuksen jälkeen.
- Penkit... Alaselkä kipeytyy kun ei ole ristiseläntukea ja istuimen kallistus puuttuu, jolloin reisituki jää olemattomaksi. Onko joku löytänyt istuimeen siististi istuvaa reisitukea jostain verkkokaupasta? Fb-ryhmistä lueskellut, että jotkut on vaihtanut penkit esim. F30 penkkeihin, mutta itse en siihen viitsi lähteä.
- "Kaasupoljin"... Se kuka tuon on suunnitellut niin pitäisi kyllä kivittää. Oikea jalka puutuu jo vartin ajon jälkeen. Tuohonkin varmaan auttaisi reisituen parannus, mutta onko muuta keinoa?
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 589
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

Tuohon kaasujalan puutumiseen vaikuttaa varmasti paljon se , ettei auto rullaa. Tällöin kaasujalkaa ei pääse välillä lepuuttamaan , vaan kaasua joutuu esim alamäessä annostelemaan jatkuvasti , eikä risteyksiin voi lasketella vapaasti , mikä on todella rasittavaa. Rullauksen puuttuminen kaatoi itselläni koko ajatuksen I3:n hankkimisesta.
Timmus
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Huhti 2024, 12:53

melperri kirjoitti: 23 Huhti 2024, 20:42 Tuohon kaasujalan puutumiseen vaikuttaa varmasti paljon se , ettei auto rullaa. Tällöin kaasujalkaa ei pääse välillä lepuuttamaan , vaan kaasua joutuu esim alamäessä annostelemaan jatkuvasti , eikä risteyksiin voi lasketella vapaasti , mikä on todella rasittavaa. Rullauksen puuttuminen kaatoi itselläni koko ajatuksen I3:n hankkimisesta.
Teslassa on myös 1 polkimen ajo ja siinä en ole havainnut jalan puutumista. Kaasupoljin on eri mallinen ja kantapäällä saa tuettua jalan hyvään asentoon. Tuntuu että i3:n polkimen kanssa kantapää on jotenkin epäluonnollisessa asennossa. Meinasin kokeilla jos polkimien suojukset auttaisivat.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1855
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Mun jalalle i3:n kaasupoljin tuntui erinomaiselta, ihan samalta kuin muissakin Bemareissa. Vajaista penkinsäädöistä huolimatta sain oikein hyvän ajoasennon (matala-Bemareissa en saa jos ei ole istuinosan kallistussäätöä). Kaasujalalle saa lepohetkiä vakionopeussäätimellä.
Vastaa Viestiin