Noku ainakin Jyväskylän seudulla merkkiliike halvin oliko tarjous 245€. Kysyin kolme random korjaamoa. Heidän hinnat vaihteli 260-280€. Tää tieto ,ei arvausWonderi kirjoitti: ↑11 Joulu 2022, 14:04Jos sormet on jäässä tai keskellä kämmentä, akunvaihdon voi marmoriliikettä halvemmalla (ja helpommin!) teettää missä tahansa autokorjaamossa, tai suoraan siinä akkuliikkeessä josta akun ostaa.TeroT74 kirjoitti: ↑11 Joulu 2022, 13:30No helppo ja helppo. Toisille on ja toisille ei. Pitäs lämmintila olla pakkasella ja vähän tietämystä kuitenkin. Eli jos eijjole niin liekkö tuo elämä yhdestä 100€ kiinni ja eipä tule rikottua mitään ite. Monasti tahtoo olla se "tein itse, säästin" . Ei tuossa autossa noita huoltokuluja liiaksi ole. Ja saahan tuohon hintaan jo ex-Laakkoselta kahvit. Vai saako enää mutta kuitenkin
i3 kokemuksia
Tänä aamuna sama juttu, herja ruudussa..Ajelin kilometrin, sammutin auton, käynnistin uudelleen ja edelleen sama herja: voimansiirto, voit jatkaa ajamista"
Sittemmin ajoin toisen kilometrin, sammutin auton, käynnistin 10 min päästä uudelleen ja herjat kadonneet ja jos pari aiempaa päivää pitävät kutinsa, herja ei palaa ennen huomisaamua.
Jotenkin olen skeptinen, että 12v akku olisi syypää, sillä nouseeko noin lyhyen ajon jälkeen akun jännite sitten?
Perjantaina tosiaan akun vaihto, ja vaikka olen epäileväinen että se olisi syypäänä, niin tosin Amerikan foorumeilla kuulemma 12v akun ensi oireet antaneet samaa "voit jatkaa ajamista tyyppistä" herjaa.
Ilmeisesti Lataa 12v akkua ajon aikana, joten sinänsä se selittäisi, miksi herja häviää pienehkön ajelun seurauksena
Sittemmin ajoin toisen kilometrin, sammutin auton, käynnistin 10 min päästä uudelleen ja herjat kadonneet ja jos pari aiempaa päivää pitävät kutinsa, herja ei palaa ennen huomisaamua.
Jotenkin olen skeptinen, että 12v akku olisi syypää, sillä nouseeko noin lyhyen ajon jälkeen akun jännite sitten?
Perjantaina tosiaan akun vaihto, ja vaikka olen epäileväinen että se olisi syypäänä, niin tosin Amerikan foorumeilla kuulemma 12v akun ensi oireet antaneet samaa "voit jatkaa ajamista tyyppistä" herjaa.
Ilmeisesti Lataa 12v akkua ajon aikana, joten sinänsä se selittäisi, miksi herja häviää pienehkön ajelun seurauksena
Tuolta pystyy tarkistaman jotain,
mutta varmaan paras kun käy marmorilla.
https://www.bmw.com/en/footer/software-updates.html
mutta varmaan paras kun käy marmorilla.
https://www.bmw.com/en/footer/software-updates.html
Eilen laitoin auton johtoon kiinni 3,5h ennen lähtöaikaa ja akku oli jo ennestään täynnä. Lähtöaika oli 16.25 niin akun lämmitys käynnisty 13.27. Aika tarkasti se 3h sääntö toteutuu.
Auto näytti lähtiessä vain 152km, mutta 20km reissun jälkeen kotipihassa näytti 162km. Mukavasti se elää tilanteen mukaan. Pitää testata tuo esilämmitys, että onko tosiaan niin ettei lähde esim jos laittaa piuhan kiinni 2h ennen lähtöä, tajuaisiko se lähteä lämmittämään? Järkeväähän se olisi lämmittää pienempikin aika.
Auto näytti lähtiessä vain 152km, mutta 20km reissun jälkeen kotipihassa näytti 162km. Mukavasti se elää tilanteen mukaan. Pitää testata tuo esilämmitys, että onko tosiaan niin ettei lähde esim jos laittaa piuhan kiinni 2h ennen lähtöä, tajuaisiko se lähteä lämmittämään? Järkeväähän se olisi lämmittää pienempikin aika.
Mites olette pakkasella toiminu noitten ikkunoiden kanssa, jos autossa vaikka pitää vaan käydä eikä auto ole esilämmityksessä niin aika hurjalta näyttää, kun lasi jäässä ja se yrittää aueta? Ensimmäinen huono ominaisuus tässä autossa.
Terve kaikille... Juuri ennen Joulua hain 2019 16tkm ajetun i3s 120Ah Saksasta. Meillä on ollut sähköautoja jo aika monta: Chevrolet Bolt (Opel Ampera-e), Renault Zoe, VW e-golf (vaimon nykyinen auto), ja MB EQC 400. Olen myös jonkun verran ajellut Model Y:llä ja koeajanut monia eri sähköautoja. Hukkasin ton EQC 400 pois kun se oli vähän liian painava, iso ja epätaloudellinen lyhyeen kaupunki pyöritykseen ja meillä on eri auto pidempiin matkoihin tai jos tarvii nelikkoa.
Olen vasta n. 1000 km ajanut i3:lla mutta olen kyllä siihen jo ehtinyt "rakastumaan". Minusta näissä on nyky hinnoilla hinta/laatu/ominaisuudet aika kohdallaan. Kun lähdin EQC:lle jatkajaa etsimään niin tuskastelin kun ei ollut montaa laadukasta vaihtoehtoa saatavilla tässä kokoluokassa (ja n. 30k € max). Minulle esim. Zoe ja Fiat 500e olivat täysin pois suljettuja. Harkitsin jopa toisen e-golfin ostoa mutta onneksi kävin i3:n koeajamassa. Vaikka auto on tavallaan vanhentunut niin se on minusta vielä erittäin hyvä valinta jos sitä käytetään lähinnä kaupunkiautona tai toimintasäteensä rajoissa (meidän mökkin on esim vain n. 25 km päässä).
Monet sähköauton ostajat juuttuvat katsomaan vain toimintamatkoja, latausnopeuksia, ja muita speksejä paperilla ja unohtavat kaiken muun tärkeän mitä polttomoottoria-autoa ostettaessa varmaan painotettaisiin. Tarpeettoman "range anxietyn" vuoksi on helppo poissulkea hyviä valintoja kuten i3 ja esim e-golf. Minusta on tärkeää että auton ajettavuus ja muut ominaisuudet ovat kohdallaan erityisesti jos maksimi toimintasäde ei ole välttämättömyys. Esimerkiksi Zoen vaihdoimme viikon jälkeen pois kun tuntui että se hajoaa nimismiehenkiharoissa (tuli se vaan koeajettua kaupungissa). Vaimo itseasissa kieltäytyi sillä mökille ajamasta täysin! E-golf kulkee hiekkatiellä yhtä hyvin kuin meidän e-mersu. Uskon että i3:lla ei tule mökkireissulla mitään suurempaa ongelmaan vaikka tuo i3S on suhteellisen kova-alustainen.
Tähän asti ainoa todellinen negatiivinen havainto on latausnopeusnäytön puuttuminen. Olisi todella kiva jos edes myBWM näyttäisi monella kilo-watilla auto ottaa latausta vastaan. Nyt joutuu itse laskemaan.
Olen vasta n. 1000 km ajanut i3:lla mutta olen kyllä siihen jo ehtinyt "rakastumaan". Minusta näissä on nyky hinnoilla hinta/laatu/ominaisuudet aika kohdallaan. Kun lähdin EQC:lle jatkajaa etsimään niin tuskastelin kun ei ollut montaa laadukasta vaihtoehtoa saatavilla tässä kokoluokassa (ja n. 30k € max). Minulle esim. Zoe ja Fiat 500e olivat täysin pois suljettuja. Harkitsin jopa toisen e-golfin ostoa mutta onneksi kävin i3:n koeajamassa. Vaikka auto on tavallaan vanhentunut niin se on minusta vielä erittäin hyvä valinta jos sitä käytetään lähinnä kaupunkiautona tai toimintasäteensä rajoissa (meidän mökkin on esim vain n. 25 km päässä).
Monet sähköauton ostajat juuttuvat katsomaan vain toimintamatkoja, latausnopeuksia, ja muita speksejä paperilla ja unohtavat kaiken muun tärkeän mitä polttomoottoria-autoa ostettaessa varmaan painotettaisiin. Tarpeettoman "range anxietyn" vuoksi on helppo poissulkea hyviä valintoja kuten i3 ja esim e-golf. Minusta on tärkeää että auton ajettavuus ja muut ominaisuudet ovat kohdallaan erityisesti jos maksimi toimintasäde ei ole välttämättömyys. Esimerkiksi Zoen vaihdoimme viikon jälkeen pois kun tuntui että se hajoaa nimismiehenkiharoissa (tuli se vaan koeajettua kaupungissa). Vaimo itseasissa kieltäytyi sillä mökille ajamasta täysin! E-golf kulkee hiekkatiellä yhtä hyvin kuin meidän e-mersu. Uskon että i3:lla ei tule mökkireissulla mitään suurempaa ongelmaan vaikka tuo i3S on suhteellisen kova-alustainen.
Tähän asti ainoa todellinen negatiivinen havainto on latausnopeusnäytön puuttuminen. Olisi todella kiva jos edes myBWM näyttäisi monella kilo-watilla auto ottaa latausta vastaan. Nyt joutuu itse laskemaan.
Täällä toinen erityisen tyytyväinen i3s:n omistaja. Lokakuussa ostettuun autoon on nyt tullut perheessä yli 8000km. Piti tosiaan miettiä autoilu uudestaan kohonneiden kustannusten vuoksi ja meille tuli 5 henkeä ja iso koira talouteen i3s. Vaihdossa annettiin perheen kakkosauto ja nyt Bemarilla hoidetaan 80% kaikista ajoista. Diesel dinosaurus palvelee pitkillä matkoilla ja tänään joutuu varmaan lähtemään sillä ekakertaa siten, että pakataan koko jengi dinosaurukseen ja Bemari jää kotiin.
Isommassa taloudessa voi olla ihan järkevää laittaa pieni sähköauto ja pitää toista autoa veto-, matka- ja kirkkoautona. Helpottaa siinä, ettei tarvitse miettiä sähkärin rangea, vetokykyä tai kokoa sen perusteella, että kaikki toiminnot tehdään sähkärillä.
Meille oli tärkeätä valita sellainen sähköauto jossa on kaikki herkut, jotta siitä tulisi halutumpi vaihtoehto. Eli vaikka tuli maksettua "turhista" varusteista käytetyssä autossa tuhansia koettiin sekin järkeväksi tai sain ainakin huijattua itseäni kuten niin monta kertaa aiemminkin.
Isommassa taloudessa voi olla ihan järkevää laittaa pieni sähköauto ja pitää toista autoa veto-, matka- ja kirkkoautona. Helpottaa siinä, ettei tarvitse miettiä sähkärin rangea, vetokykyä tai kokoa sen perusteella, että kaikki toiminnot tehdään sähkärillä.
Meille oli tärkeätä valita sellainen sähköauto jossa on kaikki herkut, jotta siitä tulisi halutumpi vaihtoehto. Eli vaikka tuli maksettua "turhista" varusteista käytetyssä autossa tuhansia koettiin sekin järkeväksi tai sain ainakin huijattua itseäni kuten niin monta kertaa aiemminkin.
Nimenomaan kakkosautona mitä loistavin laite. Ei liian painava, mutta kuitenkin aika jämäkkä ajettava. Ei tunnu pikkukipolta kuitenkaan ajaessa, moni luulee ulkoisen olemuksen perusteella. Mukava ja lämmin talviauto.
Ei juuri moitittavaa. Kesällä tekee ihan mukavia päiväreissujakin jo tällä 94Ah:n akulla. Isompi akku jo matka-ajoonkin.
Ei juuri moitittavaa. Kesällä tekee ihan mukavia päiväreissujakin jo tällä 94Ah:n akulla. Isompi akku jo matka-ajoonkin.
Hehe.... lähinnä saman syyn vuoksi kävin auton hakemassa Saksasta koska halusin i3s jossa adaptiivinen vakkari ja avaimeton sisäänkäynti. Olen niin tottunut adaptiivista vakkaria käyttämään jopa kaupungissa ja kun jatkuvasti ramppaa autosta sisään ja ulos niin avaimeton sisäänkäynti on kyllä mukava varuste.Jussiboy kirjoitti: ↑26 Joulu 2022, 11:26 Meille oli tärkeätä valita sellainen sähköauto jossa on kaikki herkut, jotta siitä tulisi halutumpi vaihtoehto. Eli vaikka tuli maksettua "turhista" varusteista käytetyssä autossa tuhansia koettiin sekin järkeväksi tai sain ainakin huijattua itseäni kuten niin monta kertaa aiemminkin.
Olet varmaan oikeassa että ulkonäön perusteella ihmiset vetävät aivan vääriä johtopäätöksiä näiden ajettavuudesta. Jossain YouTube videossa arvostelija sanoi että "drives like a proper BMW."i3i kirjoitti: ↑26 Joulu 2022, 14:49 Nimenomaan kakkosautona mitä loistavin laite. Ei liian painava, mutta kuitenkin aika jämäkkä ajettava. Ei tunnu pikkukipolta kuitenkaan ajaessa, moni luulee ulkoisen olemuksen perusteella. Mukava ja lämmin talviauto.
Ei juuri moitittavaa. Kesällä tekee ihan mukavia päiväreissujakin jo tällä 94Ah:n akulla. Isompi akku jo matka-ajoonkin.
Mulla kävi aivan ihme munkki omasta mielestä. Sain Ideaparkista jonkun itse pari kuukautta aikaisemmin hakeman Saksantuonnin. Oli uusi talvirengaspaketti mukana ja hintaa saman verran kuin Saksassa. Myyjä ei tiennyt, että autossa on tehdastakuuta vuosi jäljellä. En tiedä mutta olisiko tuoja säikähtänyt herjoja, jotka aiheutui rikkinäisestä 12V akusta joka vaihdettiin takuuseen tai muuten vain ollut sille sopimaton.i3s-LPR kirjoitti: ↑27 Joulu 2022, 10:01
Hehe.... lähinnä saman syyn vuoksi kävin auton hakemassa Saksasta koska halusin i3s jossa adaptiivinen vakkari ja avaimeton sisäänkäynti. Olen niin tottunut adaptiivista vakkaria käyttämään jopa kaupungissa ja kun jatkuvasti ramppaa autosta sisään ja ulos niin avaimeton sisäänkäynti on kyllä mukava varuste.
Linkkihttps://suchen.mobile.de/fahrzeuge/sear ... d=71218807
Olen aina ihmetellyt sitä miksi Suomessa kaikki hinnoitellaan halvimman karvalakin mukaan vaikka autoihin voi valita 20000€:lla lisävarusteita.
Kiitos vinkistä... ilman sitä en olisi ruvennut etsimään iPhone appiä! Iphoneen löytyi mi3 app. Se näyttää varmaan aika paljon samaa tietoa. Osasi näyttää että sain oman hallin laturista 3-vaihde virtaa. Latausnopeus oli 9,98 kW. Sen hetken lataushäviö oli muistaakseni 4% yms. Cell temps jne näkyy myös. Lataushäviötä pitää tarkastella ajan kanssa enemmän. Joku väitti että n. 10% olisi normi sähköautoissa mitä nyt en ihan usko.
Oliko hälyn laukaisu ihan satunnaista? Näyttää siltä että OBD hälyn voisi poistaa Bimmercodella.
Lisäys: Nyt on ollut auto 11kw laturissa n. 30 minuuttia ja se saa appin mukaan pistokkeesta 10,45 kW ja sanoo että lataushäviö on 7%. Todelliseksi latausnopeudeksi näyttää 9,68kW.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Eikös tuo lataushäviö ole lähes suoraan verrannollinen lataustehoon? Häviöhän on lämpöä, ja mitä kovemmala teholla ladataan, sitä enemmän lämpöä muodostuu(?). Toki AC ja DC latauksia ei voi suoraan vertailla, kun AC latauksessa häviöitä syntyy myös auton omassa laturissa (jota DC latauksessa ei ole).
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
No nyt vielä suurempi kiitos vinkistä, tuo mi3 on kertaluokkaa parempi appi! Eikä tarvitse Android-luuria käyttää enää edes sitä varten.
Muutaman havainnon tein. Samoin kuin Electrified-appikin, mi3 kertoo arvoja vain kahdesta vaiheesta, vaikka auto on kolmeen vaiheeseen kytkettynä. Vai näyttääkö suurimman ja pienimmän arvo kolmesta? Sitäkään en tiedä miksi eri vaiheissa on eri jännite ja virta, Metronin laturi on asetettuna 10A:lle.
Akun SOH eli state of health on näyttänyt viimeisen kolme vuotta aina 90%. Joko akku ei ole hiipunut 48tkm matkalla yhtään (epätodennäköistä), tai se vetää buffereista kapasiteettia käyttöön, kunnes jonain päivänä SOH alkaa romahtaa vauhdilla kun bufferit on vedetty olemattomaksi.
OBD-palikka laukaisee hälyn mielestäni joka kerta pienellä viiveellä ovien lukitsemisen jälkeen. About yhtä pitkällä viiveellä kuin takakontissa oleva koirakin sen laukaisee jos ei muistanut tuplaklikata sisätilatutkaa pois päältä. Toisaalta voi olla hyvä ettei OBD-palikkaa unohda kiinni autoon, saattaa estää nukahtamisen.