i3 kokemuksia

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Wonderi kirjoitti: 25 Maalis 2022, 19:16
i3i kirjoitti: 25 Maalis 2022, 17:55 Huomasinpa tuossa erikoisen verokohtelun.
Täyssähkö i3 BEV ajoneuvovero vuodessa on 146,37€
Ja i3 REX mallin vain 87,23€ vuodessa, kun käyttövoimaksi on merkitty bensiini, vaikka todellisuudessa käyttää sähköä.
Suomalaista ilmastopolitiikkaa.
Onko REXin autovero ollut paljon suurempi?
En tiedä enkä usko, että on ollut. Perusvero on muutaman euron pienempi BEV mallissa, mutta käyttövoimavero suurempi. Ihmeellistä, että REX:n käyttövoima saa olla bensiini vaikka sähköllä pääsääntöisesti menee. Tarkistaisko joku REX:n omistaja omista tiedoistaan, että onko tosiaan noin. Vertasin rekkarilla omaa ja nettiauton REX versioo kun halusin tietää REX:n veron määrän.
Avatar
miyli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Syys 2013, 14:53
Auto: X2 25e M-sport
Z4 G29 M-Sport
Paikkakunta: Naantali

Kyllä se vero mulla ainakin Rexissä on n.90€ vuodessa. Samoin meidän hybridi X2 on vero n.120€ vaikka sähköllä pääsee vain sen 40-50km.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

miyli kirjoitti: 26 Maalis 2022, 07:54 Kyllä se vero mulla ainakin Rexissä on n.90€ vuodessa. Samoin meidän hybridi X2 on vero n.120€ vaikka sähköllä pääsee vain sen 40-50km.
Näin se täyssähköveronkeruu on alkanut😒
Bensiiniä suositaan verotuksellisesti vaikka fossiilisista suunnitellaan luovuttavan. Ei ainakaan siltä osin edesauta sähköistä siirtymää vaikka pienihän tuo BEV:kin vero vielä on, mutta sotii näitä ilmastonpelastuspuheita ja ”tiekarttoja” vastaan.
traveller
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 518
Liittynyt: 28 Heinä 2010, 22:33
Auto: F30 330e

No, bensan hinnassa sitä veroa on ihan riittävästi verrattuna esim. sähkön veroon. Ajoprofiilista on sitten kiinni, kuinka paljon sitä bensaa tarvii polttaa. Välillä täytyy tosin käyttää polttista kunnolla lämpimäksi ihan vain sen hyvinvoinnin vuoksi, ettei nokka-akselit ruostu öljyn puutteesta. :w00t:
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

traveller kirjoitti: 26 Maalis 2022, 20:38 No, bensan hinnassa sitä veroa on ihan riittävästi verrattuna esim. sähkön veroon. Ajoprofiilista on sitten kiinni, kuinka paljon sitä bensaa tarvii polttaa. Välillä täytyy tosin käyttää polttista kunnolla lämpimäksi ihan vain sen hyvinvoinnin vuoksi, ettei nokka-akselit ruostu öljyn puutteesta. :w00t:
No on se niinkin, onneks ei tarvii tankata 😀
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Näitä alle 300km:n rangella olevia kutsutaan usein kaupunkiautoiksi, mutta saattaa sähköautosta tietämättömiä pelottaa hankkia sellaista maaseudulle. Näitä pitäisi kutsua lähiliikenneautoiksi, kun maaseudulla aika useasta talosta löytyy se ”pikalataus”-pistorasiakin, viimeistään sieltä kuivurilta😊
Kaupungissa, kun voi se lataaminen olla jopa haastavaa, riippuen taloyhtiöstä. Myös tavalliseen pistorasialataukseenkin saa jo ns teollisuuspistorasiaa joka kestää suurempia virtoja, varsin kallis kyllä oli, mutta tulipahan hankittua. Päädyin tuohon, kun en vielä ainakaan tarvii 3-vaihelatausta ja maksaa se laturikin.
Päivittäiset ajot hoituu hienosti myös täältä haja-asutusalueeltakin.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Harvassa paikassa maaseudullakaan kauppareissu on 600km pitkä. :)
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Wonderi kirjoitti: 29 Maalis 2022, 09:19 Harvassa paikassa maaseudullakaan kauppareissu on 600km pitkä. :)
Niinpä😊 hauskaa huomata itsestä miten ne ennakkoluulot karisee pikkuhiljaa vaan käyttökokemuksien myötä pois. Vielä vuosi sitten mietin bensa-autoa tankatessani, että ”kauankohan noiden sähköautojen pitää tuolla odottaa latausta”? Nyt sen tietää, ettei kovinkaan kauaa.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Itselle siirtyminen sähköautoon tuli aika yllätyksenä, luulin ettei iso bensamaasturi käy ollenkaan vaihdossa, mutta tulikin niin hyvä vaihtotarjous, että sähköauto piti hakea. Olin tosi tyytyväinen, kun pääsin maasturista eroon, mutta vertailulle eri mallien ja merkkien kanssa ei jäänyt aikaa. Näin jälkeenpäin niitä sitten vähän lueskellut, mutta varsin hyvät varusteet tuohon i3:en kuitenkin tuli. Pikalatausta ei näytä kaikissa uudemmissakaan vielä olevan, saati sitten akun esilämmitystä. Uusissa on kaistavahteja yms varusteita, mutta itse arvostan enemmän tuota BMW sovelluksen toimivuutta, ei tarvii siellä autossa hypätä muuttamassa aikoja jos aikataulut muuttuu, puhelimella vaan.
Tykkään vielä itse ajaa autoa 😊 Muutenkin lähes kaiken tarpeellisen näkee puhelimesta.Ei näytä kaikilla merkeillä olevan toimivaa sovellustakaan. Navia mulla ei ole, mutta Sirin kautta näyttää toimivan puhelimen navigointi.
Tuo lataus tuossa näyttää olevan varsin älykäs, yösähköä helppo hyödyntää ja auto huolehtii joka tapauksessa, että akku on lähtiessä täynnä, aloittaa latauksen aikaisemmin jos ei yösähköaika riitä. Ja kaikki tarvittavat kaapelit tuli mukana koti- ja pikalatauksiin. Ja latausraportointi pitää kirjaa kuluista automaattisesti. Varsin hyvä peli😊
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

i3i kirjoitti: 31 Maalis 2022, 08:49auto huolehtii joka tapauksessa, että akku on lähtiessä täynnä, aloittaa latauksen aikaisemmin jos ei yösähköaika riitä. Ja kaikki tarvittavat kaapelit tuli mukana koti- ja pikalatauksiin. Ja latausraportointi pitää kirjaa kuluista automaattisesti. Varsin hyvä peli😊
On käynyt niinkin että akku ei tullut täyteen, kun asetettu aikaikkuna ei riittänyt. Saattaa riippua softaversiostakin. Joulukuun sähkölaskun jälkeen (sattuneesta syystä) vaihdoin pois pois pörssisähköstä, auton latausta ei tarvitse enää ajastella.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Seurannut pari viikkoa Nettiautosta miten käytetyt i3:t kelpaa käytettynä, hyvin näyttää kelpaavan😊. 15 autoa vähentynyt, enää 12 myynnissä.
Avatar
miyli
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 56
Liittynyt: 22 Syys 2013, 14:53
Auto: X2 25e M-sport
Z4 G29 M-Sport
Paikkakunta: Naantali

i3i kirjoitti: 03 Huhti 2022, 08:15 Seurannut pari viikkoa Nettiautosta miten käytetyt i3:t kelpaa käytettynä, hyvin näyttää kelpaavan😊. 15 autoa vähentynyt, enää 12 myynnissä.
Kuukausi sitten niitä oli reilu 40 myynnissä. Hinnatkin selvästi hiukan pompanneet ylöspäin.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

miyli kirjoitti: 03 Huhti 2022, 09:41
i3i kirjoitti: 03 Huhti 2022, 08:15 Seurannut pari viikkoa Nettiautosta miten käytetyt i3:t kelpaa käytettynä, hyvin näyttää kelpaavan😊. 15 autoa vähentynyt, enää 12 myynnissä.
Kuukausi sitten niitä oli reilu 40 myynnissä. Hinnatkin selvästi hiukan pompanneet ylöspäin.
Oho! Mun on noista sit yksi😊 kuukauden ajellu nyt.
Onkos kukaan koittanu ajella jotain pitempää reissua i3:lla? Minkälaisia latausaikoja on ollu tarjolla?
Omassa on pikalataus, mutta ei REX:iä, akku 94Ah.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Mun ensimmäinen matka (millään sähköautolla) oli kun i3:n hain kaupasta ja ajoin 900km kotiin. Pikalatauksen nopeuteen vaikuttaa olennaisesti akun lämpötila. +20°C akussa tai enemmän niin lataa kivasti 47kW:llä 83% asti. Talvella ennen pikalatausta vaativalle matkalle lähtöä ehdottoman tärkeä esilämmittää auto ja akku, tosin sekään ei lämmitä kuin johonkin +13°C paikkeille, ja ajamalla talvinopeuksilla akku ei käytännössä lämpiä.
i3bev60ah
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 12
Liittynyt: 04 Huhti 2022, 14:30

i3i kirjoitti: 03 Huhti 2022, 16:07
miyli kirjoitti: 03 Huhti 2022, 09:41
i3i kirjoitti: 03 Huhti 2022, 08:15 Seurannut pari viikkoa Nettiautosta miten käytetyt i3:t kelpaa käytettynä, hyvin näyttää kelpaavan😊. 15 autoa vähentynyt, enää 12 myynnissä.
Kuukausi sitten niitä oli reilu 40 myynnissä. Hinnatkin selvästi hiukan pompanneet ylöspäin.
Oho! Mun on noista sit yksi😊 kuukauden ajellu nyt.
Onkos kukaan koittanu ajella jotain pitempää reissua i3:lla? Minkälaisia latausaikoja on ollu tarjolla?
Omassa on pikalataus, mutta ei REX:iä, akku 94Ah.
No niin, uusi täällä, ja ihan sama havainto. Joutui ihan tosiaan pari viikkoa sitten tappelemaan, että pääsi edes koeajolle, ja kaupat tuli. Monet autot oli myyty muutama tunti myöhemmin siitä hetkestä, kun sain tarjouksen.
Ja hinnat näyttää nousevan kokoajan, ihan hullu meininki. En tiedä onko Nissan Leaffien ympärillä ihan samanlainen härdelli, todennäköisesti on. Se oli itsellenikin tilojen puoelsta ainoa realistinen vaihtoehto lähemmäs 15-20k hintaluokassa bemarille, mutta tunnepuolella se ei ollut vaihtoehto.

Ja on kyllä mahtava kosla, sisältä suuremman tuntuinen, mitä ensin edes ajattelee, ja näkyvyys hyvä, sekä ajaminen kaupungissa/taajamissa miellyttävää. Kännykän kanssa käyttäminen tosi näppärää, ja pikalatauskin toim hyvin, vaikka pääsääntöisesti lataankin kotipihassa tai työpaikalla työpäivän aikana, mutta jos tarvii joskus kauemmas lähteä, niin onpahan sitten pikalataus optio myös.
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

Sama täällä, jotenkin BMW vaan tuntuu turvallisemmalta tunnepuolella kuin muut. Tämmöiselle 50+ miehelle on automyyjän aika vaikea lähteä ehdottamaan esim Skodaa, vaikka auto varmasti hyvä onkin, puhutaan, että jopa parempi kuin VW. Jotenkin ne AIV:n vihreät takatuuppariskodat arpeuttivat tuota tunnepuolta😬
Kaikissa käytetyissä ei ainakaan ole tuota puhelinsovellusta niinkuin Bemareissa on. Tuolle annan enemmän arvoa kuin monelle muulle varusteelle, helpottaa arkea.
jparvio
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Elo 2020, 22:21
Auto: Volvo V60 cc 2020, BMW i3 94Ah 2019

Nyt alkaa kyllä hermot mennä i3:n kanssa. Vuoden vaihteessa satunnaisena alkanut ilmiö pahenee: Lataa, ei lataa, lataa... "Lataus keskeytetty". Lisäksi latauskaapeli ei aina "kättele" ja lukitu.

Lyhyt historia: Auto ostettu merkkilikkeestä elokuussa v. 2020 n. 1600km ajettuna, kyseessä siis vm. 2019 malli. Hetki oston jälkeen voimansiirrosta vaihdettiin jonkin viallisen kumipuslan tms. jotakin kallista, kun pelkkää puslaa ei kuulemma voi vaihtaa (meni takuuseen). Viime vuoden joulukuussa "suurjänniteongelma", auto kuljetuksella huoltoon ja koko auton pituudelta suurjännitekaapelit uusiksi. Onneksi takuuna tämäkin.

Nyt saa jälleen kerran jännittää huollon analyysia ja ennen kaikkea sitä, kuinka pitkään kosla on telakalla. Takuu on onneksi voimassa, mutta kuitenkin.

Onko kohdalle sattunut se kuuluisa maanantaikappale? Siltä ainakin vaikuttaa :(
Star63
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Huhti 2016, 17:36
Auto: BMW i3S 94Ah REX -19

Noihin latausongelmiin voi toki olla monia syitä. Yksi tyyppivika näissä on latauspistokkeen lukituspinnin jumittaminen. Kun pistokkeen kytkee autoon, pitäisi latausluukusta kuulua hiljainen "surahdus", kun pieni sähkömoottori ajaa pinnin lukitusasentoon. Jos tuo lukitus ei onnistu, lataus ei lähde käyntiin. Tällöin latausluukun reunus vilkkuu punaisena ja mittaristoon tulee vikailmoitus.

Vika korjaantuu, kun lukituslaitteen vaihtaa. Osan hintaluokka n. 100 euroa.

Täällä aiheesta lisää:
https://www.youtube.com/watch?v=ziVu9-v69eE
jparvio
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 18
Liittynyt: 04 Elo 2020, 22:21
Auto: Volvo V60 cc 2020, BMW i3 94Ah 2019

Kiitos kommentista. Vaikuttaa siltä, että tyyppivikana menisi takuukorjauksena.

Star63 kirjoitti: 10 Huhti 2022, 13:05 Noihin latausongelmiin voi toki olla monia syitä. Yksi tyyppivika näissä on latauspistokkeen lukituspinnin jumittaminen. Kun pistokkeen kytkee autoon, pitäisi latausluukusta kuulua hiljainen "surahdus", kun pieni sähkömoottori ajaa pinnin lukitusasentoon. Jos tuo lukitus ei onnistu, lataus ei lähde käyntiin. Tällöin latausluukun reunus vilkkuu punaisena ja mittaristoon tulee vikailmoitus.

Vika korjaantuu, kun lukituslaitteen vaihtaa. Osan hintaluokka n. 100 euroa.

Täällä aiheesta lisää:
https://www.youtube.com/watch?v=ziVu9-v69eE
i3i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Maalis 2022, 11:36

On muuten i3:ten hinnat alkanu nousta. Tai ainakin pyyntihinta. Mukava todeta, että itsellä kävikin tuuri kun olin kaupoilla ennen tätä hinnannousua. Nyt on paljon vanhempaa tarjolla kovemmalla hinnalla tai on pienempi akku.
Vastaa Viestiin