i3 kokemuksia

i3, i4, i7, i8, iX, iX1, iX3
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Kehittyyhän se. Kävin lataamassa DC-asemasta. Aikaa meni 1h13min, sillä sai noin 14kWh akkuun. Autolla oli ajettu noin 25 km, akun lämpötila latauksen alussa oli +8.5°C, ulkolämpötila oli -1.5°C. Akun lämpötila latauksen lopussa oli 14.6°C.

Lähtötilanteessa varaustaso oli 12 %, lopussa 90 %. Alussa auto otti 22.2kW teholla 50 % saakka ja tähän kului aikaa noin 20 min, 60 % 26 min (teho 20 kW), 70 % 33 min (teho 12.6kW), 80% 46min (teho 4,7kW) ja 90 % 1h13min. Latausteho 90 % kohdalla oli enää reilu 2 kW.

Latausteho muutoin pysyi varsin stabiilina, toki 50 % tasosta se alkoi hitaasti mutta tasaisesti pienenemään. 70 % jälkeen latausteho alkoi kummallisesti sahaamaan ylös-alas. Teho saattoi yhtäkkiä pudota 5 kW, mutta kipusi sitten lähellä sitä missä se ennen laskua oli. Ja tällä 5 kW sahaamisella latausteho pieneni lopetuskohdan 2 kW tehoon. Tämän saman olen huomannut muillakin latausasemilla, joten se on auton latutin ominaisuus.

Pirkkalan Citymarketin K-latauksessa tuli 34 minuutissa 11 kWh, kilowattitunnin hinnaksi näin ollen tuli 0.62 euroa. Melko kallista, joskin ko. asemasta auton laturi antoi ns. täysillä sähköä akkuun.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Freude am Fahren, ajamisen iloa todellakin. Kyllä minä olen aina tiennyt että Münchenissä ja toki nyt Leipzigissakin on tiedetty pitkään miten tehdään ajettava auto. Mutta nyt kun tuli tännekin kunnon talvi ja olen päässyt pöllyttämään lumisia teitä, niin johan on hauska auto. Menneenä viikonloppuna järjestin erääle toiselle merkkikerholle talviajokoulutustapahtuman, jossa ajoharjoittelijat kouluttajan johdolla harjoittelivat erilaisia tehtäviä. Lounastauon aikana kävin i3:lla kokeilemassa tehtävärataa ja kyllähän se ajamisen riemu ja helppous vain vahvistui. Kaikki avustimet päällä pujottelu, jarrutusväistö ja kaarrejarrutus meni todella hienosti ja eleettömästi. Sitten otin ESP:n pois, toki sitä ei saa kokonaan tapettua kuin rolling modessa (mutta silloin lähtee ihan kaikki pois), ja tehtäväradasta tuli vielä hauskempia, etenkin pujottelun osalta, jossa sai mennä vauhdilla pienessä sivuluisussa, mutta koko ajan auto hallinnassa. Rajoja en viitsinyt alkaa hakemaan, koska minun keilannostelijatkin oli tauolla, joten olisin saanut yksin kaivaa koppakuoriasen lumipenkasta.

Mutta todellakin, ESP pois ja autoa saa ajaa kaasulla. Hauskaa, erittäin hauskaa. Ja täytyy sanoa, että torsen quattron jälkeen aivan älyttömän helppo auto ajaa ja hallita.
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Katsastuksesta:

Oli eilen ensimmäinen katsastus autolle, mietin päästöpuolen mittausta etukäteen. Googlaamalla löytyy ohjeistus REx:n manuaalikäynnistykseen päästömittausta varten. Esimerkiksi täällä: https://arkisto.trafi.fi/filebank/a/152 ... utesti.pdf

Hirveällä kiireellä sitten aamulla ennen katsastusta akun tyhjennys (oli lämpimät kilometrit lenkillä ennen asemaa) alle 75 %. Päästöjä ei kuitenkaan mitattu ollenkaan. Olen ymmärtänyt, että hybrideiltä päästöt testattaisiin.

10 minuuttia kesti koko katsastus ja hyväksytty leima. Miten muilla REx:n raahaajilla mennyt? :blink:
palsi63
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Helmi 2021, 17:14
Auto: i3 60Ah Rex -14
Audi A8 TDI -04
MB 250SL -67

Samanlainen kokemus. Kuulemma riittää, kun katsotaan OBD -lukijalla...
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Päästömittauksethan muuttui muutenkin juuri. Määräänsä uudemmista ei-hybrideistäkin katsotaan pelkät vikakoodit, ei haistella putkea. Kun eihän se putkenhaistelija mitään todellista erota kuitenkaan, varsinkaan dpf-dieseleistä. Ja vikakoodi tulee jos vika on.
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Noniin, kiitos vastaajille, 2v päästä taas viisaampana jos vielä sama auto alla. Ihan fiksuahan tuo tosissaan on noin tehdä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Muistaako joku missä on se asetus, jolla navin kartalla näkyvä rangeympyrä saadaan huomioimaan maaston muodot? TämäKIN asetus on itsekseen kääntynyt toiseen asentoon.
Avatar
ollibeib
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 96
Liittynyt: 03 Elo 2012, 13:19
Auto: i3 REX 94Ah -18
R25/3 vm. -54 ja R90S vm. -76.

Ikinä kuullutkaan... :w00t: Kerro jos löytyi
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Kyllä se rangeympyrä huomioi topografian joka tapauksessa.

"The range display in the BMW i3 and the BMW i3s informs you reliably about your range at all times. As simple as that sounds, it actually requires a complex program that can analyse a wide range of influential factors: Data on driving style, topography, temperature, driving mode, route planning as well as air conditioning and heating has to be evaluated in a matter of seconds. The result: a dynamic range display that’s not only precise, but also analyses the influence of driving style and environmental factors."
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Meni vähän tarkalle kotiinpaluu.
Kuva
Näytöllä kävi jo "Low km", mutta "1km" palasi viimeisessä kadunkulmassa sähköllä jarruttaessa.
Täysi teho oli koko ajan käytettävissä, ei mennyt kilpikonnamoodiin.

138km ennen kuvan tilannetta aiemmin latasin, varmuuden vuoksi 20km enemmän kuin range guesstimaattori ilmoitti tarvittavan. En tiedä miksi on vaikeaa ohjelmoida range guesstimaattoria, ajotapa ja -olosuhde ei muuttunut matkalla ollenkaan, silti yli 15% pieleen se laski. Kotiin en olisi päässyt (ilman ylimääräistä latausta) jos en olisi ajanut 15km matkaa lämmitys kokonaan pois päältä, ja alle 80km/h moottoritiellä hissutellen.

Lainaisiko joku aggregaattia, niin testaan kuinka pitkälle pääsee kun näytöllä on jo "0km".
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

My BMW appin lataushistorian mukaan autoa on ladattu eilisen reissun jälkeen 34kWh:n edestä. Kun akun ilmoitettu bruttokapasiteetti on 33kWh ja netto n. 29kWh, voidaan laskea että hukkaan menee ladatessa aika paljon. Precondition ei ollut pyydettynä, tallissa +10 astetta lämmintä.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Minulla on laturi joka näyttää ladatut kilowattitunnit ja se lukema on järjestään pienempi kuin mitä auto ilmoittaa. 18.8 kWh akkuun auton mukaan oli ladattu 24 kWh ja laturin mukaan reilu 19 kWhkWh, kun akku oli latauksen alussa tyhjä. Käytetty sähkömäärä voi toki olla suurempi koska häviöitä latauksessa jonkin verran tulee. Sitä en tiedä paljonko kennojen balansoinnissa hukataan sähköä kun jo ladattua sähköä ryhdytään purkamaan ja taas ladataan vähän takaisin.
Bmw i sarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Helmi 2021, 03:59

Vain vähän aikaa auto ollut ja sen saloja opettele.
Sanokaapa mitä tapahtuu jos akku loppu ja ajelee päivästä toiseen pelkän rexin avulla? Ja siis tämä huomio on ollut että päivän seissyt työpaikan parkkiksella , pakkasta 15-25 astetta ja tuntuu että rex ei jaksa tehdä sähköä. 0km rangea. Eikö pitäisi pärjätä jos vain tankissa on pensaa. Kerran meni kilpikonnaksi ja hädin tuskin nilkutin alle kävelyvauhtia parkkihalliin sulattelemaan autoa.
Kerran sammui rex ja tuli moottorivikavalo. Ilmoitti että ajo jatkuu pelkällä sähköllä(range näytti silloin 1km), sammutin kadun laitaan ja annoin vähän aikaa olla kunnes ”käynnistin” normaalisti ja rex toimi. Yhteenvetona: suuria ongelmia jos virta loppuu näin talvipakkasilla ainakin??
Bmw i sarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Helmi 2021, 03:59

Lisäyksenä että rexillä tulee tällä hetkellä ajeltua kohtuu paljon kun vielä ei ole latausta kotona vaan jonkun viikon sisällä saan sen taloyhtiön halliin. Ja yleisiä latureita vähän tarjolla.
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Pakkaskeleillä jos akku on tyhjä, niin REXillä ajaessa täydet tehot eivät ole käytössä. Sen huomaa kyllä kun auto ei reagoi polkimen painallukseen kuten pitäisi ja mittaristosta sen huomaa myös. Parasta olisi, jos REXin asettaa moodiin, jossa se pitää tietyn varaustason, 70-75%, silloin REX pääsee paljon helpommalla ja tehojakin on tarvittaessa käytössä. Suosittelisin että lataat akun 75%:iin ja REXin asetuksista "pidä varaustaso" päälle.
Bmw i sarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Helmi 2021, 03:59

Pitänee tehdä tuollain että 75% ja säästö päälle.
Sekin tilanne että esim on auto seissyt työpäivän kylmässä -20 niin kannattaako ajastaa ja lämmittää siis autoa (tuhlata siihen akkua) vai lähteä kylmällä autolla liikkeelle ja tuhlata akkua ajossa enemmän kuin mitä menisi ajettaessa”lämpimällä autolla”? Matka on alle 10km. Joskus teen kylmästi niin että säästötilalla 90km/h vetäisen matkan ja kaikki puhaltimet pois, kotona odottaa sitten lämmin talli. Tässä tietenkin se että rajansa kaikella kituuttamisella ja akun säästämisellä. Olisihan mukava kun lämmin ohjaamo aina. Näitä säätöjä ja kikkoja haen miten tämän auton kanssa eletään ja toimitaan..
jaka71
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 63
Liittynyt: 29 Joulu 2019, 20:38
Auto: i3 60Ah REX -16
A6 BiT quattro -02
Paikkakunta: Ylöjärvi

REXissä kun ei ole ilmalämpöpummpua, niin se on vähän energiatuhlari lämmityksessä. -10°...-15° pakkasessa puolen tunnin sisätilojen lämmitys, jos tavoiten on +20°, haukkaa rangesta helposti pois 10 km ja mitä kovempi pakkanen, sen enempi sähköä menee. Aika nopeasti tuo kyllä lämpenee kun lähtee liikkeelle, mutta esilämmityksessä on se hyvä puoli että ikkunat on auki. Jotenkin on jäänyt mieleen että lämmitys haukkaa noin 2kW, voin kyllä muistaa päin honkiakin. Mutta sehän kyllä selviää kun käyn mittaamassa millä teholla akkua puretaan kun sisätiloja lämmitetään.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Lämpöpumppu syö muutaman kilowatin, lämpöpumputon vastuslämmitys syö varmasti enemmän.

Auton lämmitys akkuvoimalla etukäteen ei säästä mitään, paitsi mukavampi itselle. Virtaa kulunee esilämmittäessä sen verran enemmän mitä ehtii ikkunoiden läpi energiaa hukkua, ja jos sisätila ehtii lämpimämmäksi. Olen ymmärtänyt että esilämmityksen kesto riippuu ulkolämpötilasta.

Minä en ole säästänyt lämmityksestä tai jäähdytyksestä ollenkaan, paitsi sen kerran kun vaihtoehtoina oli perillepääsy ja ylimääräinen käynti latauksessa. Lämmönsäätö on aina 21°C ja kaikki automaatilla.
palsi63
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 03 Helmi 2021, 17:14
Auto: i3 60Ah Rex -14
Audi A8 TDI -04
MB 250SL -67

Asensin omaan i3:een Eberin diesel-lämmittimen. Etanoli voisi olla ympäristömielessä oikeampi ratkaisu sähköautoon, mutta omatunto venyy tämän verran. Lämmittimen hyötysuhde on kuitenkin ihan eri luokkaa kuin polttomoottorin. Nyt on kolmas talvi menossa tuon kanssa ja olen tyytyväinen. Ilman eberiä akku ei aina riittäisi kovalla pakkasella edestakaiseen työmatkaan. Lämmitin käynnistyy myös connected driven kautta, joten esilämmitys ei kuluta akkua niin paljon kuin pelkällä vastuksella lämmitys.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

palsi63 kirjoitti: 24 Helmi 2021, 22:54 Asensin omaan i3:een Eberin diesel-lämmittimen. Etanoli voisi olla ympäristömielessä oikeampi ratkaisu sähköautoon, mutta omatunto venyy tämän verran. Lämmittimen hyötysuhde on kuitenkin ihan eri luokkaa kuin polttomoottorin. Nyt on kolmas talvi menossa tuon kanssa ja olen tyytyväinen. Ilman eberiä akku ei aina riittäisi kovalla pakkasella edestakaiseen työmatkaan. Lämmitin käynnistyy myös connected driven kautta, joten esilämmitys ei kuluta akkua niin paljon kuin pelkällä vastuksella lämmitys.
Oonko tyhmä vai tietämätön, kun en tajua miksi siinä on deselkäyttöinen lämmitin ? Mistä polttoaine ?
Vastaa Viestiin