BMW F45 Active Tourer kokemuksia
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 14 Maalis 2012, 08:39
- Auto: X3xDrive20d MHEV M1G
ex:F45 225iAxDrive ,F30 328A
Tuli mieleen joskus 25 vuotta sitten Astran ohjaustehostimen vastaava toiminta . Akun napajännite oli liian alhaalla .. oli liian ronkeli jännitteestä , joten heitti ohjaustehostimen pois päältä .
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 8
- Liittynyt: 14 Helmi 2022, 10:39
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
- Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi
Lataisin 24h putkeen laturilla, jos löytyy vain pikkulaturi (esim. 4A). Muutoin ajoa vähintään 2h maantiellä.sunnuntaiautoilija kirjoitti: ↑14 Helmi 2022, 11:06Kiitos viestistä.
Lähtisikö tämä pelkällä pitkään ajamisella ja akun sitä kautta lataantumisella? Vai akun vaihtamisella?
Seuraavana akkurasitustesti. Kolmantena uusi akku, joka sekään ei kallis ole.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 8
- Liittynyt: 14 Helmi 2022, 10:39
Ei ollut akusta kiinni. Autokeskuksen huollossa katsottu ettei ole ollut lähelläkään liian vähäistä jännitettä.
Vikana on ettei ohjausyksikkö saa sähköjärjestelmiin yhteyttä. Poissa pelistä kaikki sähköavusteiset laitteet kuten ohjaustehostin, vakionopeudensäädin, ajonvakautusjärjestelmä jne. Auto on kuin vanhan ajan auto ajaa, sähköajo pois pelistä.
Viikon päästä torstaina jatkuu huoltaminen, siinä lähtee Autokeskuksen sähkärin tekemänä selvitystyö mistä kiikastaa. Hirvittää huoltolasku mutta minkäs teet.
Vikana on ettei ohjausyksikkö saa sähköjärjestelmiin yhteyttä. Poissa pelistä kaikki sähköavusteiset laitteet kuten ohjaustehostin, vakionopeudensäädin, ajonvakautusjärjestelmä jne. Auto on kuin vanhan ajan auto ajaa, sähköajo pois pelistä.
Viikon päästä torstaina jatkuu huoltaminen, siinä lähtee Autokeskuksen sähkärin tekemänä selvitystyö mistä kiikastaa. Hirvittää huoltolasku mutta minkäs teet.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 8
- Liittynyt: 14 Helmi 2022, 10:39
Ongelma ratkaistu.sunnuntaiautoilija kirjoitti: ↑15 Helmi 2022, 16:37 Ei ollut akusta kiinni. Autokeskuksen huollossa katsottu ettei ole ollut lähelläkään liian vähäistä jännitettä.
Vikana on ettei ohjausyksikkö saa sähköjärjestelmiin yhteyttä. Poissa pelistä kaikki sähköavusteiset laitteet kuten ohjaustehostin, vakionopeudensäädin, ajonvakautusjärjestelmä jne. Auto on kuin vanhan ajan auto ajaa, sähköajo pois pelistä.
Viikon päästä torstaina jatkuu huoltaminen, siinä lähtee Autokeskuksen sähkärin tekemänä selvitystyö mistä kiikastaa. Hirvittää huoltolasku mutta minkäs teet.
Selvisi että sähköjärjestelmän rampautumisen aiheuttaneessa viassa oli kyse yhden hapettuneen johdonpätkän aiheuttamasta yhteyshäiriöstä. Johto vaihtoon ja kaikki toimii taas kuten ennenkin.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
- Auto: F10 530dA xDrive -11
U11 iX1 -23 - Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Onko joku muu kiinnittänyt huomiota F45:n latauksen ampeereihin esim. MyBMW softan kautta ?
Aloin tässä ihmettelemään kun auton asetuksista on maksimi virranrajoitus määritelty arvoon 'Max' ja talon kiinteä latausboksi
antaa virtaa 16A edestä niin jostain syystä MyBMW kertoo 'Current Limit for AC Charging' arvon olevan 10A ja mittarin statistiikka vahvistaa että lataus ei ole aikoihin sujunut kuin ~2kW vauhdilla.
Täytyy seuraavaksi kokeilla vielä ristiin latausboksi toisella autolla, mutta herää kysysymys mistä hemmetistä tuo 10A raja tulee tuohon MyBMW softaan kun kyseessä on kuitenkin Type 2 kaapeli ja
BMW Wallbox, eikä suinkaan se mukana tuleva matkalaturi.
Onko kellään muulla tullut vastaan että auto ei jostain syystä lataisi täydellä teholla pidemmälläkään aikavälillä ?
EDIT: Olisihan se pitänyt arvata että tämäkin lopulta korjaantui Wallboxin IVO-resetillä. Jo alkoi lataamaan 10A sijasta 16A virroilla.
Aloin tässä ihmettelemään kun auton asetuksista on maksimi virranrajoitus määritelty arvoon 'Max' ja talon kiinteä latausboksi
antaa virtaa 16A edestä niin jostain syystä MyBMW kertoo 'Current Limit for AC Charging' arvon olevan 10A ja mittarin statistiikka vahvistaa että lataus ei ole aikoihin sujunut kuin ~2kW vauhdilla.
Täytyy seuraavaksi kokeilla vielä ristiin latausboksi toisella autolla, mutta herää kysysymys mistä hemmetistä tuo 10A raja tulee tuohon MyBMW softaan kun kyseessä on kuitenkin Type 2 kaapeli ja
BMW Wallbox, eikä suinkaan se mukana tuleva matkalaturi.
Onko kellään muulla tullut vastaan että auto ei jostain syystä lataisi täydellä teholla pidemmälläkään aikavälillä ?
EDIT: Olisihan se pitänyt arvata että tämäkin lopulta korjaantui Wallboxin IVO-resetillä. Jo alkoi lataamaan 10A sijasta 16A virroilla.
Ex: F45 225xe -20, F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
- Auto: F10 530dA xDrive -11
U11 iX1 -23 - Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Aika lyhyeksi jäi tuo yllä mainittu hyöty ko. latausnopeus ongelman ratkaisemisesta ---> KLE-moduuli päätti hajota, joten tässä ei nyt toistaiseksi sitten enää latailla.
Autossa on sentään takuu vielä päällä, mutta kun varaosia ei saa kuin ehkä joskus kesäkuussa (hyvällä tuurilla), niin aika heikkoa tuon auton käyttäminen on näillä bensan hinnoilla. Normaalisti pääsisi sähköllä ajamaan käytännössä kaikki matkat kun joka paikassa pääsee aina lataamaan halutessaan.
Saapas nyt nähdä kauanko tämä homma kestää. Autossahan on peräti 13 tkm mittarissa.
Edit: Loppujen lopuksi uusi KLE-moduuli saatiin vaihdettua 3 viikon sisään, joten onneksi ei mennyt pahimpien skenaarioitten mukaisesti tällä kertaa. Hyvä näin.
Autossa on sentään takuu vielä päällä, mutta kun varaosia ei saa kuin ehkä joskus kesäkuussa (hyvällä tuurilla), niin aika heikkoa tuon auton käyttäminen on näillä bensan hinnoilla. Normaalisti pääsisi sähköllä ajamaan käytännössä kaikki matkat kun joka paikassa pääsee aina lataamaan halutessaan.
Saapas nyt nähdä kauanko tämä homma kestää. Autossahan on peräti 13 tkm mittarissa.
Edit: Loppujen lopuksi uusi KLE-moduuli saatiin vaihdettua 3 viikon sisään, joten onneksi ei mennyt pahimpien skenaarioitten mukaisesti tällä kertaa. Hyvä näin.
Ex: F45 225xe -20, F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 28
- Liittynyt: 14 Loka 2021, 16:07
- Auto: BMW 225xe vm -17
- Paikkakunta: Helsinki
Onko muut kokeneet tällaista "huojahtelua"? Tässä kun on ensimmäinen talvia takana, niin oikein hämmästyin miten nätisti tuo löi nelivedot päälle. Sähköllä ajaessa huomaa kierrosmittarin pomppaavan kesken mutkaa mitta mitään nykäystä ei tunnu.Wäinö kirjoitti: ↑27 Huhti 2021, 18:32 No, on siinä aikamoinen ero jos vertaa "perinteistä" Xdrive nelivetoa tuohon 225xe/x1:n nelivetoon. Esim ajossa talvella kaistaa vaihtaessa tuo 225xe huojahtaa hyvin herkästi koska se neliveto ei ollut juuri sillä hetkellä päällä ja se vaatii sen pienen hetken ennen kuin taka-akselin sähkömoottori kytkeytyy mukaan (tämä siis >90 km/h kun polttomoottori on jo käynnissä). Sama homma perinteisemmällä Xdrivella ---> kaistan vaihto menee kuin kuin junalla liikkuisi.
Onhan tuo mielestäni parempi kuin pelkkä etu/takaveto, mutta mieluummin ottaisin ennemmin "jatkuvamman" nelivedon tuon F45:nkin kohdalla, mikäli se olisi mahdollista.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
- Auto: F10 530dA xDrive -11
U11 iX1 -23 - Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Eihän tuossa siis ole kyse siitä että neliveto ei kytkeytyisi nätisti tms, se vain kytkeytyy tavallaan myöhässä, ottaen huomioon jo alkaneen luiston.Rusa kirjoitti: ↑15 Touko 2022, 22:14Onko muut kokeneet tällaista "huojahtelua"? Tässä kun on ensimmäinen talvia takana, niin oikein hämmästyin miten nätisti tuo löi nelivedot päälle. Sähköllä ajaessa huomaa kierrosmittarin pomppaavan kesken mutkaa mitta mitään nykäystä ei tunnu.Wäinö kirjoitti: ↑27 Huhti 2021, 18:32 No, on siinä aikamoinen ero jos vertaa "perinteistä" Xdrive nelivetoa tuohon 225xe/x1:n nelivetoon. Esim ajossa talvella kaistaa vaihtaessa tuo 225xe huojahtaa hyvin herkästi koska se neliveto ei ollut juuri sillä hetkellä päällä ja se vaatii sen pienen hetken ennen kuin taka-akselin sähkömoottori kytkeytyy mukaan (tämä siis >90 km/h kun polttomoottori on jo käynnissä). Sama homma perinteisemmällä Xdrivella ---> kaistan vaihto menee kuin kuin junalla liikkuisi.
Onhan tuo mielestäni parempi kuin pelkkä etu/takaveto, mutta mieluummin ottaisin ennemmin "jatkuvamman" nelivedon tuon F45:nkin kohdalla, mikäli se olisi mahdollista.
Tuokin varmasti toimisi ihan ongelmitta huonomallakin kelillä, mikäli olisi mahdollista "lukita" neliveto päälle niin haluttaessa.
Muutenhan joudut luottamaan auton omaan automatiikkaan, joka päättää koska mennään etu/taka/nelivedolla ja se ei sitten aina ole ihan sitä mitä saattaisi sillä hetkellä toivoa.
Ex: F45 225xe -20, F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 129
- Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
- Auto: F10 530dA xDrive -11
U11 iX1 -23 - Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu
Sport-moodi pakottaa kyllä polttomoottorin pysymään päällä, mutta ei se tuosta kiinteää nelivetoa tee. Siihen tarvitsisi sitten isompien mallien ihan erilaisen nelivetotekniikan.
Ex: F45 225xe -20, F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 14 Maalis 2012, 08:39
- Auto: X3xDrive20d MHEV M1G
ex:F45 225iAxDrive ,F30 328A
Itsellä on (paremminkin vaimon auto nykyisin ) .. 225 i xDrive (170kW) .. kolahduksia edestä.. imuilman kopan alla oleva kiinnitystappi ottaa tuen akun pohjalevyssä olevaan tukipisteeseen.. uusittu se akun pohjalevy. . siinä oleva muovinen tuki oli muistutti enempi tahnaa.. mitä siitä nyt oli enää jäljellä. uusittu.. . schmiedman uusi nyt etupyörien alatukivarre3et , kun niissäkin oli tullut liikaa löysyyttä.. iskujen äänet ajaessa jatkuu.. ?. Schmiedmanillakaan eivät löytäneet syytä kyseiselle kolinalle vaikka useampi sitä oli siellä tutkinut.. Se rakenne moottorin ja rintapellin väli on vaan niin pieni ettei sinne mahdu mitään tutkimaan.. Moottorin kiinnitykset on hyvä. samoin vakaajan puslat. Pitänee viedä Herttoniemeen seuraavaksi tutkimuksiin.. moottoritilassa i tutkimusten mukaan kaikki ok.. ?.. Varmaan joku tukiholkki siellä saataa olla jok on sulanut pois tai muuttunut tahnaksi .. Auto on 2015 vuoden . Onko jollakulla mitään visioita mistä etsiä.. tai millä periskoopilla .. Lumipolanteissa napottaa .. sileällä tiellä ei