EGR-kampanja ja coolerin kuvaus
Nimittäin: auto oli toukokuussa huollossa ja samalla tehtiin takaisinkutsu kamppanja EGR-coolerista. Nyt piti vaihtaa akku kun Banner 1 vuorokaudessa ajon jälkeen pudotteli jännitteen 11, jotain osastolle... anyways, sitä ährätessä vilkaisin tuota lätkää ja jäi mietityttämään, kun herra merkkihuolto oli kirjaillut raporttiin: "EGR jäähdytin kuvattu molemmista suunnista. Kunnossa on". Nyt sitten epäilevänä mietin, että onkos se sittenkin vaihdettu, mutta kerrottu asiakkaalle muuta? Että wtf?
No, olen sen verran vanhan liiton mies, että en pidä siitä, että minulle puhutaan paskaa. Tuossa nyt kuitenkin palovaara se syy miksi recall jonka piirissä 1.6 miljoonaa autoa. Kiinnostaa millä risikillä mentiin ja jos ei puhuta totta asiakkaalle, niin miksi. Ja, oliko herra merkkikorjaamon oma idea, vai tehtaalta. Vaikuttaa ainakin meikäläisellä mihin kelkon autoa huoltoon. Sellaiset on motiivit.
Eipä tuo vaihtoehto pärähtäny silloin mieleen... Tämä EGR:n seutuvilla viipyilevä tarina saanee kuitenkin jotain jatkoa, sillä tuossa päivä pari sitten pintakaasuilla isolla tiellä nypytti pari kertaa... saman teki sitten marketin parkkipaikalla ja nappasi vikavalon ja limp moodin päälle. Nollautui sitten kauppareissun aikana. Imin kotona koodit ja EGR herjailee liian auki tai kiinni olosta. Jumittelee paskuuttaan, näissä euro6kiisseleissä sitä möhnää syntyy. Saksasta saa venttiiliä satasella kun herra Autodocilla on -40% päivä, Coolerihan on kuvattu ja ok, sopii olettaa. Jotenkin arpoi vaihtamista tänäänkin ja EGR-koodit oli taas siellä, nyt ei vikavaloa. Että kai se on vaihdettava kun tulee.
Luulin teutonomobiilin syyllistyneen jonkinlaisen syrjintään, kun vain räkkärimarketin pihassa temppuili, mutta ei. Tasa-arvoinen auto ja loikat tänään Liiiiiidel:n pihassa ja siitä limppiin. Virrattomaksi 60 sek sitten tulille uudestaan. Ei koodia ja kulku jatkui. Nyt maltoin säilöä koodit kun ne imin:
- 272F00 Exhaust gas recirculation valve machanical fault near open position
- 255B00 EGR valve, position control: Valve too fart closed/positive control deviation ja,
- 2555C00 muuten sama kuin yllä, mutta open/negative
Edellistä johtuen (ainakin toivon niin) 263300 swirl flap actuator activation: Maximum current exceeded, ja 28A200 idle speed too high for too long.
Ja jottei elämä olisi ihan helvetin tylsää, näky pulauttaneen vähän coolanttia tontille. Ylitäyttöä ei pitänyt olla, mutta ihmetellään tätäkin sitten. Jätin auton tyhmyyksissäni eilen ulos ja nyt piti käyttää lämppäriä ekaa kertaa tänä vuonna. Jännitys tihenee. Ainahan se voi olla säiliö halki 5 vuotiaassa mälläämättömässä autossa? Säiliön alus on nimittäin se märkä kohta. Onhan siellä vaihtoehtoina erilasta anturia ja lähtöä sen potun pohjassa, joku tiiviste on voinut alkaa liruttaa.
Ihanko olis sitruunapatonki foorumilla ko tätä saagaa lukee. Muutakin herkkua tästä olis kerrottavaksi - ehkä toiste.
- 272F00 Exhaust gas recirculation valve machanical fault near open position
- 255B00 EGR valve, position control: Valve too fart closed/positive control deviation ja,
- 2555C00 muuten sama kuin yllä, mutta open/negative
Edellistä johtuen (ainakin toivon niin) 263300 swirl flap actuator activation: Maximum current exceeded, ja 28A200 idle speed too high for too long.
Ja jottei elämä olisi ihan helvetin tylsää, näky pulauttaneen vähän coolanttia tontille. Ylitäyttöä ei pitänyt olla, mutta ihmetellään tätäkin sitten. Jätin auton tyhmyyksissäni eilen ulos ja nyt piti käyttää lämppäriä ekaa kertaa tänä vuonna. Jännitys tihenee. Ainahan se voi olla säiliö halki 5 vuotiaassa mälläämättömässä autossa? Säiliön alus on nimittäin se märkä kohta. Onhan siellä vaihtoehtoina erilasta anturia ja lähtöä sen potun pohjassa, joku tiiviste on voinut alkaa liruttaa.
Ihanko olis sitruunapatonki foorumilla ko tätä saagaa lukee. Muutakin herkkua tästä olis kerrottavaksi - ehkä toiste.
Tämäpä vuoteleekin yläpuolelta. Kuvan ventiili letkussa joka tulee syyläriltä tuohon säiliön päälle kupluttelee, vaikka tuo 2bar korkki olisi auki ja siten ei mahdollista vastapainetta tms. ole. Nestepintaan on matkaa noin 15 cm. Pitänee tutkia, venttiiliähän ei varmaankaan saa ilman letkua... mutta jotain tukosta ehkä kehittynyt
Ei ollut tukosta. Kaikki tiehyet auki, mutta o-rengas puuttui tuosta tulpasta. Ei ihme että pienikin paine siitä pulputteli. Herra merkkihuolto vaihtoi jäähdytysnesteen kesällä, en tiedä kuuluuko vaihdon yhteydessä näissä ilmailla systeemiä jotenkin esim. aukomalla tuota?
Katsotaan tokeneeko uudella O-renkaalla.
EGR:kin oli kiikuttunut Saksasta, palataan siihen asiaan myöhemmin.
Katsotaan tokeneeko uudella O-renkaalla.
EGR:kin oli kiikuttunut Saksasta, palataan siihen asiaan myöhemmin.
Sakemanni Alexin ohjeilla tein, paisi etten irroittanut imurööriä, löysytin vain. sama pätee johtosarjaan, löysäsin kiiinnikkeet ja alta pääsee kyllä venttiilin kanssa suuntaan ja toiseenkin ilman että repii kaiken auki. https://www.youtube.com/watch?v=ZXnPbm0oDTI
Vanha näkyy puhalteneen toimilaitepuolen kotelostakin pienesti nokea mäelle, joten tuumaus nyt on, että tiiveys on mennyt ja sitä kautta laite vikaantunut. Avaan tuon uteliaisuuttani kun tulee inspiraatio.
EI mitenkään kamalassa jankissa kara ja lautanen, eikä imureikäkään. Vähän näkyy hiutaletta teutaroinnin tuloksena, vetäsin ne imurilla pois ja putsasin laipan ennen asennusta. Tuo itse EGR on kiinni torx 30:llä, joissa nänni keskellä, eli tarvitset reikäsen kärjen, muuten jää haaveeksi avaaminen. Autodocilla oli tuo OEM Pierburg 102,58€, joten sen plus klemmarit tämä kustansi. Klemmarit nimittäin oli kertakäyttösiä noille jäähdytysletkuille, ei ollut rosteria kotona joten sinkityt wurtit saa kelvata, kestänee mun vahdin. Koejajolla auto toimi ok, ei koodeja tms. Ans kattoo mitä seuraavaks.
- Liitteet
-
- paikoillaan.jpg (55.19 KiB) Katsottu 12642 kertaa
-
- imu.jpg (615.78 KiB) Katsottu 12642 kertaa