G30 viat ja ominaisuudet

G30, G31
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

530 e facelift kävi joulukuussa ohjainlaitteen ohjelmoinnissa tehtaan kutsumana. Auto saattoi antaa virheellisiä ilmoituksia kutsun mukaan esim. Akkua ei ladata, pysäköi auto turvalliseen paikkaan. No autossani ei ollut näitä virheellisiä ilmoituksia. Sen sijaan nyt päivitettynä alkanut toistuvasti ilmoittamaan, että vasen takavalo tai jarruvalo viallinen, vaikka kaikki toimii hienosti. Liekö liittyy uudelleen ohjelmointiin?
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

Olisiko jossain jotain dokumentaatiota tuon Active Grillin toiminnasta, eli milloin ylä- ja alasäleikköjen tulisi olla kiinni/auki talvella? Omassa yläsäleikkö on kiinni, tosin tänään kun tultiin pakkasesta lämpimään halliin ja auto saatiin lataukseen, ensimmäistä kertaa yläsäleikkö avautui ja meni kiinni. Alasäleikkö mielestäni ei ole muuta ollutkaan kuin auki.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Petteri75 kirjoitti: 10 Tammi 2022, 12:08 Olisiko jossain jotain dokumentaatiota tuon Active Grillin toiminnasta, eli milloin ylä- ja alasäleikköjen tulisi olla kiinni/auki talvella? Omassa yläsäleikkö on kiinni, tosin tänään kun tultiin pakkasesta lämpimään halliin ja auto saatiin lataukseen, ensimmäistä kertaa yläsäleikkö avautui ja meni kiinni. Alasäleikkö mielestäni ei ole muuta ollutkaan kuin auki.
2,5 v oli g30 ja yläsäleikkö oli kaikki talvet kiinni, paitsi kun parkissa nokipoltto. Kesäisin yläsäleikkö oli auki vain hellepäivinä toisinaan.
Alasäleikkö aina auki, kesät/talvet.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1639
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Petteri75 kirjoitti: 10 Tammi 2022, 12:08 Olisiko jossain jotain dokumentaatiota tuon Active Grillin toiminnasta, eli milloin ylä- ja alasäleikköjen tulisi olla kiinni/auki talvella? Omassa yläsäleikkö on kiinni, tosin tänään kun tultiin pakkasesta lämpimään halliin ja auto saatiin lataukseen, ensimmäistä kertaa yläsäleikkö avautui ja meni kiinni. Alasäleikkö mielestäni ei ole muuta ollutkaan kuin auki.
Tätä foorumia googlettamalla selviää että joissain malleissa on ollut paljonkin ongelmia toimimattomien maskisäleikköjen kanssa.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1190
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: 530e 2017
118i 2020
i4 M50 (tilattu)
Paikkakunta: Helsinki

bemul13 kirjoitti: 10 Tammi 2022, 19:02 Alasäleikkö aina auki, kesät/talvet.
Alasäleikkö menee kiinni ajossa, paikallaan aina auki. Ja yläsäleikkö on vastaavasti oletuksena aina kiinni, aukeaa kun tarvetta jäähdyttää lisää.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 284
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Jaa, mä en oo niin notkee, että pystyisin kurkkimaan ajossa alasäleikköö 😂
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

bemul13 kirjoitti: 10 Tammi 2022, 19:02 2,5 v oli g30 ja yläsäleikkö oli kaikki talvet kiinni, paitsi kun parkissa nokipoltto. Kesäisin yläsäleikkö oli auki vain hellepäivinä toisinaan.
Alasäleikkö aina auki, kesät/talvet.
Kylmäkäynnistys -18°C ja n. 26km kohdalla oli jäähdytysveden lämpötila keskellä. Vaikuttaisi järkevältä, että se alasäleikkö olisi näillä pakkasilla kiinni edes osan aikaa? Kyllä, hiukan haasteellisempaa päästä kurkkimaan keulaa, mutta kun ei ole lohkolämmitintä, niin asialla alkaa olemaan merkitystä. Sinällään, siniseltä alueelta päästiin ylös kohtuullisen nopeasti, n. 5km kohdalla jo. Sitten ei enää noustukaan käyntilämmöissä yhtä nopeasti.. Autolle on tilauksessa testausaika, katsotaan.

Lisäksi jostain syystä auto ei ollutkaan lämmityksessä, vaikka My BMW -sovelluksella oli seuraavaksi aamuksi lähtöaika jo tilattu. Nahkaverhoilu on kiva, mutta sen tuntuma näissä pakkasissa istuinkalustoon on jotain, jonka haluaisi olla enää kokematta..
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1190
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: 530e 2017
118i 2020
i4 M50 (tilattu)
Paikkakunta: Helsinki

Petteri75 kirjoitti: 11 Tammi 2022, 09:15
Kylmäkäynnistys -18°C ja n. 26km kohdalla oli jäähdytysveden lämpötila keskellä.
Tietämättä mimmosta ajoa tossa tuli ja millä nopeudella, niin vaikuttaa ihan normaalille. Sportilla ja "aktiivisessa ajossa" lämpenee huomattavasti nopeammin. Normaalissa comfort ajotilassa autolla ei ole mitään pyrkimystä pitää lämpöjä mittarin keskellä.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2020 G20 330e
2014 F11 530xd
2004 E46 316ti
Paikkakunta: Oulu

"Kylmäkäynnistys -18°C ja n. 26km kohdalla oli jäähdytysveden lämpötila keskellä"

Hieman pilkun nussimista, mutta eikös bemareissa se lämpömittari (sellaisissa joissa se on) ole jo toistakymmentävuotta ilmaissut moottoriöljyn lämpötilan (salavalikosta toki saa jäähdytysnesteen lämpötilan).
ex bemarit: E30 318i 1985, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, E39 528i 1996
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 446
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

[Zei-M-Zei] kirjoitti: 11 Tammi 2022, 12:39 "Kylmäkäynnistys -18°C ja n. 26km kohdalla oli jäähdytysveden lämpötila keskellä"

Hieman pilkun nussimista, mutta eikös bemareissa se lämpömittari (sellaisissa joissa se on) ole jo toistakymmentävuotta ilmaissut moottoriöljyn lämpötilan (salavalikosta toki saa jäähdytysnesteen lämpötilan).
Kyllä tuo G30:ssä näyttäis ihan vesimittarilta

https://g30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1499514
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2020 G20 330e
2014 F11 530xd
2004 E46 316ti
Paikkakunta: Oulu

oikeassa olet - vedenlämpötilan indikaattori tuossa on öljyn sijaan.
ex bemarit: E30 318i 1985, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, E39 528i 1996
Petteri75
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 181
Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20

[Zei-M-Zei] kirjoitti: 11 Tammi 2022, 12:39 "Kylmäkäynnistys -18°C ja n. 26km kohdalla oli jäähdytysveden lämpötila keskellä"

Hieman pilkun nussimista, mutta eikös bemareissa se lämpömittari (sellaisissa joissa se on) ole jo toistakymmentävuotta ilmaissut moottoriöljyn lämpötilan (salavalikosta toki saa jäähdytysnesteen lämpötilan).
Öljyn lämpötilamittari olisi kyllä kieltämättä käyttökelpoisempi, mutta sellainen tulee vain ilmeisesti M Sport -malleihin, tai näin ex F30 320i M Sport -17 kohdalla. Tässä on vain veden lämpötilamittari ja kun sen kohoaminen kesti, kesti ja kesti, niin kyllähän sitä vähän hyytää kun raa'an kylmäkäynnistyksen lisäksi ajaa vielä puolilämpöisellä koneella 20km.

Päivitystä. Keulan alasäleikkö näyttäisi toimivan, kun auto oli virrat päällä ja "liikkeessä", niin apulainen otti ihan kiinni olevasta säleiköstä kuvan. Tämän lisäksi käytiin valtuutetulla näyttämässä avainta, jossa ei ollut vikakoodeja / -huomioita säleiköstä, oli tietenkin pakkasoireista, esim. jäätyneestä etututkasta alkaen. Näyttäisi siltä, että kun tullaan pakkasesta halliin ja laitetaan auto lataukseen, niin keulassa alkaa meluamaan eli se alasäleikkö aukeaa kun ollaan pysäköity. Tämä taitaa tapahtua joka kerta, jos se on mennyt kiinni l. sähköllä ajaessa aina?

Toimiessaan tuollainen sulkeutuva etusäleikkö on jotain, mitä talviajossa pitäisi aina olla käytettävissä. Nyt kun toiminnan takana on tietokone-kaksi, niin luotettavuus yleisesti ottaen ei ehkä ole niin korkealla mutta ehkä se on vain perusteetonta epäilyä baijerilaista laatua ja erityisesti tietokoneohjattuja osakokonaisuuksia kohtaan.

Tämän ulkopuolelta, milloinkohan päästään siihen, että kunhan auto vain pääsee kännykän kanssa yhteyteen, niin todellinen etädiagnosointi esim. valtuuteulta olisi ihan todellisuutta? Ei enää avainta lukijaan marmoritiskillä, vaan My BMW diagnostiikkatilaan ja puhelua pajalle?

Ainoa jäljellä oleva vika on bluetoothin itsepintainen kieltäytyminen yhteydestä puhelimeni kanssa (Anrdoid 8), ehkä se tokenee luurlpäivityksellä. Sitä ei kyllä tajua, miksi itse puhelin kuitenkin toimii sillä.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1639
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

Petteri75 kirjoitti: 12 Tammi 2022, 14:24 Tämän ulkopuolelta, milloinkohan päästään siihen, että kunhan auto vain pääsee kännykän kanssa yhteyteen, niin todellinen etädiagnosointi esim. valtuuteulta olisi ihan todellisuutta? Ei enää avainta lukijaan marmoritiskillä, vaan My BMW diagnostiikkatilaan ja puhelua pajalle?
Raskaankaluston puolella ihan vakiovaruste nykyään, tosin ei kännykkää tarvita siihen. Toimii (sopimuksen mukaan) jopa niin että marmoritiskiltä soitetaan kuljettajalle vikakoodin tullessa jos kuljettaja ei varaa korjaamoaikaa.
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2020 G20 330e
2014 F11 530xd
2004 E46 316ti
Paikkakunta: Oulu

Ei varmaan ole mitenkään vaikea toteuttaa myös vikatilanteissa, jos vaan halutaan.
Nykyiselläänkin auto "soittelee" johonkin ainakin huollon lähestyttäessä, jopa tuo "vanha" tuonti F11 kun vaan päivitin porttaalissa lähimmän dealerin sen tietoihin. Syyskesästä soittelivat merkkihuollosta, että tuo "vanhus" ilmoittelee että pitäis jarrunesteet vaihtaa - ilmoitin kohteliaasti että suoritan itse kun ruuvvaan talvipyörät alle ja toki tuon toimenpiteen teinkin. Yleensä olen vaihdellut jarrunesteet parin vuoden välein muutenkin ku ei ota montaa minuuttia "imurilla" ku rengas on muutenkin irti.
ex bemarit: E30 318i 1985, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, E39 528i 1996
Avatar
Hydrophyte
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 286
Liittynyt: 06 Heinä 2010, 20:07
Auto: G31 520dA xDrive M-Sport
Paikkakunta: Klaukkala
Viesti:

Antore kirjoitti: 18 Helmi 2019, 21:33 Moottorin vikavalo kävi loimottamaan keltaisena. Ensimmäinen diagnoosi tuli, kiitos pidennettyjen ilta-aukioloaikojen, jos samana iltana. Adblue-systeemin johtosarja hapettunut -> vaihdetaan uuteen. Johtosarjoja on kuulemma läjäpäin omassa varastossa, tästä voi jokainen tehdä omat johtopäätökset. Viikon päästä tuon johtosarjan vaihtoon ja tarkemman tutkimuksen perusteella scr-systeemi menee isompaan remonttiin. On kuulemma jotenkin vioittunut koko paska -> vaihtoon kaikenlaista rompetta. Tarkemmat tiedot kirjoitan tänne jos jaksan sitten kun auto on korjattu ja saan dokumentit huoltoneuvojalta. Kyllä tästä pitää melkein luopua kun kaksi vuotta tulee täyteen ja takuuaika on taputeltu.
Mulla syttyi tänään myös adblue vikavalo. Auto on 4v vanha. Meneeköhän virhevastuun piikkiin? Miten kallis vika mahtaa olla?
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 352
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Petteri75 kirjoitti: 12 Tammi 2022, 14:24 Ainoa jäljellä oleva vika on bluetoothin itsepintainen kieltäytyminen yhteydestä puhelimeni kanssa (Anrdoid 8), ehkä se tokenee luurlpäivityksellä. Sitä ei kyllä tajua, miksi itse puhelin kuitenkin toimii sillä.
Oletko kokeillut poistaa koko yhteyden ja parittaa sen jälkeen laitteet uudelleen?
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2020 G20 330e
2014 F11 530xd
2004 E46 316ti
Paikkakunta: Oulu

"Mulla syttyi tänään myös adblue vikavalo. Auto on 4v vanha. Meneeköhän virhevastuun piikkiin? Miten kallis vika mahtaa olla?"

Kannattaa ensin luetuttaa koodit että mitä se herjaa.

Mulla tuo F11 toimi ihan hyvin 7v/~250tkm (eli meni itsellä 3 talvea ilman ongelmia kun oli 4 vuotias kun tuotiin saksasta ja päivitin silloin tuotaessa uusimmat saatavilla olevat softat). Loppusyksystä tuli tuo samainen herja, koodit näyttää meteringline ongelmaa josta ei sa tietoa, eli tuota "meteringlinen" ts. linjaston vaihtoa kaipailee. Tod.näk. linjaston vastus palanut ja sen vuoksi jäätynyt ja korkannut siitä missä linjaston yhtyy pakoputkessa olevaan "venttiiliin", koska kusee adblue nestettä siihen ympärille kun tuo liitos ei pidä enää tarvittavaa n. 6bar painetta. Linjaston saa alle 300€, mutta työtä vaatii kuulemma 6h, joten kalibrointiajoineen kustantaisi n. 1000€ marmorilla. En ole vielä varannut aikaa kun ei ole ruvennut jostain syystä vielä ilmoittamaan mahdollisten käynnistyskertojen määrää. Ajattelin että jos pääsis kevväämmälle, niin vois vaihtaa linjaston itse, pakkasessa en tuota ala nysväämään. Yksi vaihtoehto toki olisi ohjelmoida pois koko systeemi, mutta kun ei tiedä milloin rupeavat noita oikeasti testaamaan katsastuksissa (samaan tapaan kuin raskaan liikenteen puolella tehään jo).

Tiedän myös tapauksen jossa nuo kyseiset adblue vaivat alkoivat takuuaikana (suomiauto, vm. 2014) ja sen jälkeen adblue remontteja on tehty lähes vuosittain (linjaston vaihtoja, pumpun vaihtoja jne.) ja kuulemma menee tehtaan piikkiin hamaan tappiin saakka (eli olettaisin että niin kauan kun tuo ajoneuvo on sen ensimmäisellä omistajalla), koska vika on tullut takuuaikana eikä ole saatu korjattua.
ex bemarit: E30 318i 1985, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, E39 528i 1996
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1639
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Auto: i3 94Ah 2016
Paikkakunta: Nokia

xstr kirjoitti: 13 Tammi 2022, 10:17
Petteri75 kirjoitti: 12 Tammi 2022, 14:24 Ainoa jäljellä oleva vika on bluetoothin itsepintainen kieltäytyminen yhteydestä puhelimeni kanssa (Anrdoid 8), ehkä se tokenee luurlpäivityksellä. Sitä ei kyllä tajua, miksi itse puhelin kuitenkin toimii sillä.
Oletko kokeillut poistaa koko yhteyden ja parittaa sen jälkeen laitteet uudelleen?
Ja nimenomaan poista paritus sekä auton että puhelimen puolelta erikseen, uudelleenkäynnistä molemmat ja sitten parita uudestaan.
Shuko
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Touko 2010, 19:15
Auto: G31 520d M-Sport

Hydrophyte kirjoitti: 12 Tammi 2022, 21:12
Antore kirjoitti: 18 Helmi 2019, 21:33 Moottorin vikavalo kävi loimottamaan keltaisena. Ensimmäinen diagnoosi tuli, kiitos pidennettyjen ilta-aukioloaikojen, jos samana iltana. Adblue-systeemin johtosarja hapettunut -> vaihdetaan uuteen. Johtosarjoja on kuulemma läjäpäin omassa varastossa, tästä voi jokainen tehdä omat johtopäätökset. Viikon päästä tuon johtosarjan vaihtoon ja tarkemman tutkimuksen perusteella scr-systeemi menee isompaan remonttiin. On kuulemma jotenkin vioittunut koko paska -> vaihtoon kaikenlaista rompetta. Tarkemmat tiedot kirjoitan tänne jos jaksan sitten kun auto on korjattu ja saan dokumentit huoltoneuvojalta. Kyllä tästä pitää melkein luopua kun kaksi vuotta tulee täyteen ja takuuaika on taputeltu.
Mulla syttyi tänään myös adblue vikavalo. Auto on 4v vanha. Meneeköhän virhevastuun piikkiin? Miten kallis vika mahtaa olla?
Itsellä adblue aiheutti vikavalon viime talvena kun oli enempi pakkasta ja vähän ajoa. Oli järjestelmä jäätynyt sekä säiliöstä että jostain muualta. Eipä tuo ajoon vaikuttanut vaikka herjasikin. Sulattivat ja kuittasivat huollossa. Itsellä toki takuu voimassa.
Marso
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Tammi 2022, 07:09

Autoni G30 Bmw 520 xdrive on todellinen maanantai kappale! Auto otettiin käyttöön 8/2018. En uskaltanut pitää autoa takuun 2 v jälkeen kuin jatkotakuun kanssa. Autolla ajettu nyt 110 t km.
Ensimmäisenä vuonna peruutuskamera pimeni ja aiheutti vikatilan. Tämän vian selvittämisessä auto oli korjaamolla yhteensä 2 kuukautta ja kolmessa eri vaiheessa.
Koko ajan ja edelleen vaivaa ajoittain erityisesti matka-ajon jälkeen uskomaton tärinä tyhjäkäynnillä.
Tätä vikaa ei ole saatu selville. Onko kenellekään ollut samaa ongelmaa? Ongelma alkoi lähes uutena.
Kylmäkäyntiääni on myös poikkeuksellinen.
Nyt vakavin ongelma tuli jouluna ja auto on seissyt uudesta vuodesta taas korjaamolla. Egr venttiilien jäähdytin oli rikkoontunut. Näin palopuolen lämpötila oli noussut korkeaksi ja sulattanut samalla imusarjaan reiän.
Autoon syttyi keltainen moottorin kuva ja luki voit ajaa edelleen huoltoon. Näin tein ja onneksi ei palanut koko auto. Sisällä haisi jo palanut käry. Soitin heti ongelman ilmaannuttua bmw liikkuvuuspalveluun.
Nyt odotellaan imusarjaa. Osat on loppu ja taitaa olla kuukausien odotus. Auto seisoo korjaamolla.
Tiedoksi kaikille bmw liikkuvuuspalvelu tarjoaa vain 3 vrk sijaisauton. Jatkotakuu ei lainkaan!! Nyt ilman autoa.

Kauhulla odotan tärinästä johtuvia tulevia ongelmia: vauhtipyörä? Ihmeellistä tärinässä on sen ajoittainen ilmaantuminen. Esim. 100 km matka-ajon jälkeen pysähdyt liikennevaloihin. Auto tärisee tyhjäkäynnillä niin että etupenkit heiluu tärinästä.

Egr ylikuumentuneiden, tuleeko siitä jatko/ongelmia. Mitä tuhoutui ylikuumenemistilanteessa osittain? Vääntyikö jopa kansi?
Aikaisemmissa malleissa tuo egr jäähdytin oli tyyppivika, mutta tästä G30 mallista en ole samaa ongelmaa lukenut. Onko tämä minulla vain sattumaa?

Tässä vain pieni osa ko auton ongelmista ja käsitykseni Bmw:n laadusta on nyt minulle selvinnyt.

Nimimerkki: viimeinen BMW!
Vastaa Viestiin