Tyyppihyväksynnät. 3-sarjassakin (330e) oli aluksi 0kg/0kg, siten ilmestyi 750kg/750kg (joka tuossa rouvan autossakin on) ja nykyään näyttää olevan 750kg/1500kg. Joskus kyselin tuota viisaammilta ja ainakin silloin väittivät, että kyseessä on jokin tyyppihyväksyntäprosessi sisältäen törmäystestit miten takaosaan sijoitettu akusto käyttäytyy peräänajotilanteessa jos ajoneuvo on varustettu koukulla ts. voiko koukku peräänajotilanteessa vahingoittaa akustoa/polttoainetankkia ja millä tavalla tms.
Ja tosiaan tuohon ei saa muutosta, eli se on se paino mitä otteessa lukee, koska kyseisen ajoneuvon valmistuksen aikana on ollut sen hetkinen tyyppihyväksyntä voimassa.
530e kysymyksiä/mietteitä
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Nyt on hermot riekaleina taas tämän auton irvikuvan kanssa, latauskaapeli ei irtoa autosta. Ei, edes konepellin alta manuaalivapautuksella. About sata kertaa lukinnut ja avannut, mutta ei irtoa. Lukituksen avukseni ääni kuuluu, mutta tiukasti kiinni.
Otin sulakkeen latausasemastakin, mutta ei auta. Onko hyviä vinkkejä, ennen kun revin kylkipeltien kanssa irti?
Otin sulakkeen latausasemastakin, mutta ei auta. Onko hyviä vinkkejä, ennen kun revin kylkipeltien kanssa irti?
Kevennä latauspistoketta vähän ylöspäin kun klikkaat kaukosäätimestä lukkoja auki. Pistokkeen autoon lukitseva kieli joskus nojaa pistokkeessa olevaan reikään pistokkeen hieman roikkuessa johdon painosta.JiiP kirjoitti: ↑30 Tammi 2022, 20:56 Nyt on hermot riekaleina taas tämän auton irvikuvan kanssa, latauskaapeli ei irtoa autosta. Ei, edes konepellin alta manuaalivapautuksella. About sata kertaa lukinnut ja avannut, mutta ei irtoa. Lukituksen avukseni ääni kuuluu, mutta tiukasti kiinni.
Otin sulakkeen latausasemastakin, mutta ei auta. Onko hyviä vinkkejä, ennen kun revin kylkipeltien kanssa irti?
Yritän vielä tuota aamulla, muuten tuomitsen jäätymisen aiheuttamaksi ja mietin millä saan lämpöä tuonne pihan perälleWonderi kirjoitti: ↑30 Tammi 2022, 22:24Kevennä latauspistoketta vähän ylöspäin kun klikkaat kaukosäätimestä lukkoja auki. Pistokkeen autoon lukitseva kieli joskus nojaa pistokkeessa olevaan reikään pistokkeen hieman roikkuessa johdon painosta.JiiP kirjoitti: ↑30 Tammi 2022, 20:56 Nyt on hermot riekaleina taas tämän auton irvikuvan kanssa, latauskaapeli ei irtoa autosta. Ei, edes konepellin alta manuaalivapautuksella. About sata kertaa lukinnut ja avannut, mutta ei irtoa. Lukituksen avukseni ääni kuuluu, mutta tiukasti kiinni.
Otin sulakkeen latausasemastakin, mutta ei auta. Onko hyviä vinkkejä, ennen kun revin kylkipeltien kanssa irti?
Jatkoroikka, pilkkituoli ja vaimon fööni auttoi. Aikansa otti, mutta lämpö lopulta tepsi. Talviautojen parasta A-luokkaaJiiP kirjoitti: ↑30 Tammi 2022, 22:48Yritän vielä tuota aamulla, muuten tuomitsen jäätymisen aiheuttamaksi ja mietin millä saan lämpöä tuonne pihan perälleWonderi kirjoitti: ↑30 Tammi 2022, 22:24Kevennä latauspistoketta vähän ylöspäin kun klikkaat kaukosäätimestä lukkoja auki. Pistokkeen autoon lukitseva kieli joskus nojaa pistokkeessa olevaan reikään pistokkeen hieman roikkuessa johdon painosta.JiiP kirjoitti: ↑30 Tammi 2022, 20:56 Nyt on hermot riekaleina taas tämän auton irvikuvan kanssa, latauskaapeli ei irtoa autosta. Ei, edes konepellin alta manuaalivapautuksella. About sata kertaa lukinnut ja avannut, mutta ei irtoa. Lukituksen avukseni ääni kuuluu, mutta tiukasti kiinni.
Otin sulakkeen latausasemastakin, mutta ei auta. Onko hyviä vinkkejä, ennen kun revin kylkipeltien kanssa irti?
Pohdinnassa uusi auto ja 530e houkuttaa, vaikka latausmahdollisuutta ei ole kuin satunnaisesti, joten ajo tulisi pääasiassa bensalla. Verrattuna dieseliin hybridissä houkuttaa paremmat tehot, myöhemmin todennäköisesti parempi jälleenmyyntiarvo ja vapaus Adblue ongelmista.
Mitä luokkaa 530e:n kulutuksen voi odottaa olevan bensalla ajettaessa ilman latausta maantie/kaupunkiajossa (vs. 520d)?
Onko hybridijärjestemälle haittaa, vaikka akkua ei lataisikaan töpselistä juuri koskaan?
Onko hybriditekniikassa ilmennyt erityisiä tyyppivikoja/heikkouksia verrattuna dieseltekniikkaan?
Mitä luokkaa 530e:n kulutuksen voi odottaa olevan bensalla ajettaessa ilman latausta maantie/kaupunkiajossa (vs. 520d)?
Onko hybridijärjestemälle haittaa, vaikka akkua ei lataisikaan töpselistä juuri koskaan?
Onko hybriditekniikassa ilmennyt erityisiä tyyppivikoja/heikkouksia verrattuna dieseltekniikkaan?
Pari testiä kuluneilta viikoilta. Tre-Klaukkala. Motaria tyhjällä akulla vakkarissa 133, eli tosinopeus noin 129kmh. Kulutus kun pihaan pääsin oli n. 6.5
Sunnuntaina Hvalta-Klaukkala, tyhjällä akulla vakkarissa 113, eli tosinopeus jotain 109kmh, Kulutus reilu n. 5.3. Täsä viimeisessä oli pari ohitusta, mutta Tampesterista tullessa oli aika hyvä flow motarilla. Nämä siis 330e. Vitoseen voi varmaan laitta pikkasen tilliä.
Sunnuntaina Hvalta-Klaukkala, tyhjällä akulla vakkarissa 113, eli tosinopeus jotain 109kmh, Kulutus reilu n. 5.3. Täsä viimeisessä oli pari ohitusta, mutta Tampesterista tullessa oli aika hyvä flow motarilla. Nämä siis 330e. Vitoseen voi varmaan laitta pikkasen tilliä.
Edellisenä oli 530e, ja kulkupuoli oli kunnossa myös "tyhjällä" akulla. Nämä ei päästä sitä akkua täysin tyhjäksi, vaan siellä on aina pieni reservi. Kun kunnolla polkaisee, niin sieltä sitten ammennetaan apua.
Mutta, en usko että akut tykkää tyhjänä olemisesta kovin paljoa. Suosittelisin käyttämään sitä "battery control" vai mikä olikaan. Siihen voi pistäää tavoitteen, jonka verran latinkia pyritään säilyttämään. Vaikkapa 50%. Silloin on aina mukavasti reserviä, ja akut säästyvät tyhjyyden rasituksilta.
Tyhjän akun lataaminen tuolla "battery control" asetuksella lienee hölmöläisen hommaa, ainakin toistuvasti tehtynä. Mutta ladatun akun kanssa se kannattanee kytkeä päälle, jos ei ole luottoa seuraavan latausmahdollisuuden suhteen.
Ja talvella pitäisin jopa isompaa reserviä, että esilämmitykset ja muut semmoiset hoituvat mukavasti.
Mutta, en usko että akut tykkää tyhjänä olemisesta kovin paljoa. Suosittelisin käyttämään sitä "battery control" vai mikä olikaan. Siihen voi pistäää tavoitteen, jonka verran latinkia pyritään säilyttämään. Vaikkapa 50%. Silloin on aina mukavasti reserviä, ja akut säästyvät tyhjyyden rasituksilta.
Tyhjän akun lataaminen tuolla "battery control" asetuksella lienee hölmöläisen hommaa, ainakin toistuvasti tehtynä. Mutta ladatun akun kanssa se kannattanee kytkeä päälle, jos ei ole luottoa seuraavan latausmahdollisuuden suhteen.
Ja talvella pitäisin jopa isompaa reserviä, että esilämmitykset ja muut semmoiset hoituvat mukavasti.
Hinasin kesällä n. 2000 kg painoista asuntovaunua erilaisissa tieolosuhteissa. Väliin akku oli täynnä lähtiessä ja välistä koko matka tyhjällä akulla. Noin 11-12 litraa /100km meni tällä yhdistelmällä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 60
- Liittynyt: 19 Maalis 2012, 20:29
- Auto: 530eX LCI M Sport 2021
- Paikkakunta: Tuusula
Onko kukaan tilannut ’Varoitus nopeusvalvonnasta’ palvelua BMW Storesta? Tilasin kuukauden ilmaisen kokeilujakson, mutta eipä tunnu toimivan. Tosin ohjeistukset olivat puutteelliset, epäselvää on, pitääkö erikseen autosta jotenkin vielä aktivoida. Valikoista ei kuitenkaan mitään aktivoitavaa tms. löydy.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
https://bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=15419PAT kirjoitti: ↑08 Joulu 2022, 22:26 Onko kukaan tilannut ’Varoitus nopeusvalvonnasta’ palvelua BMW Storesta? Tilasin kuukauden ilmaisen kokeilujakson, mutta eipä tunnu toimivan. Tosin ohjeistukset olivat puutteelliset, epäselvää on, pitääkö erikseen autosta jotenkin vielä aktivoida. Valikoista ei kuitenkaan mitään aktivoitavaa tms. löydy.
G20:ssä mulla vuoden tilaus. Ei vaatinut aktivointia tilauksen jälkeen.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 86
- Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
- Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
- Paikkakunta: Järvenpää
Tästä uutta tietoa. 530e-mallejahan on tehty X-Drive-mallina 7/2019 >> (puhutaan 2020-mallina). Samaan aikaan kun mittaristo vaihtui iDrive 7-versioon.
Ennen 2021-faceliftiä näissä on hyvin vaihtelevasti kirjattu tehtaalta vetomassoja. Siis tapauksissa joissa ei ole ruksittu tehdaskoukkua. Joissakin yksilöissä on massat papereissa ja joissakin taas ei. Omassani ei ollut, joka on 7/2019 530e X-Drive.
Tein asiasta anomuksen maahantuojalle. Perustelin asiaa sillä, että teknisesti identtistä autoa (ilman tehdaskoukkua) on liikenteessä sekä vetomassalla, että ilman. Paluupostissa sain (ilmaisen!!) todistuksen, jolla auton vetomassat sai käydä muuttamassa Trafin toimipisteessä (750kg/750kg). Ennen Trafille menoa piti vain tilata ja asennuttaa uusi tyyppikilpi merkkiliikkeessä (kustannukset: 80€). Jarruvaunun vetomassoja eivät antaneet jostain syystä. Se ei minulle ollut merkitsevä asia.
Oletan että tämä temppu ei onnistu takavetoisten 530e-mallien tapauksessa. G20:n tapauksessa voi onnistuakin, koska sitä on myyty koukulla myös takavetoisena.
Irroitettava ORIS-koukku+johtosarja saksasta tilattuna 320€, joten koukun hinnaksi kaikkinensa tuli 400€ vetomassabyrokratia mukaan luettuna. BMW:n alkuperäinen irroitettava on sama Oris-valmiste, mutta tupla- tai tripla- hinnalla.
Veikkaan, että tuo 750kg/750kg tarkoittaa myös jarrulliselle kärrylle 750kg vetopainoaJKK kirjoitti: ↑11 Joulu 2022, 17:16Tästä uutta tietoa. 530e-mallejahan on tehty X-Drive-mallina 7/2019 >> (puhutaan 2020-mallina). Samaan aikaan kun mittaristo vaihtui iDrive 7-versioon.
Ennen 2021-faceliftiä näissä on hyvin vaihtelevasti kirjattu tehtaalta vetomassoja. Siis tapauksissa joissa ei ole ruksittu tehdaskoukkua. Joissakin yksilöissä on massat papereissa ja joissakin taas ei. Omassani ei ollut, joka on 7/2019 530e X-Drive.
Tein asiasta anomuksen maahantuojalle. Perustelin asiaa sillä, että teknisesti identtistä autoa (ilman tehdaskoukkua) on liikenteessä sekä vetomassalla, että ilman. Paluupostissa sain (ilmaisen!!) todistuksen, jolla auton vetomassat sai käydä muuttamassa Trafin toimipisteessä (750kg/750kg). Ennen Trafille menoa piti vain tilata ja asennuttaa uusi tyyppikilpi merkkiliikkeessä (kustannukset: 80€). Jarruvaunun vetomassoja eivät antaneet jostain syystä. Se ei minulle ollut merkitsevä asia.
Oletan että tämä temppu ei onnistu takavetoisten 530e-mallien tapauksessa. G20:n tapauksessa voi onnistuakin, koska sitä on myyty koukulla myös takavetoisena.
Irroitettava ORIS-koukku+johtosarja saksasta tilattuna 320€, joten koukun hinnaksi kaikkinensa tuli 400€ vetomassabyrokratia mukaan luettuna. BMW:n alkuperäinen irroitettava on sama Oris-valmiste, mutta tupla- tai tripla- hinnalla.