G30 viat ja ominaisuudet

G30, G31
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 705
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

repsa kirjoitti: 06 Tammi 2024, 18:59
PAT kirjoitti: 11 Tammi 2023, 22:43 Onko muut huomanneet pakkaskeleillä ikkunoiden huurtumista, kun lämpötila laskee maagisen -10˚C rajan alle? Omassa autossa kaikki pelaa -9.5˚C asti, mutta kun mittariin pyörähtää -10˚C, niin heti alkaa huurtua sivu- ja takaikkunat. Huurteenpoistoasetuksella huurteet häviää hetkessä, mutta kaikilla muilla asetuksilla alkaa heti huurtua uudestaan. Oliskohan tuo softapuolen juttuja, eli tiputtaako ilmastoinnin (kosteuden poiston) pois päältä juurikin tuossa lämpötilassa?

Harvemminhan täällä etelässä noin kylmiä kelejä on, mutta ärsyttävää venkslaamistahan tuo silloin on, kun huurteenpoistoasetuksella alkaa varpaita palella.
badabumm *tshiihh* kuule tämä ihan sama havainto täällä Nääsvillen korkeudellakin.

Lattiat on satakuivat, muovimatot ja sisustakin on kuiva - auto seisonut lämpimässä tallissa ovet auki, siten että ilmankosteus on 25-30%. Lämpötila tallissa 18-20C. Eli sellaisen ilmiön kuin jäännöskosteus laskisin huoletta pois laskuista.

Lasit on puhtaat, pesty, koska helpoin homma. Ja raittari vaihdettu myös, koska toisiksi helpoin homma.

Tulisko kuntoon softapäivityksellä, vai oisko jotain asetusta mitä voisi säätää jostain ?

Ista ei yllättäen löydä mitään vikakoodeja.
Yksittäisten antureiden lukemia en kyllä ole tajunnut lukea.. Mutta tuskin se siitä lie, kun tuo lasi pysyy kyllä puhtaana juuri tuollain kääntämällä sen tuulilasiasennon päälle - sit kun laittaa mihin tahansa moodiin -> pum lasit heti huuruun. Ihan yksittäisissä sekunneissa siis.
Onko sisäilman kierto A asennossa?
Jos on, vaikuttaako mitää jos sen laittaa hetkeks pakko ulkoilma asentoon.

Jospa se haistelija anturi ei aina toimi kuin torimyyjän ajatus
repsa
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Syys 2011, 16:39

Havis kirjoitti: 07 Tammi 2024, 10:25
Onko sisäilman kierto A asennossa?
Jos on, vaikuttaako mitää jos sen laittaa hetkeks pakko ulkoilma asentoon.

Jospa se haistelija anturi ei aina toimi kuin torimyyjän ajatus
No ei, mutta hauska yksityiskohta kyllä tuli ilmoille : autosta siis sisäilmakierto poissa päältä, manuaalinen ja se automaattinen valikon kautta.
Bimmercodella yhteys ihkaan niin näytti että se automaattinen sisäkierto olisi kuitenkin päällä ? No, otin pois päältä - kokeilen tänään myöhemmin oliko vaikutusta.

Katselin myös sitä RLS anturia, istalla lukien näytti tallissa lukuarvot ihan järkeviltä. Pitää ottaa pc mukaan ku menee koeajolenkille, että noinko on myös pakkaselle. Nyt hyvät -25c testauskelitkin, ainakin hetken.

https://bimmercat.com/bmw/en/search/sel ... CE/61_4832 yllättäen HUD malliin on omansa - näytti olevan https://aeromotors.fi/kataloog/search?s ... 1359475146 tuolla 80€ luokkaa.

Korjauskäsikirjaa vähän kanssa katselin, että ei ois vaihtotyö kyllä paha. Ehkä sitä tässä viisastuu. Itse silikonipädiä en tarkastellut vielä kunnolla auton ulkopuolelta, että miltä näyttää. Mutta OE lasi näyttäisi olevan.

edit, huomiot ylös autossa istumisen jälkeen :

-yllä mainittu koodaus -> ei käytännön vaikutusta mihinkään
-kun huurtuu, on lukemat kosteudella <40% ja tuulilasin lämpö <0C - tämä siis automaattimoodissa, vaikka ois maksimi puhallusmoodissa
-huurteen saa pois, kun laittaa tuulilasimoodin päälle, (vaikka puhallus siellä olisi asetettuna toisiksi pienimmälle!) -> kosteus tippuu nopeasti alle 30% ja lasin lämpö nousee plussan puolelle.

Eli ei se anturi ole viallinen. Tai ainakin tuli mieleen vanha viisaus "vika ei ole öljytikussa jos se ei kastu" , juurisyy ongelmaan lie muualla.

Kokeilin nyt tuossa pihassa ajaa läppämoottoreille kalibroinnin - se meni läpi OK. Antaa lataantua hetken ja sit kokeilla uudestaan.
Myös yksi mikä tuossa vähän mietitytti, oli koodausvariantti = hybrid. Voisiko sen muuttamalla muuksi, saada lasin pysymään lämpöisempänä ?

Ei yksikään aikaisempi auto ole näin hölmösti kyllä käyttäytynyt tämän asian tiimoilta. F30 hybrid, E70, E65, E34, automaatti-ilmastointien verrokkina. Todella outo käytös, muuten todella hyvässä paketissa. Ärsyttävä oikein.

Jopa vaimon 1.2tsi jetta manuaalikylmästöinnillä pitää lasit auki näillä pakkasilla ilman sen kummempia kikkailuita. Ja siinä autossa on sentään yleisesti lisävarusteena taustapeili. Ehkä se onkin se juttu just siinä yksinkertaisuudessa.

Pitääpä tänään jatkaa ihmettelyä.

edit2 : lisää lusittu kärryssä :

koitin ihkasta käydä muuttamassa parametriä "FAHRZEUGART", 3000 Variantencoduring alta. Siellä olisi ny 0x02, PLUGIN_HYBRID -> ei silti antanut vaihtaa sitä 0x00 VERBRENNENGSMOTOR tai muihin, tuo Bimmercode. Jaa-a.

Mutta siis ei apuja. IHKA:n sw näytti kyllä olevan 09/2018 tasoa, eli sitä ajanhetkeä kun auto on valmistunut, että ehkä tuo päivitysruljanssi voisi olla paikallaan ?
Thetic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Loka 2017, 19:42
Auto: Mini Cooper S E Countryman ALL4

Itsellä -17 mallisessa 530e:ssä täysin sama ongelma ja sama -10 astetta maagisena rajana jonka jälkeen lasit huurtuu. Päivitin softat uusimpaan, i-level nyt vuodelta 2023, mutta ei apua asiaan.
Ainut keino jolla pakkasilla voi ajella on tuo huurteenpoistoasento ja varpaat jäässä.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 384
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Eikös se ole niin, että +3 astetta tai vähemmän eli pakkasilla, ilmastointikompura ei käynnisty. Pakkasilla kosteuden poistaa vain riittävällä voimakkuudella puhaltava lämmin ilmanvaihto, aivan kuten autossa jossa ei edes ole ilmastointia.
Havis
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 705
Liittynyt: 28 Maalis 2010, 21:54

Thetic kirjoitti: 09 Tammi 2024, 10:37 Itsellä -17 mallisessa 530e:ssä täysin sama ongelma ja sama -10 astetta maagisena rajana jonka jälkeen lasit huurtuu. Päivitin softat uusimpaan, i-level nyt vuodelta 2023, mutta ei apua asiaan.
Ainut keino jolla pakkasilla voi ajella on tuo huurteenpoistoasento ja varpaat jäässä.
Eiks tuosta seuraa se että puhallin huutaa täysillä?

Mulla aikoinaan E39:n automaatti ilmastointi teki samaa tietyissä pakkasolosuhteissa, ei tahtonut pitää ikkunoita huurteettomina.

Siihen tepsi parhaiten se, että muuten piti kaikki toiminnot automaattiasennossa, mutta ilmansuuntauksen laittoi autom asennosta käsiasentoon, ja kaikkiin suuntiin valittuna. Toki esim. keskiasennon voi sulkea alkuun jos huuru ei siltikään meinaa poistua.
Thetic
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Loka 2017, 19:42
Auto: Mini Cooper S E Countryman ALL4

Ei seuraa kun huurteenpoistolla puhalluksen voimakkuutta voi säätää. Se onkin erikoista että ihan pienelläkin ollessa riittää kunhan asento on huurteenpoisto.
Vastaa Viestiin