530e kokemuksia ja keskustelua
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 28
- Liittynyt: 11 Huhti 2018, 10:09
- Auto: Tulossa: i4M50
Minulla maksimi range lähdettäessä liikkeelle ollut aina 43km vaikka täällä moni sanoo saavansa yli 50km lähdettäessä. Lataan 16A ja välillä 6A mutta lopputulos sama, mikähän syynä ettei saa isompaa lukemaa .?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
ajotyyli ja -ympäristö, sillä arvio perustuu viimeaikaiseen keskikulutukseen.jartsa2018 kirjoitti: ↑29 Touko 2021, 18:29 Minulla maksimi range lähdettäessä liikkeelle ollut aina 43km vaikka täällä moni sanoo saavansa yli 50km lähdettäessä. Lataan 16A ja välillä 6A mutta lopputulos sama, mikähän syynä ettei saa isompaa lukemaa .?
kyllä. mulla on viime päivinä näyttäny yli 60km rangea liikkeelle lähdettäessä
edelleen olen 3tkm jälkeen positiivisesti yllättyny 530e touring xdrive sähköajosta, 50 km on täysin saavutettavissa. Ainoa pieni harmituksen aihe on että navia käyttäessä ei käytä hybridmodella periaatteessa optimoi mutta ei kuitenkaan käytä akkua loppuun jos on iso osa motarilla >110 km/h ajoa, täytyy käsin laittaa electric-mode päälle. Yhtä hyvin voisi tiristää kaiken irti systeemi automaattisesti.
edelleen olen 3tkm jälkeen positiivisesti yllättyny 530e touring xdrive sähköajosta, 50 km on täysin saavutettavissa. Ainoa pieni harmituksen aihe on että navia käyttäessä ei käytä hybridmodella periaatteessa optimoi mutta ei kuitenkaan käytä akkua loppuun jos on iso osa motarilla >110 km/h ajoa, täytyy käsin laittaa electric-mode päälle. Yhtä hyvin voisi tiristää kaiken irti systeemi automaattisesti.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 194
- Liittynyt: 30 Kesä 2012, 13:04
- Auto: 530e iPerformance Luxury Line -20
E34 M5 3.8:lla aloitettiin 2006, nyt 15 vuotta myöhemmin on G30 530e alla. Molemmissa on vaalea nahkasisustus ja väreiltään siniset, siinäpä se sitten olikin. Käyttöoppaan selailun jälkeen kysymyksiä:
- Miten saa aloitettua esim. pitkän etapin pelkästään polttomoottorilla? Battery Control -moodissa pelkästään?
- Saako jostain ns. helposti sähköllä ja bensalla ajetut km-määrät? Tämä lähinnä väliöljynvaihtoja varten.
- Näytöllinen avain tuntuu vähän turhalta, mutta jos haluan että auto tunnistaa omistajansa myös sen pienemmän mötikän kanssa liikuttaessa, se täytyy linkittää uudelleen?
- Hyvä nahanhoitotuote, vai mennäänkö ns. kissasaippualla ja pehmeällä harjalla? Autoa luovutettaessa tuli näemmä talvirenkaista turvavöihin likaa, jota ei nyt saa pois.
- Suositusta edullisesta paikasta tilata Delphin normilatausjohtoa muuntajineen? Ei tarvitsisi raahata työpaikalle tuota kaapelia.
G30:stä on tullut ajettua muutamankin kerran, mutta onhan se isompi kuin F30. Ja tässä muodossa (Luxury line + DDC) juuri niin mukava kuin oli haussakin. Ehkä ei tarvitsekaan hankkia 17-tuumaisia kesärenkaita..
- Miten saa aloitettua esim. pitkän etapin pelkästään polttomoottorilla? Battery Control -moodissa pelkästään?
- Saako jostain ns. helposti sähköllä ja bensalla ajetut km-määrät? Tämä lähinnä väliöljynvaihtoja varten.
- Näytöllinen avain tuntuu vähän turhalta, mutta jos haluan että auto tunnistaa omistajansa myös sen pienemmän mötikän kanssa liikuttaessa, se täytyy linkittää uudelleen?
- Hyvä nahanhoitotuote, vai mennäänkö ns. kissasaippualla ja pehmeällä harjalla? Autoa luovutettaessa tuli näemmä talvirenkaista turvavöihin likaa, jota ei nyt saa pois.
- Suositusta edullisesta paikasta tilata Delphin normilatausjohtoa muuntajineen? Ei tarvitsisi raahata työpaikalle tuota kaapelia.
G30:stä on tullut ajettua muutamankin kerran, mutta onhan se isompi kuin F30. Ja tässä muodossa (Luxury line + DDC) juuri niin mukava kuin oli haussakin. Ehkä ei tarvitsekaan hankkia 17-tuumaisia kesärenkaita..
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 132
- Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:17
- Auto: F10 520d Business
G30 530e Sport (tulossa)
Pariin kohtaan vinkkiä:
Pelkällä polttomoottorilla pääsee Sportilla tai Battery Controllilla.
Nahkoihin olen käyttänyt Gyeon Leather Cleaner pesuun ja LeatherCoat suojaukseen. Suojaus ihan ehdoton valkoisten kanssa, LeatherCoat riittää,kun laiittaa muutaman kertaan vuodessa. Löytyy myös pinnoitteita, jos haluaa vielä paremman suojan.
Pelkällä polttomoottorilla pääsee Sportilla tai Battery Controllilla.
Nahkoihin olen käyttänyt Gyeon Leather Cleaner pesuun ja LeatherCoat suojaukseen. Suojaus ihan ehdoton valkoisten kanssa, LeatherCoat riittää,kun laiittaa muutaman kertaan vuodessa. Löytyy myös pinnoitteita, jos haluaa vielä paremman suojan.
G30 530e Launch Edition Sport
edellinen F10 520d Business
edellinen F10 520d Business
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Ihan vinkkinä vaan, että tuolla delphin hinnalla saa jo kiinteitä latausasemia joilla latausaika puolittuu (siis jos on mahdollisuus sellainen kotiin hankkia). Itsellä on se bemarin Essential wallbox (maksoi 500€) liitettynä vikavirtasuojalla olevaan kolmivaihepistorasiaan (kun sellainen sattui autotallin seinällä olemaan). Toki jos kyse on kerrostalosta tai rivitaloyhtiöstä niin tilanne ei olekaan välttämättä noin yksioikoinen.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Voi myös ostaa vaikka Metronin latausjohdon samalla hinnalla, saa samalla johdolla voimavirtapistorasian kohdalle sattuessa 11 kilowattiakin, ja shuko-adapterilla sen 8-16A mitä pistorasiasta riippuen uskaltaa ottaa.
Jostain syystä automerkistä riippumatta autojen vakiolatausjohdot on varsin rajoittuneita, ja johdossa aina iso tai valtava elektroniikkaboksi harmina.
Jostain syystä automerkistä riippumatta autojen vakiolatausjohdot on varsin rajoittuneita, ja johdossa aina iso tai valtava elektroniikkaboksi harmina.
Yritin nopeasti kahlata läpi ketjua, että onko ollut keskustelua kieroista jarrulevyistä mutten löytänyt.
Mulla on liisarina vm2018 72000km ajettu sedan, josta jarrutustärinän vuoksi vaihdettu jo kerran levyt ja nyt ne on taas kierot arviolta alle 20000 km ajon jälkeen.
Mulla on liisarina vm2018 72000km ajettu sedan, josta jarrutustärinän vuoksi vaihdettu jo kerran levyt ja nyt ne on taas kierot arviolta alle 20000 km ajon jälkeen.
Kova 530e kuume iskenyt ja luin tämän viikon aikana koko ketjun läpi.
Ymmärsinkö oikein, että kaikissa näissä autoissa on tuo sähköllä (hybridiakulla) toimiva lämmitys/jäähdytys vakiona, jonka voi esimerkiksi kännykällä aktivoida tai iDriven kautta ajastaa? Kävin autoliikkeessä koeajamassa ja myyjä väitti ettei siinä mallissa mitään lämmitintä ollut...
Nyt on kaupat yhden toisen liikkeen kanssa toiseen autoon jo lähellä. Auto tuotu Saksasta/Luxemburgista, joten tarviiko näissä ottaa mitään huomioon?
Epäselvää vielä tällä hetkellä tuo kotona lataus (rivitalo, autokatos, oma pistorasia). Isännöitsijä lomalla ja kukaan ei tunnu osaavan sanoa tähän mitään. Autoliike väittää että tuo hitaampi lataus (~5h täyteen) on mahdollista esimerkiksi vaikka kylpyhuoneen pistorasiasta, joten ei vaatisi mitään erikoista autokatoksen pistorasiaankaan? Mitä tuo hitain lataus oikeastaan vaatii sulakkeilta ja muilta?
Ymmärsinkö oikein, että kaikissa näissä autoissa on tuo sähköllä (hybridiakulla) toimiva lämmitys/jäähdytys vakiona, jonka voi esimerkiksi kännykällä aktivoida tai iDriven kautta ajastaa? Kävin autoliikkeessä koeajamassa ja myyjä väitti ettei siinä mallissa mitään lämmitintä ollut...
Nyt on kaupat yhden toisen liikkeen kanssa toiseen autoon jo lähellä. Auto tuotu Saksasta/Luxemburgista, joten tarviiko näissä ottaa mitään huomioon?
Epäselvää vielä tällä hetkellä tuo kotona lataus (rivitalo, autokatos, oma pistorasia). Isännöitsijä lomalla ja kukaan ei tunnu osaavan sanoa tähän mitään. Autoliike väittää että tuo hitaampi lataus (~5h täyteen) on mahdollista esimerkiksi vaikka kylpyhuoneen pistorasiasta, joten ei vaatisi mitään erikoista autokatoksen pistorasiaankaan? Mitä tuo hitain lataus oikeastaan vaatii sulakkeilta ja muilta?
Kyllä näissä kaikissa pitäisi lämmitys ja viilennys olla käytettävissä, JOS akussa on virtaa.Bablo kirjoitti: ↑17 Heinä 2021, 22:51 Kova 530e kuume iskenyt ja luin tämän viikon aikana koko ketjun läpi.
Ymmärsinkö oikein, että kaikissa näissä autoissa on tuo sähköllä (hybridiakulla) toimiva lämmitys/jäähdytys vakiona, jonka voi esimerkiksi kännykällä aktivoida tai iDriven kautta ajastaa? Kävin autoliikkeessä koeajamassa ja myyjä väitti ettei siinä mallissa mitään lämmitintä ollut...
Nyt on kaupat yhden toisen liikkeen kanssa toiseen autoon jo lähellä. Auto tuotu Saksasta/Luxemburgista, joten tarviiko näissä ottaa mitään huomioon?
Epäselvää vielä tällä hetkellä tuo kotona lataus (rivitalo, autokatos, oma pistorasia). Isännöitsijä lomalla ja kukaan ei tunnu osaavan sanoa tähän mitään. Autoliike väittää että tuo hitaampi lataus (~5h täyteen) on mahdollista esimerkiksi vaikka kylpyhuoneen pistorasiasta, joten ei vaatisi mitään erikoista autokatoksen pistorasiaankaan? Mitä tuo hitain lataus oikeastaan vaatii sulakkeilta ja muilta?
Lataus tosiaan auton suko-kaapelilla mulla mökillä kylppärin pistorasiasta. Vaatimus riippuu, kuinka nopeasti haluat ladata, mä esim käytän landella keskimmäistä nopeutta yön yli eli 7A. Himassa latasin normaalista lämmitystolpasta, joissa yleensä on 16A sulake eli sukopiuhan maksimi latausnopeus 10A ei liene mahdoton eikä ainakaan mulla ollut mitään ongelmia tuon kanssa.
Minulla on testissä muutaman vuoden ikäinen 530e ja akun varaus on vähän kysymysmerkki. Miltä kuulostaa, että auto ottaa varausta noin 6kwh MyBMW appiksen mukaan ja akku täyttyy tasan 2 tunnissa (sillä 10A shuko laturilla). Jos lähden pihasta ajamaan noin 60kmh nopeutta niin ehkä 25km pääsee maksimissaan ennen kuin max edrive kytkeytyy pois päältä.
Mitä luokkaa teillä akku ottaa varausta ja kauanko latauksessa menee? Omaan korvaan tuo 2 tunnissa täyteen ja 6kwh kuulostaa hieman pieneltä. Sama rangen suhteen. Kuvittelin että preconditioning tehtynä illalla noin 22C lämmössä tällä olisi mennyt se 30-40km. Tässä autossa on siis se vanhempi 9.2kwh akku.
Mitä luokkaa teillä akku ottaa varausta ja kauanko latauksessa menee? Omaan korvaan tuo 2 tunnissa täyteen ja 6kwh kuulostaa hieman pieneltä. Sama rangen suhteen. Kuvittelin että preconditioning tehtynä illalla noin 22C lämmössä tällä olisi mennyt se 30-40km. Tässä autossa on siis se vanhempi 9.2kwh akku.
10A*230V*2h=4,6kWh. Jostain syystä Bemareissa appi näyttää ladatuksi enemmän kuin todellisuudessa ladattu on, verrata voi vaikka julkisen laturin laskutukseen. Ihan tyhjäksihän akkua ei koskaan päästetä, eli sitä 9,2kWh:ta ei kokonaan kuulukaan saada käyttöön. Markkinointiosasto ilmoittaa kuitenkin bruttokapasiteetin eikä nettoa koska se on hienompi luku.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
9.2 kWh brutto josta käytössä ainakin uutena pitäisi olla 7.6 kWh.Zansibar kirjoitti: ↑18 Heinä 2021, 09:47 Minulla on testissä muutaman vuoden ikäinen 530e ja akun varaus on vähän kysymysmerkki. Miltä kuulostaa, että auto ottaa varausta noin 6kwh MyBMW appiksen mukaan ja akku täyttyy tasan 2 tunnissa (sillä 10A shuko laturilla). Jos lähden pihasta ajamaan noin 60kmh nopeutta niin ehkä 25km pääsee maksimissaan ennen kuin max edrive kytkeytyy pois päältä.
Mitä luokkaa teillä akku ottaa varausta ja kauanko latauksessa menee? Omaan korvaan tuo 2 tunnissa täyteen ja 6kwh kuulostaa hieman pieneltä. Sama rangen suhteen. Kuvittelin että preconditioning tehtynä illalla noin 22C lämmössä tällä olisi mennyt se 30-40km. Tässä autossa on siis se vanhempi 9.2kwh akku.
25 km kuulostaa ihan normaalilta, sen enempää tietämättä olosuhteista, nopeudesta ja rengastuksesta.
Oma 2017 mallinen auto raportoi BMW applikaatioon yleensä ~7 kWh kun lataa "tyhjästä täyteen" eli esim 8% -> 100%
Kiitos kommenteista. Olen tekemästä autosta kauppaa ja siksi yritän selvittää mikä on normaalia ja mikä ei.
Laskin itsekin että 2h 10A lataus on alle 5kwh ja kuulosti vähän alhaiselta. Kuvittelin että ainakin sen 3h lataisi ja akun nettokapasiteetti olisi lähemmäs 7.5-8kwh ja Max edrivella pääsisi lähemmäs 40km kun menee tasaista 60kmh tietä (225/18 rengas ja keli 22C).
25km range tuli ajamalla tasaista 60kmh perus asfalttitietä ilman kiihdyttelyjä ja pysähtelyjä. Rengastus sportline 18" ja pieni ylipaine renkaissa. Keli 22C ja preconditioning tehty ennen lähtöä auto piuhassa. Eli ei tuota optimaalisemmaksi paljoa mene.
Laskin itsekin että 2h 10A lataus on alle 5kwh ja kuulosti vähän alhaiselta. Kuvittelin että ainakin sen 3h lataisi ja akun nettokapasiteetti olisi lähemmäs 7.5-8kwh ja Max edrivella pääsisi lähemmäs 40km kun menee tasaista 60kmh tietä (225/18 rengas ja keli 22C).
25km range tuli ajamalla tasaista 60kmh perus asfalttitietä ilman kiihdyttelyjä ja pysähtelyjä. Rengastus sportline 18" ja pieni ylipaine renkaissa. Keli 22C ja preconditioning tehty ennen lähtöä auto piuhassa. Eli ei tuota optimaalisemmaksi paljoa mene.
Minun ex vm 2019 otti työpaikan latauspiteestä yleensä pikkaisen yli 8 kw laskutuksen ajettuani sen 40 km. Enimmillään mennyt 8,65 kw ja kesäkelillä päässyt sähköllä koko matkan. Tämä siis 9,2 kw akustolla. Autolla oli ajettu 33 tuhatta vaihtoon mennessä eikä akuston hiipumisesta ollut merkkejä. Uusi facelift vie pikkaisen enemmän virtaa, kun ei tarvite pihistellä. Lataushäviötä mittauksessa lienee jonkin verran.
Laitetaan nyt tähänkin vielä päivitys kun on tullut tehtyä parina päivänä lisää testausta. Akku aivan täyteen, ulkona noin 22 lämmintä, eco ja edrive max ja noin 35km meni melko tasaisella 60kmh vauhdilla. Viimeisellä 5km moottori kävi puoli minuuttia käynnissä kun piti ajaa nopeammin jyrkkä mäki, mutta ihan ok:lta vaikuttaa. Akku ajettiin myös diagnostiikan läpi ja yhdessä kennossa pientä sanomista, muuten akku on edelleen aivan speksissä ja tuonkin kennon saisi takuussa vaihdettua. Näin ollen allekirjoittaneesta tuli 530e omistaja.
ps. Ärsyttävä Spotify integroinnin puute Androidin kanssa meni sekin kuntoon kolmannen osapuolen softalla. Nyt toimii Spotify iDrivesta.
ps. Ärsyttävä Spotify integroinnin puute Androidin kanssa meni sekin kuntoon kolmannen osapuolen softalla. Nyt toimii Spotify iDrivesta.
Android auton saa softapäivityksellä toimimaan ja sitä kautta saisi varmaan Apple Carplayta vastaavasti Spotifyn käyttöön. Bemarin "oma" Spotify vaati ainakin ennen tilauksen toimiakseen.Zansibar kirjoitti: ↑22 Heinä 2021, 13:24 Laitetaan nyt tähänkin vielä päivitys kun on tullut tehtyä parina päivänä lisää testausta. Akku aivan täyteen, ulkona noin 22 lämmintä, eco ja edrive max ja noin 35km meni melko tasaisella 60kmh vauhdilla. Viimeisellä 5km moottori kävi puoli minuuttia käynnissä kun piti ajaa nopeammin jyrkkä mäki, mutta ihan ok:lta vaikuttaa. Akku ajettiin myös diagnostiikan läpi ja yhdessä kennossa pientä sanomista, muuten akku on edelleen aivan speksissä ja tuonkin kennon saisi takuussa vaihdettua. Näin ollen allekirjoittaneesta tuli 530e omistaja.
ps. Ärsyttävä Spotify integroinnin puute Androidin kanssa meni sekin kuntoon kolmannen osapuolen softalla. Nyt toimii Spotify iDrivesta.
Ei taida saada Android Autoa softalla ellei ole 2019 toisella puolikkaalla tehty auto tai jotain sinne päin.
Mutta kolmannen osapuolen softalla Spotify yms tulee selattavaksi. Replikoi aika paljon Android auto ominaisuuksia https://github.com/hufman/AndroidAutoIdrive
Mutta kolmannen osapuolen softalla Spotify yms tulee selattavaksi. Replikoi aika paljon Android auto ominaisuuksia https://github.com/hufman/AndroidAutoIdrive