530e kokemuksia ja keskustelua
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Kyllähän näitä riittää. Itse kans REDissä tuli ladattua just tohon samaan hintaan, kun latauspaikkoja oli satoja ja kaikki tyhjänä. Joten miksipä ei, kun tilaa on ja hinta kohdallaan. Näin siis silloin kun piti vielä kotoa töihin asti lähteä, kohta siitäkin on jo vuosi.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 7
- Liittynyt: 17 Helmi 2020, 10:08
- Auto: G30 530e
- Paikkakunta: Oulu
Itselleni latausasema on myös sijoitus tulevaisuuteen. Tästä eteenpäin kaikki talouteen tulevat kulkuneuvot on vähintään plugareita, ellei sitten jopa täyssähköjä. Vaikka 530e ei lataakaan kuin 3.6 kW teholla, seuraava saattaa hyödyntää koko 11 kW.
530e xDrive 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 95
- Liittynyt: 04 Loka 2020, 17:34
- Auto: 330e xDrive 2021
- Paikkakunta: Espoo
Tähän laturihommaan sellainen kommentti ettei kannata ainakaan hommata ABB:n Terraa. Eilen sain oman 330xe:n ja tuo ABB:n boksi on kyllä helvetin rakkine. Sain sen juntturaan eilen useita kertoja samalla kun lämmitin saunaa ja yritin testata dynaamista kuormanhallintaa. Joka kerta syöttövirrat pois boksista jotta se alko taas pelittämään. Tänään joku ihme virheherja 3 kertaa ja taas virrat pois boksista. Olen ollut yhteydessä yhteen ABB:n kaveriin ja tänään lähteny 3 mailia koskien ongelmia.
prätkä: Kawasaki H2 SX
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 14
- Liittynyt: 10 Heinä 2020, 21:41
Sellainen tuli vastaan, että nyt -20 asteessa akku ei suostu ottamaan virtaa kotilaturilla duunipaikan tolpasta, suko-laturi ei toimi ollenkaan. Tämä lienee normaalia, mutta ajossa se ei suostu lataamaan myöskään regenillä. Ajomatka tosin vain 20km ja akku tietenkin jääkylmä, mutta onko normaalia että akku ei suostu ottamaan käytännössä yhtään virtaa polttiksen generaattorilla? Olisin sen verran ladannut, että olisin kabiinin saanut aamuksi lämmitettyä. Toki oli penkinlämmitintä yms päällä joten kaikki generoitu sähkö mennyt niiden ylläpitämiseen? Lataus onnistui kaapelilla vielä -13 asteessa, mutta ei sen yli. Täytynee ajella huomenna pidempi lenkki ja katsoa, että ottaako akku yhtään virtaa vastaan. Yleensä auto ensikilsat latailee itsekseen hieman, mutta nyt tosiaan ei yhtään.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 14
- Liittynyt: 10 Heinä 2020, 21:41
No niin, 70 km lenkki ajettu ja 30km akku alkoi ottamaan virtaa vastaan ja loppu 10km tultiin sähköllä, eli akku tosiaan täytyy herätellä kovilla pakkasilla .
Täytyy tarkistaa se suko-laturi. Kiitos vastauksesta!
Täytyy tarkistaa se suko-laturi. Kiitos vastauksesta!
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 8
- Liittynyt: 27 Tammi 2021, 20:56
- Auto: BMW 545xe
Audi Q7 4.2 TDi
Corvette C6Z06 ahdettu - Paikkakunta: Tornio
On kylläkin 545e. Tiistaina hain uuden auton ja sain asennettua puhelimeen appin ja ladattua akun kodin latauspisteestä. Keskiviikkona en saanut puhelimella enää yhteyttä autoon ja jakarin kuvakin syttyi. Käski viedä korjaamolle ja vein. Latauskeskus ja johtosarja menee vaihtoon, osa saattaa tulla Ruotsiin 8.2 eli kyllä tässä 2-3 viikkoa menee. Melkein 100 km ehdin ajaa. Ensituntuma autosta muuten:
- ovet menee huonosti kiinni vs. edellinen mersu E350e
- ohjaus on tahmea ja tunnoton. 5-Bemussa on tainnut olla hyvä viimeksi E61:ssä? Audi ja Mersu ovat paljon parempia ohjauksen suhteen.
- mittaristo on surkea verrattuna mihin tahansa vaikka 20v vanhaan bemariin. Ei saa esim. kierroslukumittaria näkyviin, jos ei laita sportille tai vaihteistoa S-asentoon. Mitä niillä on muuten eroa? Hybridinä ei nähtävästi toimi kummallakaan. Mitä tekee sillä kiihtyvyysmittarilla??
- 8 astetta oli pakkasta ja polttomoottori ei käynnistynyt vaan halusi lähteä sähköllä. Miten lämmität ikkunat kun puhelimella ei saanut yhteyttä. Ei kai se lämpene kuin ajaessa sitten. Miten polttomoottorin saa pakolla käyntiin?
- kun tilasin auton niin varusteluettelossa luki, että sisällä on ambient-valaistus. Ei ole. On synkkä sisältä.
- 80 kEur auto, jossa on led-valot. Mutta pitkien valojen automatiikan saa tilata netistä 179 Eurolla. En muista milloin minulla olisi ollut aito ilman sitä, ehkä 2001. Yritin tilata, mutta ei nettikauppa hyväksynyt Handelsbankenin Mastercardia. S- pankin Visa olisi mennyt läpi, mutts en muistanut tunnuksia niin antaa olla. 36 kk liisari ja pimeitä kuukausia on ehkä 21 niin sehän olisi 8,5 Eur/kk. Ei kannata.
- takakontin pahvit säilytyslokeroiden kansina tosi ohuet ja halvan oloiset.
- paino tuntuu ajossa.
Positiivista:
- alustan iskunvaimennus ja jousten jäykkyys on hyvä.
- istuimet ovat erinomaiset
- liikahtaa ihan kohtuullisesti, mutta vasta korkeilla kierroksilla. Kuutosen ääni saisi kuulua paremmin. En ole varma tuleeko kaiuttimista jotain lisämölinää, mutta ehkä se selviää kun saa lisää kokemusta autosta.
- Harman Kardonit ovat hyvät, mutta Mersun Burmesterit oli vielä paremmat.
- ulkonäkö.
Pakko todeta, että olen pettynyt monessakin suhteessa. Mersuun olin tyytyväinen, mutta se oli hybridinä talvella toivoton surkean latausluukun takia.
Osaako joku neuvoa
- polttomoottorin pakkokäynnistys
- sport asento hybridiajo
- vaihteisto S- asento hybridiajo
- mittariston räätälöinti
- ovet menee huonosti kiinni vs. edellinen mersu E350e
- ohjaus on tahmea ja tunnoton. 5-Bemussa on tainnut olla hyvä viimeksi E61:ssä? Audi ja Mersu ovat paljon parempia ohjauksen suhteen.
- mittaristo on surkea verrattuna mihin tahansa vaikka 20v vanhaan bemariin. Ei saa esim. kierroslukumittaria näkyviin, jos ei laita sportille tai vaihteistoa S-asentoon. Mitä niillä on muuten eroa? Hybridinä ei nähtävästi toimi kummallakaan. Mitä tekee sillä kiihtyvyysmittarilla??
- 8 astetta oli pakkasta ja polttomoottori ei käynnistynyt vaan halusi lähteä sähköllä. Miten lämmität ikkunat kun puhelimella ei saanut yhteyttä. Ei kai se lämpene kuin ajaessa sitten. Miten polttomoottorin saa pakolla käyntiin?
- kun tilasin auton niin varusteluettelossa luki, että sisällä on ambient-valaistus. Ei ole. On synkkä sisältä.
- 80 kEur auto, jossa on led-valot. Mutta pitkien valojen automatiikan saa tilata netistä 179 Eurolla. En muista milloin minulla olisi ollut aito ilman sitä, ehkä 2001. Yritin tilata, mutta ei nettikauppa hyväksynyt Handelsbankenin Mastercardia. S- pankin Visa olisi mennyt läpi, mutts en muistanut tunnuksia niin antaa olla. 36 kk liisari ja pimeitä kuukausia on ehkä 21 niin sehän olisi 8,5 Eur/kk. Ei kannata.
- takakontin pahvit säilytyslokeroiden kansina tosi ohuet ja halvan oloiset.
- paino tuntuu ajossa.
Positiivista:
- alustan iskunvaimennus ja jousten jäykkyys on hyvä.
- istuimet ovat erinomaiset
- liikahtaa ihan kohtuullisesti, mutta vasta korkeilla kierroksilla. Kuutosen ääni saisi kuulua paremmin. En ole varma tuleeko kaiuttimista jotain lisämölinää, mutta ehkä se selviää kun saa lisää kokemusta autosta.
- Harman Kardonit ovat hyvät, mutta Mersun Burmesterit oli vielä paremmat.
- ulkonäkö.
Pakko todeta, että olen pettynyt monessakin suhteessa. Mersuun olin tyytyväinen, mutta se oli hybridinä talvella toivoton surkean latausluukun takia.
Osaako joku neuvoa
- polttomoottorin pakkokäynnistys
- sport asento hybridiajo
- vaihteisto S- asento hybridiajo
- mittariston räätälöinti
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 7
- Liittynyt: 17 Helmi 2020, 10:08
- Auto: G30 530e
- Paikkakunta: Oulu
Omani on ajalta ennen faceliftiä, mutta jospa nämä ominaisuudet on samat vielä:
- Siihen avaimen ylimääräiseen nappiin voi ohjelmoida auton valikoiden kautta lämmityksen aloituksen. Sitten saat auton lämpiämään ilman puhelinta jos on avaimen kantaman päässä.
- Polttiksen pakkokäynnistys tulee kun käytät vaidekeppiä sportilla.
- Siihen avaimen ylimääräiseen nappiin voi ohjelmoida auton valikoiden kautta lämmityksen aloituksen. Sitten saat auton lämpiämään ilman puhelinta jos on avaimen kantaman päässä.
- Polttiksen pakkokäynnistys tulee kun käytät vaidekeppiä sportilla.
530e xDrive 2020
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 169
- Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
- Auto: 316iA F31 -15
- Paikkakunta: Espoo
Onko tuo siis niin että vaihdekeppi sportille ja takaisin -> P niin pystyy esim. mennä puhdistelemaan autoa ja moottori pysyy käynnissä?Oululainen kirjoitti: ↑29 Tammi 2021, 07:40 - Polttiksen pakkokäynnistys tulee kun käytät vaidekeppiä sportilla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Eihän tuohon tarvitse muuta kuin polkaista kaasupoljinta kun auto on käynnissä mutta vaihde P. Silloin polttomoottori hörähtää käyntiin.Galaxy1223 kirjoitti: ↑30 Tammi 2021, 10:35 Onko tuo siis niin että vaihdekeppi sportille ja takaisin -> P niin pystyy esim. mennä puhdistelemaan autoa ja moottori pysyy käynnissä?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 11
- Liittynyt: 16 Helmi 2011, 13:56
- Auto: BMW F10 LCI 530d xDrive 2014
Tällainen auto on hyvin varteenotettava ehdokas seuraavaksi autokseni. Siihen liittyen pari mieltäni askarruttavaa kysymystä:
1. Miten polttomoottorin esilämmitys hoidetaan? Onko näissä yleensä Webastoja tms? Sisätilat voi ilmeisesti ajastaa lämmittämään autoa sen omalla lämmityslaitteella, koska tässä lienee lämmityslaite sähkötoiminen, eikä hyödynnä jäähdytysnesteen lämpöä ainakaan pelkästään?
2. Työpaikan lämmitystolpissa on 4A automaattisulakkeet. Pystyykö niistä lataamaan autoa ilman, että sulakkeet paukkuvat? Työkaverin hybridi-Passatissa pystyy kuulemma autosta määrittelemään sen, kuinka monella ampeerilla lataa autoa. Hän laittaa asetuksen minimiin, joten pystyy sitten lataamaan autoaan työpaikalla. Onko tässä Bemarissa moista mahdollisuutta?
1. Miten polttomoottorin esilämmitys hoidetaan? Onko näissä yleensä Webastoja tms? Sisätilat voi ilmeisesti ajastaa lämmittämään autoa sen omalla lämmityslaitteella, koska tässä lienee lämmityslaite sähkötoiminen, eikä hyödynnä jäähdytysnesteen lämpöä ainakaan pelkästään?
2. Työpaikan lämmitystolpissa on 4A automaattisulakkeet. Pystyykö niistä lataamaan autoa ilman, että sulakkeet paukkuvat? Työkaverin hybridi-Passatissa pystyy kuulemma autosta määrittelemään sen, kuinka monella ampeerilla lataa autoa. Hän laittaa asetuksen minimiin, joten pystyy sitten lataamaan autoaan työpaikalla. Onko tässä Bemarissa moista mahdollisuutta?
1: Polttomoottoria ei auto pysty esilämmittämään. Ulkopuolinen moottorilämmitin ainut mahdollisuus, esim.defa.
Webaa ei saa.
Ajastettu sisälämmitys/ viilennys onnistuu, jos akussa on vähintään 30% virtaa jäljellä. Tai ainakin oli, voi olla jo uusimmassa alempikin tuo prosenttiluku.
2: Pystyy rajaamaan oikeille sulakkeille latauslaitteen.
Webaa ei saa.
Ajastettu sisälämmitys/ viilennys onnistuu, jos akussa on vähintään 30% virtaa jäljellä. Tai ainakin oli, voi olla jo uusimmassa alempikin tuo prosenttiluku.
2: Pystyy rajaamaan oikeille sulakkeille latauslaitteen.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
No jopas, eipä olekaan tuota 4A mahdollisuutta.
Onhan tuo sulakekoko tolpassa aika onneton: n.960 Wattia. No eipä sisätilanlämmitintä pysty käyttämään kun moottoriakin lämmitetään.
6-16A välillä kaikki onnistuu säätää kohdilleen.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 8
- Liittynyt: 27 Tammi 2021, 20:56
- Auto: BMW 545xe
Audi Q7 4.2 TDi
Corvette C6Z06 ahdettu - Paikkakunta: Tornio
Sain 545:n huollosta. Ei vaihdettukaan ehkä mitään vaan laitettiin uudet softat. Nyt ottaa latausta vastaan. Mutta avaimen salmiakkinsppulasta ei saa sisälämmitystä käyntiin, vaikka asetus on siten. Sisällä syttyy jotain valoa mittaristoon, mutta sammuvat pian. Puhelimen appilla onnistui 5 min myöhemmin. Mutta app ei toimi aina.
Polttomoottoria ei saa noilla edellä mainituilla toimilla käyntiin ainakaan -25 C. Tai vaihteiston m/s laittamalla saa käyntiin, mutta sehän sammuu kun avaa oven. Mielellään lämmittäisi moottoria samalla kun rappaa ikkunoita tai puhdistaa lamppuja lumesta.
Pienin latausvirta on 6 A kun sitä kysyttiin yllä.
Moottorin ääni on hieno kunhan laittaa asentoon ”tasapainoinen”. Silloin ei tule liikaa kaiuttimista. Urheilullinen on minusta teennäinen kaiuttimista.
Nyt olen ajanut enemmän ja auto tuntuu jo hyvältä. Mutta jos haluaa ajella enimmäkseen sähköllä ja välttää polttomoottoriajoa kannattanee valita 530e. 545e tekee mieli ajaa sport-asennossa moottorin ääntä kuunnellen ja suorituskyvystä nauttien. Sportillakin ohjaus on minusta comfortilla parempi, moottoria ja vaihteistoa olen toistaiseksi pitänyt sportilla.
Polttomoottoria ei saa noilla edellä mainituilla toimilla käyntiin ainakaan -25 C. Tai vaihteiston m/s laittamalla saa käyntiin, mutta sehän sammuu kun avaa oven. Mielellään lämmittäisi moottoria samalla kun rappaa ikkunoita tai puhdistaa lamppuja lumesta.
Pienin latausvirta on 6 A kun sitä kysyttiin yllä.
Moottorin ääni on hieno kunhan laittaa asentoon ”tasapainoinen”. Silloin ei tule liikaa kaiuttimista. Urheilullinen on minusta teennäinen kaiuttimista.
Nyt olen ajanut enemmän ja auto tuntuu jo hyvältä. Mutta jos haluaa ajella enimmäkseen sähköllä ja välttää polttomoottoriajoa kannattanee valita 530e. 545e tekee mieli ajaa sport-asennossa moottorin ääntä kuunnellen ja suorituskyvystä nauttien. Sportillakin ohjaus on minusta comfortilla parempi, moottoria ja vaihteistoa olen toistaiseksi pitänyt sportilla.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 71
- Liittynyt: 15 Heinä 2019, 22:09
- Auto: 2019 530e M Sport
Salmiakkinappulaa pitää minusta pitää hetki pohjassa, jotta lämmitys lähtee käyntiin. Näin ainakin 2019 530e:ssä.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 385
- Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
- Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18 - Paikkakunta: Turku
Eikös sitä oven avaus/moottori sammuu saa pois valikosta?Mikkoyli kirjoitti: ↑03 Helmi 2021, 21:46 Sain 545:n huollosta. Ei vaihdettukaan ehkä mitään vaan laitettiin uudet softat. Nyt ottaa latausta vastaan. Mutta avaimen salmiakkinsppulasta ei saa sisälämmitystä käyntiin, vaikka asetus on siten. Sisällä syttyy jotain valoa mittaristoon, mutta sammuvat pian. Puhelimen appilla onnistui 5 min myöhemmin. Mutta app ei toimi aina.
Polttomoottoria ei saa noilla edellä mainituilla toimilla käyntiin ainakaan -25 C. Tai vaihteiston m/s laittamalla saa käyntiin, mutta sehän sammuu kun avaa oven. Mielellään lämmittäisi moottoria samalla kun rappaa ikkunoita tai puhdistaa lamppuja lumesta.
Pienin latausvirta on 6 A kun sitä kysyttiin yllä.
Moottorin ääni on hieno kunhan laittaa asentoon ”tasapainoinen”. Silloin ei tule liikaa kaiuttimista. Urheilullinen on minusta teennäinen kaiuttimista.
Nyt olen ajanut enemmän ja auto tuntuu jo hyvältä. Mutta jos haluaa ajella enimmäkseen sähköllä ja välttää polttomoottoriajoa kannattanee valita 530e. 545e tekee mieli ajaa sport-asennossa moottorin ääntä kuunnellen ja suorituskyvystä nauttien. Sportillakin ohjaus on minusta comfortilla parempi, moottoria ja vaihteistoa olen toistaiseksi pitänyt sportilla.
Itsellä g30 -18, josta sen voi valita päälle /pois.