Omassa on alla talvirenkaat, eli 225/55-17. Kulku on rauhoittunut oikeastaan aika paljonkin, uriin ei vedellä ja pieni mukavuuslisäkin saatiin. Pitänee yrittää löytää kesärengassarjaksikin tämä kokoluokka, 18-tuumaisissa ei ole mitään muuta etua kuin ehkä ulkonäköparannus.
Kysymys. Onko joku saanut käsiteltyä 530e:n latausluukkua talvikelpoiseksi? Nyt on omassa jäässä, liikkuu sisään mutta lukko ei avaa.
530e kokemuksia ja keskustelua
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 316
- Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
- Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e
Tässähän on erilainen mekanismi kuin mitä on F15:sta. Sen kanssa ei ihan karmeita ongelmia ollut, mutta G30:n luukun mekanismi on osoittautunut meikäläiselläkin ilmeisen talvikeliherkäksi. Käsittelin mekanismin tapin BMW:n kuminhoitoaineella (mitä lieneenkään). Nyt on muutaman päivän sillä pelannut ilman ongelmia, tosin ei kelikään nyt ihan pahin mahdollinen ole ollut, kuivaa pakkaskeliä.
Nyt kun tuli nämä parinkymmenen asteen pakkaset, niin auton sivuikkunat vetää huuruun (jäähän yläreunasta) auto-asetuksella. Ikkunat saa auki tuulilasin max-toiminnolla tai käyttämällä manuaalista valintaa tuulilasille / suoraan kabiiniin, mutta puhallinta on pidettävä melkein täysillä. Onko tämä tyyppivika? Jalkatilan matot on mielestäni kuivat. Ilmastointihan ei ole mukana kuivattamassa sisäilmaa näin kovilla pakkasilla?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1202
- Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
- Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023
Paljonko sulla on automaattisen puhalluksen intensiteetti? Kyllä sitä kovalla pakkasella saa nostaa neloseen varsinkin jos yhtään kulkeutuu lunta autoon. Miedommalla riittää 3/5 tai jopa 2/5.Espe64 kirjoitti: ↑08 Joulu 2021, 07:54 Nyt kun tuli nämä parinkymmenen asteen pakkaset, niin auton sivuikkunat vetää huuruun (jäähän yläreunasta) auto-asetuksella. Ikkunat saa auki tuulilasin max-toiminnolla tai käyttämällä manuaalista valintaa tuulilasille / suoraan kabiiniin, mutta puhallinta on pidettävä melkein täysillä. Onko tämä tyyppivika? Jalkatilan matot on mielestäni kuivat. Ilmastointihan ei ole mukana kuivattamassa sisäilmaa näin kovilla pakkasilla?
eco pro -tila vähentää mm. ilmanvaihdon tehoa, sitä ei kannata käyttää (koskaan ikinä milloinkaan muutenkaan, hehe).
Omassa etulasit pysyy hyvin auki. Tai no siihen eteen alareunaan kajarin taakse nurkkaan syntyy helposti pieni läntti huurua. Mutta takasivulasit tässä herkästi huurustuu jos ei ole 4-alueilmastointia ruksittu, kuten mullakaan ei ole.
Kangasmatot talveks nevadaan. Tai ainakin kuramatot niiden päälle.Espe64 kirjoitti: ↑08 Joulu 2021, 07:54 Nyt kun tuli nämä parinkymmenen asteen pakkaset, niin auton sivuikkunat vetää huuruun (jäähän yläreunasta) auto-asetuksella. Ikkunat saa auki tuulilasin max-toiminnolla tai käyttämällä manuaalista valintaa tuulilasille / suoraan kabiiniin, mutta puhallinta on pidettävä melkein täysillä. Onko tämä tyyppivika? Jalkatilan matot on mielestäni kuivat. Ilmastointihan ei ole mukana kuivattamassa sisäilmaa näin kovilla pakkasilla?
Suomen talveen aivan perseestä moiset sisustuskoristeet. Eikä niillä kesälläkään mitään tee sen puoleen. Ainakaan jos autoa käyttää muuhunkin kuin hallista toiseen ajamiseen.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 108
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
- Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi
Vahva mielipide . Jaoin tuollaisen käsityksen itsekin aikanaan, ja E61:ssä laitoin talveksi kumimatot, kesällä velourit. Nyt F11 ympärivuoden velourmatot ja mielestäni hyvin pärjää. Aiemmat talvet hallissa yöt, nyt ulkosalla pääasiassa.Havis kirjoitti: ↑09 Joulu 2021, 05:44Kangasmatot talveks nevadaan. Tai ainakin kuramatot niiden päälle.Espe64 kirjoitti: ↑08 Joulu 2021, 07:54 Nyt kun tuli nämä parinkymmenen asteen pakkaset, niin auton sivuikkunat vetää huuruun (jäähän yläreunasta) auto-asetuksella. Ikkunat saa auki tuulilasin max-toiminnolla tai käyttämällä manuaalista valintaa tuulilasille / suoraan kabiiniin, mutta puhallinta on pidettävä melkein täysillä. Onko tämä tyyppivika? Jalkatilan matot on mielestäni kuivat. Ilmastointihan ei ole mukana kuivattamassa sisäilmaa näin kovilla pakkasilla?
Suomen talveen aivan perseestä moiset sisustuskoristeet. Eikä niillä kesälläkään mitään tee sen puoleen. Ainakaan jos autoa käyttää muuhunkin kuin hallista toiseen ajamiseen.
E81:een vaihdoin kumimatot velourien tilalle talveksi, kun sellaiset on. Naisen käytössä kun pääasiassa on, eikä olen niin tarkka siivoamisesta (auton) ja jalkojen puhdistamisesta lumesta.
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Kumimatto näyttä aina paskaselle, se on liukas ja epäkäytännöllinen. Tässä ilmastossa autoa ei pidä säilyttää taivasalla.Havis kirjoitti: ↑09 Joulu 2021, 05:44Kangasmatot talveks nevadaan. Tai ainakin kuramatot niiden päälle.Espe64 kirjoitti: ↑08 Joulu 2021, 07:54 Nyt kun tuli nämä parinkymmenen asteen pakkaset, niin auton sivuikkunat vetää huuruun (jäähän yläreunasta) auto-asetuksella. Ikkunat saa auki tuulilasin max-toiminnolla tai käyttämällä manuaalista valintaa tuulilasille / suoraan kabiiniin, mutta puhallinta on pidettävä melkein täysillä. Onko tämä tyyppivika? Jalkatilan matot on mielestäni kuivat. Ilmastointihan ei ole mukana kuivattamassa sisäilmaa näin kovilla pakkasilla?
Suomen talveen aivan perseestä moiset sisustuskoristeet. Eikä niillä kesälläkään mitään tee sen puoleen. Ainakaan jos autoa käyttää muuhunkin kuin hallista toiseen ajamiseen.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Joo ennen itte kanssa vannoin kumimattojen nimeen, en enää. Tais omassa tulla sellaiset mukana, kertaakaan en oo käyttänyt. Lähtee halvalla noh koko auto tosin menossa vaihtoon. Kyllä kangasmatto on musta hieman likaisenakin siistimpi kuin kuminen, makuasioita tosin.
Mä voisin myydä kangasmatot, olleet tallin seinällä toimettomana. Olisikin kiva jos autoa käyttäisi vain kurattomissa ja lumettomissa olosuhteissa. Mutta siihen ei auta edes oma lämmin talli josta auto lähtee, kun matkan toisessa päässä ollaan kuitenkin sään armoilla. Eikä auta että itse osaan kopistella kengät, jostain syystä kartturin matolle kuraa kertyy nopeammin kuin kuljettajan puolelle, vaikka mun autossa harvoin kartturin paikalla edes istuu ketään. Mutta silloin kun istuu, se ei muista kopistella kenkiänsä. Ja sen kerran kun autolle kävellessä vahingossa tulee astuneeksi ensin kurakkoon ja sitten koiranläjään, ei aiheuta kuin minuutin matonpesuperaation ja taas kiiltää.
Kunnollinen kumimatto ei ole yhtään liukas eikä epäkäytännöllinen. Tarvikemattoina myydään monenlaisia, kerran erehdyin ostamaan Rensi-maton joka oli melkein yhtä kova ja liukas kuin Sarvis-pulkka. Autovalmistajan orggiskumimatotkaan ei aina ole läheskään hyviä, jos ne on suunniteltu jossain etelän lämmössä. Nyt mulla on rullatavarasta itse leikatut kumimatot, joista eräs bemaristi kysyi "mistä oot löytänyt noin hyvän näköiset matot?"
Kunnollinen kumimatto ei ole yhtään liukas eikä epäkäytännöllinen. Tarvikemattoina myydään monenlaisia, kerran erehdyin ostamaan Rensi-maton joka oli melkein yhtä kova ja liukas kuin Sarvis-pulkka. Autovalmistajan orggiskumimatotkaan ei aina ole läheskään hyviä, jos ne on suunniteltu jossain etelän lämmössä. Nyt mulla on rullatavarasta itse leikatut kumimatot, joista eräs bemaristi kysyi "mistä oot löytänyt noin hyvän näköiset matot?"
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 108
- Liittynyt: 28 Maalis 2010, 23:50
- Auto: F11 535d ja E81
E31 850Csi ja E31 850i
E24 635Csi
Omituista. Minulla ei ole kuraa, ollut pääsääntöisesti lämpimässä hallissa yöt. Välillä kippaan sorat veks, mitään ongelmia ja kuraa ei juuri ole, en kulje jalkineilla pelloilla.Wonderi kirjoitti: ↑09 Joulu 2021, 22:39 Mä voisin myydä kangasmatot, olleet tallin seinällä toimettomana. Olisikin kiva jos autoa käyttäisi vain kurattomissa ja lumettomissa olosuhteissa. Mutta siihen ei auta edes oma lämmin talli josta auto lähtee, kun matkan toisessa päässä ollaan kuitenkin sään armoilla. Eikä auta että itse osaan kopistella kengät, jostain syystä kartturin matolle kuraa kertyy nopeammin kuin kuljettajan puolelle, vaikka mun autossa harvoin kartturin paikalla edes istuu ketään. Mutta silloin kun istuu, se ei muista kopistella kenkiänsä. Ja sen kerran kun autolle kävellessä vahingossa tulee astuneeksi ensin kurakkoon ja sitten koiranläjään, ei aiheuta kuin minuutin matonpesuperaation ja taas kiiltää.
Kunnollinen kumimatto ei ole yhtään liukas eikä epäkäytännöllinen. Tarvikemattoina myydään monenlaisia, kerran erehdyin ostamaan Rensi-maton joka oli melkein yhtä kova ja liukas kuin Sarvis-pulkka. Autovalmistajan orggiskumimatotkaan ei aina ole läheskään hyviä, jos ne on suunniteltu jossain etelän lämmössä. Nyt mulla on rullatavarasta itse leikatut kumimatot, joista eräs bemaristi kysyi "mistä oot löytänyt noin hyvän näköiset matot?"
Kun annoin arvioni kangasmatto vs kumimatto käytöstä, en suinkaan viitannut ulkonäköön.315i kirjoitti: ↑09 Joulu 2021, 16:24 Joo ennen itte kanssa vannoin kumimattojen nimeen, en enää. Tais omassa tulla sellaiset mukana, kertaakaan en oo käyttänyt. Lähtee halvalla noh koko auto tosin menossa vaihtoon. Kyllä kangasmatto on musta hieman likaisenakin siistimpi kuin kuminen, makuasioita tosin.
Pimeää jalkatilaa katsellessa ulkonäön suhteen aivan sama kummat siellä on, ei mitään väliä.
Mutta koska kyse oli ikkunoiden huurtumisesta, mielestäni kangasmatto toimii vain niillä johtoryhmään kuuluvilla, jolla ajo on lämpimästä tallista työpaikan halliin ja takaisin ajoa, ja joiden ei tarvitse astua italian kengillään ulos arkiseen maailmaan rahvaiden joukkoon.
Kaikille meille muille huurteisuuden minimointi onnistuu sata kertaa helpommin kumimatto ratkaisulla. Oli niiden ulkonäöstä mitä mieltä hyvänsä.
Viimeksi muokannut Havis, 10 Joulu 2021, 20:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Auto alkoi herjata pissapojan nesteen määrästä vaikka säiliö on täynnä. Eka herja 20 asteen pakkasyön jälkeen. Ei ollut jäässä koska ainetta kyllä ruuttasi ikkunalle kun kokeilin. Herjasi sitä koko viikon kun oli kovia pakkasia. Sitten kun auto kävi lämpimässä tallissa pari tuntia niin herjaaminen loppui. Oli pari päivää herjaamatta, kunnes ihan nollakelissä kesken matkan taas alkoi herjaamaan nesteen vähyyttä. Tarkistin ja säiliö täynnä. Löysin foorumilta mm. tällaisen viestinpätkän: "Lisäksi auto kävi korjaamolla, koska pissapoika valittaa pakkasella tyhjyyttä vaikka säiliö täysi. Kuulemma ominaisuus, jos neste ei johda tarpeeksi hyvin sähköä. Kehottivat lisäämään vettä :( " . Osaisko joku neuvoa minkä merkkistä pesuainetta sinne pitäisi laittaa että ei herjaile?
Ei ainakaan normi Lasolia (mulla teki X3 sillä tuota samaa kun laitoin liian tömäkkänä säiliöön). Fixukselta oon ostanu viime aikoina 3 L pusseja, eikä ole ollut ongelmia. Takalasille ei saa tuon ilmoituksen jälkeen nestettä, joka kiusaa noita pystyperäisiä vielä lisää.
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.