Sivu 61/66

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 06 Helmi 2021, 17:28
Kirjoittaja My.Ai.Hu
Monni kirjoitti: 06 Helmi 2021, 09:06 Kyllä näitä lämmitettyä ja viilennettyä saa etänä , mutta lämpöpumppua ei ole meidän g20 eikä g30 hybridissä. Eikä käsittääkseni missään muussakaan merkissä.
No huhja lämmin smörgari.

'Kyllä ainakin itsellä lämpöpumppu pitää möykkää kesällä kun jäähdyttää valmiiksi..
että silleen niin kulkine g30 -20

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 06 Helmi 2021, 21:37
Kirjoittaja Monni
Tässä lainaus g 21 koeajosta. Ei ole ilmalämpöpumppua..
Ylipäätään auton sähkölaitteet ottavat virtansa suoraan ajoakusta eikä siihen käytetä polttomoottoria. BMW:n mukaan tämä parantaa voimansiirron energiatehokkuutta. Autossa ei ole lämpöpumppua.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 07 Helmi 2021, 09:02
Kirjoittaja masaf1
My.Ai.Hu kirjoitti: 06 Helmi 2021, 17:28
Monni kirjoitti: 06 Helmi 2021, 09:06 Kyllä näitä lämmitettyä ja viilennettyä saa etänä , mutta lämpöpumppua ei ole meidän g20 eikä g30 hybridissä. Eikä käsittääkseni missään muussakaan merkissä.
No huhja lämmin smörgari.

'Kyllä ainakin itsellä lämpöpumppu pitää möykkää kesällä kun jäähdyttää valmiiksi..
että silleen niin kulkine g30 -20
Se on vaan sähköllä toimiva jäähdytys (kompura jne). Ja talvella lämmennee sähkövastuksen ja puhaltimen avulla. Sama fiilis mutta eri asia ja tehokkuus (lämmityskäytössä). Talvella varmasti haaste -20 keleillä, mihin lämmityskäytössä lauhduttimen kondenssivesi jäätyy/jää. Noh, onhan Priuksessa ja muissakin (varmaan kennot lievästi solmussa kun ainakin Toyotalla tippuu kennon lamellit alapäästä tyypillisesti... Varmaan jää vääntelee eestaas).

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 07 Helmi 2021, 09:55
Kirjoittaja lnaukkar
masaf1 kirjoitti: 07 Helmi 2021, 09:02
Se on vaan sähköllä toimiva jäähdytys (kompura jne). Ja talvella lämmennee sähkövastuksen ja puhaltimen avulla. Sama fiilis mutta eri asia ja tehokkuus (lämmityskäytössä). Talvella varmasti haaste -20 keleillä, mihin lämmityskäytössä lauhduttimen kondenssivesi jäätyy/jää. Noh, onhan Priuksessa ja muissakin (varmaan kennot lievästi solmussa kun ainakin Toyotalla tippuu kennon lamellit alapäästä tyypillisesti... Varmaan jää vääntelee eestaas).
Juuri näin. Lisäksi ilmalämpöpumpun teho ja hyötysuhde hiipuu sitä kohti milloin sitä eniten tarvitsee, eli kovalla pakkasella ei ole kumpaakaan.

Tän lisäksi sanon vielä sen itsestään selvän asian: plug-in hybridissä on myös edelleen se polttomoottori, josta lämpöä saa "ilmaiseksi" tehon sivutuotteena.

Sähköautossa noissa pumpuissa on siis aivan huimasti enemmän järkeä. Mutta ei niissäkään siis kaikissa olosuhteissa. Sähköautossa se etu lämmitysvastuksiin ja perinteiseen ilmastointiratkaisuun tulee tuolla +10 -- -10 asteiden välissä. Ei viilennyskaudella eikä kovalla pakkasella.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 07 Helmi 2021, 11:25
Kirjoittaja 315i
Niin, en ole LVI-alan asiantuntija, mutta tuo sähköllä toimiva kompura, mikä tekee kylmää ilmaa kesähelteellä, on lämpöpumppu(samoin kuin jääkaappi). Ainakin wikipedian mukaan.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 07 Helmi 2021, 13:17
Kirjoittaja nipex
Onhan se lämpöpumppu joo. Mutta lämpöä sillä ei näissä autoissa sisätiloihin tehdä mistä yleensä on kyse kun sähkö- ja hybridiautoista puhutaan.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 07 Helmi 2021, 17:28
Kirjoittaja 315i
Jos pumppu ei tee kylmää, mistäköhän johtuu, että ei sitten kovalla pakkasella tee lämpöä, jos on ns. suora sähkö? Vaikka olis johdon päässä.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 09 Helmi 2021, 16:25
Kirjoittaja [Zei-M-Zei]
nipex kirjoitti: 07 Helmi 2021, 13:17 Onhan se lämpöpumppu joo. Mutta lämpöä sillä ei näissä autoissa sisätiloihin tehdä mistä yleensä on kyse kun sähkö- ja hybridiautoista puhutaan.
Jotta menisi tarpeeksi sekavaksi tämä lämpöpumppukeskustelu, niin monessa artikkelissa olen nähnyt myös tuota bemarin plugareissa ("webaston tilalla") olevaa 5kW vastuksella ja kiertovesipumpulla varustettua lämmöntuottoyksikköä kutsuttavan "lämpöpumpuksi", vaikkei sillä siis ole mitään tekemistä ilmalämpöpumpun kanssa (saatikka minkään muunkaan "lämpöpumpun" jossa siis normaalisti kompressori, kuristin ja kaksi lämmönvaihdinta).

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 09 Helmi 2021, 17:03
Kirjoittaja 315i
Joo, muilta itsekin tuon kuullut, ei siis perustunut tietoon. Ja oletin kun tekee kylmää kesällä, olis sitäkautta toteutettu myös lämmöntuotto. Kiertovesi lämmittää siis ainoastaan kabiinin?

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 11 Helmi 2021, 15:09
Kirjoittaja Mikkoyli
Mikähän on piipitys piip-piip, joka kuuluu lähes aina kun käännyn pihatieltä tielle? Kuuluu myös joskus kun hidastan risteykseen. Kuuluu vain kerran piip-piip. Ei siis kuten rekoissa peruutusääni.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 11 Helmi 2021, 15:54
Kirjoittaja lnaukkar
315i kirjoitti: 09 Helmi 2021, 17:03 Kiertovesi lämmittää siis ainoastaan kabiinin?
Esilämmittää joo, kyllä se sitten ajossa lopulta aukeaa myös bensakoneeseen päin.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 18 Helmi 2021, 16:38
Kirjoittaja Tilulilulii
Terve, tuli tuossa pari viikkoa sitten hommattua -18 G30, kun hybridi oli houkuttanut jo pidemmän aikaa. Noh asiaan... Onko teillä muilla kuinka pitkä toimintamatka nyt näillä pakkasilla. Itselle tuli ehkä pienenä yllätyksenä se, että pelkällä sähköllä pääsee vain 16-20km noin -20 pakkasella, vaikka auto on laturissa esilämmitetty.
Onko siis ihan normaalia vai pitääkö olla huolissaan???

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 18 Helmi 2021, 16:51
Kirjoittaja mj1973
Kuulostaa ihan ok:lta, mulla -17 vm. Kesällä sitten enemmän. :)

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 18 Helmi 2021, 17:22
Kirjoittaja M-Sport
En ole kertaakaan tankannut G30 mallia talven aikana. Auto pääasiassa seissyt koko talven ja odottaa kiihkeästi kevättä. 😀

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 25 Helmi 2021, 20:29
Kirjoittaja Meinland
Hyvin pelittää itellä 530e esilämmitys kovemmillakin pakkasilla ja sähköajo onnistuu heti asetettuun lähtöaikaan. Esilämmitys lämmittää nestekierron joka lämmittää akuston ja kun kones jossain vaihees käynnistyy on nesteetkin lämmenneet. Ei mitään ongelmia käynnissä parkissa ollessa jos käynnistän koneen pakkasella. Toises autos on Eberi ja en kyl osaa paremmuusjärjestykseen näitä lämmittimii laittaa kokemuksieni perusteella tältä talvella. Oma 530e menee siinä kympin pakkasella 30 kilsaa 60-80 km/h nopeuksilla. Siinä nollan kieppeillä olen ajanut yhteensä 150 kilsan työmatkastani 75 kilsaa sähköajoa jossa lataus kotona ja työpaikalla. Toki hybridin ominaisuuksia tulee käytettyä ahkerasti jotta siitä ottaa kaiken hyödyn irti mutta lämmöstä kabiinissa en talvella tingi. Ja poppikones soi kyllä normikovalla. Kesällä 40-46 kilsaa sähköajoa yhdellä latauksella ja nopeudet on samalla työreitillä 60-100km/h . Täytyy sanoo Volvo V90 jälkeen että erittäin tyytyväinen hybridi Bemmiin.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 26 Helmi 2021, 18:41
Kirjoittaja Mobility
Mikä on kova pakkanen? Ei minulla ainakaan kovalla pakkasella lähde sähköllä sama miten lämmittää. En laske -10 astetta kyllä vielä edes kovemmaksi pakkaseksi, siinä se saattaa vielä just lähteä kunnon lämmittämisellä. Mulla on 2020 mallinen, mutta ei facelift. Oisko siinä ero sitten.

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 26 Helmi 2021, 19:02
Kirjoittaja Meinland
-19 oli kovimmillaan pakkanen kun lähdin aamuisin töihin ja esilämmitys oii ollut päällä ja kabiini oli myös lämmin. Itellä ollut uudesta toi 2018 malli ja reilu 35 th tulee vuodes ajoo. Tosin noi satasen rajoitukset ajan polttiksella. Tuli testattua näillä Etelä-Suomen pakkasilla ajelua useampana aamuna viime kuukausina,joten hyvin on itellä toi lämmitys+sähköajo onnistunut. Onko sitten vuosimallien välillä eroja autojen ajo-akkujen ja moottorin lämpöeristyksissä kun akut ovat muuttuneet, näistähän ei ole tietoja mutta hyvin on itel pelittäny. Ajoakusta saa Bemmi huollosta faktaa kuinka paljon akun ”prosentteja” on jäljellä , jos käytettynä auton hommaa. Saa siten vähän viitteitä montako vuotta ajoakku vielä kestää. Näin ainakin toimii homma toisella Saksalais-merkillä

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 26 Helmi 2021, 21:20
Kirjoittaja kebis
2017 530e lähti aina kelistä riippumatta liikkeelle sähköllä. Tosi kylmällä keliä sähkötehoa oli aluksi tyrkyllä vain 15 %, mutta varovasti ajaen sillä pärjäsi kaupunkiajossa kunnes n. 5 km ajon jälkeen akku lämpesi ja rupesi antamaan 40 % tehoja.
Tuoreempi 2020 LCI 530e on tässä lajissa surkea; jo luokkaa 10 asteen pakkasessa lähtee aina bensakoneella liikkeelle. Kehitys ei aina kehity :-(

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 26 Helmi 2021, 21:56
Kirjoittaja gestapo
Minulla oli aiemmin G30 530e 2018 ja jos verrataan sitä nykyiseen uuteen G20 330e:n, niin samalla lailla käyttäytyy:
Pakkasta yli kymmenen, niin tallista peruutus onnistuu sähköllä ja sitten eteenpäin lähdössä lähes heti polttis käynnistyy.

Oletetaan että pakkasta on vaikka rapeet -20"C, niin n. 1 kilometrin päästä sähkö avustaa jo reippaasti polttista ja kulutus tippuu sinne 3-4 litran paikkeille 100km kohden, ja muutaman kilometrin jälkeen sähköllä voi ajaa max 20% tehoilla ja siitä eteenpäin ajettaessa pikkuhiljaa sähköllä ajo vahvistuu koko ajan. Tämän teki/tekee molemmat autot.

(Muuten, tänään kun keli oli jo plussalla 3 astetta, niin sähköllä pääsin 120km matkalla jo 57km. Tämä siis matka-ajossa ja 330e xDrivellä ajettuna).

Re: 530e kokemuksia ja keskustelua

Lähetetty: 26 Helmi 2021, 22:31
Kirjoittaja Monni
2019 BMW 530 e lähtöaikaan yli 2 tuntia latauksessa ja lämmitys päälle lähti -17 täydellä akkuteholla heti liikkeelle. Viime viikon torstai aamuna pakkasta aamulla-25. Taas akun lataus lähtöaikaan ja lämmitys. Polttomoottori heti käyntiin ja n 2 km ajon jälkeen täydet hybriditehot käytössä. Tämä pelaa loistavasti, toisin kuin - 20 mallin 330 e, joka odottaa korjaamolle pääsyä jakari mittaristossa.