Itsellä sama ongelma, ostin keväällä 520d xDrive ja ei mennyt montaa päivää kun tuskastuin olemattomaan suuntavakauteen. Ks. yst. ketjun edellinen sivu. Autoon tehtiin nelipyöräsuuntaus, joka hieman paransi tilannetta. Renkaat taitaa olla samat kun sulla, Nokian hakka black 245/45 r18. Rengaspaineina oon käyttäny mitä ajotietokone pyytää laittamaan, kovemmilla ajomukavuus kärsi eikä ollut yhtään sen vakaampi. Ajaminen maantiellä on todella rasittavaa, kun jos erehdyt katsomaan sivulle niin auto saattaa olla sekunnin parin päästä pientareella tai vastaantulijoiden kaistalla. Jos on aivan tuuleton keli ja uusi asvaltti niin voi mennä suoraan.Lohimies kirjoitti: ↑30 Elo 2021, 00:52 Tuli hommattua perjantaina vuoden 2018 mallia oleva 530e. Auton valitsin ennen kaikkea sen upeiden penkkien (hierovat, ilmastoidut penkit) ja muiden lisävarusteiden takia, joita en vastaavan 40.000€ hintaluokan hybridi-Mersuista löytänyt. G30:n ohjaustuntuman puutteista toki olin lukenut aiemmin. Yllätyksenä tuli kuitenkin se, kuinka surkea auto on matka-ajossa erityisesti yli 80 km/h nopeuksilla. Tätä tunnetta tietty korostaa se, että edellinen autoni oli c350e Mersu, joka kulki isolla tiellä suoraan kuin luoti ja ohjaustuntuma oli loistava. En päässyt kauppoja edeltäneellä koeajolenkillä testaamaan Bemaria kunnolla pikatienopeuksilla, sillä päädyin köröttelemään pahimman ruuhkan aikaan letkassa. Kaupunkiajossa auto oli mielestäni erittäin hyvä. Sitten kun pääsin ajamaan kunnon vauhtia kävi välittömästi ilmi, että autoa on paimennettava aivan koko ajan. Tämä ei käy pirtaan, koska minulla tulee kaupunkiajon ohella myös paljon matka-ajoa (yhteensä kaupunki- ja matka-ajoa noin 50.000 km vuodessa). Auton käytökseen ei tunnu vaikuttavan alustan ja ohjauksen sähköisten säätöjen muuttelu. Autohan toki ohjailee myös itseään, mutta tämäkään ei ongelmaa ratkaise. Ko. toiminto on mielestä enemmänkin ärsyttävä, enkä pitänyt sitä päällä aiemmassa Mersussanikaan,
Kävinkin pian kauppojen jälkeen kyselemässä Rinta-Joupilta auton käytöksestä. Huollon kaveri kävi samoin tein katsomassa renkaat (uudenpuoleiset Nokian 245/45/r18, eivät runflatit) ja totesi, ettei homman niistä pitäisi olla kiinni. Lupasivat myös tarkastaa aurauskulmat myöhemmin. Tässä viikonlopun aikana pudotin rengaspaineita alemmas (nyt 2.1 edessä ja 2.2 takana). Tällä tempulla meno rauhoittui sen verran, että ajattelin rohjeta autolla noin 1000 km työreissulle ensi viikolla. Vieläkään ajettavuus ei kuitenkaan ole kuin korkeintaan välttävällä tasolla. Mitä muut saman ongelman kanssa painineet ovat tehneet parantaakseen ohjaustuntumaa ja suuntavakautta? Varsinaista uraherkkyyttä autossa ei mielestäni liiemmin ole.
Nyt olen tuohon sen verran tottunut että pärjää sen kanssa, mutta esim. lainattani parin tonnin Ford mondeoo vetokoukun takia, oli sillä kivempi ajaa maantiellä kun meni suoraan… Odotan mikä vaikutus on, kun laittaa alle 17 tuuman talvirenkaat.