Sivu 51/57

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 04 Kesä 2021, 00:32
Kirjoittaja JKK
Kävin tänään heittämässä pienen lenkin työkaverin vastaavalla (oman G31:seni kanssa samanikäisellä) Mersun E220 farkulla. Takaveto tämäkin, mutta tuorein malli kuitenkin. Kyllä näissä paljon on fiiliksen osalta yhtäläisyyttä helppo havaita. Mutta seikka johon kiinnitin eniten huomiota, oli mersun ohjaus. Joka oli tässä tuoreimmassa E-sarjan painoksessa uskomattoman hyvän ja tunnokkaan tuntuinen. Tekisi mieli sanoa että pesee G30-sarjalaisen ohjauksen klassisin lukemin 6-0. Ei olisi pitänyt käydä ajamassa. Melkein jäi harmittamaan. Selvästikin tähän G31:sen etäiseen ohjaukseen turtuu ja tottuu kunnes saa käsiinsä jotain parempaa. Muutenkin moottorin ja vaihteiston yhteispeli oli mielestäni viety mersussa vielä napsun verran sivistyneemmäksi ja hienostuneemmaksi. Ehkä se tulee myös mersun koneesta, joka ainakin tässä nelimukisessa on hienostuneempi äänimaailmaltaan kuin BMW:ssä.

Tosin muuten yleisen laatuvaikutelman ja viimeistelyn osalta pisteet menee bemarille. Ei ehkä 6-0 mutta sinnepäin. Myös BMW:n iDrive on kyllä omaa luokkaansa verrattuna Mersun (tai Audin/Volvon) tekeleisiin. Jonkinlaisen luksuksen tunteen pystyy mielestäni saavuttamaan G30-sarjalaisessa paremmin. Mersu kadotti sen W211:n jälkeisissä E-malleissa.

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 25 Kesä 2021, 10:17
Kirjoittaja mikse
Tällä viikolla puhelin lakkasi kuulumasta kumpaankaan suuntaan eli vaikka se on normaalisti yhdistettynä joko auton tai CarPlayn kautta, ei ääntä kuulu. Puhelin muuten toimii normaalisti eli normaali, kaiutin, AirPodit ym.

Äänenvoimakuutta säädettäessä tulee näyttöön teksti "Lähdettä ei ole käytettävissä". Kaikki liitokset puhelimen ja auton välillä purettu ja luotu uudelleen, puhelin buutattu, auto seissyt yön yli ym mutta sama tulos uudelleen yhdistettäessä oli puhelu sitten auton oman setin kautta tai CarPlayn kautta. Kokeilen vielä debugata toisella iPhonella. Musiikki ja muu kyllä toimii normaalisti eli kyse on vain puheluista.

Laakkoselle mennään tarvittaessa seuraavalla viikolla mutta olisi ensi viikon reissulle mukava saada luurikin auton kautta kuulumaan.

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 26 Kesä 2021, 01:58
Kirjoittaja Wonderi
Siellä on auton asetuksissa erikseen ruksi jolla sallitaan puhelutoiminto puhelimesta autoon. Älä kysy miksi, mutta ainakin mun autossa asetusrukseja putoilee itsekseen paikaltaan, kesken ajonkin joskus.

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 03 Heinä 2021, 22:35
Kirjoittaja Petteri75
Auto on tuotu Saksasta, Wifi ei toimi. Tai siis toimii, mutta ei omaa www-yhteyttä, jolloin ilmeisesti ei ole oikein toivoa Android Auton jne saamisesta toimimaan. Tuleeko SIM-kortti vaihtaa kotimaiseen? Ainakaan ed. autossa ao, SIM-kortti oli maksettu maahantuojan toimesta, mitenköhän tämän kohdalla sitten?

Ärsyttävää, kun puhelimesta pitää ottaa WLAN pois, jotta saa jotain G.tä pitkin dataa näytöllel, auton oma Wifi on kovasti aina päällä viemässä toimivampia yhteyksiä.

Ensimmäinen pidempi matka takana, eihän tuolla sähköllä mitään tee pidemmillä siivuilla. Mittaristoa olisi kiva päästä modifioimaan paremmin, paljon turhaa mutta tarpeelliset (trippimittari??) on piilossa.

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 04 Heinä 2021, 00:37
Kirjoittaja Wonderi
En osaa vastata saako wifin jotenkin toimimaan. Mutta jos auton etähallinnat toimii kännykkäapilla, niin auton nettiyhteys kyllä toimii eikä simmissä ole vikaa. Ainakin mun Hollannista tuodussa nettiyhteydet (paitsi wifiä siinä ei olekaan) toimi ihan suoraan Suomessakin. Saattaa olla että wifi hotspot on yksi niistä toiminnoista jotka ei vaan Suomessa jostain syystä ole toiminnassa.

Ota puhelimen wlan-asetuksista paritus autoon pois, niin se ei yritä ottaa yhteyttä sillä (joka ei toimi).

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 04 Heinä 2021, 16:18
Kirjoittaja lnaukkar
Petteri75 kirjoitti: 03 Heinä 2021, 22:35 Auto on tuotu Saksasta, Wifi ei toimi. Tai siis toimii, mutta ei omaa www-yhteyttä, jolloin ilmeisesti ei ole oikein toivoa Android Auton jne saamisesta toimimaan.
Wifi hotspot ei varmaan käytöss suomessa, suomeen tilattuihin sitä ei edes saa.

Android auto -tuki löytyy vasta faceliftissä. Eli jos auto on vanhempi kuin 2021 mallinen, niin ei onnistu. Apple carplay toimii tietysti sitten jo 2017 alkaen.

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 05 Heinä 2021, 22:54
Kirjoittaja Petteri75
lnaukkar kirjoitti: 04 Heinä 2021, 16:18
Petteri75 kirjoitti: 03 Heinä 2021, 22:35 Auto on tuotu Saksasta, Wifi ei toimi. Tai siis toimii, mutta ei omaa www-yhteyttä, jolloin ilmeisesti ei ole oikein toivoa Android Auton jne saamisesta toimimaan.
Wifi hotspot ei varmaan käytöss suomessa, suomeen tilattuihin sitä ei edes saa.

Android auto -tuki löytyy vasta faceliftissä. Eli jos auto on vanhempi kuin 2021 mallinen, niin ei onnistu. Apple carplay toimii tietysti sitten jo 2017 alkaen.
Kiitos tästä, sotkee sitten kännykkää koko ajan. Ehkä se päivittyy Suomessakin, saahan sitä toivoa.. Nyt on ensimmäinen pidempi ajomatka takana, kuinka pitkä, en tiedä koska en osaa käyttää trippimittaria. Nyt se nollautuu joka etapilla.

Hybridiajomalli rääkkää mielestäni kohtuuttomasti bensamoottoria, esim. jos on 3PAX ja vähän enemmän (kontti täynnä) matkatavaraa ja matkanopeus se 130km/h mittarin mukaan yli tunnin, niin sitten kun liittymästä ylös ja on edes prosentti-pari akkua jäljellä, niin ei kun tulikuuma moottori vain seis ja sähkömoottori hurisemaan. Entä se jäähdytyskäyttö? Turbokin lienee melko lämmin tuntien ajon jälkeen vaikka koko matkaa ei moottoritiellä oltukaan?

Se mitä on puhuttu 530e:n ylemmästä painopisteestä, pitää paikkaansa ainakin oman p-tuntuman mukaan. Nyt oli haussa mukavuus ja kaikkea ei voi saada, mutta kyllähän se vähän laiva on jos DDC on Comfort-asennossa, missä se muuten on aina. Alle vielä 17-tuumaiset, niin mukavuus alkaa olemaan kohdillaan. Vielä kun olisi auto valkoinen, kuten oli edellinen, niin ah. Tumma väri on melko järkyttävä näillä keleillä. Mutta Comfort-penkkejä on aivan pakko kehua, mukavimmat koskaan. 4 päivää ajoa ja ehkä n. 1200-1300km eikä mitään puutumista tai kolotusta, suosittelen kovasti.

Kulutus ollut bensaetapeilla n. 6.1L/100km, joka ei voi noilla 18-tuumaisilla järkäleillä pitää paikkaansa, mutta sitäkään ei näe kokonaismatkana, tai sitten se tuli vahingossa resetoitua.

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 05 Heinä 2021, 23:05
Kirjoittaja [Zei-M-Zei]
Petteri75 kirjoitti: 05 Heinä 2021, 22:54 Entä se jäähdytyskäyttö? Turbokin lienee melko lämmin tuntien ajon jälkeen vaikka koko matkaa ei moottoritiellä oltukaan?
Jos en nyt väärin muista realoem:in räjäytyskuvista, niin siellä on sähköiset öljy ja vesipumput mekaanisten lisäksi, jotka huolehtivat "jäähdytys kierrosta" polttomoottorin sammuttua.

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 07 Heinä 2021, 18:22
Kirjoittaja Jone111
lnaukkar kirjoitti: 19 Tammi 2021, 10:34 84200 km ajettu ja nyt vaihdettiin kuskin oven sivupeilin kolmiotiiviste ja tippalista (kromilista, ikkunan alareunassa). Toivottavasti korjaa tuon kuskin oven rutinan, joka kuului siis ovea käyttäessä jostain siitä sivupeilin juuresta. Ei oireillut aina, mutta usein. Vaati toki pari käyntiä huollossa, että päästiin tähän asti.
Mahtoiko tulla kuntoon tuo ovi?

Tänään ihmettelin kolmea G30 autoliikkeessä ja kaikissa 2018 - 2019 malleissa kuului ääntä, myyjä esitti asian ominaisuutena.... Taas toisessa liikkeessä en saanut parista kuulumaan mitään ja myy kertoi et jos ostat, niin ei rutise.

Edit: asiaa puitu aiemmin, lainaus toiselta käyttäjältä:

"Tämä nyt vihdoin viimein omasta autosta ratkaistu. Lahden Laakkonen hoiti tämän asian esimerkillisesti. Narina paikallistettiin sivupeilin ja oven kiinnityskohtaan ja sinne lisättiin jotain BMW:n omaa tiivistenauhaa. Narina lakkasi molemmista ovista. Nyt kuulostaa ovet taas bemarin ovilta Ladan ovien sijaan :)"

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 07 Heinä 2021, 19:08
Kirjoittaja lnaukkar
Jone111 kirjoitti: 07 Heinä 2021, 18:22
lnaukkar kirjoitti: 19 Tammi 2021, 10:34 84200 km ajettu ja nyt vaihdettiin kuskin oven sivupeilin kolmiotiiviste ja tippalista (kromilista, ikkunan alareunassa). Toivottavasti korjaa tuon kuskin oven rutinan, joka kuului siis ovea käyttäessä jostain siitä sivupeilin juuresta. Ei oireillut aina, mutta usein. Vaati toki pari käyntiä huollossa, että päästiin tähän asti.
Mahtoiko tulla kuntoon tuo ovi?
Joo. Ihan tyyppivika näissä. Tuntuu siltä että "vanhemmiten" sivupeilien paikkeilta alkaa kuulua yhtä tai toista.

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 09 Heinä 2021, 14:32
Kirjoittaja mikse
lnaukkar kirjoitti: 04 Heinä 2021, 16:18
Petteri75 kirjoitti: 03 Heinä 2021, 22:35 Auto on tuotu Saksasta, Wifi ei toimi. Tai siis toimii, mutta ei omaa www-yhteyttä, jolloin ilmeisesti ei ole oikein toivoa Android Auton jne saamisesta toimimaan.
Wifi hotspot ei varmaan käytöss suomessa, suomeen tilattuihin sitä ei edes saa.

Android auto -tuki löytyy vasta faceliftissä. Eli jos auto on vanhempi kuin 2021 mallinen, niin ei onnistu. Apple carplay toimii tietysti sitten jo 2017 alkaen.
Android auton saa päivitettyä kuten mulla on pre-faceliftissa Laakkosella tehtynä. Softapäivitys vaati ainakin mulla jonkun ns keksityn softavian, joksi mä sanoin max e-drive -moodin putoamisen välillä pois pelistä tyhjähköllä tankilla ajettaessa. Samoin Wi-Fi taisi tulla samassa päivityksessä, ainakin valikot muuttuivat tuolta osin.

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 11 Heinä 2021, 20:54
Kirjoittaja Wattram
Siirretty...

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 30 Elo 2021, 00:52
Kirjoittaja Lohimies
PAT kirjoitti: 23 Touko 2021, 21:36 Juu, ei mennyt F10 suoraan muutoin kuin tyynellä säällä ja uudella asfaltilla, eikä mene myöskään tämä G30. Joidenkin mukaan ilmanpaineet vaikuttaa tähän. Itse olen jo hyväksynyt, että tämä on se bemareiden heikkous yhdessä hieman tahmaisen/jähmeän ohjauksen kanssa. Onneksi tulee sen verran vähän pitkää matka-ajoa, että tämän kanssa pärjää. Eli plussat voittaa vielä miinukset.
Tuli hommattua perjantaina vuoden 2018 mallia oleva 530e. Auton valitsin ennen kaikkea sen upeiden penkkien (hierovat, ilmastoidut penkit) ja muiden lisävarusteiden takia, joita en vastaavan 40.000€ hintaluokan hybridi-Mersuista löytänyt. G30:n ohjaustuntuman puutteista toki olin lukenut aiemmin. Yllätyksenä tuli kuitenkin se, kuinka surkea auto on matka-ajossa erityisesti yli 80 km/h nopeuksilla. Tätä tunnetta tietty korostaa se, että edellinen autoni oli c350e Mersu, joka kulki isolla tiellä suoraan kuin luoti ja ohjaustuntuma oli loistava. En päässyt kauppoja edeltäneellä koeajolenkillä testaamaan Bemaria kunnolla pikatienopeuksilla, sillä päädyin köröttelemään pahimman ruuhkan aikaan letkassa. Kaupunkiajossa auto oli mielestäni erittäin hyvä. Sitten kun pääsin ajamaan kunnon vauhtia kävi välittömästi ilmi, että autoa on paimennettava aivan koko ajan. Tämä ei käy pirtaan, koska minulla tulee kaupunkiajon ohella myös paljon matka-ajoa (yhteensä kaupunki- ja matka-ajoa noin 50.000 km vuodessa). Auton käytökseen ei tunnu vaikuttavan alustan ja ohjauksen sähköisten säätöjen muuttelu. Autohan toki ohjailee myös itseään, mutta tämäkään ei ongelmaa ratkaise. Ko. toiminto on mielestä enemmänkin ärsyttävä, enkä pitänyt sitä päällä aiemmassa Mersussanikaan,

Kävinkin pian kauppojen jälkeen kyselemässä Rinta-Joupilta auton käytöksestä. Huollon kaveri kävi samoin tein katsomassa renkaat (uudenpuoleiset Nokian 245/45/r18, eivät runflatit) ja totesi, ettei homman niistä pitäisi olla kiinni. Lupasivat myös tarkastaa aurauskulmat myöhemmin. Tässä viikonlopun aikana pudotin rengaspaineita alemmas (nyt 2.1 edessä ja 2.2 takana). Tällä tempulla meno rauhoittui sen verran, että ajattelin rohjeta autolla noin 1000 km työreissulle ensi viikolla. Vieläkään ajettavuus ei kuitenkaan ole kuin korkeintaan välttävällä tasolla. Mitä muut saman ongelman kanssa painineet ovat tehneet parantaakseen ohjaustuntumaa ja suuntavakautta? Varsinaista uraherkkyyttä autossa ei mielestäni liiemmin ole.

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 30 Elo 2021, 07:27
Kirjoittaja lnaukkar
Mersun ohjausta siihen ei saa mitenkään.

Parhaimmillaan oma 530e (ddc) on motarilla, kaupungissa tää on iso tunnoton laiva, jos vähän kärjistää. Ajo siis omaan makuun tarkentuu kun nopeus kasvaa.

Heität ne kumit nyt kuitenkin vaihtoon ja alle jotain urheilullisempaa, josta tulee lisää tarkkuutta ja nopeampaa reagointia ohjaukseen. Ja nelipyöräsuuntaus että se kulku saadaan selville.

Esim oma hankook evo2 -> conti premium contact6 kumien vaihdos korjasi aiempien tasapaksun reagoinnin. Luokkansa jöykinpiä ulkoreunoja nois conteissa. Joku michelin pilot sport 4 tai goodyear asymmetric 5 esim voi olla hyviä kans.

Mun mielestä nää on tehty isoille vanteille ja sellaisten kansaa alusta on parhaimmillaan. 18” kumeilla paineet korkeammalle. Mutta melu ja epämukavuus muulla tavalla kärsii siitä.

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 30 Elo 2021, 10:40
Kirjoittaja macceS
Rengaspaineet 2,1 ja 2,2 ???? What? Eikös nuo ole aivan liian matalat? Itselläni (G31 takaveto 520d) on 2,7 ja 2,9... Silloin tuntuu, että menee paremmin +80km/h nopeuksissa...

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 30 Elo 2021, 11:20
Kirjoittaja [Zei-M-Zei]
Matalilta tosiaan kuulostaa paineet. Kokemusta ei G30/G31, mutta rouvan G20 vakio RF rengastuksella on 3,1 joka kulmassa, ja omassa vanhassa F11 on 2,8/3,1 (joka sekin vakiorengastuksella Contin kumeilla). Kumpaakaan ei kyllä tarvitse paimennella matka-ajossa.

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 30 Elo 2021, 15:03
Kirjoittaja Lohimies
Paineet olivat ostohetkellä 2.3/2.5. eli lähellä auton oman ohjeen mukaisia paineita 18” kesärenkaille. Niillä auto oli todella levoton maantiellä. Huollon kaveri neuvoi kokeilemaan pienempiä paineita ja muutin ne siis 2.1/2.2. Noilla matalammilla paineilla paimentamista ei tarvitse enää niin paljon yli 80 km/h nopeuksissa. En ole vielä kokeillut korkeita paineita; voisi koittaa seuraavaksi noita 2.7/2.9 tai jopa 2.9/3.1. Sitten kun saa ne aurauskulmat mitattua ja jos niistä ei löydy korjattavaa täytynee alkaa katsoa muita renkaita.

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 31 Elo 2021, 16:53
Kirjoittaja mikse
Eilen auto kävi ekassa huollossa ja samalla pyysin tsekkaamaan pelkääjän ovesta kuuluvan natinan. Eipä osattu löytää mitään Laakkosella mutta autoa hakiessani näytin ovea availemalla ko natinan. Huoltoneuvoja sitten selvitteli asiaa ja soitti tänään. Kuulemma pesussa peilinkotelon väliiin jää pesuainetta, joka sitten aiheuttaa natinaa. Kuori pois, putsaus ja kangasteippiä sisään on merkkilikkeen ratkaisu. Hoidetaan seuraavalla kerralla kuntoon, jos vielä silloin natisee.

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 31 Elo 2021, 18:43
Kirjoittaja JKK
Lohimies kirjoitti: 30 Elo 2021, 00:52 Mitä muut saman ongelman kanssa painineet ovat tehneet parantaakseen ohjaustuntumaa ja suuntavakautta? Varsinaista uraherkkyyttä autossa ei mielestäni liiemmin ole.
Tämä G30-sarjalaisen surkea ja tunnoton ohjaus (=kaikki mallit) on kyllä masentava piirre muuten aika hienoksi hiotussa autossa. En meinaa itsekään siihen tottua edes kymmenien tuhansien ajokilometrien jälkeen. Ja jos hetkellisesti totun, niin pienikin lenkki jollain muulla autolla avaa aina silmät asialle. Melkein ihan millä tahansa muulla autolla.... Erittäin paha virhe BMW:ltä tämäntasoisessa tuotteessa!

Nyt on jo toinen G31 menossa. Ensimmäinen oli 520d normialustalla, joka oli täysin tunnoton. Ekan talven päästelin 18" Hakkapeliitta 9 nastoilla, jotka omalta osaltaan viimeisteli tuon surkean ohjauksen luokkaan "täysin kelvoton". Siis niin kelvoton että ajaminen ei ollut enää yhtään kivaa. Pito oli sitävastoin täyden kympin arvoinen, jos jotain hyvää pitää niistä sanoa..... Nyt tilasin talveksi 19" Misukan x-ice-Snow-kitkat. Odotukset ei ole niilläkään kovin korkealla, koska näyttää että ongelma on istutettu autoon jo tehtaalla hyvin perustavanlaatuisesti.

Tilannetta saa tosiaan hiukan parannettua jäykkärunkoisella renkaalla, mutta parhaimmillaankin voi päästä arvosanasta kuusi -> arvosanaan seitsemän. Kesällä vaihtui entinen G31 520d jäykempään M-sport-alustaiseen 530d:hen, jossa jämäkkyyttä alustan puolesta tuli paljonkin lisää, mutta ohjaus on edelleen aivan yhtä masentava kuin edellisessä. Tämän susitunnottoman ohjauksen vuoksi olen käyttänyt kesällä ainoastaan 19" rengastusta. Ja kokemusta on nyt PilotSport 4:stä tasalevyisenä satsina, sekä myös samanlaisesta PS4-satsista leveämmällä 275-takarenkaalla. Näistä parhaimman ja tarkimman tuntuman on tarjonnut tuo 19" PS4 275/245 -kombinaatio. Mutta on silti kintaalla että antaisinko sillekään edes arvosanaa kahdeksan (=M-sport & 275/245). Ehkä antaisin, mutta sillä varauksella että nopeutta on yli 140km/h.

Tässä ohjauksessa on myös sellainen ikävä piirre, että siihen kyllä osaa tiedostava automies kiinnittää jo heti ekalla koeajolla huomiota. Mutta se alkaa varsinaisesti häiritsemään pikkuhiljaa enemmän ja enemmän kun kilometrejä kertyy lisää. Ja sitten kun käy ajamassa pienenkin lenkin melkein millä tahansa nykymersulla tai Audilla, niin silmät kyllä aukeaa. Jopa Volvon V90:n ohjaus on heittämällä parempi ja tunnokkaampi (nyt en puhu siis mitään alustasta....).

Alfan Giuliaa voi myös käydä kokeilemassa jos haluaa muistutella itseään, millä tasolla jotkut valmistajat hallitsevat rattituntuman.....

Re: G30 viat ja ominaisuudet

Lähetetty: 03 Syys 2021, 12:39
Kirjoittaja Kuudensuora
Samoja mietteitä täälläkin. Onko sinulla LCI? Mielestäni siinä on vähän parannusta ja vakiona jo seiskapuolikas.