530e latausaika

G30, G31
Janisema
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 88
Liittynyt: 31 Touko 2016, 14:29
Auto: BMW 330e M-Sport -16 *myyty*

Hiustenkuivaaja on ehdoton varuste! BMW:ssä lakkasi jäätyminen kun huollossa laitettiin jotain geeliä jäätymisen ehkäisyyn. Volvossa laitoin ihan Korrekin lukkosulaa huolella ja sillä lakkasi jäätyily. Silti mukana kulkee pieni hiustenkuivaaja aina.
545e M-Sport -21
ex: 330e M-Sport -16
salmol
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 4227
Liittynyt: 18 Loka 2012, 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Janisema kirjoitti: 11 Tammi 2020, 19:44 Hiustenkuivaaja on ehdoton varuste! BMW:ssä lakkasi jäätyminen kun huollossa laitettiin jotain geeliä jäätymisen ehkäisyyn. Volvossa laitoin ihan Korrekin lukkosulaa huolella ja sillä lakkasi jäätyily. Silti mukana kulkee pieni hiustenkuivaaja aina.
Tuotahan voisi pyyhkiä ihan ylijäämäviinalla, eli eipä sitten jäätyisi. Kun vielä jollain olisi sitä ylijäämäviinaa... :lol:
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
My.Ai.Hu
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 122
Liittynyt: 25 Touko 2013, 16:55
Auto: 530eXA M-sport
I4 M50 tilattu

eiköhän kaikki muovin pinnoitteet auta asiaa.
Vähentää jäätymistä ja sen irtoamsta jäätyessään.

Näin muissa muovi osissa.
Gabrielström
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Tammi 2020, 00:57

Eli on palattu kivikaudelle kun pitää käytellä hiustenkuivaajaa tai kossua tai lukkosulaa. Hivenen naurettavaa. Auto on täynnä sähköä. Ei olisi varmaan vaikeaa laittaa jokin lämmitys siihen niin ettei se jäädy. Peilitkin lämmittyvät sähköllä jo vuodesta 1800 ja paavo. :D

Mutta itsekin tämän kokeneena pakko kai sitten ostella jotain lukkosulahommelia... Se tässä keskusteluketjussa mainittiin että vedä siitä tamponin näköisestä pilipalinarusta, jossa muovituppi. Eikös se avaa vain sen luukun? Vai toimiiko se siihen pluggaripistokkeeseen myös. Itsellä jäätyi kiinni ja vain väkivalloin saatiin irrotettua. Olin ihmeissäni että voiko tällaista sattua mutta näemmä. Nollakeli.
Gabrielström
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Tammi 2020, 00:57

By the way...en ole tässä - mies kun olen - ohjekirjaa vielä lueskellut. Jos jollain on heti tiedon varassa tämä, niin heittäköön lauseella.

Eli mulla tuo auton mukana tullut perus suko-pistoke. Kun kytken lataukseen, näyttäisi kojetaulussa että virtaa menee 6 amppeerin verran. Saako sitä mitenkään nostettua jollain säädöllä. Nyt näyttäisi että talvikelillä 38 km range saavutetaan jollain yli 9 tunnin latauksella (antaa arvion kellonajasta).
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Aina kun auton sammuttaa, iDrive näytölle tulee näkyviin mahdollisuus muuttaa latausnopeutta ja kytkeä lämmitys ajastimella tai heti päälle.
Jos sulla on uudempi, kuten tuntuu olevan, niin voihan siinä olla tuo(kin) jo muuttunut.
Mutta pystyy sen muuttamaan asetuksista.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Gabrielström
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Tammi 2020, 00:57

Ok, kiitos. Tää on 2019 lokakuussa rekattu. Olen kyllä nähnyt ilmoituksen LATAA HETI tai AJASTA. Mutta mielestäni ei latausnopeutta siinä kyllä ollut. Mutta pitääpä vielä räplätä :D
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Gabrielström kirjoitti: 12 Tammi 2020, 16:53 Eli on palattu kivikaudelle kun pitää käytellä hiustenkuivaajaa tai kossua tai lukkosulaa. Hivenen naurettavaa. Auto on täynnä sähköä. Ei olisi varmaan vaikeaa laittaa jokin lämmitys siihen niin ettei se jäädy. Peilitkin lämmittyvät sähköllä jo vuodesta 1800 ja paavo. :D
Aivopieru on tapahtunut siinä vaiheessa kun latausportti on suunniteltu yläviistoon asentoon. Yksinkertaisesti alaviistoon asennettuna vesi ei uisi töpselin ja reiän väliin, vain päälle roiskuva ja jäätyvä vesi ei niin lujaan jumittaisi töpseliä ettei sitä irti saisi. Voisihan siinä olla pieni sadelippakin suojana.

Samaa hölmöilyä on sijoittaa latausportti auton takakulmaan tai keulaan etupyörän taakse. Miten olisi auton siihen osaan jonka useimmat ihmiset ajaa parkkiruudun perälle, se sama osa autosta johon Defa-pistorasiakin tavataan asentaa eli keula.
gestapo
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1870
Liittynyt: 01 Huhti 2010, 17:23
Auto: BMW i4 M50

Kyllä kun noita katsoo erimerkkisistä autoista, taitaa olla lähes kaikki asennettu yläviistoon.
Ex: 2002/ E12 520/ E21 318i/ E34 518i/ E34 520i/ E46 316ti/ E87 116i/ E81 116i/ E84 X1/ F30 318dA/ F30 320iA xDrive/ F10 518dA/ F20 M135i xDrive/ F10 520dA xDrive/ G30 520dA xDrive/ G30 530e/ G20 330e xDrive/ i4 M50.
Gabrielström
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Tammi 2020, 00:57

Älkääpä muuta visertäkö. No, ei muuta kuin fööni on tänään ostettu täällä, ei löytynyt talosta sellaista. Ja lukkosulaa on laitettu vähän. Viimeksi vedin kossua.
Gabrielström
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Tammi 2020, 00:57

SIellä sai iDrivessä valita että latausteho 6 amp, 7 amp ja 10 amp. En oikein ymmärrä miksi noin pieni vaihteluväli, kun 6 ja 7. No, näytti siinä auton mukana tulleessa johdossa olevan 10 A niin, niin valkkasin sen 10 sitten ja pistin surisemaan tuolta ulkopistokkeesta.
Putosi kyllä kivasti latausajan arvio, kun aiemmin se näytti aika pitkiä latausaikoja, ja nyt näytti että olisi jo 5-6h päästä auto "täynnä" - eli range 38km. :D Kai tässä tulipaloilta, mittarikaapin (uusi ulkokaappi) sulamiselta ja johtojen käryämiseltä vältyttäneen. Kai.
Hhutz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Tammi 2021, 13:35

315i kirjoitti: 05 Huhti 2019, 09:01 Itsellä 16A suko kaapeli. Made in SWE ja siinä on lämpötilan monitorointi, jos lämpeää liikaa pudottaa amppeja. Tosi pistoke mistä lataan on 16A ja uusi, ei mitään ongelmia vuoden aikana ollut.

https://charge-amps.com/products/charging-cables/ray/

Voin suositella.
Hankin tämän palstan suositusten mukaan myös tuon Charge Ampsin suko-kaapelin hajonneen orkkiksen tilalle, vaikuttaa kyllä hyvältä kapistukselta. Voiko tuota muuten auton puolesta pitää surutta tuossa 16A asennossa (pihan uusi tolppa sen kyllä kestää). Oma ymmärrys näistä asioista vähän rajallinen mut idriven sähköisessä ohjekirjassa näytti olevan taulokossa "latausvirta maximaalinen" asetuksen ylin lukema 15A. Tästä syystä laitoin nyt kaapeliinkin 15, eli onko mitään hyötyä tai haittaa pitää 16A vai onko 15A auton maximi? Kiitos vastauksista etukäteen. Autona muuten X5 40e mutta taitaa olla tekniikaltaan hybridinä sama peli kun tämän topicin 5-sarjalainen.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Kannattaa pitää auton latausvirta-asetus aina maksimilla, ja säätää tarvittaessa kotilatausjohdosta pienemmälle jos se on pistorasiassa josta ei määräänsä enempää uskalla ottaa. Kun kaikkialta paitsi kotipistorasialatureista saa täysillä ladata kuitenkin, ei tule sitten hupsis että julkisella latauasemalla vahingossa virtarajoitus on jäänyt pienelle. Tämä tietysti olettaen että kotilatausjohto muistaa virta-asetuksen eikä unohda sitä aina kun irrotetaan.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Sama piuha itellä, aina 16A ja autosta maksimaalinen. En ole huomannut että siellä jossain lukis 15A? voi jossain valikossa olla, mutta onko tarkoitettu auton omalle (suko) laturille tarkoitettu, siis sille missä se kauhee möhkäle ;)
Mutta auto juttelee sen laturin kanssa ja keskenään päättää mitä tekee, näin mulle on kerrottu isojen poikien ja tyttöjen toimesta.
Toisessa latauspaikassa käytän kiinteää asemaa, ja latausajoissa ei eroa, kotona oon seurannut elektronien kulkua virtamittarista, ja kyllä sinne 3.7 kilowattia ja joskus risat päälle menee. Tosin oma on 330e mut varmaa pääosin samat softat....
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Löysitkö jo taskulampun johdosta? ;)
Hhutz
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Tammi 2021, 13:35

315i kirjoitti: 26 Tammi 2021, 00:07 Löysitkö jo taskulampun johdosta? ;)
Jes, kiitos vastauksista. Oon nyt pitäny 15A asetuksella mutta vapautetaan nyt se viimeinenkin pykälä :) On kyllä hyvä vekotin ja selkeesti nopeammin tulee akku täyteen kun sillä orkkis möhkäleellä. Enää ei sen hajoaminen haittaa lainkaan. Ja kyllä taskulamppukin hieno lisä :thuup:
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Ruåtsalaiset åsaa
Kamikaze
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 11
Liittynyt: 16 Helmi 2011, 13:56
Auto: BMW F10 LCI 530d xDrive 2014

Gabrielström kirjoitti: 13 Tammi 2020, 20:56 SIellä sai iDrivessä valita että latausteho 6 amp, 7 amp ja 10 amp. En oikein ymmärrä miksi noin pieni vaihteluväli, kun 6 ja 7. No, näytti siinä auton mukana tulleessa johdossa olevan 10 A niin, niin valkkasin sen 10 sitten ja pistin surisemaan tuolta ulkopistokkeesta.
Putosi kyllä kivasti latausajan arvio, kun aiemmin se näytti aika pitkiä latausaikoja, ja nyt näytti että olisi jo 5-6h päästä auto "täynnä" - eli range 38km. :D Kai tässä tulipaloilta, mittarikaapin (uusi ulkokaappi) sulamiselta ja johtojen käryämiseltä vältyttäneen. Kai.
Kärsiikö tuolla 6 amp asetuksella ladata autoa työpaikan tolpasta, jossa on niinkin pieni kuin 4A automaattisulake, vai laukeaako naula alta aikayksikön? Tai olisiko mitään mahdollisuutta rajata latausvirtaa autosta pienemmäksi kuin 6A?
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Kamikaze kirjoitti: 09 Helmi 2021, 08:27
Gabrielström kirjoitti: 13 Tammi 2020, 20:56 SIellä sai iDrivessä valita että latausteho 6 amp, 7 amp ja 10 amp. En oikein ymmärrä miksi noin pieni vaihteluväli, kun 6 ja 7. No, näytti siinä auton mukana tulleessa johdossa olevan 10 A niin, niin valkkasin sen 10 sitten ja pistin surisemaan tuolta ulkopistokkeesta.
Putosi kyllä kivasti latausajan arvio, kun aiemmin se näytti aika pitkiä latausaikoja, ja nyt näytti että olisi jo 5-6h päästä auto "täynnä" - eli range 38km. :D Kai tässä tulipaloilta, mittarikaapin (uusi ulkokaappi) sulamiselta ja johtojen käryämiseltä vältyttäneen. Kai.
Kärsiikö tuolla 6 amp asetuksella ladata autoa työpaikan tolpasta, jossa on niinkin pieni kuin 4A automaattisulake, vai laukeaako naula alta aikayksikön? Tai olisiko mitään mahdollisuutta rajata latausvirtaa autosta pienemmäksi kuin 6A?
Ei taida pystyä rajaamaan pienemmäksi millään konstilla. Se että kestääkö 4A automaattisulake ladata 6A virralla, riippuu monesta asiasta, joihin lukeutuu myös ilman lämpötila.
Toimintarajavirrat näkee esim. tuolta (huom. käyrät ilmoitetaan 30 asteen ympäristönlämpötilassa):
https://www.utu.eu/sites/default/files/ ... fi0211.pdf
käyrien mukaan 4A automaattisulakkeen (B/C/D) terminen laukaisu näyttäisi tapahtuvan 1.5 x nimellisvirralla (=6A) aikavälillä 40s...400s mikäli ympäristönlämpötila on 30 astetta. Kylmemmällä korjauskertoimien ansiosta myöhemmin. Selvinneen kokeilemalla, jos napsahtaa niin silloin napsahtaa.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
Seeker78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Syys 2021, 07:37
Auto: 530E X-Drive M-Sport G31
Paikkakunta: Järvenpää

Itse asensin BMW:n oman latausaseman seinään suoraan, 3x16a liitennällä.

Seuraava auto on kyllä sellainen, joka osaa ottaa sen 3x16a.

Närästää tämä 1x16a lataaminen.

Mutta on se helpompaa kun on piuha kokoajan paikalla eikä tarvi leikkiä piuhojen kanssa.
Vastaa Viestiin