530e toimintasäde sähköllä

G30, G31
Avatar
Anssi79
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 550
Liittynyt: 13 Marras 2012, 08:23
Auto: 330e M-Sport 2020
118ia M-Sport 2020
Paikkakunta: Espoo

tuo kilometrimäärä lasketaan suoraan sähköisestä keskikulutuksesta jonka näkee autosta ainakin max edrive tilasta, jos akusta on käytettävissä 7,4kwh. eli nollaat sähköisen kulutuksen ja tadaa näyttää varmaan lähes 50km. Eli ihan samaan tapaan se sähkön kulutus vaikuttaa siihen näytettävään max. matkaan kuin bensallakin ajaessa. Eli mitä auto kuluttaa versus polttoaineen määrä oli se sitten sähköä tai bensaa.

Talvella 5kw lämmitysvastus lisää auton kulutusta aika paljon suhteessa koska akun kapasiteetti on pieni, kuten myös polttoaineen kulutus on suhteessa kovempi kun käynnistät auton -5 vs + 20 asteessa.

Eli se mittarin näyttämä on pitkälti omasta ajotyylistä kiinni
G20 330e M-Sport -20 -- F40 118ia M-Sport -20
Ex.G30 530e M-Sport -18- F34 xDrive M-Sport -15 - söpö Fiat 500c - HandWashOnly F30 - Audi A3 quattro - BMW 325 E91 - 2x E46
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Minäkin luulin että kaikissa autoissa ajotietokone laskee toimintasäteen suoralla matematiikalla akun/tankin sisällöstä ja viimeaikojen kulutuksesta (ei välttämättä ajotietokoneen kulutuslukemasta, usein lyhyemmästä lähimenneisyydestä). Mutta ainakin mun auto näyttää lisäävän jonkun arvauskertoimen mukaan, ja järjestään ennusta parempaa toimintasädettä ennen matkaan lähtöä kuin mikä toteutuu. Vaikka hyvin samanlaisella ajotavalla ja samanlaisissa olosuhteissa mökkireissunkin ajoin edestakaisin, auton esilämmittäen ja täydellä akulla matkaan lähtien.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Wonderi kirjoitti: 16 Loka 2019, 10:51 Minäkin luulin että kaikissa autoissa ajotietokone laskee toimintasäteen suoralla matematiikalla akun/tankin sisällöstä ja viimeaikojen kulutuksesta (ei välttämättä ajotietokoneen kulutuslukemasta, usein lyhyemmästä lähimenneisyydestä). Mutta ainakin mun auto näyttää lisäävän jonkun arvauskertoimen mukaan, ja järjestään ennusta parempaa toimintasädettä ennen matkaan lähtöä kuin mikä toteutuu. Vaikka hyvin samanlaisella ajotavalla ja samanlaisissa olosuhteissa mökkireissunkin ajoin edestakaisin, auton esilämmittäen ja täydellä akulla matkaan lähtien.
Sähköauton kantomatkan ennakointi on aivan oma juttunsa. Omasta pihasta saan hulvattomia lukemia eri autoilla, koska omaa pihaa kohden tulee regeneroitua suuria määriä. Eli motarilta pitkä ramppi alamäkeen, hetki maantietä tasaista nopeutta, loppua kohden alamäkeä, pari käännöstä, katua alamäkeen...

Tesla käyttää kantomatkan arviointiin vakiokulutusta kaikki olosuhteet unohtaen. Se on sentään aina pielessä, kesällä vähän ja talvella paljon. Kaikki muut merkit perustaa kantaman arvion ajotyyliin ja olosuhteisiin eli viime ajan kulutukseen ja arvioon tulevasta. Lisäksi kun laitat naviin kohteen, niin sitten lasketaan myös tuon reitin huomioiden, tietääkseni myös bemarissa.
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Olen huomannut saman putoamisen, autolla ajettu n 17000. Samaa matkaa, minkä viime syksynä pääsi sähköllä edestakaisin ei enää pääse. Eilen sähkönkulutus apin mukaan n 40kwh/100. muuten ollaan oltu lähellä 30 kw/h/100.aika raju muutos. ranget näytti tänä aamuna 22 km, lämpöä 3 astetta.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Mielenkiintoinen keskustelu.

530e:n osalta en osaa sanoa mitään, mutta 40e kokemuksilla voinen heittää kokemuksia tähän rinnalle.
Kaksi talvea on nyt 40e:llä takana ja kolmas on lähdössä, eli siis vähän päälle 3v ollut auto ajossa ja 45tkm mittarissa.
Ajotietokoneen ilmoittama sähkörange on arvio joka perustuu toteutuneisiin ajoihin jne, kuten keskustelussa on tuotu esiin. Se mitä kulloinkin oikeasti sähköllä pääsee on sitten eri asia. Jos asiaa tarkastellaan ajotietokoneen ilmoitusten perusteella, niin minulla sähkörange on tänä syksynä lähinnä parantunut verrattuna aikaisempiin syksyihin. Näkisin että syy on muuttuneissa ajo-olosuhteissa. Nyt tulee enemmän tasaisella ajettua maantieajoa noin 60km/h vauhdilla. Aikaisemmin ajosta isompi osa oli kaupunkiajoa pysähdyksineen ja liikkeellelähtöinen = kuluttavampaa ajoa.
Ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on kokemusteni mukaan hyvin suuri merkitys siihen mitä sähköllä pääsee, ihan samoin kuin on polttoaineen kulutukseenkin. Akku kun on resursseiltaan kuitenkin aika rajallinen, niin jo pienikin muutos ajo-olosuhteissa, ajotavoissa jne näyttäytyy helposti dramaattisempana kuin se ehkä sitten onkaan.

40e:n kohdalla en siis reilun kolmen vuoden aikana ole huomannut akun hiipumista - ainakin tuolla edellä kuvatulla 60km/h maantiepätkällä pääsee sähköllä edelleen sen saman kilsamäärän mitä pääsi syksyllä 2016, kun olen aina välillä trippimittarista siinä ajaessani huvikseni kokeillut kuinka pitkälle sähköllä pääsee. Kaupunkiajossa kilsamäärä sitten vaihtelee enemmän, johtuen siitä että ajotilanteet ovat aina vähän erilaisia, eikä niitä voi vakioda siten kuin vähäliikenteisellä maantiepätkällä voi.

Sanoisin että akun kunnosta ei kovin helposti varmuuteen pääse ajamalla, sen verran paljon erilaiset liikenne- ja sääolosuhteet vaikuttavat ja kun max range on parhaimmillaankin aika rajallinen niin loppujen lopuksi aika pienikin muutos näyttäytyy helposti dramaattisempana kuin mitä se sitten tosiasiassa onkaan.
Avatar
Keba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 01 Touko 2011, 03:56
Auto: G30

Uusimpia viestiä lukiessa kuten myös vanhempia en näytä olevan yksin pohtiessa minne virta on akusta hävinnyt. Pidetään viestiketju aktiivisena kuten myös akkuja vaihtava ja korjaava taho :)

Mielenkiintoista miten jotkut luulevat ongelmien korjautuvan selittelyllä.
Kuudensuora
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 643
Liittynyt: 08 Tammi 2011, 20:23
Auto: Bimmer

Parasta olisi testata paljonko pääsee tasaisella pätkällä 60km/h nopeudella. Näin pitäisi päästä +40km. Samaa voi kokeilla sitten vuoden parin päästä uudestaan. Lämmitys vie tässäkin osansa. Ilmoitettua rangea on turha vertailla kuten edellä on mainittu. Myös diesel/bensa autossa myös range vaihtelee 600-1300km välillä ajosta riippuen.
BMW / Mini koodaukset E/F/G/I -sarjat. (DPF regenrointi, akku, video ajon aikana, start&stop pois, neliveto pois, Alpine -mittaristo ja muut näkymien muutokset mittaristoon, F/G-sarjan äänitehosteet, vakio ajoasetuksen muutos (Eco/Sport). ym. HKI
Huivei
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 685
Liittynyt: 15 Heinä 2012, 18:28

Kuudensuora kirjoitti: 16 Loka 2019, 18:48 Parasta olisi testata paljonko pääsee tasaisella pätkällä 60km/h nopeudella. Näin pitäisi päästä +40km. Samaa voi kokeilla sitten vuoden parin päästä uudestaan. Lämmitys vie tässäkin osansa. Ilmoitettua rangea on turha vertailla kuten edellä on mainittu. Myös diesel/bensa autossa myös range vaihtelee 600-1300km välillä ajosta riippuen.
Tuollaiset 50 km ajot tasaisella pätkällä ei ole vertailukelpoisia, vaikka ajaisi samaa reittiä. Jo pelkästään tuuli vaikuttaa todella paljon kulutukseen.

Ehkä sitten saattaisi saada suuntaa-antavaa tietoa, jos ajaisi lähtökohtaisesti samassa säässä samalla tuulella samoilla auton asetuksilla ja samalla kuormalla saman reitin 10 kertaa edestakas ja tekisi saman vuoden päästä uudelleen.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Itellä reilu 50 tonnii takana ja toinen syksy 330e:llä. En ole huomannut muutosta, lataan päivittäin. Päivittäin huima ero on juuri liikenteellä. Kulutus on näin syyssäällä vaihdellut 16 ja 22 kWh/100km välillä. Itsellä työmatka noin. 20 kilsaa, ja perille kun pääsee on jäljellä 3-10 km. Nopeella laskutoimituksella akun koko huomioiden, kaikki kilowatit vielä tallella.
Viimeksi muokannut 315i, 20 Loka 2019, 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
melperri
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 587
Liittynyt: 13 Marras 2011, 16:51

"Tuollaiset 50 km ajot tasaisella pätkällä ei ole vertailukelpoisia, vaikka ajaisi samaa reittiä. Jo pelkästään tuuli vaikuttaa todella paljon kulutukseen."

Samoin sade , kun renkaiden pitää siirtää pois vettä altaan. Lämpötilakin vaikuttaa lämmitystarpeen lisäksi ajovastuksiin .

Itselläni F15 kuluttaa sähköä 23-32kwh/100km rangen vaihdellessa 24-32km välillä. Autolla ajettu nyt 2,5v aikana 45tkm , eikä hiipumista vielä havaittavissa.
jva
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 12 Helmi 2016, 17:28
Auto: 530e M-sport, ex. X5 40e

Keba kirjoitti: 16 Loka 2019, 16:28 Uusimpia viestiä lukiessa kuten myös vanhempia en näytä olevan yksin pohtiessa minne virta on akusta hävinnyt. Pidetään viestiketju aktiivisena kuten myös akkuja vaihtava ja korjaava taho :)

Mielenkiintoista miten jotkut luulevat ongelmien korjautuvan selittelyllä.
En minä tässä kauheasti selittelyä ole huomannut - ainoastaan erilaisia kokemuksia, sekä näkemyksiä siitä että akun kunnon arvioiminen ajamalla saati Idriven näyttämän mukaan on hyvin vaikeaa, eikä todennäköisesti anna luotettavaa kuvaa asiasta.

Omasta puolestani kallistun vahvasti sille kannalle että jos akun kunnosta haluaa jonkun käsityksen saada, niin korjaamolla suoritettu mittaus on luotettavin. Kaikessa muussa on niin paljon asiaan vaikuttavia muuttujia että tulos ei todennäköisesti ole yksiselitteisen luotettava.

F15:sta en ole reilun 3 vuoden ja yli 40tkm jälkeen huomannut mitään muutosta. Vaihtelua auton ilmoittamassa sähkörangessa on reilusti, mutta niin sitä on ollut uudesta saakka, riippuen siitä miten, missä ja millaisissa olosuhteissa on ajettu.
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Keskustelin tänään asiasta huollon kanssa ja asia otettiin ihan todesta, toisin sanoen ei hulluna pidetty. Vien auton letkun nokkaan lähiaikoina. Katsotaan selviääkö mitään. Lauantaina huonoin ajosuorite tähän mennessä, 18km pääsin taajamateitä +5 asteessa.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Onhan noissa oikeesti varmaan vikojakin, itselle tänään kuitenkin 28.8km sähköllä syyskelissä ja aamu sekä iltapäiväruuhkassa. Lyhyet pätkät pahoja jos on näin viileää, kun joutuu aina kopin lämmittämään joka ajosuoritteen alussa.
Illalla ajeltiin Jumboon, ja olen huomannut kun vapaasti saa ajaa vaikka sitä kehäkolmosen ja motarin nopeutta, on se joskus jopa taloudellisempaa, kuin ruuhkassa ja valoissa jatkuvasti pysähtyminen ja kiihdyttäminen.
Tosin jos nopeudet ei aivan sitä 120km/h motarilla ole.
*Ari*
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 480
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 07:55
Auto: Toyota C-HR 2.0 Hybrid
Paikkakunta: LU

315i kirjoitti: 23 Loka 2019, 17:26olen huomannut kun vapaasti saa ajaa vaikka sitä kehäkolmosen ja motarin nopeutta, on se joskus jopa taloudellisempaa, kuin ruuhkassa ja valoissa jatkuvasti pysähtyminen ja kiihdyttäminen.
Tosin jos nopeudet ei aivan sitä 120km/h motarilla ole.
Tuo on suoraan verrannollinen polttomoottorin kulutukseen, pienemmät kulutukset saadaan aikaan ihan jossain muualla kun taajama ajossa missä pysähdellään ja kiihdytellään jatkuvasti.
pedro78
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Joulu 2016, 13:19
Auto: G30 520da xdrive -18

Sorry lievä offtopic, mutta kävin wetterillä koeajamassa uuden 330e takavedon ihan kokeillakseni sen rangea. Lämpimästä hallista kun lähdin niin range näyttämä oli 37km. Ajoin autolla e-tilassa moottoritie painotteisen pätkän (105 mittari nopeutta) ja sähkö loppui 42km kohdalla. Lämmitystä tarvi aika vähän kun hallista lähdin. Ajoin sitten tyhjällä akulla hybriditilassa takaisin 13km matkan, jolloin bensaa kului 5.8 l/100km ja sähköajoa tuli vajaa 2km. Mukavasti kaikki liikkeelle lähdöt sujui sähköllä Tojo tyyliin. Kyllä tässä voimalinjassa potentiaalia on. Toiminta oli erittäin sivistynyttä. Vielä kun se range olisi lähempänä mainostettua 60km..
Monni
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Heinä 2019, 19:19

Olen nyt reilut neljä kuukautta sahannut n. 40 km työmatkaa 530 e 9,2 kw voimalinjalla. Pääsääntöisesti virta riittänyt koko matkaan sähköisellä ajolla. Erilaisia testejä ja ajomoodeja on tullut tehtyä. Suurin vaikutus näyttää olevan kelillä. Rankkasateella matka loppunut jo 32 km kohdilla. Toissapäivänä 13 asteen lämmössä sammutin tuuletuksen autosta kokonaan ja virta.fi latausasema otti 7,7kw. Edellisenä päivänä otti 8,84 kw samalla pätkällä . Nämä siis työpaikalla ladattuja ja laskutettuja. Ajelen yleensä ilman kiirettä 90-100 km tunnissa. Sitten reilu viikko sitten saamamme 330 e versio. Autossa jo michelin x-ice north 4 nastarenkaat alla. Kerran ajanut tämän samaisen työmatkan reilummalla kaasulla. Virta riitti helposti ilman kikkailuja. Latausasemasta tuli 10 kw autoon.
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

Tein eilen tuttavan kanssa testin akkujen kestosta. Autot ovat identtiset vanteita ja renkaita myöden. Molemmilla akut 100% täynnä. Ajettiin battery controllilla sijaintiin x ja siitä täysin samoilla säädöillä, rengaspaineilla ja asetuksilla peräkkäin samaa nopeutta 80 km/h niin pitkälle, kun pääsee.
Tuttavan auto meni n. 15% pidemmälle.
Mielenkiintoista.
lnaukkar
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1202
Liittynyt: 09 Marras 2015, 22:19
Auto: i4 M50 2023
iX1 xDrive30 2023

Sod-3 kirjoitti: 28 Loka 2019, 21:13 Tuttavan auto meni n. 15% pidemmälle.
Paljos saman matkan kulutuksessa oli eroa, kWh tai menomatka bensalitroissa?
Avatar
Keba
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 85
Liittynyt: 01 Touko 2011, 03:56
Auto: G30

Sod-3 kirjoitti: 28 Loka 2019, 21:13 Tein eilen tuttavan kanssa testin akkujen kestosta. Autot ovat identtiset vanteita ja renkaita myöden. Molemmilla akut 100% täynnä. Ajettiin battery controllilla sijaintiin x ja siitä täysin samoilla säädöillä, rengaspaineilla ja asetuksilla peräkkäin samaa nopeutta 80 km/h niin pitkälle, kun pääsee.
Tuttavan auto meni n. 15% pidemmälle.
Mielenkiintoista.
Ei yllätänyt!
Akkuissa näyttää olevan isoja laatueroja.
Sod-3
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 275
Liittynyt: 16 Joulu 2010, 16:17
Auto: G30 530e Msport

lnaukkar kirjoitti: 29 Loka 2019, 07:14
Sod-3 kirjoitti: 28 Loka 2019, 21:13 Tuttavan auto meni n. 15% pidemmälle.
Paljos saman matkan kulutuksessa oli eroa, kWh tai menomatka bensalitroissa?
Tuota ei valitettavasti huomattu katsoa, ihmeteltiin vain tuota poikkeamaa. Kilometreinähän se on melko pieni, mutta prosentuaalisesti aika paljon.
Vastaa Viestiin