530e kysymyksiä/mietteitä

G30, G31
[Zei-M-Zei]
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 228
Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd
Paikkakunta: Oulu

Tyyppihyväksynnät. 3-sarjassakin (330e) oli aluksi 0kg/0kg, siten ilmestyi 750kg/750kg (joka tuossa rouvan autossakin on) ja nykyään näyttää olevan 750kg/1500kg. Joskus kyselin tuota viisaammilta ja ainakin silloin väittivät, että kyseessä on jokin tyyppihyväksyntäprosessi sisältäen törmäystestit miten takaosaan sijoitettu akusto käyttäytyy peräänajotilanteessa jos ajoneuvo on varustettu koukulla ts. voiko koukku peräänajotilanteessa vahingoittaa akustoa/polttoainetankkia ja millä tavalla tms.
Ja tosiaan tuohon ei saa muutosta, eli se on se paino mitä otteessa lukee, koska kyseisen ajoneuvon valmistuksen aikana on ollut sen hetkinen tyyppihyväksyntä voimassa.
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020
JiiP
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 09 Tammi 2016, 21:44
Auto: 320i xdrive
530e

Nyt on hermot riekaleina taas tämän auton irvikuvan kanssa, latauskaapeli ei irtoa autosta. Ei, edes konepellin alta manuaalivapautuksella. About sata kertaa lukinnut ja avannut, mutta ei irtoa. Lukituksen avukseni ääni kuuluu, mutta tiukasti kiinni.
Otin sulakkeen latausasemastakin, mutta ei auta. Onko hyviä vinkkejä, ennen kun revin kylkipeltien kanssa irti?
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

JiiP kirjoitti: 30 Tammi 2022, 20:56 Nyt on hermot riekaleina taas tämän auton irvikuvan kanssa, latauskaapeli ei irtoa autosta. Ei, edes konepellin alta manuaalivapautuksella. About sata kertaa lukinnut ja avannut, mutta ei irtoa. Lukituksen avukseni ääni kuuluu, mutta tiukasti kiinni.
Otin sulakkeen latausasemastakin, mutta ei auta. Onko hyviä vinkkejä, ennen kun revin kylkipeltien kanssa irti?
Kevennä latauspistoketta vähän ylöspäin kun klikkaat kaukosäätimestä lukkoja auki. Pistokkeen autoon lukitseva kieli joskus nojaa pistokkeessa olevaan reikään pistokkeen hieman roikkuessa johdon painosta.
JiiP
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 09 Tammi 2016, 21:44
Auto: 320i xdrive
530e

Wonderi kirjoitti: 30 Tammi 2022, 22:24
JiiP kirjoitti: 30 Tammi 2022, 20:56 Nyt on hermot riekaleina taas tämän auton irvikuvan kanssa, latauskaapeli ei irtoa autosta. Ei, edes konepellin alta manuaalivapautuksella. About sata kertaa lukinnut ja avannut, mutta ei irtoa. Lukituksen avukseni ääni kuuluu, mutta tiukasti kiinni.
Otin sulakkeen latausasemastakin, mutta ei auta. Onko hyviä vinkkejä, ennen kun revin kylkipeltien kanssa irti?
Kevennä latauspistoketta vähän ylöspäin kun klikkaat kaukosäätimestä lukkoja auki. Pistokkeen autoon lukitseva kieli joskus nojaa pistokkeessa olevaan reikään pistokkeen hieman roikkuessa johdon painosta.
Yritän vielä tuota aamulla, muuten tuomitsen jäätymisen aiheuttamaksi ja mietin millä saan lämpöä tuonne pihan perälle
JiiP
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 24
Liittynyt: 09 Tammi 2016, 21:44
Auto: 320i xdrive
530e

JiiP kirjoitti: 30 Tammi 2022, 22:48
Wonderi kirjoitti: 30 Tammi 2022, 22:24
JiiP kirjoitti: 30 Tammi 2022, 20:56 Nyt on hermot riekaleina taas tämän auton irvikuvan kanssa, latauskaapeli ei irtoa autosta. Ei, edes konepellin alta manuaalivapautuksella. About sata kertaa lukinnut ja avannut, mutta ei irtoa. Lukituksen avukseni ääni kuuluu, mutta tiukasti kiinni.
Otin sulakkeen latausasemastakin, mutta ei auta. Onko hyviä vinkkejä, ennen kun revin kylkipeltien kanssa irti?
Kevennä latauspistoketta vähän ylöspäin kun klikkaat kaukosäätimestä lukkoja auki. Pistokkeen autoon lukitseva kieli joskus nojaa pistokkeessa olevaan reikään pistokkeen hieman roikkuessa johdon painosta.
Yritän vielä tuota aamulla, muuten tuomitsen jäätymisen aiheuttamaksi ja mietin millä saan lämpöä tuonne pihan perälle
Jatkoroikka, pilkkituoli ja vaimon fööni auttoi. Aikansa otti, mutta lämpö lopulta tepsi. Talviautojen parasta A-luokkaa
Jipex
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 17
Liittynyt: 22 Maalis 2017, 12:10
Auto: F20 116iA -14

Pohdinnassa uusi auto ja 530e houkuttaa, vaikka latausmahdollisuutta ei ole kuin satunnaisesti, joten ajo tulisi pääasiassa bensalla. Verrattuna dieseliin hybridissä houkuttaa paremmat tehot, myöhemmin todennäköisesti parempi jälleenmyyntiarvo ja vapaus Adblue ongelmista.

Mitä luokkaa 530e:n kulutuksen voi odottaa olevan bensalla ajettaessa ilman latausta maantie/kaupunkiajossa (vs. 520d)?
Onko hybridijärjestemälle haittaa, vaikka akkua ei lataisikaan töpselistä juuri koskaan?
Onko hybriditekniikassa ilmennyt erityisiä tyyppivikoja/heikkouksia verrattuna dieseltekniikkaan?
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Pari testiä kuluneilta viikoilta. Tre-Klaukkala. Motaria tyhjällä akulla vakkarissa 133, eli tosinopeus noin 129kmh. Kulutus kun pihaan pääsin oli n. 6.5
Sunnuntaina Hvalta-Klaukkala, tyhjällä akulla vakkarissa 113, eli tosinopeus jotain 109kmh, Kulutus reilu n. 5.3. Täsä viimeisessä oli pari ohitusta, mutta Tampesterista tullessa oli aika hyvä flow motarilla. Nämä siis 330e. Vitoseen voi varmaan laitta pikkasen tilliä.
bemul13
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 385
Liittynyt: 08 Helmi 2017, 11:04
Auto: Alfa Giulia Veloce Q4 -20
Ex-G30 520dA -18
Paikkakunta: Turku

Taajamassa mennee varmaan lähelle 10 ainakin talvella, siis pelkällä bensalla. Siis ihan ok.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Miten kulkupuoli silloin kun on akut tyhjänä?
Loiro
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 10
Liittynyt: 09 Touko 2021, 03:26
Auto: 545e (2021)

Edellisenä oli 530e, ja kulkupuoli oli kunnossa myös "tyhjällä" akulla. Nämä ei päästä sitä akkua täysin tyhjäksi, vaan siellä on aina pieni reservi. Kun kunnolla polkaisee, niin sieltä sitten ammennetaan apua.
Mutta, en usko että akut tykkää tyhjänä olemisesta kovin paljoa. Suosittelisin käyttämään sitä "battery control" vai mikä olikaan. Siihen voi pistäää tavoitteen, jonka verran latinkia pyritään säilyttämään. Vaikkapa 50%. Silloin on aina mukavasti reserviä, ja akut säästyvät tyhjyyden rasituksilta.
Tyhjän akun lataaminen tuolla "battery control" asetuksella lienee hölmöläisen hommaa, ainakin toistuvasti tehtynä. Mutta ladatun akun kanssa se kannattanee kytkeä päälle, jos ei ole luottoa seuraavan latausmahdollisuuden suhteen.
Ja talvella pitäisin jopa isompaa reserviä, että esilämmitykset ja muut semmoiset hoituvat mukavasti.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

Onko kukaan hinaillut ~1000kg taakkaa perässä, millaisiin käytännön kulutuksiin näillä hybrideillä pääsee veturina pitkällä matkalla?
Olavi1
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Touko 2017, 13:28

wsaarja kirjoitti: 01 Kesä 2022, 14:21 Onko kukaan hinaillut ~1000kg taakkaa perässä, millaisiin käytännön kulutuksiin näillä hybrideillä pääsee veturina pitkällä matkalla?
Hinasin kesällä n. 2000 kg painoista asuntovaunua erilaisissa tieolosuhteissa. Väliin akku oli täynnä lähtiessä ja välistä koko matka tyhjällä akulla. Noin 11-12 litraa /100km meni tällä yhdistelmällä.
PAT
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Maalis 2012, 20:29
Auto: 530eX LCI M Sport 2021
Paikkakunta: Tuusula

Onko kukaan tilannut ’Varoitus nopeusvalvonnasta’ palvelua BMW Storesta? Tilasin kuukauden ilmaisen kokeilujakson, mutta eipä tunnu toimivan. Tosin ohjeistukset olivat puutteelliset, epäselvää on, pitääkö erikseen autosta jotenkin vielä aktivoida. Valikoista ei kuitenkaan mitään aktivoitavaa tms. löydy.
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

PAT kirjoitti: 08 Joulu 2022, 22:26 Onko kukaan tilannut ’Varoitus nopeusvalvonnasta’ palvelua BMW Storesta? Tilasin kuukauden ilmaisen kokeilujakson, mutta eipä tunnu toimivan. Tosin ohjeistukset olivat puutteelliset, epäselvää on, pitääkö erikseen autosta jotenkin vielä aktivoida. Valikoista ei kuitenkaan mitään aktivoitavaa tms. löydy.
https://bmwforum.fi/viewtopic.php?f=12&t=15419

G20:ssä mulla vuoden tilaus. Ei vaatinut aktivointia tilauksen jälkeen.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
PAT
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Maalis 2012, 20:29
Auto: 530eX LCI M Sport 2021
Paikkakunta: Tuusula

Kiitoksia vastauksesta. Katsotaan, josko se siitä vielä heräisi.
Avatar
315i
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 316
Liittynyt: 23 Helmi 2018, 17:49
Auto: i4

Tilasin ja HUD:issa näkyy varoitus, jos ei HUDia, en tiedä miten toimii. i4 autona.
PAT
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Maalis 2012, 20:29
Auto: 530eX LCI M Sport 2021
Paikkakunta: Tuusula

PAT kirjoitti: 09 Joulu 2022, 22:20 Kiitoksia vastauksesta. Katsotaan, josko se siitä vielä heräisi.
Ja alkoihan se toimia, muutaman päivän viiveellä. Hudia minulla ei ole, mutta näkyy mittaristossa.
JKK
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Tammi 2011, 16:42
Auto: BMW G30 530e X-Drive 2020
Paikkakunta: Järvenpää

ilmari222 kirjoitti: 23 Tammi 2022, 10:30 VETOKOUKKU ...... vetomassa 0 kg,eli koukun voi laittaa mutta bmw ei anna lupaa vetää sillä mitään,jossain maassa on saanut 2019 malliin vetomassat
Tästä uutta tietoa. 530e-mallejahan on tehty X-Drive-mallina 7/2019 >> (puhutaan 2020-mallina). Samaan aikaan kun mittaristo vaihtui iDrive 7-versioon.

Ennen 2021-faceliftiä näissä on hyvin vaihtelevasti kirjattu tehtaalta vetomassoja. Siis tapauksissa joissa ei ole ruksittu tehdaskoukkua. Joissakin yksilöissä on massat papereissa ja joissakin taas ei. Omassani ei ollut, joka on 7/2019 530e X-Drive.

Tein asiasta anomuksen maahantuojalle. Perustelin asiaa sillä, että teknisesti identtistä autoa (ilman tehdaskoukkua) on liikenteessä sekä vetomassalla, että ilman. Paluupostissa sain (ilmaisen!!) todistuksen, jolla auton vetomassat sai käydä muuttamassa Trafin toimipisteessä (750kg/750kg). Ennen Trafille menoa piti vain tilata ja asennuttaa uusi tyyppikilpi merkkiliikkeessä (kustannukset: 80€). Jarruvaunun vetomassoja eivät antaneet jostain syystä. Se ei minulle ollut merkitsevä asia.

Oletan että tämä temppu ei onnistu takavetoisten 530e-mallien tapauksessa. G20:n tapauksessa voi onnistuakin, koska sitä on myyty koukulla myös takavetoisena.

Irroitettava ORIS-koukku+johtosarja saksasta tilattuna 320€, joten koukun hinnaksi kaikkinensa tuli 400€ vetomassabyrokratia mukaan luettuna. BMW:n alkuperäinen irroitettava on sama Oris-valmiste, mutta tupla- tai tripla- hinnalla.
wsaarja
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 505
Liittynyt: 18 Heinä 2016, 19:44

JKK kirjoitti: 11 Joulu 2022, 17:16
ilmari222 kirjoitti: 23 Tammi 2022, 10:30 VETOKOUKKU ...... vetomassa 0 kg,eli koukun voi laittaa mutta bmw ei anna lupaa vetää sillä mitään,jossain maassa on saanut 2019 malliin vetomassat
Tästä uutta tietoa. 530e-mallejahan on tehty X-Drive-mallina 7/2019 >> (puhutaan 2020-mallina). Samaan aikaan kun mittaristo vaihtui iDrive 7-versioon.

Ennen 2021-faceliftiä näissä on hyvin vaihtelevasti kirjattu tehtaalta vetomassoja. Siis tapauksissa joissa ei ole ruksittu tehdaskoukkua. Joissakin yksilöissä on massat papereissa ja joissakin taas ei. Omassani ei ollut, joka on 7/2019 530e X-Drive.

Tein asiasta anomuksen maahantuojalle. Perustelin asiaa sillä, että teknisesti identtistä autoa (ilman tehdaskoukkua) on liikenteessä sekä vetomassalla, että ilman. Paluupostissa sain (ilmaisen!!) todistuksen, jolla auton vetomassat sai käydä muuttamassa Trafin toimipisteessä (750kg/750kg). Ennen Trafille menoa piti vain tilata ja asennuttaa uusi tyyppikilpi merkkiliikkeessä (kustannukset: 80€). Jarruvaunun vetomassoja eivät antaneet jostain syystä. Se ei minulle ollut merkitsevä asia.

Oletan että tämä temppu ei onnistu takavetoisten 530e-mallien tapauksessa. G20:n tapauksessa voi onnistuakin, koska sitä on myyty koukulla myös takavetoisena.

Irroitettava ORIS-koukku+johtosarja saksasta tilattuna 320€, joten koukun hinnaksi kaikkinensa tuli 400€ vetomassabyrokratia mukaan luettuna. BMW:n alkuperäinen irroitettava on sama Oris-valmiste, mutta tupla- tai tripla- hinnalla.
Veikkaan, että tuo 750kg/750kg tarkoittaa myös jarrulliselle kärrylle 750kg vetopainoa
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

JKK kirjoitti: 11 Joulu 2022, 17:16 BMW:n alkuperäinen irroitettava on sama Oris-valmiste, mutta tupla- tai tripla- hinnalla.
Onko Bemareihin olemassa alkuperäisiä irrotettaviakin koukkuja, eikä vaan sähköllä esiin taittuvia niin kuin tehtaalla asennetut?
Vastaa Viestiin