Auto tilattu, mutta pari seikkaa jäi epäselväksi:
Miten auton esilämmitys toimii? Lämmittääkö akkua, vai onko edes tarpeellista. Jos ajastaa lähtöajan, lataako samalla kun lämmittää jos johdon perässä? Jos ei ole johdon perässä, paljonkohan esilämmitys kuluttaa akkua ja paljonko sitä pitää olla jäljellä?
Toinen asia: pystyykö ajamaan akku täynnä pelkällä polttomoottorilla, muuta kuin battery control -tilassa jolloin lataa akkua ja tietysti kuluttaa huomattavasti enemmän? Sport asetusta en koeajossa huomannut testata.
Onko jotain oleellista liittyen akun lataamiseen, latausaika, latausmäärä tms? Alkuun latailen mukana tulevalla laturilla.
X3 (G01 facelift) lämmitys ja sähköllä ajo
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 386
- Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
- Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII - Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta
Asiat pitäisi olla samat kautta linjan e30 voimalinjassa.LuZiaN0 kirjoitti: ↑14 Joulu 2021, 17:36 Auto tilattu, mutta pari seikkaa jäi epäselväksi:
Miten auton esilämmitys toimii? Lämmittääkö akkua, vai onko edes tarpeellista. Jos ajastaa lähtöajan, lataako samalla kun lämmittää jos johdon perässä? Jos ei ole johdon perässä, paljonkohan esilämmitys kuluttaa akkua ja paljonko sitä pitää olla jäljellä?
Toinen asia: pystyykö ajamaan akku täynnä pelkällä polttomoottorilla, muuta kuin battery control -tilassa jolloin lataa akkua ja tietysti kuluttaa huomattavasti enemmän? Sport asetusta en koeajossa huomannut testata.
Onko jotain oleellista liittyen akun lataamiseen, latausaika, latausmäärä tms? Alkuun latailen mukana tulevalla laturilla.
Oma käsitykseni on, että akustoa lämmitetään jos autolle on annettu lähtöaika. Joskus siitä huolimatta kylmä sää (esim reippaat -20 c pakkasta) voi johtaa polttiksen käynnistymiseen, vaikka akku olisi täynnä.
Lämmittää myös ratin ja penkit mahd. varustelusta riippuen. Lämmitys vie jopa enemmän kun lataus, etenkin jos yrität käyttää vain sitä mukana tulevaa 10A laturia. Joten ei välttämättä lataa.
Jos lämität akusta. Jätä joku 1/3 osa akkua lämmitykseen. Tarvittu energiamäärä riippuu olosuhteista. Lämmitys vie huomattavasti akkua!
Sport ajomoodissa on aina polttis käynnissä.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Onnittelut, millaisella toimitusajalla saat auton? Ja oliko varusteet lopulta millaiset?
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
- LuZiaN0
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
- Auto: X3 30e M-Sport 2022
Pahoittelut, vasta huomasin viestin. Toisessa ketjussa jo toimitusajoista puhuttiinkin…
Lisävarusteet olivat (en muista oliko osa vakiona)
- M Sport Brooklyn Grey
- Mukautuvat ledit
- Comfort acces
- Ambient valaistus
- Sähkökoukku
- Penkit muistilla
- Akustiikkalasit
- Lämmitettävä ratti
- Performance Control (en edes täysin muista mikä oli mutta oli halpa )
- Lasien tummennus (kalvoilla)
X3 30e M-Sport 2022
Tähän esilämmitykseen liittyen: minulla näyttää menevä aina ratin lämmitys päälle, kun käytän esilämmitystä. Miten muilla? Asiaahan ei huomaa muusta, kuin lämpimästä ratista. Penkkien lämmitys ei kuitenkaan mene päällä. Olisi ihan kiva, jos tähän seisontalämmityksen sisältöön pystyisi itse vaikuttamaan.
- LuZiaN0
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 239
- Liittynyt: 28 Heinä 2012, 18:47
- Auto: X3 30e M-Sport 2022
Juu, näin on ja pirun mukava systeemi. Mulla kyllä lämpiää lisäksi ainakin kuskin penkki.hal75 kirjoitti: ↑22 Syys 2022, 13:23 Tähän esilämmitykseen liittyen: minulla näyttää menevä aina ratin lämmitys päälle, kun käytän esilämmitystä. Miten muilla? Asiaahan ei huomaa muusta, kuin lämpimästä ratista. Penkkien lämmitys ei kuitenkaan mene päällä. Olisi ihan kiva, jos tähän seisontalämmityksen sisältöön pystyisi itse vaikuttamaan.
X3 30e M-Sport 2022
Kelien viilennettyä on auton näyttämä range nyt tyypillisesti 36-37 km, vaikka lähden lämpimästä, n. 10 C tallista (ilman esivalmisteluja). Todellisuudessa pääsee reilun 40-45 km, mutta hiukan kummallisen oloinen pudotus.
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
Ainakin tuossa mun eri mallisessa autossa, aamun rangearvaus heittelee sen mukaan ehtikö auto illalla talliin ajaessa haistaa tallin lämpimän sisäilman, vai muistaako vielä kylmän ulkoilman lämpötilan. Toisaalta jos tallin ovi on pitkään auki, talvi ehtii jäähdyttää tallin ja auto saa taas kylmän lämpötilan muistiinsa. Virta sammuksissa se ei haistele ulkolämpötilaa eikä muuta rangelaskelmia yön aikana.
Nyt kun tän laitoit, niin mieleen tulee että sen jälkeen kun ajastin täältä saatujen neuvojen mukaan latauksen alkamaan klo 22.00 eteenpäin, niin oisko niin, että talli jäähtyy illan mittaan ja haistelee sitten "yökylmää" tallia vaikka onkin min 10 C.... Päivällä vielä kuitenkin helposti sen liki 15 vielä....
Ex: G01 X3 20xda, G30 520xda, F25 X3 20da, F10 520xda, F10 520da, E60 520ia, E39 520i, E36 318i, E30 318i. Mp:t BMW K1300S, K1200S.
No onhan tämä auto kyllä loistava ajettava, ei voi moittia :-) Muutama asia on jäänyt epäselväksi nyt pakkasten aikaan; onkohan autossa polttikselle minkäänlaista esilämmitystä? Ajattelin vain että kun kovilla pakkasilla ajelee sähköllä moottoritiellä ja ohitustilanteessa polttis lähtee käyntiin kylmänä käyntiin heti aika koville kierroksille. Ja hieman epäselväksi jäi tuo ajoakuston esilämmitys, tänä aamuna pakkasta -15c ja polttiksella ajeltiin alkuun muutama kilsa. Mittariston kohtaan siinä missä näkyy range vaihtui akku/lämpömittari-symboli, tarkoittaako tämä sitä että akusto oli liian kylmä, vai käynnistyikö akuston lämmitys? Ja kun ajeltiin polttiksella niin ajoakkua kuitenkin kului aika reippaasti, eli lämmitetäänkö ohjaamoa aina ajoakulla ajon aikanakin?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 228
- Liittynyt: 07 Loka 2016, 10:42
- Auto: 2023 G26 i4
2014 F11 530xd - Paikkakunta: Oulu
Se akku/lämpömittari -symboli tarkoittaa sitä, että sähköajovalmiutta ei ole vielä saavutettu (akku liian kylmä) - muistaakseni ilmoittaa tämän keskinäytössäkin jos yrität pakottaa sähkölle. Se lämmitys tapahtuu akkua kuormittamalla, eli sen vuoksi se varaustaso pienenee vaikka polttis käy (tosin polttiksen kulutuslukema on suhteellisen pieni).
ex bemarit: E30 318i 1985, E39 528i 1996, E46 316i "Sport 2000" 1999, E46 320i 2003, E46 316ti 2004, E91 318d 2007, F30 320d 2012, F30 330e 2015, G20 330e 2020