Tervehdys,
Kiinnostaisi kovasti hieman madaltaa vuoden 2018 318i:tä. Kyseisessä autossa tällä hetkellä ihan vakioalusta, eli ei M-sport. Kertokaahan kokemuksia perusalustan madalluksesta? Kannattaako vaihtaa myös iskarit vai riittääkö pelkät madallusjouset? Mitä kaikkea olette tehneet ja paljon on maksanut? Saa myös suositella pk-seudulta asiallisia pajoja, jossa työ voitaisiin tehdä.
F30 Madallus
Olen itse katellut myös maltillista tiputusta omaan 330e msportiin. Takapää suht ok mutta edestä voisi ottaa sen 20 mm pois.
Eibachin jousisetti lupaa droppia 20/15 mm, mutta epäselväksi jää mihin verrattuna. Vakioon vai msportiin? Jälkimmäinen olis juuri sopiva, mutta edellinen ei juuri toisi muutosta.
Onko muilla kokemuksia?
Eibachin jousisetti lupaa droppia 20/15 mm, mutta epäselväksi jää mihin verrattuna. Vakioon vai msportiin? Jälkimmäinen olis juuri sopiva, mutta edellinen ei juuri toisi muutosta.
Onko muilla kokemuksia?
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 169
- Liittynyt: 12 Heinä 2015, 23:59
- Auto: 316iA F31 -15
- Paikkakunta: Espoo
Nyt tulee typerä kysymys, mutta mistä noita jousia ja iskareita kannattaa selailla? Jotenkin tuntuu että jokapaikassa on vaan erilaista kamaa tarjolla ilman mitään tarkempia speksejä. Eikö settejä tosiaan myydä missään silleen että tälläinen amatöörikin löytäisi oikeat mallit :D Mietin lähinnä että nyt mittarissa on 80tkm pre-lci takavetoisella F31 316i ja jossain kohtaa eteen tulee alustan uusiminen. Jo ihan sen selvittäminen tuntuu vaikealta että mikähän alusta mulla nyt on. Jostain luin että jos on sport paketti joka löytyy takavetoisena niin se olisi sama kuin m-sport... ehkä.
Eli jos nyt tällä hetkellä pitäisi tilata uusia osia niin olisin kyllä aika hukassa. Lähinnä kiinnostaisi Konin special active tai FSD iskarit joiden pitäisi olla jotenkin pehmeät suoralla, mutta kuitenkin napakat mutkissa. Uudessa G20 on kaiketi vähän saman tyyliset vakiona.
Eli jos nyt tällä hetkellä pitäisi tilata uusia osia niin olisin kyllä aika hukassa. Lähinnä kiinnostaisi Konin special active tai FSD iskarit joiden pitäisi olla jotenkin pehmeät suoralla, mutta kuitenkin napakat mutkissa. Uudessa G20 on kaiketi vähän saman tyyliset vakiona.
No olisiko paras paikka merkkihuolto? Jos rahat ei riitä, niin olisiko sitten esim. Autodoc, Schmiedmann, jne jotain? Google ja Ebay auttaa.Galaxy1223 kirjoitti: ↑26 Kesä 2020, 22:34 Nyt tulee typerä kysymys, mutta mistä noita jousia ja iskareita kannattaa selailla? Jotenkin tuntuu että jokapaikassa on vaan erilaista kamaa tarjolla ilman mitään tarkempia speksejä. Eikö settejä tosiaan myydä missään silleen että tälläinen amatöörikin löytäisi oikeat mallit :D Mietin lähinnä että nyt mittarissa on 80tkm pre-lci takavetoisella F31 316i ja jossain kohtaa eteen tulee alustan uusiminen. Jo ihan sen selvittäminen tuntuu vaikealta että mikähän alusta mulla nyt on. Jostain luin että jos on sport paketti joka löytyy takavetoisena niin se olisi sama kuin m-sport... ehkä.
Eli jos nyt tällä hetkellä pitäisi tilata uusia osia niin olisin kyllä aika hukassa. Lähinnä kiinnostaisi Konin special active tai FSD iskarit joiden pitäisi olla jotenkin pehmeät suoralla, mutta kuitenkin napakat mutkissa. Uudessa G20 on kaiketi vähän saman tyyliset vakiona.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Auton varustelistasta löytynee mahdollinen M-sport-alusta, jos sellainen on tehtaalla kiinni ruuvattu, sillä pääsee alkuun.Galaxy1223 kirjoitti: ↑26 Kesä 2020, 22:34 Nyt tulee typerä kysymys, mutta mistä noita jousia ja iskareita kannattaa selailla? Jotenkin tuntuu että jokapaikassa on vaan erilaista kamaa tarjolla ilman mitään tarkempia speksejä. Eikö settejä tosiaan myydä missään silleen että tälläinen amatöörikin löytäisi oikeat mallit :D Mietin lähinnä että nyt mittarissa on 80tkm pre-lci takavetoisella F31 316i ja jossain kohtaa eteen tulee alustan uusiminen. Jo ihan sen selvittäminen tuntuu vaikealta että mikähän alusta mulla nyt on. Jostain luin että jos on sport paketti joka löytyy takavetoisena niin se olisi sama kuin m-sport... ehkä.
Sitten mietit, että mitä uudelta alustalta haluat:
-Korkea/matala?
-Jäykkä/löysä?
-Proge/lineaarinen?
Korkeus vaikuttaa käytännössä suoraan auton korkeuteen. Matala-autoihin aika harvoin löytyy korotussarjoja, vaan kaikki korkeusmuutos tapahtuu kohti maanpintaa. Tässä kannattaa muistaa, että vanhat jouset ovat väsyneet ja uusilla vastaavilla jousilla auto tyypillisesti vähän nousee. Kehutut miinuslukemat on todennäköisesti verrattuna tuoreeseen vakioalustaan.
Jäykkyys vaikuttaa auton ajotuntumaan ja ajettavuuteen. Jotkut tykkää löysästä menosta, toiset jäykemmästä, monet myös siitä väliltä. Tässäkin kannattaa muistaa se, että kun vanha alusta on vähän väsynyt, on uusi täysin vastaava tyypillisesti täsmällisempi, tarkempi ja jäykempi.
Progressiivisuus (tai sen puute eli lineaarisuus) taas vaikuttaa alustan jäykkyyden muutoksiin. Käytännössä progressiivisuutta on kahta mallia - toinen jäykistyy jouston painuessa syvempään, toinen taas jäykistyy jouston tullessa nopeasti. Hyvällä progressiivisella alustalla autosta saa pehmeähkön mukulakivillä ja silti jäykähkön mutkateillä.
Tsekkaat Konin kataloogista, että mitkä iskarit sopii omaan autoosi ja valitset niille kaveriksi sopivat jouset jäykkyyden ja korkeuden perusteella. Special Active ei ole tuttu, mutta FSD:n osaan kertoa olevan nopeusprogressiivinen iskari - mukulakivellä mukava, mutta mutkassa tarkka ja hallittava. Ei se tietenkään kummassakaan ääripäässä ihmeitä tee eli ei ole sitikka mukulakivellä eikä formula radalla, mutta pääsääntöisesti hyvä kompromissi.Galaxy1223 kirjoitti: ↑26 Kesä 2020, 22:34 Eli jos nyt tällä hetkellä pitäisi tilata uusia osia niin olisin kyllä aika hukassa. Lähinnä kiinnostaisi Konin special active tai FSD iskarit joiden pitäisi olla jotenkin pehmeät suoralla, mutta kuitenkin napakat mutkissa. Uudessa G20 on kaiketi vähän saman tyyliset vakiona.
Toki, jos tykkäät vakioalustasta käytöksensä puolesta, niin merkkiliikkeestä tosiaan saa niitä orggiksia. Harvoin se Bemarissa huono vaihtoehto on.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
- Soloing
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 13
- Liittynyt: 03 Elo 2018, 18:11
- Auto: F20 116iA -14
- Paikkakunta: Tampere
Tuosta ketjusta voi lukea omat kokemukseni F20:n madalluksesta: viewtopic.php?f=58&t=13586
Tiivistettynä: -25/30mm madallusjouset tuntui vuoden verran ihan hyvältä vakioiskareiden kanssa mutta sitten alkoi tuntumaan pintakovalta ja hommasin ihan oikean alustasarjan. Olisin mielelläni tilannut Koni FSD iskarit mutta niitä ei näyttänyt olevan saatavilla F20:een. FSD:t toimivat hyvin ex. Saab 9-3:ssa -20mm jousien kanssa.
Tiivistettynä: -25/30mm madallusjouset tuntui vuoden verran ihan hyvältä vakioiskareiden kanssa mutta sitten alkoi tuntumaan pintakovalta ja hommasin ihan oikean alustasarjan. Olisin mielelläni tilannut Koni FSD iskarit mutta niitä ei näyttänyt olevan saatavilla F20:een. FSD:t toimivat hyvin ex. Saab 9-3:ssa -20mm jousien kanssa.
F20 116iA -14 (~190Hv/320Nm)
Ex: Ford Focus 1.0 EcoBoost -14
Ex: Saab 9-3 SS TiDS -08
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Ex: Ford Focus 1.0 EcoBoost -14
Ex: Saab 9-3 SS TiDS -08
Ex: Volvo S40 T4 A -02
Täällä olis hakusessa F30 320d xdrive m-sport malliin sopivat madallusjouset. Onko tuo m-sport oikeasti normaalia matalampi? Itseä kiinnostaisi erityisesti Eibach Pro-Kit E10-20-031-04-22, missä ilmoitettu madallus edessä -20mm ja takana -15mm. Onko kellään kokekumusta vastaavasta setistä ja kuinka paljon oikeasti madaltuu?
Kyseessä on siis tämä setti:
https://modificars.fi/eibach-pro-kit-bm ... 31-04-22-3
Kyseessä on siis tämä setti:
https://modificars.fi/eibach-pro-kit-bm ... 31-04-22-3
M-Sport on madallettu takavetona, mutta nelivetona ei ole. Ja käsittääkseni johtuen nelivedosta, sitä ei suositella madallettavaksi. Olisiko geometria etugardaanien kanssa selitys tälle.Erwin kirjoitti: ↑03 Elo 2020, 15:48 Täällä olis hakusessa F30 320d xdrive m-sport malliin sopivat madallusjouset. Onko tuo m-sport oikeasti normaalia matalampi? Itseä kiinnostaisi erityisesti Eibach Pro-Kit E10-20-031-04-22, missä ilmoitettu madallus edessä -20mm ja takana -15mm. Onko kellään kokekumusta vastaavasta setistä ja kuinka paljon oikeasti madaltuu?
Kyseessä on siis tämä setti:
https://modificars.fi/eibach-pro-kit-bm ... 31-04-22-3
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Ei ole. Koska keula on erillisjousitettu, on etuperä tuettu koriin eikä akselistoon eikä etukardaanin asentoon vaikuta millinpiirua mihinkään suuntaan jousituksen korkeus. Sama pätee perään, se murkula on apurungossa kiinni joten kardaaniin asentoon tai sijaintiin ei jousituskorkeus vaikuta.
Etuvetarit toki kääntyvät vähän eri kulmaan, mutta vakionopeusnivelillä ne on kuitenkin varustettu eikä niidenkään asento kovin kummalliseen kulmaan maltillisella madalluksella käänny. Eli ei ole oikea ongelma nekään.
En minä oikein nelivedon madaltamattomuussuositukseen keksi mitään muuta syytä kuin sen ajatuksen, että nelivedolla ajetaan epätasaisempaan paikkaan ja sieltä myös pois, jolloin maavarasta on iloa.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Nyt saattaa olla kyse väärästä termistä, tarkoitin vetoakselia, en kardaania. Eli se etuperästä renkaaseen. Jos etuperä on tuettu koriin, mutta renkaat "syvemmällä kaarissa", niin mielestäni silloin vetarien kulma muuttuu. Ja käsitin, että toinen etuvetari menee jonkin läpiviennin kautta, niin sehän sitten voisi olla syy siihen, että vetarin asento ei saa paljoa muuttua.
Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6
-
- Rekisteröitynyt käyttäjä
- Viestit: 1277
- Liittynyt: 14 Marras 2011, 16:10
- Auto: XE
350i DHC
159 Berlina
33 P4 - Paikkakunta: Janakkala
Juu, vetarin kulma tosiaan muuttuu ja liikaa muuttuva perusasento rasittaa niveliä eri tavalla kuin alkuperäinen, mutta maltillisella madalluksella ei vakionopeusnivelten kanssa merkittävästi. Jos taas vetarin reitti ei kestä asennonmuutosta, niin miten se kestäisi nopeita asennonmuutoksia jousituksen toimiessa?
Käytännössä läpiviennin osalta kyse voisi olla siitä, että vetari osuu läpiviennin reunaan (johon se osuu varmemmin ja kolahtaen tosiaan auton joustaessa) tai akselitiiviste vaatii että vetari pysyy tiivisteen keskellä toimiakseen oikein, mutta se kestäisi normaalia joustelua vielä vähemmän kuin liian lähellä oleva korin tms reuna.
Ihan en siis purematta niele, että auton maltillinen madallus olisi voimalinjan keston kannalta merkittävää.
Käytännössä läpiviennin osalta kyse voisi olla siitä, että vetari osuu läpiviennin reunaan (johon se osuu varmemmin ja kolahtaen tosiaan auton joustaessa) tai akselitiiviste vaatii että vetari pysyy tiivisteen keskellä toimiakseen oikein, mutta se kestäisi normaalia joustelua vielä vähemmän kuin liian lähellä oleva korin tms reuna.
Ihan en siis purematta niele, että auton maltillinen madallus olisi voimalinjan keston kannalta merkittävää.
Silence! Is the moment between everyone
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Is the best friend you have in the world
That moment in time will help you to survive
Lara Fabian - Silence
Sentin-parin madallus on vetonivelille lillukanvarsia, verrattuna siihen kulmaan joka tulee ratti tappiin käännettynä. Pohjaanlyöntikumitkaan ei muutu madalluksessa, eli joustovara alaspäin pysyy samana. Jäykemmillä jousilla liikkeet jopa pienenee.
Laitoin juuri tuon setin f30 330e msportiin. Tässä on siis pieni tehdasmadallus. Tiputti sitä nuo lukemat suurinpiirtein. Eli normialustaa varmaan ~30mm.Erwin kirjoitti: ↑03 Elo 2020, 15:48 Täällä olis hakusessa F30 320d xdrive m-sport malliin sopivat madallusjouset. Onko tuo m-sport oikeasti normaalia matalampi? Itseä kiinnostaisi erityisesti Eibach Pro-Kit E10-20-031-04-22, missä ilmoitettu madallus edessä -20mm ja takana -15mm. Onko kellään kokekumusta vastaavasta setistä ja kuinka paljon oikeasti madaltuu?
Kyseessä on siis tämä setti:
https://modificars.fi/eibach-pro-kit-bm ... 31-04-22-3
Mulla olis ylimääräiset msport jouset nyt myynnissä. Ajettu 30 tkm.
Kiitoksia vastauksista. Tämän sarjan madallus tosiaan melko maltillinen, joten ongelmia tuskin tulee sen puolesta. Mahtaako sulla Bemu77 olla kuvaa lopputuloksesta?bemu77 kirjoitti: ↑04 Elo 2020, 07:12Laitoin juuri tuon setin f30 330e msportiin. Tässä on siis pieni tehdasmadallus. Tiputti sitä nuo lukemat suurinpiirtein. Eli normialustaa varmaan ~30mm.Erwin kirjoitti: ↑03 Elo 2020, 15:48 Täällä olis hakusessa F30 320d xdrive m-sport malliin sopivat madallusjouset. Onko tuo m-sport oikeasti normaalia matalampi? Itseä kiinnostaisi erityisesti Eibach Pro-Kit E10-20-031-04-22, missä ilmoitettu madallus edessä -20mm ja takana -15mm. Onko kellään kokekumusta vastaavasta setistä ja kuinka paljon oikeasti madaltuu?
Kyseessä on siis tämä setti:
https://modificars.fi/eibach-pro-kit-bm ... 31-04-22-3
Mulla olis ylimääräiset msport jouset nyt myynnissä. Ajettu 30 tkm.
Siinä TUV-sertifikaattissa lukee tarkemmin näistä madalluksista, vaikka melko sekava onkin. Löytyy Eibachin sivuilta. Joillekin mallille luvataan 30-40mm ja toisille tuo 20-25mm. Omalle en saanut varmaa tietoa, vaikka kyselin saksasta asti. Lopputulos oli kuitenkin toivotun mukainen.
Voin katsoa löytyykö kuvaa.
Voin katsoa löytyykö kuvaa.