Sähköautojen latausasemat

Yleistä keskustelua tekniikasta ja varusteista
Robin Food
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Maalis 2021, 18:28
Auto: Pian: G21 330e xDrive -21
E32 730iA -92

No niin, nyt ollaan jännän äärellä. Pian on 330e pihassa ja latausasemaratkaisu pohdinnassa. BMW:n wallbox essential houkuttelee ainakin tarjoushinnallaan. Googlaamalla löytää monenlaista keskustelua ja erilaisia latauslaitteita, mutta kun on vasta-alkaja sekä hybridiautoilijana että ok-taloasujana, niin ei tunnu ihan yksinkertaiselta jutulta. Miltä pohjalta edes lähteä arpomaan, olisiko BMW:n halvin wallbox hyvä ratkaisu vai ei?

Kun ei tiedä tasa- ja voimavirroista juuri mitään, niin ei hahmota, kuinka iso urakka asennus on tai millaisia eroja nyt tehtävillä valinnoilla jatkoa varten tekee. Mitä pitäisi tietää ja ymmärtää a) eri latauslaitteiden eroista ja b) oman talon sähköistä, jotta pääsee eteenpäin?

- Tein "löydä juuri sinun tarpeisiin sopiva ratkaisu" -testin (virtane.fi), josta kostuin lähinnä sen verran, että sähköliittymän tyyppi on 3x25A ja "vapaana oleva kapasiteetti 24%".
- Autotalli löytyy, mutta se on kaikkea muuta kuin käyttöauton säilytyspaikkana, joten aseman todennäköinen sijoituspaikka olisi ulkona. Jonkinlaista suojaa sateelta ja paisteelta on kyllä tarjota, jos se on tärkeää.
- Ei ole lähivuosina näköpiirissä, että olisi tarvetta ladata kahta autoa samaan aikaan.
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Tarpeeseesi sopii perus wallbox oikein hyvin. Jos kolmivaihevirta on järkevästi saatavilla, se kannattaa kytkeä. Hybridiä tosin latailee ihan hyvin yksivaihevirrallakin. Asennusurakka voi olla hyvinkin pieni, jos kaapelia ei tarvitse vetää kaukaa tai hankalasti. Lähi kolmivaihevirta on voimavirtapistorasiassa tai viimeistään keskuksella. Vaihtoehtona wallboxille voimavirtapistorasiaan tökättävä latausjohto josta tulee ihan yhtä paljon virtaa ja yhtä helposti, ilman sitä kiinteästi asennettua laatikkoa seinässä.
janner
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Marras 2011, 16:56
Auto: BMW 330e
Paikkakunta: Kempele

Jos voimavirtaa tarjolla suosittelen kotimaista WallE laturia, ruuvaat seinään kiinni ja kytket voimavirtaaan ja homma selvä. Hyvin perusmalli mutta itselle riittää oikein hyvin. Suomalaista muotoilua eli hyvin yksinkertainen, saa valita musta tai valkoinen ja 5m tai 7m johdolla.
janner
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 01 Marras 2011, 16:56
Auto: BMW 330e
Paikkakunta: Kempele

Ja WallE:ssa on A ja B vikavirtasuojat
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Ei ilmeisesti quote reply toimi tällä erää.

En itse ole saanut edes BMW tehtaalta vastausta liittyen noihin yhteensopiviin kulutusmittareihin. Ja ne BMW:n sivustot ovat olleet rikki jo varsin pitkään, joten ne tuskin ovat tulossa takaisin ainakaan lähiaikoina.

Jos en nyt ihan väärin muista niin se suurin ero Connect ja Plus mallien välillä on se että Plus osaa käyttää vain ja ainoastaan RS-485 liitännällä varustettuja mittareita. Alla on Connectin viimeisimmän firmiksen sisältämät tuetut mittarit:

ABB B23312-100
B-Control EM300
B-Control EM300LR
B-Control EM300LRW
Herholdt ECSEM113
Janitza B23312-10J
Janitza ECSEM114MID
Siemens 7KT1260

Osa noista taitaa siltikin tarvita jotain RS-485 lisäbokseja yms yms ennen kuin ne oikeasti saa kiinni minnekään.
Itse olen ajatellut hommaavani tuon B-Control EM300LR mallin seuraajan TQ-EM420 https://www.tq-group.com/en/products/tq ... ion/em420/
Ainakin heidän asiakaspalvelu vakuutti että tuo on API yhteensopiva vanhan EM3xx sarjan kanssa.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Ja mitä tulee tuohon Wallbox Essential malliin, niin siinä kannattaa ottaa huomioon se ettei tuosta taida saada minkäänlaista statistiikkaa tai ohjausta ulos, toisin kuin esim. Plus mallista saa.

Olen jo yhden tuollaisen Plus mallin kytkenyt ihan ethernetillä Home Assistanttiin, joten nyt sitä wallboxia pystyy ohjaamaan kotiautomaatiosta, voin lukea kaikki käyttöstastiikat helposti, BMW IV app toimii jos sitä kaipaa ja voin esim. disabloida ko. boksin latauksen silloin kun kukaan ei ole kotona, ilman että pitäisi aina käyttää tuota RFID-korttia kun haluaa startata latauksen. Herkästi tulee mieleen että mieluummin hommaa sen Plus-mallin, ennemmin kuin Essentialin. Saksasta taisi olla Plus-malli viime syksynä ~700€.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Kiitos Wäinö.

Ilmeisen hinnakkaita nuo mittarit. Tosin vain yhden osalta löysin viitteitä hinnasta. Yritin jo kysyä näitä Leebmanin asiakaspalvelusta, mutta ilmeisesti turhaan kun vastausta ei kuulunut. Tässä kohtaa BMW:n osalta homma tuntuu olevan täysin pielessä. Ehkä pyydän sähkäasentajaani kysymään listaamiesi mittareiden saatavuutta omalta tukkuriltaan ja annan jonkun budjetin tälle mittarioption toteutumiselle. Sen voinee iskeä väliin myöhemminkin, jos tulee 1x16A kovemmille tehoille joskus säännöllistä tarvetta.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Osalle noista listaamistani mittareista löytyi ainakin viime syksynä vielä jotain hintoja (saksasta), mutta ovathan ne kieltämättä aika tyyriitä.

Olen tainnut kertaalleen kokeilla että esim. Home Assintilla on mahdollista "säätää" virransyötön rajoitusta, mutta en tainnut erikseen muistaa kokeilla onnistuuko ko. amppeerien muuttaminen lennossa samalla kun auto on latauksessa (mikä olisi vähintäänkin tarpeen load balancing tarpeiden osalta ---> ts. köyhän miehen ratkaisu, tietokone lukee sähkömittarin pulsseja ja ohjaa sitten itse suoraan wallboxia tms).

Tavallaan muutenkin houkuttelisi saada kunnon reaaliaikainen virrankulutuksen mittaus, jotta voisi noiden auton latauksen lisäksi varmistaa ettei mikään muukaan yksittäinen isompi sähkönkuluttuja pääse polttelemaan sulakkeita ylikuormituksen takia. Tuntuu vain olevan harmittavan vähän mitään keskustelua, puhumattakaan mistään malliratkaisuista, joita voisi käyttää hyväkseen oman vanhan ok-talon pääsähkötaulun uudelleensuunnittelussa nykyaikaisten automaatio & statistiikka tarpeiden mukaisiksi. Tuolla TQ-Groupin sivuilla oli joku DM100-paketti, erilaisiin load balancing tarpeisiin, mutta kun kyselin sen perään olivat sitä mieltä ettei se ole tarkoitettu kuluttajakäyttöön.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
Wonderi
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 1848
Liittynyt: 20 Syys 2015, 00:39
Paikkakunta: Nokia

Osaako load balancing -kykyiset laitteet säätää jokaista vaihetta erikseen? Tai ottaako edes manuaalisesti säädettävät latauslaitteet tasaisesti kaikista kolmesta vaiheesta?
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Minun tietääkseni ottavat aina tasaisesti jokaisesta vaiheesta, mutta minulla ei ole tästä sen kummempaa faktaa.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Mulla on nyt tuo plussa asennettuna ja 11 kW maksimitehoon rajoitettuna. Rajoituksen syynä 3x25A sähköliitäntä + nykyinen 1x16A tarve.
ABB energiamittari olisi maksanut 450€ lisää + asennuksen ja en edes aikataulullisesti sitä saanut asennukseen (tilaustavaraa).

Täytyy yrittää myöhemmin liittää tuo laite vielä ethernettiin, joka ei suinkaan tapahdu laitteen RJ45 liitäntään, vaan kiiteästi pitää etehernet kaapeli kytkeä. Erilliseen tallirakennukseen menee vanha puhelinkaapeli, joka pitäisi vaihtaa nyt sitten ethernettiin. Kuvittelin että tuo mobiili sovelus olisi toiminut edes bluetoothilla.

5 metrin latausjohto on ihan naurettavan lyhyt. Itse asennutin laitteen katoksen oikeaan seinään, että saa joskus sitten täyssähköä taka oikelta ladata. Just hätäseen riittää kaapeli tonne vasempaan etusivuun.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Kannattaa muuten ottaa huomioon että tuo plus-malli ei sitten osaa hanskata noita virtamittareita ethernetin kautta, vaan ainoastaan modbussin välityksellä (ts. ethernetin lisäksi tarvitaan vielä toinen kaapeli mahdollista virtamittaria varten).
Connect osaa modbus over ethernetin, mutta toisaalta noita yhteensopivia mittareita on sitten taas huomattavan harvassa.

Ja todellakin se RJ45-liitin on vain jotain debuggausta varten, kaikki liitännät tehdään karva kerrallaan erilliseen rimaan.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

Sain oman Wallbox plussan viimein ethernettiin. BMW iV appi ei tarjoa kyllä mitään erityistä. Olisin toivonut, että voisin rajoittaa latausvirran 6A tasolle esimerkiksi klo 22-01, jolloin vesi ja lattialämmitykset tyypillisesti käynnistyneet yösähkö signaalista.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

xstr kirjoitti: 07 Kesä 2021, 09:45 Sain oman Wallbox plussan viimein ethernettiin. BMW iV appi ei tarjoa kyllä mitään erityistä. Olisin toivonut, että voisin rajoittaa latausvirran 6A tasolle esimerkiksi klo 22-01, jolloin vesi ja lattialämmitykset tyypillisesti käynnistyneet yösähkö signaalista.
Jep, tuo bemarin oma IV App ei osaa muuta kuin näyttää infoa, mutta sitä Wallbox Plus:aa pystyy kyllä ohjaamaan http:n kautta
esim. Home Assistantin avustuksella.

Tuon Home Assistantin voi laittaa vaikka raspberry pi:llä pyörimään jonnekin hyllyn nurkkaan ja se pystyy sitten tekemään kaikkea
muutakin. Minulla tuo lukitsee Wallboxin aina kun Home Assistantin hälyt laitetaan päälle ja toisaalta sitten käynnistää latauksen heti kun kaapeli kytketään kiinni (ilman erillistä rfid kortin vilautusta). Samoin latausvirran rajoitukselle voi tehdä oman automaatioscriptin joka säätää rajoja juuri niinkuin haluat (mielestäni suurimman osan noista scripteistä pystyy nykyään tekemään ihan valikkopohjaisena suoraan selaimesta). Tuoss Home Assistantissa on myöskin oma lisäpalikka BMW ConnectedDrive tietojen näyttämiselle suoraan Home Assistantissa.

Itse odottelen että saan sähköpääkeskuksen uusittua ja sen jälkeen uuden oman virtamittarin kiinni din-kiskoon, jolloin wallbox saa ihan itse rajoittaa latausvirtoja jos näyttää että muun kämpän samanaikainen virranlukutus on liian suurta.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
Wäinö
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 128
Liittynyt: 11 Marras 2013, 18:56
Auto: F10 530dA xDrive -11
F45 225xe -20
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Nyt on viime heinäkuusta lähtien ollut tuo TQ-Group EM420 + BMW Wallbox Connect toiminnassa ja kertaalleen aloin ihmettelemään kun latausvirta oli jostain syystä rajoittunut kerta toisensa jälkeen 10 ampeeriin. Paljastui vasta myöhemmin että jos Wallbox ei pääse kiinni mittariin (ja mittari on konffattu käyttöön), boksi rajoittaa itse maksimi virran (tässä tapauksessa) 10 ampeeriin. Eli käytännössä täällä oli ollut virta/huoltokatko ja ethernet yhteys ei tullut tarpeeksi ajoissa pystyyn ---> Wallbox päässyt heti kiinni virtamittariin. Muuten tuo systeemi on toiminut ihan mallikkaasti. Ajan kanssa pitänee vielä ihmetellä miten tuohon systeemiin kytkisi toisenkin boksin (kun tuo diesel tulee joskus vaihdettua) niin etteivät nuo boksit ala kilpailemaan/tappelemaan vapaasta kaistasta. Näyttäisi tuo Keban mallinen master/slave systeemi toimivan niin että sitä käytettäessä edes master ei välitä virtamittarista yhtään mitään vaan kaikki perustuu kiinteisiin dip-kytkimillä määriteltyihin rajoihin ---> ei kovin hyvin sovi kotikäyttöön.
Ex: F45 225xe -17, F20 118dA -13, E87 116d -10, E39 530dAT -03
xstr
Rekisteröitynyt käyttäjä
Rekisteröitynyt käyttäjä
Viestit: 386
Liittynyt: 03 Syys 2010, 10:30
Auto: 330e G20 -20
CooperS R56 -11
BabyRacerII
Paikkakunta: Helsingin maalaiskunta

BMW:n omalla IV appilla laitan monesti latauksen käyntiin ja käyttötapaus, jossa klo 21 aikoihin laittelen latausta käynnistymään klo 22 johtaa yleensä siihen, että lataus alkaa kuitenkin heti. Jos latauksen stoppaa ja laittaa udelleen aloitusajan, niin sitten se jää keltasella, ajastetusti odottamaan latauksen käynnistymistä. Kuluneen talven aikana kiinteistön sähköliittymä tuli korotettua myös 35A tasolle (yllättävän edullista, oiskohan jotain noin 500€ maksanut). En saa hallittua esim. ulkoaltaan lämmitys syklejä ja pääsulakkeita paukkui turhan usein. Ulkoiseen sähkömittariin en ole raaskinut investoida.
Vihreämpää autoilua - British Racing Green värillä.
ex. 318da E90 LCI LBE -11, 118d E87 LCI -08
Vastaa Viestiin